• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    Otta på tilen skrev 2020-08-24 17:00:45 följande:

    Men ni som gjort detta med äd tidigare; har det varit så här svajigt och osäkert hela graviditeten? Eller kan man se fram emot att det lugnar ner sig efter v12, när placentan förhoppningsvis kickar in? (om jag kommer dit, peppar peppar...)


    Alla graviditeter är olika, en del blöder lite, andra mycket eller inget alls. Tyvärr finns det inga garantier men det vanliga verkar vara att det lugnar sig efter v12 när många fasar ut de flesta mediciner och man inte irriterar slemhinnor mm och kroppen har tagit över hormonproduktionen.

    Hoppas att det lugnar sig för dig!
  • Zwillinge86

    Min lyckade ÄD-graviditet innefattade mkt spottings och mindre blödningar i början, men var lugnare efter första trimistern. Mina 5st ÄD-missfall har varit i stort sett utan spottings (så verkat hoppfullare inledningsvis) men slutat i störtblödningar runt v.7. Så verkligen olika från person till person och graviditet till graviditet. Hoppas att du slipper blödningar med akut-behandlingen Otta!

    Härliga nyheter Sofia!

  • Zwillinge86

    När vi ändå pratar om sprutorna, får ni alla hjälp av era män att ta dem i skinkan? Hur tycker ni/de att det funkar? Har de fått nån instruktion eller genomgång av kliniken eller har ni youtubat ;) Är lite osäker på hur vi ska lösa det här hemma nämligen. Har fått köpa några ampuller från tidigare Olga-patient samt fått hjälp av en kompis att få tag på kanyler, men hon föreslog att jag skulle läraktig att sätta dem i lårmuskeln själv. Och nu är jag lite velig...

    Annars är plåster, progynon och progesteron (vagg+spruta) det som ordineras hos Olga efter insättning va? Har förstått det som att det är standard då Olga inte ber er ta blodprov för att kolla värdena efter insättning, men att det är lite standardbehandling vid ÄD oavsett vad man haft för problem. Hur är det med E-vitamin efter insättning?

  • Otta på tilen
    Zwillinge86 skrev 2020-08-24 18:32:23 följande:

    När vi ändå pratar om sprutorna, får ni alla hjälp av era män att ta dem i skinkan? Hur tycker ni/de att det funkar? Har de fått nån instruktion eller genomgång av kliniken eller har ni youtubat ;) Är lite osäker på hur vi ska lösa det här hemma nämligen. Har fått köpa några ampuller från tidigare Olga-patient samt fått hjälp av en kompis att få tag på kanyler, men hon föreslog att jag skulle läraktig att sätta dem i lårmuskeln själv. Och nu är jag lite velig...

    Annars är plåster, progynon och progesteron (vagg+spruta) det som ordineras hos Olga efter insättning va? Har förstått det som att det är standard då Olga inte ber er ta blodprov för att kolla värdena efter insättning, men att det är lite standardbehandling vid ÄD oavsett vad man haft för problem. Hur är det med E-vitamin efter insättning?


    Ja, min man fixar progesteronsprutorna åt mig. Han fick lära sig det ordentligt på Olga-kliniken; sköterskan var snäll men bestämd och sa till honom där han stod och tryckte i hörnet: Now, husband, come here, you learn!
    Han är väldigt bra på det. Har dock beställt några vattenbaserade också (dyrt!), för att kunna fixa själv vid behov, jag har inga problem med att ta tex Klexane-sprutorna i magen. 
    Dessutom blir det ganska mycket irritation, sveda, hetta och knölar i vävnaden i skinkorna till o från pga alla sprutor där, så kan vara bra att alternera.

    För övrigt tar jag Progynontabletter, Crinone-vagitorie gel och Divigel transdermal gel på magen i stället för Estradot, eftersom Estradot inte gick att få tag i på apoteket i somras iaf. Ingen E-vitamin men D. 
  • bellis2
    Zwillinge86 skrev 2020-08-24 18:32:23 följande:

    När vi ändå pratar om sprutorna, får ni alla hjälp av era män att ta dem i skinkan? Hur tycker ni/de att det funkar? Har de fått nån instruktion eller genomgång av kliniken eller har ni youtubat ;) Är lite osäker på hur vi ska lösa det här hemma nämligen. Har fått köpa några ampuller från tidigare Olga-patient samt fått hjälp av en kompis att få tag på kanyler, men hon föreslog att jag skulle läraktig att sätta dem i lårmuskeln själv. Och nu är jag lite velig...

