• Anonym (Vad gör man?)

Pojkvän med borderline

Hej!

Söker mig hit för att få något slags råd för hur jag ska hantera min ?pojkvän?.

Träffade en underbar kille för drygt sex månader sen genom en dejtingapp.

Vi skrev med varann i några veckor innan vi träffades första gången.

Vi klickade direkt, hördes dagligen dygnet runt efter våran första träff.

Men eftersom vi bor en bor ifrån varann, jag har barn, inte han så dröjde det ca 4 veckor innan vi sågs igen. Efter den gången började vi träffas varje vecka.

Han har varit öppen med sin psykiska ohälsa sedan start men det är de senaste två månaderna som jag har förstått hur illa det är.

Senaste månaden har varit väldigt intensiv, han säger att han älskar mig, vill bo med mig, vill ha barn med mig för att nästa dag stöta bort mig och säger att jag bör hitta någon bättre.

Helgen som var så såg jag på riktigt hur pass dåligt han mår, han var här på fredagen och sov över, lördag morgon hade han panik och åkte hem tidigt för att han mådde så dåligt och sa att det aldrig kommer att funka.

Sen kom han tillbaka på eftermiddagen och sa att han bara måste vara med mig och han skulle göra allt i sin makt för att pressa bort impulserna han får att stöta bort mig.

Han älskar mig och vill bara vara med mig.

Senare på kvällen åkte han hem då mina barn skulle komma tillbaka från sin pappa.

Han sa Jag älskar dig och åkte.

I söndags började karusellen igen då han säger att vi bara bör vara vänner, han mår skit och stöter återigen bort mig.

Är kall och vill knappt prata med mig.

Han säger att det här blir bäst för oss båda två.

Jag förstår på ett sätt att han är rädd, det här händer i princip varje vecka, han stöter bort mig i några dagar för att sedan komma tillbaka.

Jag förstår att det egentligen är hans borderline som gör att han agerar så här.

Men hur bemöter jag honom på bästa sätt?

Jag älskar verkligen honom och jag vill verkligen inte ge upp honom då vi har det så himla bra ihop när han är ?sig själv?.

Jag försöker att bekräfta och visa att jag finns där för honom.

• Svar på tråden Pojkvän med borderline
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (Bordis) skrev 2019-06-06 00:37:40 följande:

Detta är borderline. Det är en personlighetsstörning som beror på att hjärnan hos dessa fungerar annorlunda. De kan inte hjälpa sitt beteende liksom någon som sitter i rullstol inte kan hjälpa det. Innan du börjar anklaga den som är handikappad t ex av ett funktionshinder som denna störning är så kanske du vill ha lite information om varför vissa människor inte klarar av att göra det som friska klarar av. Om du kan engelska kan du titta på denna film där läkare och professorer berättar för dig varför dina förväntningar som du har på den sjuke inte kan uppfyllas. Borderline är i och för sig mycket hjälpsamt att ha vid möte med en psykopat. En psykopat backar. Och försvinner För borderlinern är mycket kompetent då eftersom och symtomen kan levas ut helt fritt och göra nytta om utmanad av psykopat. Borderlinesymtom har nog som mest nytta öga mot öga mot en psykopat Vart tog psykopaten vägen tror du? Tror du han gillar borderliners? Eller sprang han som alla ni andra? Han kanske inte visste att det var en borderliner han skulle söka upp för då hade han gjort som de flesta andra och sprungit där ifrån innan han ens kom dit. Det finns bara ett läge då det är en fördel att inte kunna kontrollera sina känslor alls och ha extremt starka känslor som är helt dysreglerade - och det är om man har en psykopat framför sig och ska slåss. Tur att polis kom till platsen.

Ja det var inte så värst dramatiskt ändå,

Mitt ex stod utanför och ringde på och knackade.

När jag hade gett honom några chanser att försvinna snårig de jag polisen, då försvann han.

Frågan är väl nu hur jag ska agera?

Saknar honom nåt fruktansvärt.

Det hade inte varit så mycket fram och tillbaka de senaste veckorna.

Så det hade vänt eller hur jag ska förklara.

Det var han som ringde i förrgår och han smsade igår morse.

