• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • bellis2
    Otta på tilen skrev 2020-08-25 21:48:59 följande:
    tack så mycket! Alla dessa frågor om nya saker som man måste ta reda på hela tiden... samtidigt som man ska leva sitt vanliga liv som vanligt också.

    Ja, det ska bli spännande och läskigt med första ultraljud. Vad kan man förvänta sig då? kommer vara i v7 då cirka. Ska jag ta med min sambo eller ej?
    Fostrets hjärtslag, så ta absolut med sambon :)

    Men inte så många som tillåter att partnern är med men Crocus ultraljud tillåter det.
  • bellis2
    Otta på tilen skrev 2020-08-25 21:45:52 följande:
    Ja tack, jag mår bättre! Plan B gör susen, alla tecken på blödningar har slutat. Och jag fick respons från kliniken på HCG-resultatet, de var mycket nöjda och tyckte att jag skulle boka första UL nästa vecka., så det ska jag göra.

    Min man är på mig om strikt "bed rest", han tycker att jag inte håller mig stilla tillräckligt. Plus att jag ju jobbar också, har inte sjukskrivit mig eller så utan jobbar hemifrån o låtsas som ingenting...Så svårt att veta hur man bör bete sig, vad man kan förvänta sig osv...
    Härligt att höra! Tranexamic bör ju sätta stopp på blödningen så bra att det fungerar. 

    Nu vet jag inte vilken plan b (eftersom det finns olika) du sattes på av kliniken men om det är den allvarligaste så ska du verkligen ligga i sängen hela tiden förutom när du ska upp till toaletten. Det går att arbeta från sängen och så länge man arbetar och gör det man ska tänker jag att det inte behövs en sjukskrivning.
  • Zwillinge86
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-08-25 12:31:01 följande:

     Tack för ditt eftertänksamma svar. 


    Delar gärna med mig <3

    Angående tips på bra böcker på ämnet så tycker jag att ?Hur blir bebisar till?? från ?Olika förlag? är klockren. Den riktar sig verkligen till alla tänkbara familjekonstellationer och är en fantastisk utgångspunkt för att prata om ens barnlängtan och fertilitetsproblem. Även om vi lånat och läst varenda barnbok om äggdonation osv så är den outstanding då den beskriver det så enkelt. I många böcker blir det ofta en underton av att behöva förklara varför relationen/barnets ursprung är ?annorlunda? jämfört med genetiska barn födda i heterosexuella relationer.
  • Zwillinge86
    bellis2 skrev 2020-08-25 22:10:57 följande:

    Härligt att höra! Tranexamic bör ju sätta stopp på blödningen så bra att det fungerar. 

    Nu vet jag inte vilken plan b (eftersom det finns olika) du sattes på av kliniken men om det är den allvarligaste så ska du verkligen ligga i sängen hela tiden förutom när du ska upp till toaletten. Det går att arbeta från sängen och så länge man arbetar och gör det man ska tänker jag att det inte behövs en sjukskrivning.


    Jag blir så glad varje gång jag hör om tjejer som lyckas med plan B :D främst för att det ger hopp när man av svensk sjukvård är uppläxas med att missfall (även upprepade) är naturligt kroppens sätt att göra sig av med livsdugliga foster, samt att det inte finns något sätt att förhindra att det händer. Har sju gånger suttit och snällt fått vänta ut missfallet efter att blödningen börjat, vilket har tagit dagar/veckor. Men lätt svar att ge när man är så ovillig att undersöka orsakerna till missfall! Senaste missfallet körde jag en hemmasnickrad plan B då jag som bekant tyvärr inte är Olga-patient. Blödningen avtog direkt, men efter två veckor konstaterades ändå att fostret dött då inga hjärtrörelser syntes och gulesäcken börjat kollapsa. Då hade jag ett stort koagel i livmodern som jag tänker är blodet som inte kom ut pga just Tranemaxen. Så för mig blev det bara en långdragen start på ett missfall, menjag är ändå hoppfull då jag är övertygad om att med progesteronsprutorna så hade kanske fostret faktiskt överlevt!
  • Zwillinge86
    bellis2 skrev 2020-08-25 18:55:30 följande:

    Underbara PeeWee44 som hjälper till med allt har tidigare tipsat i 2019-tråden om

    www.mydrop.se/Prover där du kan beställa detta.

    D-dimer (avslöjar om blod har levrat sig (koagulerat). Vi får ta sådana tester även innan insättning men de vill nog kontrollera hur det ser ut nu.


