• Desire223

    En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

    Hej på er!

    Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

    Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

    Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

    Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

  • Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • Rosarosorochtee
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-02-27 08:19:44 följande:

    Trist, det är alltid lika tungt, spec när hoppet är uppe så mkt pga försening =( Blä för mens, undra om man nånsin kommer känna sig neutral vid mens även om man får ett barn nån gång?!


    Ja. Tog 1-2 test varje dag och hoppades verkligen. Hur går man tillväga innan ivf? Vem kontaktar man först? Och vad frågar man? Är helt villse...
  • Anonym (2årärlänge)
    Rosarosorochtee skrev 2019-02-27 09:03:07 följande:

    Ja. Tog 1-2 test varje dag och hoppades verkligen. Hur går man tillväga innan ivf? Vem kontaktar man först? Och vad frågar man? Är helt villse...


    Förstår det. Jag har slutat testa vid bim ifall jag verkligen inte behöver veta om jag kan dricka på en fest den kvällen typ.

    Först kollar du med vården vem som fertilitetsutredning, små orter har ju typ aldrig det i samma stad. Brukar krävas att man försökt 1 år. Sen sätter de igång karusellen med prover osv.

    Sen beslutar de om man får remiss till ivf eller om man ska behandla på annat sätt innan, tex medicin för nåt värde som går att påverka.

    Ivf klinikerna är ju färre och på mindre orter kan man få resa en del (över 50mil för oss t.ex).

    Om man gör allt privat vet jag inte om ivf klinikerna även gör utredningen innan eller om det då är nån annan privat fertilitetsklinik, du får kolla upp det!
  • Anonym (2årärlänge)
    Missjaas skrev 2019-02-27 07:47:21 följande:

    Känns som du tog orden ur min mun. Känner så igen mig i dina tankar och känslor. Känns som att livet nästan står på vänt typ..


    Verkligen. Och det är väl för att det här är en sorg som faktiskt framkallar ungefär liknande känslor hos alla, iaf främst hos kvinnorna i förhållandet. Och att de flesta har svårt att prata om det hemma För att killarna ofta upplever det annorlunda. Killarna får inte stressen, den fysiska pressen att känna av kroppen DAGLIGEN år efter år oavsett var i cykeln man är. Och de jämför sig inte heller med andra eller blir provocerade för att det känns orättvist. Jag tror att det har lite med könsrollerna att göra, att kvinnor känner det som att ens person och existens tappar en större bit genom livet genom att inte få uppleva barn medans män inte rasar på samma sätt som person. Såklart kan de också sörja om det inte blir ett barn men den stressen, paniken och sorgen som kvinnor får efter 1 år av försök verkar ta mycket mycket längre för män att känna i samma skala. Händer det så händer det, och det kan ta tid är ju nåt som mångas pojkvänner säger men ingen tjej känner så, typ...

    Man väntar på något positivt hela tiden, har svårt att vara lycklig i nuet, allt handlar om att "till sommaren kanske, till julen kansle".

    Det är en riktig skitsituation att leva i under så jävla lång tid! Att folk kämpar i 8 år kan jag inte ens förstå hur det går till.. Bara tanken på att man tagit dagen efter piller tidigare i livet känns som ett skämt deluxe!
  • Anonym (2årärlänge)
    Missjaas skrev 2019-02-27 07:51:23 följande:

    Så kom mensen till slut. Började lite nätt igår och i natt flöda det på rejält. Cykeln är sluten på dag 32-33.

    Eftersom jag inte blev gravid denna månad heller känns det ändå otroligt skönt att mensen dök upp. Det är ändå ett kvitto på att ägglossning skett (får ingen egen mens annars). Jag behöver heller inte oroa mig att jag kanske ändå är gravid utan nu vart det svart på vitt.

    Jag kan fortsätta min viktresa och förhoppningsvis minska ytligare något kilo innan det är vår tur. Det bästa av allt. Jag kommer inte ha världens flod när vi nu på fredag åker på vår efterlängtade semester..

    Tur det iaf går att se lite ljus i mellan allt mörker eller va säger ni tjejer?


    Helt klart. Att få mens betyder ju iaf att den tar slut nån gång och att en ny cykel att hopp om livet börjar.

    Jävla skitmens, låt den gå över och njut på semestern och drick vin!! Förhoppningsvis kan semestern dämpa barnlöshet-skiten lite :)
  • tesselessan

    Åhh jag blir galen på denna väntan. väntan på tier hops gynekolog. väntan på ÄL väntan på mens. 
    Jag vill bara vara gravid. nu. 
    plågar mig själv genom att sittta och drömma om gravidkläder jag ska köpa. för gravidbyxor är bland det skönaste jag har haft på mig. 

    Vi skulle ha träffat gynekologen igår men de avbokades pga gynekologen var sjuk, och jag blev sänkt av det. nu blir det än längra väntan och mer nerver. min man var jättenervös innan det för det är hans tur att lämna prover och jag tror det är en större smäll för hans manlighet om det är fel på hans simmare än vad det är för mig och mina ägg. Nu börjar han på allvar känna att det verkligen är dags för ett syskon till vår dotter. 

  • Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-02-27 11:44:11 följande:

    Åhh jag blir galen på denna väntan. väntan på tier hops gynekolog. väntan på ÄL väntan på mens. 

    Jag vill bara vara gravid. nu. 

    plågar mig själv genom att sittta och drömma om gravidkläder jag ska köpa. för gravidbyxor är bland det skönaste jag har haft på mig. 

    Vi skulle ha träffat gynekologen igår men de avbokades pga gynekologen var sjuk, och jag blev sänkt av det. nu blir det än längra väntan och mer nerver. min man var jättenervös innan det för det är hans tur att lämna prover och jag tror det är en större smäll för hans manlighet om det är fel på hans simmare än vad det är för mig och mina ägg. Nu börjar han på allvar känna att det verkligen är dags för ett syskon till vår dotter. 


    Det var modigt, jag törs inte ens kolla på grejer som har med sånt att göra. Ett plus kommer inte ens betyda barn för mig eftersom den enda erfarenheten jag har är att det blir missfall.. läskigt att man tappar hoppet.

    Fy fan för väntan, min skräck var också avbokade tider när vi skulle lämna prover. .
  • tesselessan
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-02-27 12:14:25 följande:
    Det var modigt, jag törs inte ens kolla på grejer som har med sånt att göra. Ett plus kommer inte ens betyda barn för mig eftersom den enda erfarenheten jag har är att det blir missfall.. läskigt att man tappar hoppet.

    Fy fan för väntan, min skräck var också avbokade tider när vi skulle lämna prover. .
    Modigt skulle jag inte kalla det. självdestruktivt snarare. Blir ju så extremt ledsen varje månad mensen kommer. Vet inte hur många gånger jag skapar önskelistor hos olika klädföretag för att sedan arg radera det när mensen kommer och sen lagom 1 vecka innan mens vara där igen och lägga till favoriter. och då är jag inte ens intresserad av kläder i vanliga fall.
    men jag har blivit bättre på att undvika det. förra gången när mensen var 4 dagar sen och jag hade alla symtom för graviditet så var jag såsåssåååååååå nära på att faktiskt beställ hem massa kläder. och det knäckte mig nästan. 

    min familj försöker locka med mig till ullared men jag har  regel att jag inte ska åka dit förrän jag är gravid nästa gång och jag börjar få  slut på ursäker till att inte följa med för jag älskar ullared. 
  • Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-02-27 14:25:24 följande:

    Modigt skulle jag inte kalla det. självdestruktivt snarare. Blir ju så extremt ledsen varje månad mensen kommer. Vet inte hur många gånger jag skapar önskelistor hos olika klädföretag för att sedan arg radera det när mensen kommer och sen lagom 1 vecka innan mens vara där igen och lägga till favoriter. och då är jag inte ens intresserad av kläder i vanliga fall.

    men jag har blivit bättre på att undvika det. förra gången när mensen var 4 dagar sen och jag hade alla symtom för graviditet så var jag såsåssåååååååå nära på att faktiskt beställ hem massa kläder. och det knäckte mig nästan. 

    min familj försöker locka med mig till ullared men jag har  regel att jag inte ska åka dit förrän jag är gravid nästa gång och jag börjar få  slut på ursäker till att inte följa med för jag älskar ullared. 


    Ja det är tungt att känna det där "om inte" , för det styr till slut hela livet. Jag vill inte träffa släkten en gång till utan att bara gravid och jag vill inte vara ogravid på jobbet en dag till. Nu väntar ohyggligt många dagar innan man vet om det funkar denna gång. Livet = väntan på lycka som aldrig vill komma..
  • Anonym (Tiden går och går)
    Rosarosorochtee skrev 2019-02-26 14:25:04 följande:

    Oj. Varför blir det Så?


    Jag säger grattis till mensen. Jag har frågat vården om varför det blir såhär men det enda svaret jag får är att det kan bli så. På mig hävdade att felet ligger i övervikt har nu gått ner 6 kg. Inget händer. Har också bart jättestressad i perioder men även totalt avslappnad på de året vi försökt så kanske nått där.

    Enligt alla prover är inget fel så jag väntar på privat utredning för är för tjock för landstingsfinasierad. Men lär vara nere på BMI under 30 väntetiden på 3 månader är över.
  • Anonym (Tiden går och går)
    Rosarosorochtee skrev 2019-02-27 09:03:07 följande:

    Ja. Tog 1-2 test varje dag och hoppades verkligen. Hur går man tillväga innan ivf? Vem kontaktar man först? Och vad frågar man? Är helt villse...


    De första 2 månaderna när mensen ändå kom men väldigt svagt så testade jag efter BMI. Under 100 dagar cykeln försökte jag va restriktiv och testa innan tillfällen som kunde leda till alkohol middagar mm så blev ca varannan vecka. Mitt tips är att hålla ut och testa med lite längre intervaller även fast man hoppas tror och är nyfiken. Blir mindre jobbigt för mig iaf.

    Den här cykeln har jag ju tappa hoppet om för länge sen så testar bara om det väntas stor fest så 1 gång på 3 månader. Men nu hoppas vi att din mens fortsätter komma.
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker