• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105295 visningar
    3231 svar
    3231
    105295

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym­1Ha
    Fri 29 May 2020 21:06
    amandakollb skrev 2020-05-29 08:53:53 följande:

    ja verkligen!! vi fick bara till det på samma dag som sprutan togs och dagen efter.. så hoppas verkligen det räcker!


    Det är ju jättebra! Räcker säkert alldeles väl! Ibland blir man ju bara så nojig över det där och allt annat!! Hoppas det går bra nu!!

    Hur långt efter ovitrelle får du ägglossningsflytningar?

    Hoppas tempen gör som du vill så du slipper oroa sig denna månaden!! Trevlig helg!
  • Fri 29 May 2020 23:12
    Russin112 skrev 2020-05-29 20:57:07 följande:

    De minns jag från min förra klinik att jag tyckte var superjobbigt, nya läkare varje gång som man får förklara läget för om och om igen...

    Alltid skönt med plan B även fast vi hoppa plan A fungerar :D

    Ja du, de är segt. Men min enda förhoppning är att jag har haft ägglossning och mensen kommer, bara det är ett stort framsteg för mig. Slippa provera och faktiskt ha haft en chans att bli gravid för första gången.

    Jag tror min har öppet :D hur har er det?


    Att få egen mens är ju som att vinna lite på lotto så jag förstår hur du menar! Det är verkligen en känsla det :) Känns ju som att så mycket tid går till spillo när man ska ta en kur piller för att få mens för att sen få börja med behandling...så jobbigt :/ Hoppas att den där ägglossningen blev rätt den här gången för dig! Du skulle börja testa Ovitrelle+16 om inte mensen kommit eller hur var det?

    Min klinik kommer ha stängt några veckor under sommaren så då behöver vi ta en paus om det inte gått vägen innan dess. Men jag kommer fortsätta med min LCHF-kost och hoppas att kroppen hamnar i bättre balans tills dess så jag kanske ägglossar av mig själv under den perioden. När jag åt ganska strikt i januari fick jag egen ägglossning efter fyra veckor så hoppas kan man ju!
  • Sat 30 May 2020 08:58
    MiniNin skrev 2020-05-29 23:12:47 följande:

    Att få egen mens är ju som att vinna lite på lotto så jag förstår hur du menar! Det är verkligen en känsla det :) Känns ju som att så mycket tid går till spillo när man ska ta en kur piller för att få mens för att sen få börja med behandling...så jobbigt :/ Hoppas att den där ägglossningen blev rätt den här gången för dig! Du skulle börja testa Ovitrelle+16 om inte mensen kommit eller hur var det?

    Min klinik kommer ha stängt några veckor under sommaren så då behöver vi ta en paus om det inte gått vägen innan dess. Men jag kommer fortsätta med min LCHF-kost och hoppas att kroppen hamnar i bättre balans tills dess så jag kanske ägglossar av mig själv under den perioden. När jag åt ganska strikt i januari fick jag egen ägglossning efter fyra veckor så hoppas kan man ju!


    Ja men precis, 10 dagar åt skogen. Ja tänker + 15 för då har jag BIM enligt min app, dock har jag faktiskt redan testat mig en gång på dag 5 och då var de negativt så mitt gick ur kroppen fort :D kanske därför jag har noll biverkningar :D

    Aaa de är så segt med onödiga dötider... åh så bra, är de för att du går ner i vikt du får ägglossning? Är du överviktig? Jag försöker gå ner lite Men är vegeterian så lchf blir svårt för mig. Kör 8:16 och de har fungerat bra
  • Sat 30 May 2020 11:23
    Anonym1Ha skrev 2020-05-29 21:06:03 följande:

    Det är ju jättebra! Räcker säkert alldeles väl! Ibland blir man ju bara så nojig över det där och allt annat!! Hoppas det går bra nu!!

    Hur långt efter ovitrelle får du ägglossningsflytningar?

    Hoppas tempen gör som du vill så du slipper oroa sig denna månaden!! Trevlig helg!


    Blev sex igår, fredag, också men kanske va för sent då, vet inte. Idag höjdes tempen mycket iaf så är väldigt glad för det!

    Jag fick äl-flytningar cd 13 och 14, exakt samma som fg cykel. Och tog ovitrelle cd 14 på båda cyklerna, har inte fått någon äl-flytning efter ovitrelle, borde man få det?:(

  • Sat 30 May 2020 11:26
    Russin112 skrev 2020-05-30 08:58:17 följande:

    Ja men precis, 10 dagar åt skogen. Ja tänker + 15 för då har jag BIM enligt min app, dock har jag faktiskt redan testat mig en gång på dag 5 och då var de negativt så mitt gick ur kroppen fort :D kanske därför jag har noll biverkningar :D

    Aaa de är så segt med onödiga dötider... åh så bra, är de för att du går ner i vikt du får ägglossning? Är du överviktig? Jag försöker gå ner lite Men är vegeterian så lchf blir svårt för mig. Kör 8:16 och de har fungerat bra


    Då är det testning på...fredag 5/6 då?

    Jag har ungefär 6-7 kg övervikt enligt BMI. Har du nån övervikt? Jag hade gått ner 3,5 kg på fyra veckor där i januari. Enligt 1177 så räcker det med att gå ner några kilo för att minska testosteronhalten i blodet, vilket i sig kan vara positivt för östrogenet som då kan härja lite mer fritt och stabilisera menscykeln. Men jag tror framför allt att det handlade om att jag åt 'bättre' och sänkte mina insulinnivåer i kroppen som gjorde att jag fick ägglossning. Jag är 'till vardags' sockerberoende så har svårt med socker och kolhydrater som triggar igång allt möjligt så LCHF verkar funka för mig. Kör på 10:14 än så länge.