    Berätta gärna mer, vart har du lyckas boka provet sitta? Och vad gör man med svaret Bellis? Om provsvaret indikerar att blodet levrar sig innan eller efter insättning vad gör man då, blodförtunnande?
  • Zwillinge86
    Sofia95 skrev 2020-08-25 21:09:51 följande:

    Zwillinge, dina tankar kring ÄD och sätter ni pratar med det om er som berörde även mig starkt. Jag skulle läsa det för min sambo men började grina halvvägs för att det var så fint uttryckt <3


    Tack för feedback, bara roligt att kunna hjälpa någon annan med de erfarenheter man har! Alltså jag har varit så galet transparent med min son att jag skulle bli chockad om han inte blir gynekolog eller liknande. Han pratade redan i två årsåldern om syskon och eftersom vi då var mitt uppe i nästa ÄD så involverade vi honom. Så han kan kläcka ur sig på förskolan att ?Umeå ringde och ska ge mamma ett ägg? eller be mig berätta varför det bara är han som klarat sig i min livmoder när alla hans syskon dör osv. Han har verkligen stenkoll och är så empatisk. De embryon vi inte haft arbetsnamn på har han i efterhand namngett och han har mycket funderingar kring om jag blir ledsen av att mina ägg är trasiga och inga bebisar kommer. Allt det där kan jag dela med honom för trots allt elände som verkligen inte är för ett barns öron så finns det ju ett fantastiskt skimmer över alltihop och det är ju att vi har välsignats med just honom. Och han älskar att höra hur efterlängtad han varit och det är verkligen något som jag är tacksam för att kunna ge honom. Eftersom vi fått kämpa i så många år och få övervinna så många hinder, helt utan garantier, så finns det så mycket kärlek att dela med sig av i berättandet. Självklart älskar alla föräldrar sina barn, men när jag i dystra stunder fastnar i vad vi fått utstå så tänker jag på att få överfertila föräldrar som aldrig behövt ägna en tanke kring OM det blir något barn överhuvudtaget har det bagaget av tacksamhet och lycka som jag känner över att till slut ha fått barn, så i det avseendet ?vinner? jag. Missförstå mig rätt!
  • Zwillinge86
    GrodanS77 skrev 2020-08-25 13:24:20 följande:

    Oj, fyra st ostimulerat?! Låter bra att slemhinnan är på väg att bli tre skiktad! Får du äl-spruta eller ska ni vänta in positivt äl-test?

    Har tyvärr ingen aning om varför du inte får något utslag på testerna. Jag hoppas att det inte strular till sig med försöket för dig om det är svårt att fånga upp rätt dag.


    Visst är det märkligt, har bättre resultat nu i ostimulerat FET än vad jag hade vid mina IVE:er för 10år sedan. Försöker tänka att det ändå står för något, att min kropp inte är helt uträknad än trots allt :)

    Jag fick info igår om att ta ovitrelle på fredagkväll om jag inte fått ÄL innan dess, samt att ta den samma kväll om jag får egen ÄL. Det var jag som fick påminna dem då helt verkar ha glömt ägglossningssprutan. Och tur var väl det för det fanns inga i lager på apoteken så har beställt tills idag så jag har den när det behövs. Och nu närmar det sig nog, ÄL-sekret och utslag på östrogen nu på morgonen :) och jag lyckades tillslut tjata till mig Crinone fastän att läkaren är motvillig. Skam den som ger sig!

    Och förlåt alla för att jag kapat tråden denna morgon <3
  • PeeWee44
    Otta på tilen skrev 2020-08-25 21:48:59 följande:

    tack så mycket! Alla dessa frågor om nya saker som man måste ta reda på hela tiden... samtidigt som man ska leva sitt vanliga liv som vanligt också.

    Ja, det ska bli spännande och läskigt med första ultraljud. Vad kan man förvänta sig då? kommer vara i v7 då cirka. Ska jag ta med min sambo eller ej?


    Du ska självklart ta med dig din man om du får! Ni kommer att se ett litet hjärta slå och en liten prick som är ert blivande barn om allt är ok. Med ditt fina hcg bör det inte vara några problem. Be om att få en bild också.
  • bellis2
    Zwillinge86 skrev 2020-08-26 05:57:06 följande:
    Berätta gärna mer, vart har du lyckas boka provet sitta? Och vad gör man med svaret Bellis? Om provsvaret indikerar att blodet levrar sig innan eller efter insättning vad gör man då, blodförtunnande?
    Menar du på vilket stället man tar det? Det fungerar som werlabs och blodkollen.

    Jag har ingen aning vad de gör med resultatet men Otta på tilen kanske kan dela med sig senare? :)
  • GrodanS77
    Zwillinge86 skrev 2020-08-26 05:38:35 följande:

    Delar gärna med mig <3

    Angående tips på bra böcker på ämnet så tycker jag att ?Hur blir bebisar till?? från ?Olika förlag? är klockren. Den riktar sig verkligen till alla tänkbara familjekonstellationer och är en fantastisk utgångspunkt för att prata om ens barnlängtan och fertilitetsproblem. Även om vi lånat och läst varenda barnbok om äggdonation osv så är den outstanding då den beskriver det så enkelt. I många böcker blir det ofta en underton av att behöva förklara varför relationen/barnets ursprung är ?annorlunda? jämfört med genetiska barn födda i heterosexuella relationer.


    Tack för tipset! Ska kolla upp den boken!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020