• glitterhitta

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

  • Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • Bacon89

    Jacka köpte jag på Ullared når vi va där. 500kr tyckte jag va lagom och den va dessutom snygg. Jag ville kunna prova jackan innan jag köpte den och valde därför inte att beställa någon från nätet.

    Angående badkläder så köpte jag förra graviditeten. Jag vill inte ha en baddräkt men ville ha linne för min mage va helt enormt stor och jag ville kunna "dölja" den lite och känna mig lite fin samtidigt. Köpte på nätet en sån med hipstertrosor och gravidlinne. Därav funkar den inte när man inte är gravid men den va snygg och skön så jag va väldigt nöjd med den ????

  • glitterhitta

    Idag har jag kommit halvvägs, vecka 20+0 <3 Helt otroligt att det gått så pass fort, ser med glädje fram emot resten av tiden innan det är dags för bebisen att komma :)

  • Lustablong

    Är i v 23 nu och kan tycka att de senaste två dagarna har jag haft lite illamående som sökt mig då och då under dagen. Blir såklart helt livrädd att jag ska börja må som jag gjorde tidigare i graviditeten.

    Kan ni nöja er ner framlänges? Jag kan inte, tar emot och känns obehagligt.

  • Mageric
    Lustablong skrev 2019-11-10 16:18:31 följande:

    Är i v 23 nu och kan tycka att de senaste två dagarna har jag haft lite illamående som sökt mig då och då under dagen. Blir såklart helt livrädd att jag ska börja må som jag gjorde tidigare i graviditeten.

    Kan ni nöja er ner framlänges? Jag kan inte, tar emot och känns obehagligt.


    På morgonen känns det som att jag böjer mig över en kant i/mot magen, tänker att det är livmodern? Annars känns det ok under dagen.
  • Mageric
    Båten skrev 2019-11-09 08:31:50 följande:

    Nu har vi gift oss Men vi var inte det för de två första. Vi såg till att ha faderskapsintyg och det klart innan förlossning så det bara var att skicka in barnens personnummer när de föddes, detta just ifall något hände där. Så att min man skulle få vara pappa utan massa krångel. Sedan skrev vi ett testamente. Barnen fick ärva sin arvslott (50% av det man äger) som man inte kan "hindra" dom från och resten fick min man. Samt att vi skrev att han var förmånstagare till min livförsäkring och barnens investerings sparkonto som står på mig. Nu som gifta har vi skrivit om allt och det är orubbat bo som gäller samt att skulle tex jag gå bort och min man gifta om sig så är det han ärvde av mig personlig egendom och tas inte med in i ett nytt förhållande just för att barnen ska få sin del den dag han går bort.

    Viktigt att tänka på är att om man går bort medans barnen är under 18 år får de en typ godman som ska se till att de får ut sitt arv med mera. Vare sig ni är gifta eller inte. Om man då äger ett hus eller lägenhet tillsammans tex och man inte har något skrivit, gift eller inte, så måste den som fortfarande lever lösa ut sina barn ur boendet. Detta kan tvinga den fortfarande levande partnern att sälja bostaden för att ha råd med det.

    Och på tal om godman, skulle något hända ena partnern i förhållandet så att denne inte kan ta ansvar för tex sin ekonomi så utses också en godman vare sig man är gift eller inte. För att underlätta i dessa fall, slippa att springa till en godman varje gång gemensamma räkningar ska betalas och så, kan man skriva en framtida fullmakt som då gäller i visa situationer. Tex som vi skrivit skulle jag hamna i koma så har min man fullmakt att hantera mina konton och pengar.

    Vi gick till bankens (Swedbank) jurist och fick råd samt att vi valde att be honom skriva papperna åt oss så det blev rätt både som sambo och som gifta. Rådgivningen var gratis men att få papperna kostade ca 5000 kr var gång. Så gå till er bank och se om de har gratis rådgivning. Var väldigt bra för oss.


    Tusen tack för utförligt svar och resonemang! Vi har skickat in hindersprövning nu faktiskt, så blir det nog rådhuset ;)
  • Cattapult

    Tjeeena! V 23 idag och köpte begagnad bugaboo Buffalo idag.

    Hoppas bli nöjd med den. Haft baby Jogger tidigare men slog till på Buffalon då den såldes med både sitt och liggdel o 2 sufletter o sittdyna för 2.500:-

    Aningen solblekt på varukorgen men jag bryr mig inte.

  • Lustablong

    Åh vad roligt med vagn! Vi har en urban jungle som vi varit sååå nöjda med. Så köpte en sådan igen.. dock så är den frånvänd i sittdelen men köpte den jättebilligt så kanske köper en annan när han ska sitta upp. Vill gärna ha han vänd mot mig när de är så små.


    Cattapult skrev 2019-11-13 21:08:50 följande:

    Tjeeena! V 23 idag och köpte begagnad bugaboo Buffalo idag.

    Hoppas bli nöjd med den. Haft baby Jogger tidigare men slog till på Buffalon då den såldes med både sitt och liggdel o 2 sufletter o sittdyna för 2.500:-

    Aningen solblekt på varukorgen men jag bryr mig inte.


  • Lustablong

    Vad har ni andra kvar att inhandla? Vi har köpt säng och vagn.

    Så bilstol, Babynest och kläder och så hygienartiklar såklart.

    Ska köpa flaskor och ersättning också för har bestämt att inte amma denna gången av olika anledningar.

    Har inget kvar då vi har två äldre barn och detta blir en liten sladdis

  • malinmyra
    Lustablong skrev 2019-11-13 22:06:07 följande:

    Vad har ni andra kvar att inhandla? Vi har köpt säng och vagn.

    Så bilstol, Babynest och kläder och så hygienartiklar såklart.

    Ska köpa flaskor och ersättning också för har bestämt att inte amma denna gången av olika anledningar.

    Har inget kvar då vi har två äldre barn och detta blir en liten sladdis


    Åh, jag har också precis börjat engagera mig i shoppingen :) Vagn har vi fått, 8 år gammal, men känns som att den ska funka bra. Har flera säckar med kläder i olika storlekar också, men lite måste vi nog komplettera. Tex overall för hemresan och mössor. Säng har jag också precis hittat beggad. Men bilstol blir ny! Förstår dock inget av de olika modellerna eller fästanordningarna, så min sambo får kika på det.. Babynest blir Sleepyhead. Flaskor, ersättning, bröstinlägg och sånt förstår jag mig inte heller riktigt på, så där har jag inte köpt ngt än.. Så mkt nytt att lära sig, men väldigt spännande :)
  • glitterhitta

    Vi har allt kvar att köpa men redan bestämt vagnen, hittade en bra för längesedan där ett babyskydd med bas ingår i paketet. Kommer inventera alla gamla bebiskläder när jag går på ledighet och kompletterar med det som behövs efter det. I februari tar vi en runda till Ikea för att inhandla lite småsaker hem och en lite kudde och täcke till bebisen. Blöjor och tvättlappar kommer vi köpa ca två veckor före BF sen behövs det inte så mycket mer i början.. En Näs-Frida kan ju vara bra att ha hemma också. Vi har Stokke Tripp-trapp stolar kvar från de stora barnen och det går att köpa än slags babysitter-aktig-sak att montera på den så en sån ska vi nog också inhandla men jag vet inte om det behövs köpas före bebisen är ute, tror det kan vänta till hen är lite äldre och mer med i vad som händer.

Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL