• Anonym (förstörd)

    får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

    Jag behöver all hjälp, stöttning och råd som jag kan få. Jag och mitt ex kommer att hamna i vårdnadstvist då han kontaktade advokat för ca 3 månader sen.

    Vi separerade för 8 år sen och har 2 barn tillsammans, vi har haft växelvis boende sen vi separerade fram tills för 3 månader sen då han beslutade att behålla barnen hos honom.

    Jag gick en behandling för alkohol för 2 år sen och tog tyvärr ett återfall för 3 månader sen. Efter det lämnar jag på eget initiativ prover för att visa att jag inte dricker men han vill inte lämna tillbaka barnen till mig. Har fått träffa dom kortare stunder 4 gg med han som någon slags övervakare. Sist jag träffade barnen bröt min yngsta ihop för att han vill komma hem till mig igen.

    Pappan pratar knappt med mig och han vägrar att gå till familjerätten utan han vill ta det här i domstol.

    Han vill ha ensam vårdnad och att jag ska träffa barnen med umgängesstöd vilket för mig låter helt stört då jag har haft dom varannan vecka och till och med mer i 8 år.

    Kommer han att vinna i rätten?

    Jag är helt knäckt, känns som jag håller på att drabbas av en depression och vet inte hur jag ska klara det här

  • Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-14 08:31:55 följande:
    Tack för tipsen. Har sparat alla sms där han säger att det inte funkar att jag träffar barnen osv. Har även laddat ner en app som spelar in samtal
    Bra TS, kör på!

    KRAM till dig!  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)
    Smillefix skrev 2019-09-14 08:55:17 följande:
    Jättebra. Mitt barns pappa begärde också enskild vårdnad och vägrade gå på samarbetssamtal. Han hänvisade till samarbetssvårigheter och kom också med diffusa anklagelser om drogmissbruk och allmän olämplighet. Jag yrkade på gemensam vårdnad i första hand, i andra hand att jag skulle få enskild vårdnad och då poängterade jag att jag skulle måna om att vi skulle fortsatt samarbeta kring barnet och umgänge mm (jag hade ingen advokat så jag drev mitt mål själv) Det var en lätt komisk upplevelse i rätten då mitt ex blev mer eller mindre utskälld av domaren som frågade varför vi inte löser våra problem själva utan tar upp rättens tid, beordrade oss att gå och prata i familjerätten och dömde till fortsatt gemensam vårdnad. Hade jag inte yrkat på gemensam vårdnad är jag säker på att jag hade tilldömts vårdnaden eftersom jag var den som var samarbetsvillig och månade om barnets bästa och tillgång till båda sina föräldrar.

    Förresten, ring Familjerätten och fråga om du kan boka in tid för samtal för dina barns räkning så de får komma och prata om hur de vill ha det och var de vill bo. Mitt barn gick på sådant samtal och sade då att hon ville bo hos mig. Det hade också vägt tungt vid ett avgörande. Vägrar pappan låta barnen gå på sådant samtal väger det ännu tyngre till hans nackdel...

    PM:a mig gärna om du vill
    Ännu ett bra förslag.

    TS skulle ju vara super om dina barn kan komma till familjerätten och säga vad de vill och tycker om hela situationen.
  • Smillefix
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 11:01:35 följande:

    Menar du att hon inte ska försöka hämta sina barn?

    Bara polis-anmäla och finna sig i att hon inte får vara med sina barn på 4 månader?

    Ja, jag kan inte såna här processer och kanske är det den bästa vägen? Om TS blir rädd för hotet och det gör att hon inte vågar hämta sina barn så är det rätt som du säger, men då är det också något som ska fram till ytan såklart. Det ska registreras någonstans att TS är rädd pga hotet.

    Jag utgår från mig själv, jag hade hämtat mina barn. Jag hade inte låtit det gå 4 månader, men jag antar att TS är i en ganska sårbar sits, nykter alkoholist med ett återfall under sommaren... Kanske en känslig och sårbar person från början, kanske därför TS är nykter alkoholist...

    Därför jag försökt ingjuta lite "tro på dig själv" i TS. Hon är stark som äter antabus och kör på med alla prover som visar att hon är nykter. Det är viktigt och j-igt starkt.

    Men TS om du på riktigt känner dig rädd av hotet din f.d. kommer med så följ rådet ovan och hämta inte barnen, polisanmäl det bara. Bifoga din inspelning, så ring ändå på nytt och säg att du kommer hämta dem. Och var tydlig i polisanmälan med att du inte vågar hämta dina barn trots att det är allt du vill.


    Jag funderar också på det här, är det bra eller inte att hålla igen i det här läget och inte ta fighten för att träffa barnen. TS du har inget umgängesförbud och du är vårdnadshavare så du är i din fulla rätt att hämta dina barn på skolan och träffa dem. Jag skulle föreslå att du kollar med din advokat och familjerätten eller soc, finns det inga hinder mot dig att träffa barnen tycker jag att du ska sms:a pappan, säga att på torsdag tänkte jag hämta barnen efter skolan och hitta på något, jag lämnar dem hos dig klockan 19. Säger han att det inte går då, föreslå en annan dag och fråga honom vilken dag det passar.

    Då tvingar du honom att antingen gå med på att ni träffas, eller så får du ännu ett bevis på hans umgängessabotage och ev hot när han nekar dig att hämta dem. Kommer han med ett sådant diffust hot igen, fråga vad som ska hända om du ändå hämtar dem. Nästa steg - om du vågar, är att åka och hämta dem ändå. Allt han gör mot dig, om han hotar dig, försöker hindra dig eller t.o.m blir aggressiv och våldsam, kommer att slå oerhört hårt mot honom själv i vårdnadstvisten. Våga vara modig TS, du har rätten på din sida!
  • Anonym (åh)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 11:01:35 följande:

    Menar du att hon inte ska försöka hämta sina barn?

    Bara polis-anmäla och finna sig i att hon inte får vara med sina barn på 4 månader?

    Ja, jag kan inte såna här processer och kanske är det den bästa vägen? Om TS blir rädd för hotet och det gör att hon inte vågar hämta sina barn så är det rätt som du säger, men då är det också något som ska fram till ytan såklart. Det ska registreras någonstans att TS är rädd pga hotet.

    Jag utgår från mig själv, jag hade hämtat mina barn. Jag hade inte låtit det gå 4 månader, men jag antar att TS är i en ganska sårbar sits, nykter alkoholist med ett återfall under sommaren... Kanske en känslig och sårbar person från början, kanske därför TS är nykter alkoholist...

    Därför jag försökt ingjuta lite "tro på dig själv" i TS. Hon är stark som äter antabus och kör på med alla prover som visar att hon är nykter. Det är viktigt och j-igt starkt.

    Men TS om du på riktigt känner dig rädd av hotet din f.d. kommer med så följ rådet ovan och hämta inte barnen, polisanmäl det bara. Bifoga din inspelning, så ring ändå på nytt och säg att du kommer hämta dem. Och var tydlig i polisanmälan med att du inte vågar hämta dina barn trots att det är allt du vill.


    Jag tror också att ts är i ett ganska skört tillstånd. Tror inte att hennes tillstånd skulle förbättras av våld och misshandel. Men tror att det är bra att hon anmäler alla hot och sparar alla bevis på umgängessabotage. Det är enda sättet för henne att få fram en sanningsenlig bild i rätten.
  • Kjell2
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-14 08:31:55 följande:

    Tack för tipsen. Har sparat alla sms där han säger att det inte funkar att jag träffar barnen osv. Har även laddat ner en app som spelar in samtal


    Allt sånt här, inspelning, hämta barnen, kontakt med familjerätten, yrkanden mm bör du diskutera med din advokat.
  • Anonym (D)
    Kjell2 skrev 2019-09-14 11:52:46 följande:
    Allt sånt här, inspelning, hämta barnen, kontakt med familjerätten, yrkanden mm bör du diskutera med din advokat.
    Ja, det är såklart en bra ide. Men jag hade börjat spela in samtalen och sedan bara meddelat advokaten om det. Man är i sin fulla rätt att spela in sina egna samtal.

