• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Astrid40
    Novis1991 skrev 2020-05-05 08:33:26 följande:

    Hmm... det kanske beror på vart vätskan ligger? På mig har det mesta suttit på höger sida och då kunde dom se att det inte fanns några organ i vägen som kan ta stryk, typ tarmar och så. Det kan ju få rejäla konsekvenser om man sticker något annat.

    Och....... DET BLEV ETT PLUS!! <3 är det någon av er som vet hur man räknar när man gjort IVF? Alltså vad är man i för vecka när man vet när embryot blev gjort? Annars brukar man ju räkna från sista mensens första dag? Räknar man bara rent krasst från dagen efter ägguttag då dom såg att det blivit något?


    Äggplock 2+0 så om du vill använda en av gravidapparna så utgå från äggplock som dag 14 och räkna bakåt oavsett när du hade din mens
  • Astrid40
    Anonym (Blad) skrev 2020-05-05 12:26:33 följande:

    Hej! Gjorde mitt första äggplock igår. Tyvärr fick de bara ut 6 ägg (av 8 folliklar), så jag är inställd på att få göra om det... :( Sahlgrenska gör inga återföringar vilket betyder att alla ev. embryon måste frysas.

    Ville bara skriva att plocket inte alls var så farligt! Jag hade ställt in mig på att typ halvdö av smärta... Men icke! Barnmorskan sa till mig i torsdags att inte läsa runt på forum och så där. Då berättade jag att jag redan gjort det och var himla nervös över plocket. Hon sa att vissa kvinnor får väldigt ont, men att det ofta beror på ett underliggande tillstånd/sjukdom. Jag är frisk i övrigt och kände alltså inte att det var alls farligt! Att slå i lilltån i ett stolsben eller svanskotan i marken gör ondare! Haha.

    Vill såklart inte förringa andras smärta, men vill berätta om mina erfarenheter för att kanske lugna någon som snart ska plockas. :)


    Var det några ägg som blev befruktade?

    Mitt äggplock kändes men det blev bättre mot slutet. Spola äggledarna kändes mkt mer för mig. Äggplock skulle jag absolut kunna tänka mig att göra om ( men vill ju helst inte förståss :))
  • Anonym (Blad)
    Astrid40 skrev 2020-05-05 17:54:32 följande:

    Var det några ägg som blev befruktade?

    Mitt äggplock kändes men det blev bättre mot slutet. Spola äggledarna kändes mkt mer för mig. Äggplock skulle jag absolut kunna tänka mig att göra om ( men vill ju helst inte förståss :))


    Jag upplevde också spolningen som mycket värre! Jag gör gärna om plocket om det är det som behövs. Till och med spolningen... Haha.

    Jag fick aldrig reda på hur många ägg som ev befruktats. Jag blev väldigt besviken över antalet eftersom att jag tagit först 175 ie, för att sedan öka till 225 ie och vara hade 8 folliklar! Har visserligen högt BMI omkring 29-30 och fyller 30 om några veckor. Tyvärr har jag en riktigt dålig känsla kring allt det här... Känns redan nu som att vi aldrig kommer att få barn, trots att detta var vår första IVF och jag har varit gravid med min man för 9 år sedan (gjorde då abort). Hade högre BMI då.
  • GlitterLina

    Tack snälla ni att ni försöker ge mig styrka & se hopp om framtiden..

    Önskade det inte hade slutat såhär när man äntligen hade lyckats bli gravid & på första IVFen

    Kram

  • Novis1991
    Astrid40 skrev 2020-05-05 17:51:21 följande:

    Äggplock 2+0 så om du vill använda en av gravidapparna så utgå från äggplock som dag 14 och räkna bakåt oavsett när du hade din mens


    Tack! Lyckades räkna ut och enligt fertilitetskliniken ska beräknat födelsedatum vara 5/1! Nu hoppas jag bara det går hela vägen <3
  • Anonym (Blad)

    Idag ringde doktorn från Sahlgrenska och sa att inget av mina 6 ägg befruktats. de kan inte se något fel på varken äggen eller spermierna. Himla ledsen över detta nu... vi får påbörja nytt försök i augusti/september eftersom att man måste blött 2 gånger.

    Har vi några här som lyckats efter icsi?

  • Clemmentina
    Anonym (Blad) skrev 2020-05-06 11:57:34 följande:

    Idag ringde doktorn från Sahlgrenska och sa att inget av mina 6 ägg befruktats. de kan inte se något fel på varken äggen eller spermierna. Himla ledsen över detta nu... vi får påbörja nytt försök i augusti/september eftersom att man måste blött 2 gånger.

    Har vi några här som lyckats efter icsi?


    Åh nej vad ledsamt! Beklagar verkligen. Ska de testa icsi nästa gång istället?
  • Anonym (Blad)
    Clemmentina skrev 2020-05-06 13:07:08 följande:

    Åh nej vad ledsamt! Beklagar verkligen. Ska de testa icsi nästa gång istället?


    Tack. Det känns skitjobbigt nu... inte varit jättenoga med barn innan, men det finns inget man hellre vill när man vet att det inte går...

    Ja, de ska prova icsi... jag blev så paff av den här informationen så de frågade om de inte skulle ringa mig nästa vecka i stället för att planera nästa försök. Det blir i augusti/september eftersom att de stänger under sommaren. Fy, hur ska man orka detta? :(
  • Clemmentina
    Anonym (Blad) skrev 2020-05-06 13:10:57 följande:

    Tack. Det känns skitjobbigt nu... inte varit jättenoga med barn innan, men det finns inget man hellre vill när man vet att det inte går...

    Ja, de ska prova icsi... jag blev så paff av den här informationen så de frågade om de inte skulle ringa mig nästa vecka i stället för att planera nästa försök. Det blir i augusti/september eftersom att de stänger under sommaren. Fy, hur ska man orka detta? :(


    Usch, förstår precis. Känner typ samma. Nu när man väl bestämt sig finns det inget man hellre vill. Det är så tråkigt att det stänger för sommaren, förstår att det känns extra surt.

    Jag håller verkligen tummarna för att icsi gör att det funkar bättre. Att det inte blev något befruktat kan ju bero på massa saker, tex för hårt skal på äggen, något långsamma spermier eller så hade ni helt enkelt bara otur den här gången. Googla så hittar du trådar om andra personer som lyckats på nästa försök, tex www.familjeliv.se/forum/thread/52668696-inga-av-mina-agg-blev-befruktade

    Kram
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet