• Anonym (Vad gör man?)

Pojkvän med borderline

Hej!

Söker mig hit för att få något slags råd för hur jag ska hantera min ?pojkvän?.

Träffade en underbar kille för drygt sex månader sen genom en dejtingapp.

Vi skrev med varann i några veckor innan vi träffades första gången.

Vi klickade direkt, hördes dagligen dygnet runt efter våran första träff.

Men eftersom vi bor en bor ifrån varann, jag har barn, inte han så dröjde det ca 4 veckor innan vi sågs igen. Efter den gången började vi träffas varje vecka.

Han har varit öppen med sin psykiska ohälsa sedan start men det är de senaste två månaderna som jag har förstått hur illa det är.

Senaste månaden har varit väldigt intensiv, han säger att han älskar mig, vill bo med mig, vill ha barn med mig för att nästa dag stöta bort mig och säger att jag bör hitta någon bättre.

Helgen som var så såg jag på riktigt hur pass dåligt han mår, han var här på fredagen och sov över, lördag morgon hade han panik och åkte hem tidigt för att han mådde så dåligt och sa att det aldrig kommer att funka.

Sen kom han tillbaka på eftermiddagen och sa att han bara måste vara med mig och han skulle göra allt i sin makt för att pressa bort impulserna han får att stöta bort mig.

Han älskar mig och vill bara vara med mig.

Senare på kvällen åkte han hem då mina barn skulle komma tillbaka från sin pappa.

Han sa Jag älskar dig och åkte.

I söndags började karusellen igen då han säger att vi bara bör vara vänner, han mår skit och stöter återigen bort mig.

Är kall och vill knappt prata med mig.

Han säger att det här blir bäst för oss båda två.

Jag förstår på ett sätt att han är rädd, det här händer i princip varje vecka, han stöter bort mig i några dagar för att sedan komma tillbaka.

Jag förstår att det egentligen är hans borderline som gör att han agerar så här.

Men hur bemöter jag honom på bästa sätt?

Jag älskar verkligen honom och jag vill verkligen inte ge upp honom då vi har det så himla bra ihop när han är ?sig själv?.

Jag försöker att bekräfta och visa att jag finns där för honom.

• Svar på tråden Pojkvän med borderline
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (Bordis) skrev 2019-06-06 15:48:33 följande:

Till saken är att det går att ha en relation OM man själv är stabil och lever ett stabilt liv. Trodde detta var fallet. Det kan hjälpa den drabbade och är en förutsättning att det ska lyckas och hålla i längden och att relationen ska bli bra och båda ska bli lyckliga. Fasta rutiner, fasta tider, sunda vanor, ordning och reda, struktur, idrott, bra sovanor etc är nödvändigt för att man ökar förutsättningarna att borderline ska kunna reglera sina känslor. Trodde här att det var så när jag först svarade här att deras relation KAN fungera om det ENDA problemet är att partnern har denna personlighetsstörning och den andre partnern är stabil och trygg. Men en borderliner kan inte bli trygg och agera stabilt med kaos runt om kring - en psykopat på dörren och drama med flickvän som talar om sitt ex och annan röra utifrån som hotar relationen och psyket. Man kan ju inte skicka en borderliner till en krigszon fullt med faror och tro att den ska kunna läka bort sina symtom samtidigt... tyvärr.

Hej igen.

Jag är både en stabil och trygg person.

Han har själv velat veta hur det har varit med mitt ex då ha själv varit med om det i sina tidigare relationer.

Han har aldrig varit i kontakt med mitt ex tidigare och innan i lördags har det varit relativt lugnt med honom.

Så nåt kaos har det aldrig varit tidigare.
  • Anonym (Bordis)
    Akidoki skrev 2019-06-06 06:12:42 följande:

Det här inlägget om något illustrerar väldigt väl problemen som uppstår i en relation med

en borderline. Tack för demonstrationen.

Det är inte borderlinens fel att ett psykopat-ex står utanför dörren. Mycket av de problem som beskrivs i deras relation kan inte borderlinern påverka och bör inte få all skuld till alla helveten på jorden. Borderliners skuldbelägga orättvist som ska skyllas för allt som inte fungerar. Denna borderline person har valt en partner som har mycket kaos runt sig så att han kan leva som han är van vid i kaos och drama och inte läkas. Han kommer inte kunna läkas i denna relation tror jag. Det är för dysfunktionellt i sin helhet allt runt om kring. Skulle han läka sina symtom under dessa omständigheter som nu råder i hans liv och relation skulle jag bli MYCKET förvånad. Men visst, jag kan ha fel.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 14:25:52 följande:

Det finns ingen anledning att dumförklara mig.

Både ni och jag vet att ni inte hade betett er såhär i verkligheten.

Jag har ett liv utöver det jag skriver och som jag sa så sitter jag inte och ältar det här 24/7.

Jag har endast bett om hur jag ska göra i den här situationen.

Att bara gå vidare är ju nu inte ett alternativ.

Det spelar ingen roll hur många gånger ni skriver att jag borde lämna.

Jag är kär i honom och ni vet lika mycket som jag hur svårt det är att lämna då.

Men om du bestämt dig för att inte lämna så har du ju svaret klart för dig. Då är ju alternativet att stanna i detta av- och på förhållande? Det är väl av just nu tydligen, men det är väl bara för dig att sitta med öppna armar och vara snäll och förstående och kärleksfull när han vill använda dig som känslomässig kraftkälla nästa gång. Jobba lite på vilka övriga av dina personliga behov som du kan lägga åt sidan så att du inte belastar den här stackars pojken för mycket. Att du har ett jobbigt ex är ju belastande, att du har barn är belastande, skulle du därutöver drabbas av arbetslöshet eller att en förälder/närstående blir sjuk eller avlider så att du blir ledsen och behöver tröst och stöd, ja då är det bara att lägga det åt sidan helt enkelt. Men viktigast såklart att du ser till att den här fantastiska killen inte på något sätt upplever att du behöver något från honom. Du är till för honom och hans mående, motsatta hållet kan du glömma. Men det är tydligen inget problem heller. Lycka till med att radera dig själv och dina behov. Tycker det är synd men du väljer ju själv hur du vill leva och vilken typ av man du vill ha sällskap av på din resa, synd bara att dina barn också påverkas av dina val. Men det vill du inte heller höra nej. Sorry.
  • Anonym (-----------)
    Anonym (...) skrev 2019-06-06 16:01:39 följande:

Men om du bestämt dig för att inte lämna så har du ju svaret klart för dig. Då är ju alternativet att stanna i detta av- och på förhållande? Det är väl av just nu tydligen, men det är väl bara för dig att sitta med öppna armar och vara snäll och förstående och kärleksfull när han vill använda dig som känslomässig kraftkälla nästa gång. Jobba lite på vilka övriga av dina personliga behov som du kan lägga åt sidan så att du inte belastar den här stackars pojken för mycket. Att du har ett jobbigt ex är ju belastande, att du har barn är belastande, skulle du därutöver drabbas av arbetslöshet eller att en förälder/närstående blir sjuk eller avlider så att du blir ledsen och behöver tröst och stöd, ja då är det bara att lägga det åt sidan helt enkelt. Men viktigast såklart att du ser till att den här fantastiska killen inte på något sätt upplever att du behöver något från honom. Du är till för honom och hans mående, motsatta hållet kan du glömma. Men det är tydligen inget problem heller. Lycka till med att radera dig själv och dina behov. Tycker det är synd men du väljer ju själv hur du vill leva och vilken typ av man du vill ha sällskap av på din resa, synd bara att dina barn också påverkas av dina val. Men det vill du inte heller höra nej. Sorry.

Spydigt skrivet, men ändå väldigt träffande. Instämmer därför. Men tyvärr kommer väl ts inte ta till sig nåt utan fortsätta skriva i tråden nu har han sagt så här, vad ska jag göra nu? Nu har det här hänt, ska jag ringa inte ringa? Smsa? Inte smsa alls, isåfall hur länge? Hur länge ska jag vänta? Osv följetongen fortsätter, men hur länge då..

Finns ju en anledning till att ts inte svarat på det jag skrev om att ställa krav också.

Nåt kaos har det aldrig varit (eller är) tidigare säger hon. Nähä.

En grav borderline, alkoholist, spelmissbrukare etc som inte vill ha hjälp, vad är utsikterna för ett förhållande med en sån, hur kär man än är?? Synd att inte vilja inse det bara.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (-----------) skrev 2019-06-06 16:36:26 följande:

Spydigt skrivet, men ändå väldigt träffande. Instämmer därför. Men tyvärr kommer väl ts inte ta till sig nåt utan fortsätta skriva i tråden nu har han sagt så här, vad ska jag göra nu? Nu har det här hänt, ska jag ringa inte ringa? Smsa? Inte smsa alls, isåfall hur länge? Hur länge ska jag vänta? Osv följetongen fortsätter, men hur länge då..

Finns ju en anledning till att ts inte svarat på det jag skrev om att ställa krav också.

Nåt kaos har det aldrig varit (eller är) tidigare säger hon. Nähä.

En grav borderline, alkoholist, spelmissbrukare etc som inte vill ha hjälp, vad är utsikterna för ett förhållande med en sån, hur kär man än är?? Synd att inte vilja inse det bara.

Det känns bara som att hur jag än skriver så blir jag idiotförklarad.

Jag skapade tråden för att utbyta erfenheter, få råd och tips på hur det eventuellt ska kunna fungera mellan oss.

Jag är tillräckligt intelligent för att förstå att det finns en väldigt liten chans för att få det att funka.

Om ni nu är så trötta på mig så behöver ni ju inte läsa eller svara?

Sen har jag valt att inte berätta om vilken hjälp han får och och vilket stöd han har av olika anledningar.

Hur mitt liv ser ut i övrigt har jag också valt att inte berätta om.

Återigen tråden handlar om mig och han.
  • Anonym (Du har ingen aning)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-05 18:38:24 följande:

Nej, jag har sett själv att han blockerat dom andra.

Han är väldigt rakt fram och ärlig med allt sånt.

Även berättat att han inte behandlat sina ex väl innan.

Kan mycket väl vara så, då jag har sett han för den han ör.

Det är väl egentligen bara tiden som kan utvisa hur det blir.

Ingen lär ha sagt åt honom nåt då han inte har en endaste nära vän för tillfället.

Han har stängt ut alla de senaste månaderna pga sin depression.

Du han har väl inga kvinnofrids/misshandel domar på sig för då kan du lägga ner direkt.

Då är han en potentiellt farlig man.

Varför ens ta upp att han behandlat sina ex illa. Då måste det ha hänt något allvarligt.

Det är inte normalt att ha gjort det och prata öppet om det. Ungefär som om att förekomma ett allvarligt rykte.

Har du koll på om han har några domar med böter och fängelse för kvinnokränkning/misshandel? Har du pratat med hans ex om hur de blev illa behandlade?
  • pyssel
    Anonym (Bordis) skrev 2019-06-06 15:48:33 följande:

Till saken är att det går att ha en relation OM man själv är stabil och lever ett stabilt liv. Trodde detta var fallet. Det kan hjälpa den drabbade och är en förutsättning att det ska lyckas och hålla i längden och att relationen ska bli bra och båda ska bli lyckliga. Fasta rutiner, fasta tider, sunda vanor, ordning och reda, struktur, idrott, bra sovanor etc är nödvändigt för att man ökar förutsättningarna att borderline ska kunna reglera sina känslor. Trodde här att det var så när jag först svarade här att deras relation KAN fungera om det ENDA problemet är att partnern har denna personlighetsstörning och den andre partnern är stabil och trygg. Men en borderliner kan inte bli trygg och agera stabilt med kaos runt om kring - en psykopat på dörren och drama med flickvän som talar om sitt ex och annan röra utifrån som hotar relationen och psyket. Man kan ju inte skicka en borderliner till en krigszon fullt med faror och tro att den ska kunna läka bort sina symtom samtidigt... tyvärr.

En stabil person är helt ointresserad av att inleda ett sådant förhållande. Det finns inget attraktivt i det och noll grogrund för tajtare band. Det är tvärtom avtändande när det inte triggar någon egen dysfunktionalitet, så den sunda personen lägger benen på ryggen snabbare än en borderline hinner dra igång drama 2 eller 3 och "ångra sig".
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 16:43:34 följande:

Det känns bara som att hur jag än skriver så blir jag idiotförklarad.

Jag skapade tråden för att utbyta erfenheter, få råd och tips på hur det eventuellt ska kunna fungera mellan oss.

Jag är tillräckligt intelligent för att förstå att det finns en väldigt liten chans för att få det att funka.

Om ni nu är så trötta på mig så behöver ni ju inte läsa eller svara?

Sen har jag valt att inte berätta om vilken hjälp han får och och vilket stöd han har av olika anledningar.

Hur mitt liv ser ut i övrigt har jag också valt att inte berätta om.

Återigen tråden handlar om mig och han.

Tvärtom tror jag att du är mkt kompetent. Medberoende brukar vara det och kapabla att överfungera åt andra. Men ibland blir just det helt galet.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Bordis) skrev 2019-06-06 15:56:21 följande:

Det är inte borderlinens fel att ett psykopat-ex står utanför dörren. Mycket av de problem som beskrivs i deras relation kan inte borderlinern påverka och bör inte få all skuld till alla helveten på jorden. Borderliners skuldbelägga orättvist som ska skyllas för allt som inte fungerar. Denna borderline person har valt en partner som har mycket kaos runt sig så att han kan leva som han är van vid i kaos och drama och inte läkas. Han kommer inte kunna läkas i denna relation tror jag. Det är för dysfunktionellt i sin helhet allt runt om kring. Skulle han läka sina symtom under dessa omständigheter som nu råder i hans liv och relation skulle jag bli MYCKET förvånad. Men visst, jag kan ha fel.

Mer vatten på Akidokis kvarn..
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (Du har ingen aning) skrev 2019-06-06 16:48:03 följande:

Du han har väl inga kvinnofrids/misshandel domar på sig för då kan du lägga ner direkt.

Då är han en potentiellt farlig man.

Varför ens ta upp att han behandlat sina ex illa. Då måste det ha hänt något allvarligt.

Det är inte normalt att ha gjort det och prata öppet om det. Ungefär som om att förekomma ett allvarligt rykte.

Har du koll på om han har några domar med böter och fängelse för kvinnokränkning/misshandel? Har du pratat med hans ex om hur de blev illa behandlade?

Nej han har aldrig misshandlat någon eller ligger i brottsregistret.

Han har berättat att han gjort likadant som han gör mot mig i tidigare relationer.

Skillnaden är att de alltid fått nog efter ett tag, att han inte berättat om sina diagnoser för dem.

Ja jag vet nu kommer jag få någon spydig kommentar om att jag också borde fått nog.
Svar på tråden Pojkvän med borderline