    TS vad tror du skulle hända om du hämtade barnen på skolan? Är ditt ex en våldsam person?

    TS, kom ihåg att alla har sina fel och brister, ingen är prefekt. Jag misstänker att din fd försöker få det till att du är en urusel förälder och försöker manipulera dig till att du också ska tro det. Jag tycker det låter som om du är en skör person, men att du verkligen tar ansvar för dina barn, eventuellt att du lyssnat lite för mycket på ditt ex när han helt på eget bevåg bestämt att du inte får träffa dina barn ensam. Låter ju helt sjukt. Jag hade aldrig köpt det, men jag är inte i din sits.

    Tro på dig själv TS! Dina barn saknar ju uppenbarligen dig!
    KRAM {#emotions_dlg.flower}
  • DVQ
    Kjell2 skrev 2019-09-14 11:52:46 följande:

    Allt sånt här, inspelning, hämta barnen, kontakt med familjerätten, yrkanden mm bör du diskutera med din advokat.


    Ja, självklart. Men det är inget som hindrar ts att börja spela in samtal och sedan ta ställning till om/hur de ska användas tillsammans med sin advokat.
  • DVQ
    Kjell2 skrev 2019-09-14 11:52:46 följande:

    Allt sånt här, inspelning, hämta barnen, kontakt med familjerätten, yrkanden mm bör du diskutera med din advokat.


    Ja, självklart. Men det är inget som hindrar ts att börja spela in samtal och sedan ta ställning till om/hur de ska användas tillsammans med sin advokat.
  • DVQ
    Kjell2 skrev 2019-09-14 11:52:46 följande:

    Allt sånt här, inspelning, hämta barnen, kontakt med familjerätten, yrkanden mm bör du diskutera med din advokat.


    Ja, självklart. Men det är inget som hindrar ts att börja spela in samtal och sedan ta ställning till om/hur de ska användas tillsammans med sin advokat.
  • Anonym (förstörd)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 12:01:46 följande:

    Ja, det är såklart en bra ide. Men jag hade börjat spela in samtalen och sedan bara meddelat advokaten om det. Man är i sin fulla rätt att spela in sina egna samtal.

    TS vad tror du skulle hända om du hämtade barnen på skolan? Är ditt ex en våldsam person?

    TS, kom ihåg att alla har sina fel och brister, ingen är prefekt. Jag misstänker att din fd försöker få det till att du är en urusel förälder och försöker manipulera dig till att du också ska tro det. Jag tycker det låter som om du är en skör person, men att du verkligen tar ansvar för dina barn, eventuellt att du lyssnat lite för mycket på ditt ex när han helt på eget bevåg bestämt att du inte får träffa dina barn ensam. Låter ju helt sjukt. Jag hade aldrig köpt det, men jag är inte i din sits.

    Tro på dig själv TS! Dina barn saknar ju uppenbarligen dig!

    KRAM 


    Jag har på alla visa och sätt försökt träffa mina barn. Grejen är att skulle jag försöka hämta dom så skulle dom hamna i mitten och det vill jag inte. Jag saknar dom nåt oerhört mycket men säger pappan att vi ska ha det så här tills vi får ett domslut så är det inte så lätt att göra något. Jag tycker verkligen att han gör fel och jag avskyr honom för det. När jag är med barnen så är han som nån fångvaktare och jag fattar inte vad han håller på med men jag vill inte bråka framför barnen. Jag hoppas att det kommer ligga honom i fatet längre fram därför jag försöker stå ut med det nu.
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist