• isolande

    Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?

    Jag har fått ett erbjudande om en ny tjänst där lönespannet ligger på 38.000-45.000 enligt arbetsgivaren. Man har även 25 dagars semester.

    Jag har nu 45.500 i lön och 35 semesterdagar. Detta vet min nya arbetsgivare om

    De bad mig igår om ett löneanspråk och jag drog i med 48.000. Nu har jag inte hört tillbaka från dem (skickade anspråket igår).

    Har jag skrämt bor dem? Borde jag kontakta dem och säga att detta inte är mitt slutgiltiga anspråk utan mer en början till diskussion?

  • Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?
  • isolande

    Tydligen har de flera firmor som rekryterar för samma tjänst. 

    Hur som helst fick jag jobbet, med 6 veckors semester och 48 tkr/månad. 

    Men...jag informerade min chef och ville ha ett planeringsmöte inför att jag slutar och hon blev SÅ arg. Tyckte jag var proffsig som inte sagt till i förväg att jag sökte jobb och undrade om jag hade någon som kunde ersätta mig (?). Hur hade jag tänkt kring det liksom?

    Jag blev så chockad eftersom jag naturligtvis bara tänkt att man sa upp sig och sedan jobbade uppsägningstiden. Det är väl inte på mitt ansvar att avveckla mig själv och lära upp nån ny innan jag kan gå? Dessutom har jag jobbat med min chef i 12 år och hon har aldrig någonsin tilltalat mig på det sätt som hon gjorde tidigare.

    Jag sa att vi skulle fundera över helgen och ses i veckan för att prata mer innan jag signar ngt kontrakt och säger upp mig. Idag textade hon att jag skulle ta tillfället i akt att fundera över om jag vill stanna kvar och isf i vilken roll och med vilken lön (!).

    Så vad FAN GÖR JAG NU?

  • Zakopane
    isolande skrev 2020-02-04 19:14:36 följande:

    Tydligen har de flera firmor som rekryterar för samma tjänst. 

    Hur som helst fick jag jobbet, med 6 veckors semester och 48 tkr/månad. 

    Men...jag informerade min chef och ville ha ett planeringsmöte inför att jag slutar och hon blev SÅ arg. Tyckte jag var proffsig som inte sagt till i förväg att jag sökte jobb och undrade om jag hade någon som kunde ersätta mig (?). Hur hade jag tänkt kring det liksom?

    Jag blev så chockad eftersom jag naturligtvis bara tänkt att man sa upp sig och sedan jobbade uppsägningstiden. Det är väl inte på mitt ansvar att avveckla mig själv och lära upp nån ny innan jag kan gå? Dessutom har jag jobbat med min chef i 12 år och hon har aldrig någonsin tilltalat mig på det sätt som hon gjorde tidigare.

    Jag sa att vi skulle fundera över helgen och ses i veckan för att prata mer innan jag signar ngt kontrakt och säger upp mig. Idag textade hon att jag skulle ta tillfället i akt att fundera över om jag vill stanna kvar och isf i vilken roll och med vilken lön (!).

    Så vad FAN GÖR JAG NU?


    Kan du tänka dig att stanna på det gamla jobbet? Vad är orsaken till att du söker dig vidare?
  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-02-04 19:14:36 följande:

    Tydligen har de flera firmor som rekryterar för samma tjänst. 

    Hur som helst fick jag jobbet, med 6 veckors semester och 48 tkr/månad. 

    Men...jag informerade min chef och ville ha ett planeringsmöte inför att jag slutar och hon blev SÅ arg. Tyckte jag var proffsig som inte sagt till i förväg att jag sökte jobb och undrade om jag hade någon som kunde ersätta mig (?). Hur hade jag tänkt kring det liksom?

    Jag blev så chockad eftersom jag naturligtvis bara tänkt att man sa upp sig och sedan jobbade uppsägningstiden. Det är väl inte på mitt ansvar att avveckla mig själv och lära upp nån ny innan jag kan gå? Dessutom har jag jobbat med min chef i 12 år och hon har aldrig någonsin tilltalat mig på det sätt som hon gjorde tidigare.

