• Anonym (Häng med mig!)

    Någon mer som vill sluta med läsk/cola den 1 januari?

    Jag skulle behöva hjälp, pepp och stöd för att sluta med cola och vet att det finns fler än jag som förmodligen borde lägga av med cola också. Tror ni på att dra ner på det först eller sluta rakt av? Ska jag få dricka det ibland eller kommer det bara att dra ner mig i träsket igen? Skulle tycka att det vore trevligt att hänga med några andra här som också lägger ner läsken.

  • Svar på tråden Någon mer som vill sluta med läsk/cola den 1 januari?
  • Anonym (Häng med mig!)

    Kul att läsa era uppdateringar.

    Jag tog faktiskt en cola igår. Jag hade varit under extrem stress i ett par dagar och förut funkade cola som medicin nästan så jag tog en burk. Första klunken var verkligen vidrig. Smakade som smaksatt bensin eller nåt. Min man skrattade åt minen jag gjorde. Tog några klunkar till för att testa om det verkligen var så hemskt som jag först trodde och jag kan meddela att det var det. Så jag drack en halv burk kanske och kom fram till att jag verkligen inte behöver tänka på att jag missar något som inte dricker cola längre så det var ju bra.

    Tycker det är jättekonstigt dock att jag tyckte att det smakade så vidrigt? Det tycker jag ju inte om jag dricker apelsinjuice, Sprite eller nåt annat jag inte har druckit på evigheter så varför tyckte jag att colan var så hemsk?

    Nåja, te och juice är gott och naturligt och nu kan jag nog släppa colan utan att känna att det är ett tvång.

  • Anonym (Förstörda tänder)

    Jag har slutat dricka cola zero. Har aldrig druckit större mängder förr men för ca ett år sen så slutade jag med godis och började sen dricka cola zero. Ganska mycket. Kanske 2-3 l I veckan. Mindre än ett år höll jag på med detta och fick nu veta av tandläkaren att jag fått emaljskador med gropar i flera tänder. Mina tänder kan aldrig bli bättre, men jag kan förhindra dem från att bli sämre. Varken cola zero, bubbelvatten eller annat med kolsyra bör jag dricka. Har satt en gräns på mig själv på 50 CL/månaden för att kunna ha på kalas, en cider nån utekväll och julmust i december och så. För resten av livet. Förstörde mina tänder och höjde min tandförsäkring för att jag drack läsk. Så om ni blir sugna tänk på att det kan bli så :(

  • Anonym (Woot woot)

    15 mars har jag varit helt läskfri i två år :) jag slutade rakt av, medan jag drack cola! Insåg att det är inte så jäkla gott som jag alltid inbillar mig och drog ner en app som räknar dagar.

    Visst är det tufft ibland, framför allt somrar och över jul och nyår, men det går!

  • Grande Rock

    Halloj!

    Är ni med ännu?
    Sex veckor sockerfri! har varit nära att trilla dit ett par gånger, men lyckats stå emot.Solig


    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Häng med mig!)
    Grande Rock skrev 2019-02-11 23:06:55 följande:
    Halloj!

    Är ni med ännu?
    Sex veckor sockerfri! har varit nära att trilla dit ett par gånger, men lyckats stå emot.Solig
    Bra jobbat! Har du märkt någon skillnad än?
  • Grande Rock
    Anonym (Häng med mig!) skrev 2019-02-24 14:15:06 följande:
    Bra jobbat! Har du märkt någon skillnad än?
    Jag är mycket piggare än jag var innan. Men jag gjorde fler ändringar vid årsskiftet än att sluta med socker, så jag kan inte klart säga vad det är som får mig att må bättre.

    Dessutom slipper jag släpa tillbaka panten till affärn...
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Häng med mig!)
    Grande Rock skrev 2019-02-24 17:08:23 följande:
    Jag är mycket piggare än jag var innan. Men jag gjorde fler ändringar vid årsskiftet än att sluta med socker, så jag kan inte klart säga vad det är som får mig att må bättre.

    Dessutom slipper jag släpa tillbaka panten till affärn...
    Vad kul att du ser positiva förändringar.

    Nu har det ju gått två månader för oss som har slutat och jag personligen har inte gått ner något i vikt alls vilket gör mig lite deppig. Jag har inte ersatt läsken med andra kalorier heller. Jag trodde att vågen skulle visa lite mindre vikt efter så här "lång" tid. Har ni andra gått ner litegrann? Hoppades jag för mycket som trodde att jag skulle gå ner i vikt av att bara sluta med cola?
  • Grande Rock
    Anonym (Häng med mig!) skrev 2019-02-25 14:39:25 följande:
    Vad kul att du ser positiva förändringar.

    Nu har det ju gått två månader för oss som har slutat och jag personligen har inte gått ner något i vikt alls vilket gör mig lite deppig. Jag har inte ersatt läsken med andra kalorier heller. Jag trodde att vågen skulle visa lite mindre vikt efter så här "lång" tid. Har ni andra gått ner litegrann? Hoppades jag för mycket som trodde att jag skulle gå ner i vikt av att bara sluta med cola?
    Jag har gått ner 10% av min kroppsvikt sedan årsskiftet, men då har jag som sagt gjort andra förändringar också (ganska stora), så jag kan nog inte tacka enbart uppbrottet med socker för det resultatet.

    Vad som däremot är positivt är jag har börjat uppskatta "smaken" av kylskåpskallt vatten.
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Häng med mig!)
    Grande Rock skrev 2019-02-25 17:27:29 följande:
    Jag har gått ner 10% av min kroppsvikt sedan årsskiftet, men då har jag som sagt gjort andra förändringar också (ganska stora), så jag kan nog inte tacka enbart uppbrottet med socker för det resultatet.

    Vad som däremot är positivt är jag har börjat uppskatta "smaken" av kylskåpskallt vatten.
    Wow! Du känner dig säkert peppad att fortsätta när du märker så stor skillnad. Fortsätt kämpa!
  • TreFyran

    har inte druckit läsk regelbundet sen sommaren 2017 och jag bara slutade rakt av. Jag kanske drack det ett par gånger i månaden. Nu dricker jag det jättesällan. Typ några gånger om året. När jag är på max och andra restauranger brukar jag ta  vanligt vatten. Men jag dricker fortfarande saft och juice

  • Anonym (Häng med mig!)

    Nu är vi inne på fjärde månaden utan cola vänner.

    Hur går det för er?

    Jag dricker cola nu och då, kanske en gång varannan vecka men bara en burk isf. Vet inte varför egentligen men det har blivit så.

    Jag trodde att jag skulle gå ner lite i vikt men jag väger ungefär samma som innan jag tog bort colan vilket gör mig lite deppig. Jag fattar inte hur jag kan ta bort så många onödiga och dåliga kalorier och inte gå ner något alls? Jag har inte ersatt kalorierna med något annat heller så jag förstår inte varför jag inte gått ner alls.

    Har ni gått ner i vikt utan colan?

  • Liberté
    Anonym (Häng med mig!) skrev 2019-04-12 14:07:44 följande:

    Nu är vi inne på fjärde månaden utan cola vänner.

    Hur går det för er?

    Jag dricker cola nu och då, kanske en gång varannan vecka men bara en burk isf. Vet inte varför egentligen men det har blivit så.

    Jag trodde att jag skulle gå ner lite i vikt men jag väger ungefär samma som innan jag tog bort colan vilket gör mig lite deppig. Jag fattar inte hur jag kan ta bort så många onödiga och dåliga kalorier och inte gå ner något alls? Jag har inte ersatt kalorierna med något annat heller så jag förstår inte varför jag inte gått ner alls.

    Har ni gått ner i vikt utan colan?


    Normalt så brukar kroppen omedvetet anpassa sig efter ett underskott med större portioner. Enda sättet är att väga maten för att veta hur mycket du får i dig, tråkigt men sant.

    Gissar att långsiktigt har du gett din kropp hälsofördelar även om det inte syns på vågen.
  • Anonym (Ångermanland)

    Är själv inte längre beroende av läsk/Cola, höll säkert på med skiten i 15 år och köpte minst 1-2 flaskor i veckan av olika sorter.
    Att dricka kaffe hjälper i början att ta bort suget, kaffe och vatten.
    Jag mådde verkligen dåligt första månaden eller två, man fick konstant huvudvärk när jag försökte sluta, jag fick successivt trappa ner.
    Det känns skönt att jag nu kanske tar en läsk i månaden max och då smakar det mycket bättre än att dricka varje dag som förr.
    Är stolt över att jag lyckats sluta vara beroende av det Glad

Svar på tråden Någon mer som vill sluta med läsk/cola den 1 januari?