annabellelee skrev 2019-11-19 06:57:50 följande:
Ökad jämställdhet handlar inte om att flickor ska stå över pojkar, utan arr ra bort stela könsnormer som begränsar alla, oavsett vilket kön man tillhör.
Detta håller jag med om.. Kvinna och mannen inte skall begränsas av könsnormer, utan få vara fira att väja själva som individer baserat på personlighet.
annabellelee skrev 2019-11-19 07:43:43 följande:
När det gäller att mäta jämställdhet finns det ganska mycket man kan mäta:
-könen har lika lön
Jag inleder med att säga att ja, lika lön för lika arbete det är ju liksom en självklarhet.
Dock så är det nog på sin plats att lära kvinna att se sitt egna värde och lära henne att löneförhandla.
annabellelee skrev 2019-11-19 07:43:43 följande:
När det gäller att mäta jämställdhet finns det ganska mycket man kan mäta:
-könen har lika lön
-någorlunda jämn könsfördelning inom alla yrken
-män och kvinnor tar lika mycket föräldraledighet och uppger att de delar lika på hemarbetet
-kvinnor och män får likvärdig vård vid sjukdom
-mäns våld mot kvinnor ligger på samma nivå som kvinnors våld mot män
Osv
Vi är alltså inte alls jämställda i nuläget.
Detta är ett koncept jag aldrig kan köpa "jämställdhet= lika utfall d.v.s 50/50 principen".
Då jämställdhet för mig är att individen kan välja själv, inte begränsa individen genom "riktlinjer som går ut på 50/50-principen" satta från staten.
Varför fokusera sig på kön och att han "någorlunda lika fördelning" mellan könen inom olika yrken? Det i sig är ju faktiskt en form av könsstigma i sig även om detta könsstigma inte baserat på "förlegade könsroller"
Är det inte bättre att kräva att det blir rätt PERSON person rätt plats och att meriterna och kompetensen skall gälla i första hand, kön skall ha noll betydelse.
Jag anser att föräldraledighet är något som skall diskuteras fram mellan paren. Kvinnan får väl lära sig att sätta ned foten mot mannen och säga ifrån att han skall vara mer med barnen. Alternativt att mannen får sätta ned foten och kräva sin rätt till att få mer föräldraledighet. Det jag inte anser är att staten skall gå in och öronmärka föräldraledigheten vi lagen.
Okey. Hur många män har inte blivit "bitch slapad" och/eller "sparkad på" av sina partners, utan att han har varit minsta (fysiskt) våldsam emot henne?
Många kvinnor är mer våldsamma än vad man tror, dock så är ju dom då att männen har rent biologiskt mer muskelmassa och är fysiskt starkare än kvinnor, männen är också mer "slag tåligare" än kvinnor. Så klart att männens våld syns mer på kvinnor, än kvinnas (fysiska) våld mot mannen.
Det som jag anser bör förändras är attityden samhället har emot en man som blir utsatt föra våld av en kvinna. Och även samhälls attityden man har om kvinnas våld.
Det är fortfarande ganska mycket "hö hö", "ta det som en man", och "lite får du tåla" mot mannen, både från män och kvinnor
Då gånger man tar upp om kvinnas våld mot mannen så sätter man i regel en offerkofta på henne med "hon hade säkert en anledning", och försöker leta fel hos mannen som gjorde att han fick stryk av kvinnan, både från män och kvinnor. Det är skrämmande att det är fortfarande den attityden, anno 2019. Acceptera att även mannen kan vara offer, av mansmisshandel från en kvinna, och sluta att sätta offerkofta på en våldsam kvinna.