• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chockad!)
    September89 skrev 2019-07-12 14:01:00 följande:

    Ja det känns inte som att det behöver vara så mycket mer avancerat än så. Blöjor och sånt finns ju på BB men egna duschgrejer tycker jag känns skönt att ha :) känner mig också lite som nybörjare trots att det är tredje barnet haha!

    Idag har jag i alla fall köpt nya mjukisbyxor att använda efter förlossningen. I tre storlekar större än jag brukar ha haha! Men de kändes väldigt sköna och ändå snygga för att vara mjukisbyxor så tror de kommer bli bra. De gick till och med att dra upp över magen nu så det kommer funka bra sen när jag vill ha höga byxor efter snittet.

    Jag funderar lite på att boka in lite olika behandlingar veckan innan snittet också, tex ett frisörbesök, göra naglar, färga ögonfransar och sånt. Lyxa till det för att känna sig lite fräsch sen när man är nyförlöst och kanske inte orkar eller vill anstränga sig så mycket. Är det någon mer som tänker så? Haha. Läste dock någonstans att man inte ens får ha vanligt nagellack under snittet, någon som vet om det stämmer? Sist snittades jag akut och lyckades inte ens få på mig rena stödstrumpor när jag kastade på mig kläder mitt i natten då förlossningen startade spontant 4 dagar innan snittet var planerat.


    Nä du får inte ha nagellack, smink, linser eller nåt sånt under snittet tyvärr
  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-07-12 15:24:28 följande:

    Nä du får inte ha nagellack, smink, linser eller nåt sånt under snittet tyvärr


    Verkar vara lite olika bud på olika ställen, gick tillbaka och kollade infon jag fick när vi fick datumet och tydligen är linser okej men inte smycken här. Men chansar inte med att göra naglar innan då. Synd dock! Avskyr att ha omålade naglar och det lär ju inte bli tillfälle att fixa dem på ett litet tag efter förlossningen haha. Men säkerheten vid operationen får såklart gå först!
  • September89
    Jojjans skrev 2019-07-11 07:51:08 följande:

    Hej alla! Länge sen jag skev men har varit inne och läst lite då och då. Nu har jag gått in i vecka 30, overkligt!

    Har precis börjat jobba igen efter 3 veckors semester, och jobbar nu fram till vecka 37. Har ett kontorsjobb så det ska nog gå bra.

    Känns dock fel att kalla det semester, för vi har varit i vårt nyköpta sommarhus och röjt/renoverat i 3 veckor. Jag är så sjukt imponerad av kroppen som orkar så mycket! Visst, lyfter jag dumt eller jobbar i sned ställning så känner jag av fogarna, men i övrigt är jag lika pigg som vanligt, bara med en stor kula mitt på magen som gör att det känns som att nån sparkar mig i magen om jag börjar mig fram. Men i övrigt känner jag att jag mår oförskämt bra. Jag har bara svag halsbränna, bara ordentligt ont i fogarna om jag slarvar och lyfter/sitter fel, pigg och glad, har bara gått upp 6-7 kg och är inte svullen i ben/fötter alls. När jag läser här inser jag att jag nog mår bättre än dom flesta.

    Nu när vi kommit hem från semestern så är det dags att landa lite, börja förbereda ordentligt hemma och läsa på inför förlossningen. Är så peppad!

    Tänkte boka in en Föda utan rädsla-profylax-kurs. Någon som har erfarenhet av dem?


    Det låter SÅ mysigt med ert sommarhus :) och visst är det imponerande vad kroppen orkar med ändå! :) Någonstans känns det ändå rogivande att ha lite att fixa med och förbereda under tiden man väntar på bebisen.

    Jag har fixat galet mycket hemma sedan jag gick på ledighet. Tror aldrig huset varit så grundligt städat innan haha. Har rensat massor och fixat förvaringslösningar, fixat ny inredning, flyttat möbler mellan olika rum osv. Boar för fullt haha.
  • Anonym (chockad!)
    September89 skrev 2019-07-12 19:30:14 följande:

    Verkar vara lite olika bud på olika ställen, gick tillbaka och kollade infon jag fick när vi fick datumet och tydligen är linser okej men inte smycken här. Men chansar inte med att göra naglar innan då. Synd dock! Avskyr att ha omålade naglar och det lär ju inte bli tillfälle att fixa dem på ett litet tag efter förlossningen haha. Men säkerheten vid operationen får såklart gå först!


    Handlar om ifall man behöver sövas. De måste kunna se färgen på naglarna för att bedöma syresättning mm. Linser säger en del nej till pga ev sövning och att ögonen blir torra, men finns ju linser man har jämt nu så de kanske har tagit bort det lite.

    Smycken glömde jag, det brukar man inte heller få ha.
  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-07-12 20:14:25 följande:

    Handlar om ifall man behöver sövas. De måste kunna se färgen på naglarna för att bedöma syresättning mm. Linser säger en del nej till pga ev sövning och att ögonen blir torra, men finns ju linser man har jämt nu så de kanske har tagit bort det lite.

    Smycken glömde jag, det brukar man inte heller få ha.


    Jaa det verkar säkrast att komma helt naturell. Eftersom mitt förra snitt blev akut så hann jag aldrig gå på inskrivning och få all information. Minns inte om jag hade smink (troligast inte eftersom jag åkte in på natten) eller målade naglar eller något men behövde i alla fall inte ta bort något trots att det egentligen hade funnits tid för både dusch och borttagning av smink och nagellack. Hade som sagt till och med smutsiga strumpor haha. Minns att jag var SÅ bedrövad över det och orolig att det skulle ge någon infektion eller så. Men som sagt, verkar bäst att komma helt naturell så tar man inga risker :)
  • Jojjans
    September89 skrev 2019-07-12 19:40:45 följande:

    Det låter SÅ mysigt med ert sommarhus :) och visst är det imponerande vad kroppen orkar med ändå! :) Någonstans känns det ändå rogivande att ha lite att fixa med och förbereda under tiden man väntar på bebisen.

    Jag har fixat galet mycket hemma sedan jag gick på ledighet. Tror aldrig huset varit så grundligt städat innan haha. Har rensat massor och fixat förvaringslösningar, fixat ny inredning, flyttat möbler mellan olika rum osv. Boar för fullt haha.


    Ja, efter att förra graviditeten slutade med ett väldigt sent missfall så har det varit underbart att ha något att fokusera på under graviditeten för att försöka släppa oron. När vi hittade huset hade jag precis plussat och ett av argumenten var att jag inte klarade av att graviditeten var det enda målet eller projektet för att jag skulle må bra. Att det skulle finnas någonting kvar att se fram emot även om jag skulle få missfall eller liknande.

    Nu när vi kommit hem så känner jag precis som dig ett ordentligt sug efter att boa. Trots att jag jobbat hela veckan har vi hunnit gå igenom våran garderob och rensat ur, sorterat alla bebiskläder, skrivit inköpslistor och planerat hur vi ska få plats med allt när bebis kommer (bor på 56 kvm). Känns sååå roligt att äntligen kunna börja sätta igång med allt!

    I helgen står fixandet av spjälsängen på listan. Vi ska måla om den jag hade när jag var liten, men måste skrapa rent den från lös färg först. Ska bli så fint!
  • September89
    Jojjans skrev 2019-07-13 09:48:41 följande:

    Ja, efter att förra graviditeten slutade med ett väldigt sent missfall så har det varit underbart att ha något att fokusera på under graviditeten för att försöka släppa oron. När vi hittade huset hade jag precis plussat och ett av argumenten var att jag inte klarade av att graviditeten var det enda målet eller projektet för att jag skulle må bra. Att det skulle finnas någonting kvar att se fram emot även om jag skulle få missfall eller liknande.

    Nu när vi kommit hem så känner jag precis som dig ett ordentligt sug efter att boa. Trots att jag jobbat hela veckan har vi hunnit gå igenom våran garderob och rensat ur, sorterat alla bebiskläder, skrivit inköpslistor och planerat hur vi ska få plats med allt när bebis kommer (bor på 56 kvm). Känns sååå roligt att äntligen kunna börja sätta igång med allt!

    I helgen står fixandet av spjälsängen på listan. Vi ska måla om den jag hade när jag var liten, men måste skrapa rent den från lös färg först. Ska bli så fint!


    Låter som att ni hittade huset i precis rätt tid! :) jag har inte fått missfall tidigare men ändå varit orolig denna graviditet. Tänker fortfarande ibland OM det blir bebis istället för NÄR. Tar liksom ingenting för givet. Men det är mysigt och roligt att ordna hemma. Känner mig alltid lite extra tillfreds när ett skåp rensats, en låda torkats ur eller någon förändring gjorts som gör att det ser mer hemtrevligt ut haha.

    Vad mysigt att ni ska återanvända din gamla säng! Älskar att använda möbler/saker som bär på lite historia och minnen. Finns typ inget kvar sedan jag var liten, vi är fyra syskon och det har flyttats flera gånger under årens lopp så allt har liksom rensats bort och skänkts vidare. Eller använts av fyra barn och slitits ut haha. Men min man är ensambarn och hans föräldrar bor kvar i samma hus som när han var barn (och som även hans mamma växte upp i!) så där finns skatter både från hans barndom och från svärmors. Väldigt roligt och mysigt tycker jag även om det inte är mina minnen haha.
  • Anonym (chockad!)

    Går in i v 32 i morgon och bebisen är så SJUKT rörlig och jag menar verkligen galet rörlig!! Blir jobbigt till slut, nästan som man får värsta blåmärkena...det är nedåt och åt sidorna och under revbenen. 


    Det är ALDRIG lugnt... svårt att sova, svårt att röra sig och sitta stilla. Känns obehagligt bara! :o 


    Ser INTE fram emot hur hen blir när hen kommer ut! man läser ju om att man ser dygnsrytmen redan nu...ja isf är det inte mkt sömn!! precis som min yngsta fast detta är nästan värre! :o

  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-07-13 22:02:47 följande:

    Går in i v 32 i morgon och bebisen är så SJUKT rörlig och jag menar verkligen galet rörlig!! Blir jobbigt till slut, nästan som man får värsta blåmärkena...det är nedåt och åt sidorna och under revbenen. 

    Det är ALDRIG lugnt... svårt att sova, svårt att röra sig och sitta stilla. Känns obehagligt bara! :o 

    Ser INTE fram emot hur hen blir när hen kommer ut! man läser ju om att man ser dygnsrytmen redan nu...ja isf är det inte mkt sömn!! precis som min yngsta fast detta är nästan värre! :o


    Känner igen, tycker många rörelser gör riktigt ont nu när bebisen är stor och har det trångt! Är ofta alldeles öm i magen. Min är också väldigt aktiv på nätterna och stör min sömn. Dagarna kan dock vara lugnare här, beroende på hur aktiv jag är.
  • Anonym (chockad!)
    September89 skrev 2019-07-13 22:15:53 följande:
    Känner igen, tycker många rörelser gör riktigt ont nu när bebisen är stor och har det trångt! Är ofta alldeles öm i magen. Min är också väldigt aktiv på nätterna och stör min sömn. Dagarna kan dock vara lugnare här, beroende på hur aktiv jag är.
    här är det samma dygnet runt :(
Svar på tråden Bf September 2019