Ska jag låta bli att höra av mig eller borde jag kanske skicka nåt sms så han vet att jag tänker på honom?
  • Anonym (Vad gör man?)
    KlantSmurfen skrev 2019-06-06 01:25:18 följande:

"Senaste månaden har varit väldigt intensiv, han säger att han älskar mig, vill bo med mig, vill ha barn med mig för att nästa dag stöta bort mig och säger att jag bör hitta någon bättre."

Push pull karusellen, han är väldigt känslostyrd, idealiserar, får jättebråttom, vill vara jättenära för att i nästa stund bli rädd att mista dej som han har satt på en piedestal och stöter bort.

Borderline....gissar lite, det finns olika typer av BPD det verkar bero på de klumpat ihop olika diagnoser under samma namn för att symptomen är snarlik, man får försöka utgå ifrån hans beteende mönster. Det står lite om BPD i den artikeln som kanske stämmer.

Are Your Loved Ones "Out of Sight, Out of Mind"? | Psychology Today

www.psychologytoday.com/us/blog/living-emotional-intensity/201808/are-your-loved-ones-out-sight-out-mind

Jag vet varken ut eller in just nu.

Vet att han mår precis lika dåligt som mig i det här läget och han är förmodligen helt övertygad om att jag får det mycket bättre utan honom.

Visst det har varit stormigt, men han har ändå fått mig att må så bra när vi varit tillsammans.

Men frågan är om jag ska höra av mig eller låta honom vara just nu?

Det är ändå han som ringt och smsat först de sista dagarna.

Så funderar på om jag bara ska skicka iväg nåt sms för att visa att jag tänker på honom.
  • Anonym (-----------)

Alltså gör bara ingenting just nu. Ingenting! Gå istället ut o promenera, jogga, gå på bio, träffa folk etc etc. Nåt som får dig att tänka på nåt annat! Det verkar ha gått baklås i ditt huvud nu, det skulle det f ö göra med mig också om jag var mitt uppe i det där o snurrade in mig i alla dessa tankar. Snälla!? Räcker med att han är knäpp, vill du bli lika knäpp som han?!

Herregud.

• Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (-----------) skrev 2019-06-06 12:19:06 följande:

Alltså gör bara ingenting just nu. Ingenting! Gå istället ut o promenera, jogga, gå på bio, träffa folk etc etc. Nåt som får dig att tänka på nåt annat! Det verkar ha gått baklås i ditt huvud nu, det skulle det f ö göra med mig också om jag var mitt uppe i det där o snurrade in mig i alla dessa tankar. Snälla!? Räcker med att han är knäpp, vill du bli lika knäpp som han?!

Herregud.

Det är precis det jag gör,

Skriver inte ner hela mitt liv här.

Tråden handlar om mitt förhållande till honom.

Därför ber jag om råd hur jag ska agera i det.

Det är inte så att jag sitter i ett rum och glor och ältar sönder.
  • Anonym (På riktigt?haha)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 09:47:28 följande:

Jag vet varken ut eller in just nu.

Vet att han mår precis lika dåligt som mig i det här läget och han är förmodligen helt övertygad om att jag får det mycket bättre utan honom.

Visst det har varit stormigt, men han har ändå fått mig att må så bra när vi varit tillsammans.

Men frågan är om jag ska höra av mig eller låta honom vara just nu?

Det är ändå han som ringt och smsat först de sista dagarna.

Så funderar på om jag bara ska skicka iväg nåt sms för att visa att jag tänker på honom.

Det här börjar bli tröttsamt. ALLA avråder dig från att hänga mer med den här killen. Men du fortsätter kämpa för att vi ska säga att han verkar kalasbra för dig. Det har inte slagit dig att DU har nåt obearbetat problem som du borde lösa i stället för att försöka hjälpa honom?
  • pyssel
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 12:34:52 följande:

Vilket förhållande? Det är ju slut nu igen. Det är ju dessutom slut fler dagar i veckan än ni är ihop.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Vad gör man?)

Det finns ingen anledning att dumförklara mig.

Både ni och jag vet att ni inte hade betett er såhär i verkligheten.

