• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105558 visningar
    3231 svar
    3231
    105558

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Wed 13 May 2020 18:59
    amandakollb skrev 2020-05-13 17:53:49 följande:

    jaaa letrozolen verkar jag svara jättebra på, så synd att jag inte reagerade lika bra på ovitrellen :/ 

    hm ja har läst något om att det är vanligt att man får cystor av letrozol? eller har jag fel kanske? hade du dem innan? åh berätta gärna lite mer om det! 

    när vi började utredningen så fick han lämna ett blodprov och ett spermaprov och spermaprovet visade normalt. fick din sambo göra samma?

    nä har inte pratat om någon sådan plan ännu, får höra vad de säger när jag åker dit nästa gång. även fast jag kan tänka mig att köra letrozol+ovitrelle fram till årsskiftet, det blir typ 6-7 cykler, så kanske det är bäst att ställa sig i kö redan i sommar om det är lång kötid? 


    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så fick jag mens precis i fas med att vi startade vår första Letrozol-behandling i februari. Då hade jag gått på LCHF-kost i 6-7 veckor och jag hade märkt av ägglossningsflytningar, ömma bröstvårtor och värk i magen typ 10-14 dagar innan mensen kom.

    I samband med alla mina symptom där innan mensen hade jag tagit blodprover inför första klinikbesöket så när vi träffade vår läkare så sa hon direkt att proverna visat otroligt höga östradiolvärden och på ultraljud såg man två kvarvarande "säckar", vilket tydde på att jag ägglossat två ägg på egen hand. Lycka liksom! Plus att jag faktiskt känt av ägglossningen :)

    När jag sen tagit kuren med Letrozol så var dessa cystor större och man valde att följa upp så att de inte var hormonaktiva. Vilket de inte var. Så kort och gott så hade (har?) jag cystorna innan behandling men troligtvis reagerade dem lite på Letrozolen och höll sig kvar. Men fick alltså ingen reaktion utöver det.

    Min man har fått lämna två spermaprov (feb/mars) som båda varit normala. Skönt det!

    Funderar också på om man ska vara lite "proaktiv" och höra sig för redan nu om kö till IVF. Man vet ju aldrig liksom.
  • Wed 13 May 2020 21:18
    MiniNin skrev 2020-05-13 18:59:45 följande:

    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så fick jag mens precis i fas med att vi startade vår första Letrozol-behandling i februari. Då hade jag gått på LCHF-kost i 6-7 veckor och jag hade märkt av ägglossningsflytningar, ömma bröstvårtor och värk i magen typ 10-14 dagar innan mensen kom.

    I samband med alla mina symptom där innan mensen hade jag tagit blodprover inför första klinikbesöket så när vi träffade vår läkare så sa hon direkt att proverna visat otroligt höga östradiolvärden och på ultraljud såg man två kvarvarande "säckar", vilket tydde på att jag ägglossat två ägg på egen hand. Lycka liksom! Plus att jag faktiskt känt av ägglossningen :)

    När jag sen tagit kuren med Letrozol så var dessa cystor större och man valde att följa upp så att de inte var hormonaktiva. Vilket de inte var. Så kort och gott så hade (har?) jag cystorna innan behandling men troligtvis reagerade dem lite på Letrozolen och höll sig kvar. Men fick alltså ingen reaktion utöver det.

    Min man har fått lämna två spermaprov (feb/mars) som båda varit normala. Skönt det!

    Funderar också på om man ska vara lite "proaktiv" och höra sig för redan nu om kö till IVF. Man vet ju aldrig liksom.


    Okej skönt att cystorna inte kom av letrozolen! Har för mig att jag läst nånstans att man inte borde köra för länge med letrozol men vet inte varför, de kan ju va länge sen iofs.

    Jamen faktiskt! Är ju en del väntetid de med så jag ska nog prata med min läkare den 25e och höra vad hon säger..
  • Wed 13 May 2020 23:42
    amandakollb skrev 2020-05-13 08:34:43 följande:

    det går inge bra, hur går det för dig? :) jaså haha jag kommer inte ihåg att jag ska skrivit med dig tidigare :D 


    Hahaha oj om jag inte blandar ihoppmdej nu med någon haha..

