• Anonym (Undrar)

Introvert vs autismspektrum

Jag fick precis höra att en väns barn är introvert. Jag har alltid trott att killen har Asperger (eller drag av det iaf) och började fundera på skillnader mellan dessa två.

Ni som är mer kunniga, vilken är den största skillnaden mellan att vara i det autistiska spektrumet (nivå 1) eller vara introvert? Är det att man kan förstå omvärlden även om man inte orkar/kan delta på samma sätt? 

• Svar på tråden Introvert vs autismspektrum
  • Anonym (P)

Introvert är ett personlighetsdrag och ingenting man dignosticerar. Autism är en funktionsnedsättning och man bör vara väldigt försiktig med att kalla någon för autistisk om hen inte har fått en diagnos. En autist kan, precis som alla andra, vara introvert, extrovert eller lite mittemellan.

• KlantSmurfen

Hade du googlat på introvert hade du redan haft svaret.

• Anonym (Diagnosbarn)

Det går att vara introvert o autistisk.

Kanske lite som du säger så har introverta svårt att få energi genom att va social.

Medans autistiska kanske får anstränga sig mer med de sociala normerna o att det tar mycket energi från dem att Titta människor i ögonen, tyda ansiktsmemik, följa med i konversationer etc.

• Anonym (Diagnosbarn)

Det går att vara introvert o autistisk.

Kanske lite som du säger så har introverta svårt att få energi genom att va social.

Medans autistiska kanske får anstränga sig mer med de sociala normerna o att det tar mycket energi från dem att Titta människor i ögonen, tyda ansiktsmemik, följa med i konversationer etc.

• Glinda från Oz

Som jag ser det är introvert en light for av autism, starka autistiska drag men inte tillräckligt för att få en diagnos. Vissa skulle kunna få en diagnos men har inte gjort en utredning också. 

• Mrs Green

Att vara introvert handlar (i princip) om att få energi av att vara ensam. Man kan vara supersocial och utåtriktad en hel dag (t.ex. på jobbet) men behöver sedan vara ifred på kvällen för att ladda batterierna. Till skillnad från den extroverta som kan få ännu mer energi av att gå på fest efter en social arbetsdag. 

Det har inget med autism att göra. 

• Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2020-01-03 19:27:35 följande:
    Introvert är ett personlighetsdrag och ingenting man dignosticerar. Autism är en funktionsnedsättning och man bör vara väldigt försiktig med att kalla någon för autistisk om hen inte har fått en diagnos. En autist kan, precis som alla andra, vara introvert, extrovert eller lite mittemellan.
    +1
  • Anonym (Q)

Introvert är ingen diagnos - det är ingen vetenskaplig någonting alls utan ett test som har totats ihop och inte håller i några mer stringenta tester (folk får de resultat som de tror att de ska få och de kan få olika resultat varje gång de tar testet mm.) 

• SweeneyTodd

Jag har en Aspergerdiagnos, och som jag ser det fick jag den för att jag inte var tillräckligt social/introvert. Håller med Glinda från Oz.

• KlantSmurfen
    Glinda från Oz skrev 2020-01-03 19:42:34 följande: #5

Som jag ser det är introvert en light for av autism, starka autistiska drag men inte tillräckligt för att få en diagnos. Vissa skulle kunna få en diagnos men har inte gjort en utredning också. 

Jag har en liten hypotes: Att inte förstå skillnaden mellan autism och introvert är ett tecken på autism.
Svar på tråden Introvert vs autismspektrum