    Annars är plåster, progynon och progesteron (vagg+spruta) det som ordineras hos Olga efter insättning va? Har förstått det som att det är standard då Olga inte ber er ta blodprov för att kolla värdena efter insättning, men att det är lite standardbehandling vid ÄD oavsett vad man haft för problem. Hur är det med E-vitamin efter insättning?


    Oj, jag hade inte satt den i lårmuskeln.

    Ja, maken, skulle inte greja det själv. Han tittade bara på sköterskan när hon gjorde det en gång. Behövs inte mer så man kan lika gärna titta på en video. Man ska sätta den i 90 graders vinkel.

    Finns massvis med videos på YT, bland annat:








    Methacin får vi också. Jag har inte fått E-vitamin efter insättning men magnesium.


  • Zwillinge86
    bellis2 skrev 2020-08-24 18:52:12 följande:

    Oj, jag hade inte satt den i lårmuskeln.

    Ja, maken, skulle inte greja det själv. Han tittade bara på sköterskan när hon gjorde det en gång. Behövs inte mer så man kan lika gärna titta på en video. Man ska sätta den i 90 graders vinkel.

    Finns massvis med videos på YT, bland annat:









    Methacin får vi också. Jag har inte fått E-vitamin efter insättning men magnesium.


    Då får jag be kompisen instruera sambon! Lika bra han blir lika delaktig som en annan ;P

    Vad är Methacin?
  • bellis2
    Zwillinge86 skrev 2020-08-24 19:29:46 följande:
    Då får jag be kompisen instruera sambon! Lika bra han blir lika delaktig som en annan ;P

    Vad är Methacin?
    Jag var mest orolig för sprutorna i skinkan men tar hellre det än magen som är det värsta för mig.

    PeeWee44 förklarade för mig att:
    "Methacin är en rysk medicin som inte finns i Sverige. Livmodern slappnar av också sa dom till mig."

    Det är en tablett som tas morgon och kväll.
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-08-24 14:31:23 följande:

    Men det är ju helt fantastiskt! Så då kommer du få med leveransen i början på september? Håller tummarna!

    Såg frågan också ang sprutor. Nä, jag har inte fått några. De används inte i Sverige som standard. Jag fick lutinus när jag gjorde i Umeå och crinone i Uppsala.


    Ja, de hoppades på det! Efter samtal igår bestämde vi oss för 12 ägg (tänkte att ett dussin lät bra ;) . Kommer att kosta 122' och om de inte hunnit ge dig närmare datum så beräknas leveransen nu till 4/9!
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-08-25 06:54:03 följande:

    Ja, de hoppades på det! Efter samtal igår bestämde vi oss för 12 ägg (tänkte att ett dussin lät bra ;) . Kommer att kosta 122' och om de inte hunnit ge dig närmare datum så beräknas leveransen nu till 4/9!


    Fantastiskt! Såg förut på äggbankens sida att de hade 6,8,12 inte 10 så hade tänkt ställa frågan om det, varför de erbjöd 10 och inte 12. Enligt äggbankens sida så garanterar de då två blasto ivarjefall.

    Aha, bra att veta datum. Då kanske det blir försök i nästa cykel för min del om jag har tur. Om kliniken kan och min mens inte bestämmer sig för att jävlas. Har mens nu så det borde finnas marginal. Tjoho!
  • Zwillinge86

    Uppdatering, Vul visade en fin slemhinna på väg att bli treskiktad samt 4st folliklar varav den ledande på på 18mm. Detta för mig låter nära ägglossning, men så märkligt att jag med de förutsättningarna varken fått utslag på östrogen eller LH på ägglossningsstickorna. Brukar annars ha ägglossningssekret och utslag på östrogen typ dagen efter mens, med ägglossning ett par dagar senare. Men nu verkar ägglossningen vara nära utan minsta tecken.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020