• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • RainLuau

    Fick ÄL för första gången utan Ovitrelle idag. Tagit 2 Letrozol från dag 3-7 mensdag. Ovanligt tidigt dock. Igår kväll vid 12 midnatt så kände jag att det gjorde ont i buken. Jag misstänkte om jag fick en ÄL. Vi var ute och träffade vänner. Så fort vi kom hem tog jag ÄL-test. Var säkert att det skulle inte vara positiv men jag fick ett väldigt tydligt streck. Dag 9-10. Sjuk tidigt känns det som. Vi hade samlag tidigare den dagen som tur det vid kl 16. De säger att det tar 6 timmar för spermar att simma till där de ska och väntar på ägg. Jag är orolig så klart för jag räknade inte med att ha ÄL så här tidigt. Vi hade sex igen kl 8.30 på morgonen dagen efter. Gick inte att tvinga min man sent på natten när vi kom hem vid 1.30. Sjukt känner mig desperat. Jag hoppas nu att igårs spermar kommer fram och att de här spermar nu på morgonen kan nå ditt med. De säger att ägg kan leva mellan 12-24 timmar bara. Sjuk stressigt och jobbigt.

  • Nicciz
    RainLuau skrev 2019-07-17 09:06:30 följande:

    Fick ÄL för första gången utan Ovitrelle idag. Tagit 2 Letrozol från dag 3-7 mensdag. Ovanligt tidigt dock. Igår kväll vid 12 midnatt så kände jag att det gjorde ont i buken. Jag misstänkte om jag fick en ÄL. Vi var ute och träffade vänner. Så fort vi kom hem tog jag ÄL-test. Var säkert att det skulle inte vara positiv men jag fick ett väldigt tydligt streck. Dag 9-10. Sjuk tidigt känns det som. Vi hade samlag tidigare den dagen som tur det vid kl 16. De säger att det tar 6 timmar för spermar att simma till där de ska och väntar på ägg. Jag är orolig så klart för jag räknade inte med att ha ÄL så här tidigt. Vi hade sex igen kl 8.30 på morgonen dagen efter. Gick inte att tvinga min man sent på natten när vi kom hem vid 1.30. Sjukt känner mig desperat. Jag hoppas nu att igårs spermar kommer fram och att de här spermar nu på morgonen kan nå ditt med. De säger att ägg kan leva mellan 12-24 timmar bara. Sjuk stressigt och jobbigt.


    Vad peppande att läsa! Letrozolen måste ha tidigarelagt ÄL denna månad. Eller brukar ÄL komma som vanligt efter Letrozol? Jag är inne på min första månad med Provera och ska ta Letrozol dag 3-7 så jag har ingen bra koll. Brukar ha ÄL dag 17-21 så om jag får ÄL dag 9-10 som du så sparar jag in hela tio dagar. Och just nu med utebliven ÄL och mens, är inne på dag 49 i menscykeln, så gör 10 dagar stor skillnad! Jag tror att spermierna kommer hinna fram! Tänk att ägget släpper ca 24-48 timmar efter positivt ÄL test så ni har nog prickat in det bra tror jag. Stort lycka till!
  • RainLuau
    Nicciz skrev 2019-07-17 11:02:50 följande:

    Vad peppande att läsa! Letrozolen måste ha tidigarelagt ÄL denna månad. Eller brukar ÄL komma som vanligt efter Letrozol? Jag är inne på min första månad med Provera och ska ta Letrozol dag 3-7 så jag har ingen bra koll. Brukar ha ÄL dag 17-21 så om jag får ÄL dag 9-10 som du så sparar jag in hela tio dagar. Och just nu med utebliven ÄL och mens, är inne på dag 49 i menscykeln, så gör 10 dagar stor skillnad! Jag tror att spermierna kommer hinna fram! Tänk att ägget släpper ca 24-48 timmar efter positivt ÄL test så ni har nog prickat in det bra tror jag. Stort lycka till!


    Tack Nicciz. Jag hoppas vi har gjort rätt. Jag har läst olika saker typ att man ska ha sex 1-2 dagar innan positivt ÄL för bästa chansen. Därför är lite orolig om sex kl 16 kommer hinna om ägget släpps vid midnatt igår. Jag gjorde inga ÄL-test igår på fm så jag har inga koll när allt började riktigt. Jag förväntade inte att det skulle vara så här tidigt. Brukar ta tester med start dag 10 inte 9. Jag tog Letrozol föra månaden men dag 15 hade jag inga ÄL så tog jag Ovitrelle den kvällen och fick positiv ÄL dagen efter +3 dagar fram.

    Oj 49 dagar? Brukar ha långa mellan 35-42 mensdagar med. Men senaste 2 månader så har det varit från 28-32 typ.

    En annan grej.. Jag är lite orolig för att jag såg blod vid kl17 idag. Jag googlade upp lite och tydligen så finns det nåt ovulation spotting. Jag ska försöka gå imorn bitti till kvinnokliniken och jag hoppas jag får tag på jourläkaren. Har aldrig haft blödningar under ÄL. Har aldrig haft ÄL själv heller och så här tidigt tänkte jag inte det ska komma. Trodde ÄL normalt kommer mellan dag 12-17. Uppdaterar när jag får veta mer.
  • emphz
    RainLuau skrev 2019-07-17 09:06:30 följande:

    Fick ÄL för första gången utan Ovitrelle idag. Tagit 2 Letrozol från dag 3-7 mensdag. Ovanligt tidigt dock. Igår kväll vid 12 midnatt så kände jag att det gjorde ont i buken. Jag misstänkte om jag fick en ÄL. Vi var ute och träffade vänner. Så fort vi kom hem tog jag ÄL-test. Var säkert att det skulle inte vara positiv men jag fick ett väldigt tydligt streck. Dag 9-10. Sjuk tidigt känns det som. Vi hade samlag tidigare den dagen som tur det vid kl 16. De säger att det tar 6 timmar för spermar att simma till där de ska och väntar på ägg. Jag är orolig så klart för jag räknade inte med att ha ÄL så här tidigt. Vi hade sex igen kl 8.30 på morgonen dagen efter. Gick inte att tvinga min man sent på natten när vi kom hem vid 1.30. Sjukt känner mig desperat. Jag hoppas nu att igårs spermar kommer fram och att de här spermar nu på morgonen kan nå ditt med. De säger att ägg kan leva mellan 12-24 timmar bara. Sjuk stressigt och jobbigt.


    Hej!

    Ville bara flika in att äl sker 24-36 h efter ett positivt äl test, så hade ni sex efter testet togs har ni inte missat något :)

    Och man kan inte testa med äl tester efter Ovitrelle spurta, den innehåller hormoner som gör att testet blir positivt. Därför fick du positiva tester flera dagar efter sprutan. Även graviditetstest blir positivt efter Ovitrelle, upp till 10 dagar.
  • RainLuau

    Har precis kommit hem från gyn och träffat jourläkaren där. 2 1/2 timmars väntan och resultat är de vet ingenting. Imorse innan vi åkte till gyn så tog jag gravtest mest för jag undrade varför jag blöder och blev förvånad att det var positivt. Så snabbt kan det inte va tänkte jag! Jag hade mens 8-11 juli. Jag minns då att jag tog gravtest då och det var negativt. Sist vi hade sex innan mens var 29/6 och efter mens var 16-17 juli. De gjorde gravtest på mig där i Gyn ovkså och de fick positivt med. Men när han gjorde VuL så såg läkaren ingenting och han är lika förvånad. Han såg att jag hade 14mm ägg. Frågade om jag har haft äL och han kunde inte svara på det heller. Han sade att de inte kan se ÄL. Han sade bara att jag ska komma dit igen nästa vecka på torsdag för att kolla om igen. Ingenting stämmer i min kropp just nu och man inte kan lita på proverna.

  • Nicciz
    RainLuau skrev 2019-07-18 12:50:34 följande:

    Har precis kommit hem från gyn och träffat jourläkaren där. 2 1/2 timmars väntan och resultat är de vet ingenting. Imorse innan vi åkte till gyn så tog jag gravtest mest för jag undrade varför jag blöder och blev förvånad att det var positivt. Så snabbt kan det inte va tänkte jag! Jag hade mens 8-11 juli. Jag minns då att jag tog gravtest då och det var negativt. Sist vi hade sex innan mens var 29/6 och efter mens var 16-17 juli. De gjorde gravtest på mig där i Gyn ovkså och de fick positivt med. Men när han gjorde VuL så såg läkaren ingenting och han är lika förvånad. Han såg att jag hade 14mm ägg. Frågade om jag har haft äL och han kunde inte svara på det heller. Han sade att de inte kan se ÄL. Han sade bara att jag ska komma dit igen nästa vecka på torsdag för att kolla om igen. Ingenting stämmer i min kropp just nu och man inte kan lita på proverna.


    Vad jobbigt när det är lite upp och ner och svårt att tyda kroppen. Hoppas du får besked nästa besök!
  • RainLuau
    Nicciz skrev 2019-07-18 18:54:30 följande:

    Vad jobbigt när det är lite upp och ner och svårt att tyda kroppen. Hoppas du får besked nästa besök!


    Blöder fortfarande. Vet inte vad det är för färg för att det ser ut som allt beroende på när man kollar. Om det har inte varit inne mig länge så är det ljus annars är det mörk. Det är väldigt svag blödning .. typ en tesked per 8 timmar ser det ut som. Kollade imorse både ÄL och gravtest. Alla var positiva. Läkaren igår sade att vi ska fortsätta ha sex isf jag ägglossar så vi har haft sex igår och idag. Jag fick mens föra veckan och förväntade mig att jag ägglossar nu så jag chansar på det trotts positiv gravtest och blödningen. Riktigt frustrerande att läkaren igår gav mig inga vettigt förklaring varför jag blöder. Det känns som allt på samma gång.. missfall, nidblödning, ägglossnings blödning. You name it. :(
  • amillak

    Hej! Är i den jobbiga-långa-väntan-fasen av cykeln.. åt letrozol mellan 29/6-3/7, var på vul 15/7 (försent i cykeln enligt läkaren) så allt vi såg var en tjock och fin slemhinna på 10 mm. Lämnade blodprov i torsdags 18/7 för att kolla om jag haft ägglossning, inte hört om nåt provsvar än. Tog ett testa-tidigt gravtest igår som var negativt men är nog fortfarande för tidigt även för ett sånt test.. har stickningar/ilningar i brösten från och till och igår kände jag som ett stickande tryck mellan benen, t o m så jag grimaserade lite, höll i sig nån minut sen försvann det..

  • lilagrodautanben

    Behöver lite hjälp här.. kliniken har semesterstängt och jag har bara två Letrozol kvar. Ska jag äta dom två bara eller ska jag strunta i det denna cykel? Vad kan hända?

  • Nicciz
    lilagrodautanben skrev 2019-07-24 11:44:23 följande:

    Behöver lite hjälp här.. kliniken har semesterstängt och jag har bara två Letrozol kvar. Ska jag äta dom två bara eller ska jag strunta i det denna cykel? Vad kan hända?


    Jag skulle ta bara två för att hjälpa ÄL på vägen, bättre än inget liksom. Det som kan hända är väl att du inte får full effekt?
Svar på tråden Letrozol - följas åt?