• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105362 visningar
    3231 svar
    3231
    105362

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Fri 3 Apr 2020 19:27
    #81
    amandakollb skrev 2020-04-03 16:57:36 följande:

    Ja det är min första gång, så känns väldigt spännande! okej får se när den kommer för mig. Fick du några biverkningar? :)


    Okej okej :)

    Kan tydligen vara väldigt olika i hur lång tid det tar innan mensen kommer igång.

    Nej jag tror inte de, det enda är att när mensen kom hade jag så satans ont...

    Vad är anledningen till att du får ta provera? Har du, likt mig ingen egen mens? : )
  • Fri 3 Apr 2020 22:47
    #82
    Russin112 skrev 2020-04-03 19:27:07 följande:

    Okej okej :)

    Kan tydligen vara väldigt olika i hur lång tid det tar innan mensen kommer igång.

    Nej jag tror inte de, det enda är att när mensen kom hade jag så satans ont...

    Vad är anledningen till att du får ta provera? Har du, likt mig ingen egen mens? : )


    Jag har mens men väldigt sällan. Har så långa cykler så ibland kan det gå tre månader mellan cyklerna så då tyckte hon jag skulle börja med provera så jag skulle få mens nu direkt och börja med letrozol. Varför äter du provera?:)
  • Sat 4 Apr 2020 09:16
    #83
    amandakollb skrev 2020-04-03 22:47:55 följande:

    Jag har mens men väldigt sällan. Har så långa cykler så ibland kan det gå tre månader mellan cyklerna så då tyckte hon jag skulle börja med provera så jag skulle få mens nu direkt och börja med letrozol. Varför äter du provera?:)


    Okej okej :) min situation är lite lik din, men väldigt varierande. Ibland kan jag ha mens 3 månader i rad för att sedan vara utan ett halvår...

    Ska dubbla min letrozol dos nu på dag 3-7. Hoppas verkligen att min kropp ska reagera på medicinen denna gång : )
  • Sat 4 Apr 2020 11:31
    #84
    Russin112 skrev 2020-04-04 09:16:31 följande:

    Okej okej :) min situation är lite lik din, men väldigt varierande. Ibland kan jag ha mens 3 månader i rad för att sedan vara utan ett halvår...

    Ska dubbla min letrozol dos nu på dag 3-7. Hoppas verkligen att min kropp ska reagera på medicinen denna gång : )


    Men det låter rätt likt ändå, jag kan också ha uppehåll på några månader och sen få tre cykler där mensen faktiskt kommer fast långa cykler. Jag använder Natural cycles och kan där se att jag ofta har anovulatoriska cykler också, dvs jag får mens men har ändå inte haft ägglossning :/

    Vad spännande, jag håller tummarna! :) Jag ska börja med dubbeldos direkt så hoppas att det behövs och att jag inte blir överstimulerad ist.
  • Sat 4 Apr 2020 12:03
    #85
    amandakollb skrev 2020-04-04 11:31:06 följande:

    Men det låter rätt likt ändå, jag kan också ha uppehåll på några månader och sen få tre cykler där mensen faktiskt kommer fast långa cykler. Jag använder Natural cycles och kan där se att jag ofta har anovulatoriska cykler också, dvs jag får mens men har ändå inte haft ägglossning :/

    Vad spännande, jag håller tummarna! :) Jag ska börja med dubbeldos direkt så hoppas att det behövs och att jag inte blir överstimulerad ist.


    Ah okej. :) samma här!

    Aha, har aldrig hört talas om att man får börja med dubbla dos direkt... hur kommer det sig?
  • Sat 4 Apr 2020 12:34
    #86
    Russin112 skrev 2020-04-04 12:03:33 följande:

    Ah okej. :) samma här!

    Aha, har aldrig hört talas om att man får börja med dubbla dos direkt... hur kommer det sig?


    Använder du också Natural cycles?

    Hm vet faktiskt inte, hon sa ba att vi testar dubbeldos och ovitrelle direkt :) kör du ovitrelle också?
  • Sat 4 Apr 2020 18:41
    #87
    amandakollb skrev 2020-04-04 12:34:29 följande:

    Använder du också Natural cycles?

    Hm vet faktiskt inte, hon sa ba att vi testar dubbeldos och ovitrelle direkt :) kör du ovitrelle också?


    Ja men aldrig fått temposkillnad så slutade :)

    Ah okej, nej inget snack om otriville för min del. Kanske blir aktuellt om något ägg mognar :)
  • Sat 4 Apr 2020 18:51
    #88
    Russin112 skrev 2020-04-04 18:41:20 följande:

    Ja men aldrig fått temposkillnad så slutade :)

    Ah okej, nej inget snack om otriville för min del. Kanske blir aktuellt om något ägg mognar :)


    Är det första kuren med letrozol?:)
  • Sat 4 Apr 2020 19:05
    #89
    amandakollb skrev 2020-04-04 18:51:06 följande:

    Är det första kuren med letrozol?:)


    Andra, första så hände inget tyvärr :/
  • Sun 5 Apr 2020 23:40
    #90
    Russin112 skrev 2020-03-30 08:55:07 följande:

     Nej jag förstår hur du tänker men som jag har förstått det så gör man inte ens ultraljud i alla kommuner... jag menar jag ska börja med min dubbla dos nu när jag får mens och jag har inte sexförbud innan ultraljud trots ovissheten om hur jag reagerar på de. 

    Jag läste en blogg av en tjej som hade testat letrozol i 6-7 månader och skulle istället få göra IVF, i väntan på IVF fortsatte hon med letrozol (utan läkarens vetskap) hon ökade även till 3 tabletter och nu har hon barn :D 


    Jag är för ny i "bebis-görar-djungeln" så vågade inte ta Letrozol på egen hand utan uppföljning. Hade jag haft några månaders försök bakom mig hade jag nog gjort annorlunda. Men det känns OK nu, det har landat.

    Jag tog prover som visade att jag är i hormonell fas med mig själv vilket åtminstone ger mig möjlighet att följa min egen cykel medans jag väntar. Försöker ha koll med ägglossningtest och kör även temp- och sekret-checks. Lagon aktivitet på det. Har jag inte fått spontan mens (och därmed kanske även ägglossning) i början på maj ska jag ta en kur Provera igen och ta dubbel kur Letrozol efter den.

    Hoppas att allt flyter på och att fertilitetsklinikerna fortsätter med behandlingar genom den här krisen.
Svar på tråden Letrozol, PCO