    Jooddåå vi får se tog ovitrille sprutan igår o vi sexa så nu får man vänta och se haha
  • Fri 15 May 2020 08:27

    imorse började jag om med letrozol dubbeldos, känns skönt att vara igång igen! 

    hur går det för alla er andra? :) 

  • Fri 15 May 2020 11:12
    amandakollb skrev 2020-05-15 08:27:19 följande:

    imorse började jag om med letrozol dubbeldos, känns skönt att vara igång igen! 

    hur går det för alla er andra? :) 


    Första omgången med dubbeldos var på vul igår cd15 och en blåsa på 15mm ska tillbaka för prov sen och se om jag har ägglossat eller inte :)
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Fri 15 May 2020 11:47
    chariots skrev 2020-05-15 11:12:28 följande:
    Första omgången med dubbeldos var på vul igår cd15 och en blåsa på 15mm ska tillbaka för prov sen och se om jag har ägglossat eller inte :)
    hejhej :) härligt! tar du ovitrelle också? vad skönt att få ta blodprov för att säkerställa att du har ägglossat, hade jag också velat göra.. 

    berätta lite om din historia? :)
  • Fri 15 May 2020 13:01
    amandakollb skrev 2020-05-15 08:27:19 följande:

    imorse började jag om med letrozol dubbeldos, känns skönt att vara igång igen! 

    hur går det för alla er andra? :) 


    Jag startade också med dubbel dos Letrozol i morse. Har fått ultraljudstid 22/5 på cd 10 som jag skrivit tidigare. Läste i min journal om en rekommendation att ta blodprov för att kolla östradiolvärde och progesteronvärde kring/efter ägglossning så ska fråga om vi ska göra det denna cykel. Hade varit värdefullt på många sätt känner jag.
  • Fri 15 May 2020 13:22
    MiniNin skrev 2020-05-15 13:01:26 följande:
    Jag startade också med dubbel dos Letrozol i morse. Har fått ultraljudstid 22/5 på cd 10 som jag skrivit tidigare. Läste i min journal om en rekommendation att ta blodprov för att kolla östradiolvärde och progesteronvärde kring/efter ägglossning så ska fråga om vi ska göra det denna cykel. Hade varit värdefullt på många sätt känner jag.
    härligt :) hade jag också velat göra! ringde ju dit förra gången och fick prata med en barnmorska och hon sa att de inte brukar ta progesteronprov för att kolla ÄL men jag ska ändå höra med min läkare när jag åker dit på ultraljud vad hon säger. 

    Vad är östradiolvärde? :) 
  • Fri 15 May 2020 13:34
    amandakollb skrev 2020-05-15 13:22:48 följande:

    härligt :) hade jag också velat göra! ringde ju dit förra gången och fick prata med en barnmorska och hon sa att de inte brukar ta progesteronprov för att kolla ÄL men jag ska ändå höra med min läkare när jag åker dit på ultraljud vad hon säger. 

    Vad är östradiolvärde? :) 


    Det skadar ju inte att fråga!

    Vad jag har förstått så ökar östradiol (som är det viktigaste kvinnliga könshormonet) inför ägglossningen och når sin topp precis innan/vid ägglossning. Enligt min läkare ligger ett normalt värde på typ 1000-1500 ungefär när man släppt ett ägg. Mitt värde var över 3000 när jag lämnade prover i februari. Det var därför hon misstänkte att jag släppt mer än ett ägg och det visade ju sig stämma vid VUL. Så det kan ju vara av intresse att veta hur högt det är om man blir hormonstimulerad.
  • Fri 15 May 2020 15:30
    amandakollb skrev 2020-05-15 11:47:20 följande:

    hejhej :) härligt! tar du ovitrelle också? vad skönt att få ta blodprov för att säkerställa att du har ägglossat, hade jag också velat göra.. 

    berätta lite om din historia? :)


    Syskonförsök för oss men sambons första. Förra barnet blev till på andra dosen pergotime (dåtidens Letrozol) nu har jag kört två enkeldoser och nu första dubbel. Inte kollat något dom första två cyklarna dock, verkade inte standard hos min gyn, men nu får jag äntligen det men jag har ju egentligen inget att jämföra med haha! : )
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
Svar på tråden Letrozol, PCO