Jag har ett liv utöver det jag skriver och som jag sa så sitter jag inte och ältar det här 24/7.

Jag har endast bett om hur jag ska göra i den här situationen.

Att bara gå vidare är ju nu inte ett alternativ.

Det spelar ingen roll hur många gånger ni skriver att jag borde lämna.

Jag är kär i honom och ni vet lika mycket som jag hur svårt det är att lämna då.

• pyssel

Det är ingen som beter sig illa mot dig utom dina f.d. Det är djupt sorgligt att dina ex/partners som skadar dig, i dina ögon ter sig mildare i fråga om beteende än den uppriktighet, grundad på omtanke, du får av i princip alla i tråden.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Bordis)
    KlantSmurfen skrev 2019-06-06 01:32:09 följande:

Se dokumentären som du postade i din länk, kolla vid 2:04, där kommer en psykolog från Washington University förklara för dig.

Precis som psykologen säger kan man inte ha en relation om man är emotionellt instabil och det blir extremt svårt för partnern satt hantera det så det är ett ganska bra råd till TS att inte ha en relation med någon som har BPD i hennes situation.

TS pojkvän verkar inte kunna vara i en relation innan han har fått hjälp, han är bara 20 år så han har tid på sig. BPD kan vara en väldigt stor påfrestning för andra, TS verkar inte må bra av situationen. Någon med BPD har eget ansvar för sina problem och hur de påverkar andra och ska lära sig att ta kontroll över sitt beteende mönster innan de inleder relationer. Att de inleder relationer innan de de lärt sig att ta kontroll över sitt beteendemönster är det första beteende mönstret de ska lära sig att ta kontroll över

Man ska klippa sig och skaffa ett jobb för att kunna få en tjej, man ska hjälpa till med disken, dammsugning och en massa annat så man inte blir utslängd, det är bara sunt förnuft och inga konstigheter men när relationen inte fungerar på långa vägar p.g.a  BPD och folk säger precis som de säger i dokumentären som du själv länkade blir du grinig släng bort de som har sjukdomar och hälsar från Hitler och tycker att de med BPD ska ha frikort. En annan gapar narcissist."Akta er för de som inte håller måttet för de får er att må dåligt."

tja, för att undvika hycklande kan du ju själv bli tillsammans med en obehandlad PBD person som inte kan vara i närheten av dig mer än ett par dagar innan h*n stöter bort dig men dina inlägg handlar ju inte om vad du själv skulle orka med för att själv inte sparka på den som ligger de handlar om vad du tycker att andra ska stå ut med så du ska slippa känna dej ensam, dina känslomässiga behov inte andras.

Det finns en anledning till att många med BPD ofta ställer till det psykiskt för sina partners, det är precis som pyssel skriver det är han/du är universums mittpunkt och ska fixas med.

Till saken är att det går att ha en relation OM man själv är stabil och lever ett stabilt liv. Trodde detta var fallet. Det kan hjälpa den drabbade och är en förutsättning att det ska lyckas och hålla i längden och att relationen ska bli bra och båda ska bli lyckliga. Fasta rutiner, fasta tider, sunda vanor, ordning och reda, struktur, idrott, bra sovanor etc är nödvändigt för att man ökar förutsättningarna att borderline ska kunna reglera sina känslor. Trodde här att det var så när jag först svarade här att deras relation KAN fungera om det ENDA problemet är att partnern har denna personlighetsstörning och den andre partnern är stabil och trygg. Men en borderliner kan inte bli trygg och agera stabilt med kaos runt om kring - en psykopat på dörren och drama med flickvän som talar om sitt ex och annan röra utifrån som hotar relationen och psyket. Man kan ju inte skicka en borderliner till en krigszon fullt med faror och tro att den ska kunna läka bort sina symtom samtidigt... tyvärr.
  • Anonym (-----------)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 12:34:52 följande:

Skriv då ett sms att du gärna vill fortsätta - på villkoret att han tar emot behandlingen o FULLFÖLJER den. Att ni kan gå igenom det tillsammans. Samt parterapi. Ställ krav, m a o.

Eftersom du är så kär i honom o att gå vidare inte är ett alternativ.
Svar på tråden Pojkvän med borderline