• Äldre 21 Nov 06:06
    2264 visningar
    45 svar
    45
    2264

    Ni som varit på dominikanska republiken?

    Jag och sambon funderar på att åka till jobbe dominikanska republiken i vinter. Dock skulle jag vilja ha lite tips och råd från någon som varit där :) Vilken tid är bäst att åka dit? ( Vill slippa orkaner och spring break,) hur är priserna där? Bör man vara där 14 dagar? Hur är människorna? Är det "stökigt" eller relativt barnvänligt? Brottslighet? Värt att åka dit? :) Ge mig alla tips och råd :D

  • Svar på tråden Ni som varit på dominikanska republiken?
  • Äldre 21 Nov 06:47
    #1
    +1

    Jag har varit på Dominikanska flera gånger. Vår vinter är deras vinter så risk för orkaner och regn finns absolut. Däremot är det sällan mer än häftiga skurar som snabbt går över.

    Priserna är helt okej, beror mycket var ni åker. Jag har mest varit på en liten ort som heter Cabarete och där går en köttbit på restaurang på cirka 130-150 kronor. Förmodligen dyrare på större turistorter. Alkohol, tobak och mat i mataffärer/mindre matställen är mycket billigare än i Sverige.

    Jag hade absolut valt att vara där i minst tio dagar, det är en hyfsat lång resa med stor tidsskillnad så en vecka känns alldeles för kort.

    Brottslighet finns det givetvis, framförallt våldtäkter och rån är är en risk. Personligen har jag aldrig upplevt något åt det hållet men jag har å andra sidan oftast varit i stora sällskap med dominikanska vänner.

    Det är ett väldigt vackert land och absolut värt ett besök (eller flera).

  • Äldre 21 Nov 10:35
    #2

    Jag har en bekant som kommer från Dominikanska Republiken. Ska försöka fråga henne om när det är bäst att åka.

  • Äldre 21 Nov 16:25
    #3
    K Kalle skrev 2018-11-21 10:35:25 följande:

    Jag har en bekant som kommer från Dominikanska Republiken. Ska försöka fråga henne om när det är bäst att åka.


    Va snällt! Den resa vi funderade på var i februari :)
  • Äldre 23 Nov 12:45
    #4

    Jag och sambon är jättekluvna på om vi ska ta all inclusive eller inte, hur dyrt är det att äta och dricka ute? Finns det stort utbud av restauranger? Bo i lägenhet och laga mat själv? Vad tycker, tänker ni?

  • Äldre 23 Nov 12:54
    #5
    Humlan88 skrev 2018-11-23 12:45:40 följande:

    Jag och sambon är jättekluvna på om vi ska ta all inclusive eller inte, hur dyrt är det att äta och dricka ute? Finns det stort utbud av restauranger? Bo i lägenhet och laga mat själv? Vad tycker, tänker ni?


    Men vart på Dominikanska republiken ska ni? Det är jättesvårt att hjälpa dig när det skiljer så mycket mellan mindre ställen och större turistorter.
  • Äldre 25 Nov 10:20
    #6

    Läst lite på ett all inclusive hotell. Då står det "Middagarna går även att äta i hotellets tre à la carte-restauranger. Välj mellan italienskt, mexikanskt och internationellt. (En måltid per vecka och restaurang. Förhandsbokning krävs " vad menas med det? Att all inclusive bara är 1 middag i veckan?

  • Roxana­n
    Äldre 25 Nov 10:41
    #7
    Humlan88 skrev 2018-11-25 10:20:01 följande:
    Läst lite på ett all inclusive hotell. Då står det "Middagarna går även att äta i hotellets tre à la carte-restauranger. Välj mellan italienskt, mexikanskt och internationellt. (En måltid per vecka och restaurang. Förhandsbokning krävs " vad menas med det? Att all inclusive bara är 1 middag i veckan?
    Bufferestaurangen ingår alla dagar. A la carten är ofta en bättre restaurang vilket kan vara ett skönt avbrott mot en högljudd buffematsal. 
  • Äldre 25 Nov 11:19
    #8

    Tack! Någon som har erfarenhet från dessa buffer? Det jag oroar mig för att maten ska ligga framme i värmen?

  • Äldre 25 Nov 12:36
    #9

    Vi har varit där två gånger bägge gångerna helt underbart. Kommer absolut åka dit igen

    Har varit i både Cabaret och playa dorada. Åkte första gången i november perfekt väder förutom varje kväll vid nio regnade det i typ 20 min haha senast åkte vi i mars

    och det var perfekt väder hela resan. Bägge gångerna 14 dagar, det är nog dom enda resorna där jag har känt att jag gärna hade stannar en vecka till. Vi har haft all inklusive bägge gångerna och det har varit perfekt. God mat och mycket att välja på.

    Har inte upplevt varken stök eller brottslighet, som vi förstod det sist så är den ?vanliga? brottsligheten relativt låg, det är mest narkotikabrott dom har problem med då kartellerna i Colombia använder dominikanska som en ?bro?

    I vilket fall som tror jag sunt förnuft klarar man sig långt på

    Hoppas ni får en helt fantastisk resa

  • Äldre 25 Nov 20:05
    #10

    Låter härligt! Hur mycket kostade era resor? :) Vilka åkte ni med ?

Svar på tråden Ni som varit på dominikanska republiken?