    Jag sa att vi skulle fundera över helgen och ses i veckan för att prata mer innan jag signar ngt kontrakt och säger upp mig. Idag textade hon att jag skulle ta tillfället i akt att fundera över om jag vill stanna kvar och isf i vilken roll och med vilken lön (!).

    Så vad FAN GÖR JAG NU?


    Som sagt det beror väl helt på förutsättningarna som finns att stanna kvar. Du har ju sökt dig vidare av en anledning, finns det någon roll på ditt jobb du vill ha? Kan du få den för att stanna kvar?
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

    Grattis skulle jag väl sagt också, du fick ju verkligen bra utdelning på ditt löneanspråk!


    Ride it like you stole it
  • isolande

    Ja, jag tänker inte stanna kvar i den roll jag har nu. Vet dock att min gamla arbetsplats är på g att ta över en verksamhet som liknar det som mitt nya jobb innebär. Så där kanske det finns en öppning, men jag har ingen aning!

    Jag blev väldigt förvånad över den ersättning jag får i det nya jobbet, det trodde jag aldrig.

    Fortsättning följer

  • Studentpappa
    isolande skrev 2020-02-04 22:26:51 följande:

    Ja, jag tänker inte stanna kvar i den roll jag har nu. Vet dock att min gamla arbetsplats är på g att ta över en verksamhet som liknar det som mitt nya jobb innebär. Så där kanske det finns en öppning, men jag har ingen aning!

    Jag blev väldigt förvånad över den ersättning jag får i det nya jobbet, det trodde jag aldrig.

    Fortsättning följer


    Om du stannar kvar, se till att förhandla till dig motsvarande pensionsavsättning också om det är möjligt. Det blir ju en fin slant på det nya jobbet om det har likt mitt jobb 30% avsättning på lön över 41 750:-/mån.
    Ride it like you stole it
  • isolande

    Mer händer:

    Idag fick jag svar från ett annat jobb jag sökte långt innan jul och jag fick det oxå! Så nu vette sjutton om min nuvarande arbetsgivare har något förhandlingsläge kvar...

    Vad fan gör jag? Har inte signat med det första bolaget ännu och är ärligt talat lite sugen på det som jag fick besked om idag istället. Jag är så fruktansvärt kluven kring hur jag skall välja eftersom båda jobben är något jag kan tänka mig att jobba med.

    JOBB1:

    + högre grundlön, kollektivavtal, Svensk chef/företagskultur, Nära geografiskt (2 kvarter att gå)

    - I princip samma arbetsuppgifter på samma nivå som där jag är nu. 

    JOBB2:

    + Bonus, nivå "högre" än den jag har, språngbräda till ett helt nytt karriärfält, nära geografiskt (5 min med buss)

    - lägre grundlön, Brittisk chef/ ej svensk företagskultur

  • Studentpappa

    För mig hade det nog varit avgörande om jag trivts med det jag gjorde idag eller om jag vill vidare. Du tjänar ju redan bra så om du har 45 eller 48 000:-/mån gör ju inte så stor skillnad efter skatt att det är avgörande.

    Hur är det med ledighet och semester på jobb nr 2?


    Ride it like you stole it
  • Bagar Bengtsson

    En liten grej bara- Om det i företaget erbjuder friskvårdsbidrag ska du direkt få tillgång till detta. Du ska inte behöva vänta med det ett år. Står i lagen...

  • isolande
    Studentpappa skrev 2020-02-05 18:25:54 följande:

    För mig hade det nog varit avgörande om jag trivts med det jag gjorde idag eller om jag vill vidare. Du tjänar ju redan bra så om du har 45 eller 48 000:-/mån gör ju inte så stor skillnad efter skatt att det är avgörande.

    Hur är det med ledighet och semester på jobb nr 2?


    6 veckors semester, i övrigt "som vanligt"
Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?