• Anonym (A)

När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?

Som rubriken lyder. När eller var i din vardag upplever du att jämställdheten mellan män och kvinnor är som sämst och som mest påtaglig? Är det i hemmet? I relationer? På jobbet? Sjukvården? Förskola, skola? Affärer? Krogmiljö? Sport och idrott? Tv-program? Det får vara vad som helst.

• Svar på tråden När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?
  • pyssel
    Kermit1561 skrev 2019-09-24 17:42:28 följande:

Fast det kontraktet har uppenbara brister, inte minst på jämställdhetsplanet, utsatta män och utsatta kvinnor bemöts helt olika. När unga kvinnor mår dåligt så diskuteras det i termer om könsroller, vilka krav de har på sig, hur reklam påverkar etc. När män mår dåligt så handlar det om rädsla för att de ska bli våldsamma. Att det är människor som mår dåligt är ointressant för män ska lösa problemen själva.

Det är inte bara kvinnor som pekar finger, konservativa män gör det också (som synes i den här tråden). Det är väl framförallt feminister som är den största besvikelsen, feminism sägs ju vara en jämställdhetsrörelse men i praktiken är det en kvinnorörelse som känner sig hotad av mäns problem och reagerar närmast reaktionärt när mäns problem tas upp.

Vilka arbetar främst med psykosocialt arbete med vingbrutna och utsatta män? Att ömma för män är både ett privat och ett stort professionaliserat område där framförallt ömmande kvinnor jobbar och BEMÖTER. Men så klart ska det siktas in sig på feminismen som det onda. När konservativa män skapar ett gemensamt kontrakt när deras pappa eller bror tagit livet av sig kanske det kan ske en förändring. Det är ju dessa konservativa män alla stukade män ser upp till när de sitter och smider allmänfarliga planer mot feminismen eller självskadar.
    Alla hästar hemma
  • Kermit1561
    pyssel skrev 2019-09-24 18:03:34 följande:

Vilka arbetar främst med psykosocialt arbete med vingbrutna och utsatta män? Att ömma för män är både ett privat och ett stort professionaliserat område där framförallt ömmande kvinnor jobbar och BEMÖTER. Men så klart ska det siktas in sig på feminismen som det onda. När konservativa män skapar ett gemensamt kontrakt när deras pappa eller bror tagit livet av sig kanske det kan ske en förändring. Det är ju dessa konservativa män alla stukade män ser upp till när de sitter och smider allmänfarliga planer mot feminismen eller självskadar.

Så länge feminismen i olika former får en massa skattepengar på olika sätt så har jag som skattebetalare rätt att ställa krav på vad de gör med dem. Sedan är det ju en definition och trovärdighetsfråga också, kallar man sig för jämställdhetsrörelse så kan man ju inte bara ägna sig åt utsatta kvinnor.
  • pyssel
    Kermit1561 skrev 2019-09-24 18:16:25 följande:

Så länge feminismen i olika former får en massa skattepengar på olika sätt så har jag som skattebetalare rätt att ställa krav på vad de gör med dem. Sedan är det ju en definition och trovärdighetsfråga också, kallar man sig för jämställdhetsrörelse så kan man ju inte bara ägna sig åt utsatta kvinnor.

Ska du alltså kräva MER än den höga andel kvinnor som i feministisk anda arbetar med mäns mående?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Fyll i a...........)
    Anonym (A) skrev 2019-09-23 13:35:26 följande:

Som rubriken lyder. När eller var i din vardag upplever du att jämställdheten mellan män och kvinnor är som sämst och som mest påtaglig? Är det i hemmet? I relationer? På jobbet? Sjukvården? Förskola, skola? Affärer? Krogmiljö? Sport och idrott? Tv-program? Det får vara vad som helst.

Jobbet, får minst 5000 mindre i lön för att jag som man jobbar inom den kvinnodominerade delen av mitt arbetsfält istället för att hålla mig på den mer jämtstälda delen.
  • pyssel
    Kermit1561 skrev 2019-09-24 18:16:25 följande:

Så hur tänker du om de "konservativa männens/förebildernas" ansvar för sina "egna". Finns det inga krav du vill rikta ditåt? Jag vill minnas att jag har hört ett återkommande krav som dock har noll och inget med en öppnare och vänligare manskultur att göra: De ska ligga mindre och då är tanken att de indirekt delar med sig av "varan". Det låter som en äkta incellösning, dvs noll kunskap om orsak och verkan. Har du något annat på lager?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Lån)

Det råkade jag ut för idag. Min sambo har en anmärkning. Jag ingen. Jag får ut 10 000 mer än sambon netto varje månad. Jag sökte ett lån. Vem hör de av sig till. Min sambo.

Är det för att jag är kvinna?

• Anonym (A)
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-24 17:00:51 följande:

Vad jobbar du på för skola som sätter betyg som VG och MVG?

Hahaha snyggt
  • Anonym (A)

Jag tycker att det är mycket intressant att många i tråden nämner att förskola och skola endast ringer mammor. Jag vill började med att säga att jag HÅLLER MED ER. Jag tycker att det låter helt vansinnigt orättvist. Men jag skulle vilja veta hur ni ser att problemet skulle kunna lösas? Man tänker ju direkt att man borde ringa varje förälder varannan gång men jag tänker att arbetar man till exempel på fritids så kan man ha över 80 stycken elever och 5-10 kollegor och jag tänker att det kan vara svårt att veta vem som ringde sist till vilken förälder osv. Och då spånar jag vidare och tänker att okej man kan väl sätta upp ett system där man ska gå och fylla i vem man har ringt. Samtidigt som jag känner att det sista pedagogisk personal behöver är MER att göra eftersom att vi vet att det är en underbemannad yrkesgrupp med tung stress-belastning. Och man vet ju hur det kan se ut i verkligheten... Den ordinarie personalen arbetar med vikarier, Pelle har slagit i knät och vill ringa hem, Lovisa sitter och gråter och behöver uppmärksamhet, Jonas vill ringa till förälder och säga att han ska gå hem själv, samtidigt som telefonen ringer och just idag är det brandövning men jag ska bara springa och kolla listan om jag får ringa till mamma eller pappa!!!..... Haha nej okej jag överdriver men ni kanske förstår min poäng. Ska man låta barnen välja förälder själv eller är risken stor att det blir mamma varje gång då också? Och varför blir det så?

• Anonym (anonym 2)
    Kermit1561 skrev 2019-09-24 16:46:57 följande:
    Tja, vad ska man kalla det? Allas vårt ansvar som samhällsmedborgare kanske?
    Om det skulle vara så att samhällsmedborgarna skulle ha ansvar för allas mående och bekvämlighet så skulle alla vara skyldiga att bjuda in hemlösa till sitt hem, besöka ensamma som inte har familj, ta sig tid att lyssna på de som är ensamma, dela med sig av de som lever på existensminimum osv...eller är det bara ensamma sexlösa män som samhällsmedborgarna ska ta ansvar för, ska det sträcka sig även att man ska umgås som vän med ensamma 
  • nnnnnnnn
    Anonym (Mio) skrev 2019-09-24 11:51:06 följande:
    Jag jobbar som kurator på en högstadieskola och så många unga killar missgynnas
    i skolan och känner frustration och ångest över att bli orättvist behandlade.
    Trots bra resultat på prov och framförallt nationella prov så får dom ändå dåliga
    betyg. Tjejer i klassen kan prestera dåligt på proven men ändå få VG eller MVG.
    Märkligt då det inte ens sätts sådana betyg längre. Det har inte funnits VG och MVG på många år.

Svar på tråden När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?