• glitterhitta

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

  • Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • Lustablong

    Tredje barnet väntas, ska tilläggas.


    matf skrev 2019-09-24 22:12:17 följande:

    Okej vilken vecka är du i? Och vilken vecka var du i när du gick ut med det på instagram? :)


  • malinmyra
    matf skrev 2019-09-24 19:10:46 följande:

    Hur har ni andra tänkt kring att gå ut med graviditeten på sociala medier? Någon som gjort det? Eller kommer ni göra det?


    Jag har inte gått ut med det än. Pratar rätt öppet om det med vänner och det är väl ingen hemlighet längre. Men känns fortfarande lite väl känsligt för instagram. Som det känns nu så kommer jag nog inte lägga ut förrän efter födsel, men det kan ju ändras..
  • Anonym3323

    Vi kommer berätta denna vecka för familj, vänner och jobb. Är i vecka 15 imorgon. Inte sugen på att lägga ut något på sociala medier. Isåfall efter födseln eller mot slutet, vi får se! Dom viktiga man vill berätta för kommer ju alla få veta ändå :)

  • Frian

    Idag var vi äntligen på första ultraljudet. Det var underbart att få se att det faktiskt finns en liten krabat som rör sig där inne? blev bakflyttad från 13+0 till 12+3. Det var en sån lättnad att se hjärtat slå. Men tyvärr fick vi efteråt besked att KUB-testet visade på risk för kromosomavvikelse. Känns väldigt jobbigt. Vi fick direkt ta blodprov för NIPT och måste nu vänta 2-3 veckor på ytterligare besked. I mitt huvud är det helt otänkbart att inte fullfölja graviditeten pga ett ev. kromosomfel men min sambo tänker annorlunda och det sätter oss såklart i en svår situation. Någon mer som hamnat i liknande?

  • Frian

    Idag var vi äntligen på första ultraljudet. Det var underbart att få se att det faktiskt finns en liten krabat som rör sig där inne? blev bakflyttad från 13+0 till 12+3. Det var en sån lättnad att se hjärtat slå. Men tyvärr fick vi efteråt besked att KUB-testet visade på risk för kromosomavvikelse. Känns väldigt jobbigt. Vi fick direkt ta blodprov för NIPT och måste nu vänta 2-3 veckor på ytterligare besked. I mitt huvud är det helt otänkbart att inte fullfölja graviditeten pga ett ev. kromosomfel men min sambo tänker annorlunda och det sätter oss såklart i en svår situation. Någon mer som hamnat i liknande?

  • Lita89
    Frian skrev 2019-09-25 20:55:40 följande:

    Idag var vi äntligen på första ultraljudet. Det var underbart att få se att det faktiskt finns en liten krabat som rör sig där inne? blev bakflyttad från 13+0 till 12+3. Det var en sån lättnad att se hjärtat slå. Men tyvärr fick vi efteråt besked att KUB-testet visade på risk för kromosomavvikelse. Känns väldigt jobbigt. Vi fick direkt ta blodprov för NIPT och måste nu vänta 2-3 veckor på ytterligare besked. I mitt huvud är det helt otänkbart att inte fullfölja graviditeten pga ett ev. kromosomfel men min sambo tänker annorlunda och det sätter oss såklart i en svår situation. Någon mer som hamnat i liknande?


    Härligt att ni fick se hjärtat ticka på! Jag fick besked igår om ?lätt ökad risk? för downs. Gjorde nipt idag. Jag känner precis som du att det inte finns på kartan att inte fullfölja, min sambo säger typ att han vill ha ett friskt barn, vet inte riktigt vad han menar med det?! Men försöker att inte måla fan på väggen innan vi vet något! Det kommer att bli långa dagar av väntan framöver...
  • Frian
    Lita89 skrev 2019-09-25 21:12:59 följande:

    Härligt att ni fick se hjärtat ticka på! Jag fick besked igår om ?lätt ökad risk? för downs. Gjorde nipt idag. Jag känner precis som du att det inte finns på kartan att inte fullfölja, min sambo säger typ att han vill ha ett friskt barn, vet inte riktigt vad han menar med det?! Men försöker att inte måla fan på väggen innan vi vet något! Det kommer att bli långa dagar av väntan framöver...


    Ändå skönt att höra att vi är fler i samma situation och att man kan få bolla lite med varann. Det är ju en hemsk väntan nu som du säger. Men jag har läst om många som fått risk på kub men sen har nipt varit ok. Så vi borde som du säger inte måla fan på väggen innan vi får veta mer.

    Klart att vi helst vill ha ett friskt barn (som mår bra och kan leva och fungera i samhället) men samtidigt har vi och framför allt jag längtat så himla länge efter barn att det känns så otänkbart att inte fullfölja en graviditet pga ett risktal, speciellt om det är downs. De andra kromosomavvikelserna kan ju vara mer livshotande och då kan jag förstå att man behöver tänka över situationen..
  • malinmyra

    Jag var sjukskriven 3 dagar från jobbet den här veckan, kände att jag behövde ta igen efter all trötthet, järnbrist, övertid på jobbet etc etc. Trodde jag skulle gå in i väggen :(

    Var tillbaka första dagen idag, men det känns verkligen som att jag hade kunnat vara ledig flera veckor till..

    Iaf så började jag spåna på en inköpslista under min lediga tid och fick en chock över hur mkt vi faktiskt måste köpa! Har ni börjat klura på det? När börjar man köpa saker? Och vad fasen behöver man för kläder till en tidig marsbebis?

  • glitterhitta
    malinmyra skrev 2019-09-26 23:26:43 följande:

    Jag var sjukskriven 3 dagar från jobbet den här veckan, kände att jag behövde ta igen efter all trötthet, järnbrist, övertid på jobbet etc etc. Trodde jag skulle gå in i väggen :(

    Var tillbaka första dagen idag, men det känns verkligen som att jag hade kunnat vara ledig flera veckor till..

    Iaf så började jag spåna på en inköpslista under min lediga tid och fick en chock över hur mkt vi faktiskt måste köpa! Har ni börjat klura på det? När börjar man köpa saker? Och vad fasen behöver man för kläder till en tidig marsbebis?


    Inatt drömde jag att bebisen kom och vi hade absolut ingenting och jag fick panik! I verkligheten har vi en hel del kläder då jag sparat lite av mina stora barns bebiskläder plus att jag köpt lite nytt, ska gå igenom allt när jag går på ledighet från jobbet så jag vet hur mycket det finns av alla storlekar osv, längtar till det :) Vagnen jag hade med barnen finns kvar, har bärsjal också men ska även köpa en bärsele från Tula. Det vi behöver till första tiden är babyskydd, lite mer kläder samt blöjor. Det är ju bättre att sprida ut inköpen så inte allt kommer som en klumpsumma, eller att en lägger undan pengar varje månad för alla inköp senare om en vill vänta.
  • julinuj

    Har inte börjat med varken inköp eller inköpslista än, vågar inte ifall nåt skulle hända.. Efter jul tänkte jag börja. Men vi hat sparat en klumpsumma som bör täcka typ alla stora inköp som måste göras. <3

Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL