• Anonym (Fakta)

    Vill du vara frisk och leva länge ska du bli vegan

    Det finns inga snabba och hälsosamma genvägar till viktnedgång och bra hälsa. Diverse dieter kommer att göra människor sjuka i framtiden. Det vet ledande forskare men kött, fågel, fisk mjölk och äggindustrierna satsar stora belopp på att ta fram forskning som vilseleder människor och som påverkar människor att äta sånt som gör dem sjuka på lång sikt. Ät mer vegansk mat och låt dina barn få lära sig hur bra mat smakar så att de får en bra chans att leva ett friskt liv.

    Kan du tänka dig att byta ut animalier mot växtbaserade produkter? Varför eller varför inte?

  • Svar på tråden Vill du vara frisk och leva länge ska du bli vegan
  • Anonym (...)
    FDFMGA skrev 2018-12-06 16:14:11 följande:

    Människan är biologiskt anpassad till en allsidig kost, så det är ytterst tveksamt om de som väljer extremt ensidig kost skulle leva länge.

    Som köttätare utesluter man sällan kost från växtriket så en "mångkulturell" kosthållning är säkert nyttigare än en monokulturell - och så mycket trevligare dessutom.


    En allsidig kost är absolut viktigt, men vi är generellt jättedåliga på att äta av allt som erbjuds. Köttätare utesluter en enorm del av de råvaror från växtriket som vegetarianer ofta baserar sin kost på.Jag känner många som i bästa fall har lite halvtrist isbergssallat, någon trött gurka och tomatskiva till maten. Många som ALDRIG äter grönsaker. (!)


    Vi som är allätare skulle ju kunna äta allt som vegetarianer äter plus kött, ändå är så många allätare väldigt begränsade i sin matlagning. (obs-inte alla) Många vegetariska råvaror är nästan exotiska för gemene man och då är det ändå inga konstiga råvaror.

    Jag kände själv förr att "jag vill inte begränsa mig, alltså vill jag fortsätta vara allätare"..sedan lärde jag känna flera vegetarianer och insåg hur mycket jag faktiskt missade. Kött är faktiskt en pytteliten del av allt som finns att tillgå. Jag tror många skulle vinna på att vara mer öppen mot "den där konstiga vegetariska maten" istället för att klamra sig fast i det man är van att äta. Fördelen med att vara allätare ska ju vara att man kan äta allt..

  • Anonym (Fakta)
    FDFMGA skrev 2018-12-06 16:14:11 följande:

    Människan är biologiskt anpassad till en allsidig kost, så det är ytterst tveksamt om de som väljer extremt ensidig kost skulle leva länge.

    Som köttätare utesluter man sällan kost från växtriket så en "mångkulturell" kosthållning är säkert nyttigare än en monokulturell - och så mycket trevligare dessutom.


    Vegansk kost är inte alls ensidig. Den innehåller allt vi behöver. Man kan till och med äta vegansk b12.
  • Anonym (övertygad!)
    Anonym (Fakta) skrev 2018-12-06 16:24:44 följande:
    Vegansk kost är inte alls ensidig. Den innehåller allt vi behöver. Man kan till och med äta vegansk b12.
    Inte helt sant dock... de allra flesta behöver ta extra vitD3, ev calcium. D-vitaminet tillsatt i växtmjölk är D2, inget att räkna med. De flesta klarar inte att få i sig detta i kosten.Särskilt inte barn.
    Extra DHA, EPA är också nödvändigt. Men det finns ju veganskt, liksom även D3 nu...
  • Bananböjaren

    Ts kallar sig själv för "fakta", men presenterar ingen fakta alls. Däremot en massa påståenden som går emot all forskning. Varför bemödar ni er ens att svara detta troll?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nja) skrev 2018-12-06 15:30:15 följande:

    Men foster kan du äta alltså?


    Veganer som kommer med tramsiga argument är tröttsamt. Vadå äta foster? Ett ägg man köper är inte befruktad = inget foster.
  • Aniiee

    Inte en enda av The Blue Zones har en diet av veganska mått, så det tar jag med en skopa salt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (övertygad!) skrev 2018-12-06 16:37:59 följande:

    Inte helt sant dock... de allra flesta behöver ta extra vitD3, ev calcium. D-vitaminet tillsatt i växtmjölk är D2, inget att räkna med. De flesta klarar inte att få i sig detta i kosten.Särskilt inte barn.

    Extra DHA, EPA är också nödvändigt. Men det finns ju veganskt, liksom även D3 nu...


    Man kan få i sig det via kosten. Äter man inte allsidigt så behöver man tillskott. Kalcium till exempel finns i mycket mer än mejerier och våra kroppar hjälper till att vi kan tillgodogöra oss det från vegetabilier.
  • Anonym (Fakta)
    Aniiee skrev 2018-12-06 17:08:58 följande:

    Inte en enda av The Blue Zones har en diet av veganska mått, så det tar jag med en skopa salt.


    Deras kost är övervägande vegetabilier trots allt.
Svar på tråden Vill du vara frisk och leva länge ska du bli vegan