    Vad jag har kunnat läsa mig till så kan även vegetarianer äta enligt LCHF men i första hand handlar det om att byta ut kolhydratrika livsmedel mot kolhydratfattiga. Det kan göra underverk bara att byta ut bröd, pasta och ris mot bättre alternativ för att stabilisera insulinet.
  • Sat 30 May 2020 11:28
    MiniNin skrev 2020-05-29 14:43:14 följande:

    Hallå, allihopa!

    Tyvärr visade mitt ultraljud inte något positivt resultat idag heller. Slemhinnan var ca 7,5mm och största äggblåsan var strax under 10 mm vilket tydde på att reaktion uteblivit. Planen nu är att fortsätta med Bemfola-sprutor, samma dos, varje dag fram tills onsdag nästa vecka 3/6. Då görs ett nytt ultraljud för att kolla reaktion.

    Man tänker att det är en bättre approach att långsamt och försiktigt stimulera med låg dos för att få 1-2 äggblåsor att växa till sig istället för att höja dosen i detta läget och riskera att det blir en explosion och alldeles för många äggblåsor på samma gång. Skulle det inte bli någon reaktion tills 3/6 KANSKE man provar att höja dosen, det beror helt på vad man ser då.

    Frågade om IVF idag, om/när det kan bli aktuellt och som jag förstod det finns ingen kö eftersom jag redan är patient. Som det ser ut i nuläget tror man på att sprutorna ska få igång det hela, vid rätt dos, men skulle det bli en kraftig oväntad reaktion vid en kommande doshöjning, typ 5-10 ägg som mognat, kan man göra en akutändring i planen på plats och besluta om äggplock och IVF direkt. Att man liksom 'halkar in på ett bananskal-IVF'.

    Känner mig okej idag, är trygg med planen och tacksam för att man tar det lite lugnt och förbereder kroppen istället för att ta till drastiska åtgärder direkt. Är också glad och lättad för hur man resonerar kring IVF! Nu ser jag framåt och hoppas på att nästa veckas ultraljud ger mer hoppfulla besked.

    Hur har ni det - amandakollb? Russin112?


    Åh tråkigt att höra :( men positivt att slemhinnan va så stor! Och låter jättebra att köra på långsamt så det inte blir supermånga blåsor, fast om du skulle få göra äggplock då kanske de inte heller är så dumt! Vi får hålla tummarna att de ser fint ut på onsdag :) så nu fortsätter du med bemfola-sprutorna varje kväll till onsdag?

    Det går bra för mig tror jag, är på ovitrelle+4 och idag höjdes tempen med så verkar som jag fått äl i veckan iaf! Så skönt att slippa oroa mig för de. Ska ta första tabletten lutinus alldeles strax, inte alltför taggad då jag hört att de är riktigt obehagliga(kladdiga) men vad gör man inte haha!
  • Sat 30 May 2020 13:06
    amandakollb skrev 2020-05-30 11:28:07 följande:

    Åh tråkigt att höra :( men positivt att slemhinnan va så stor! Och låter jättebra att köra på långsamt så det inte blir supermånga blåsor, fast om du skulle få göra äggplock då kanske de inte heller är så dumt! Vi får hålla tummarna att de ser fint ut på onsdag :) så nu fortsätter du med bemfola-sprutorna varje kväll till onsdag?

    Det går bra för mig tror jag, är på ovitrelle+4 och idag höjdes tempen med så verkar som jag fått äl i veckan iaf! Så skönt att slippa oroa mig för de. Ska ta första tabletten lutinus alldeles strax, inte alltför taggad då jag hört att de är riktigt obehagliga(kladdiga) men vad gör man inte haha!


    Jamen, precis, Bemfola varje kväll t.o.m tisdag och sen är det VUL på onsdag eftermiddag.

    Så skönt att du nu ser en ökning! Hur mycket har den ökat? Hur har tempen legat innan ökningen?

    Lutinus, vad är nu det och varför ta den?
  • Sat 30 May 2020 13:40
    MiniNin skrev 2020-05-30 13:06:08 följande:

    Jamen, precis, Bemfola varje kväll t.o.m tisdag och sen är det VUL på onsdag eftermiddag.

    Så skönt att du nu ser en ökning! Hur mycket har den ökat? Hur har tempen legat innan ökningen?

    Lutinus, vad är nu det och varför ta den?


    Den brukar ligga på runt 36,2 och nu hoppade den upp till 36,7 typ! Kan visa bild:

    Det är tabletter som man för upp där nere, jag ska ta två tabletter om dagen. Det är extra progesteron och jag får det för att jag har problem med spottings innan mens, kan få det typ 5-6 dagar innan mens vilket kan tyda på lågt progesteron. Får ibland sega temphöjningar efter äl, vilket också kan bero på att kroppen inte tar upp progesteron lika snabbt som om tempen höjs direkt. Så skadar inte att testa tänker jag!:)
  • Sat 30 May 2020 13:41
    MiniNin skrev 2020-05-30 13:06:08 följande:

    Jamen, precis, Bemfola varje kväll t.o.m tisdag och sen är det VUL på onsdag eftermiddag.

    Så skönt att du nu ser en ökning! Hur mycket har den ökat? Hur har tempen legat innan ökningen?

    Lutinus, vad är nu det och varför ta den?


  • Sat 30 May 2020 14:48
    MiniNin skrev 2020-05-30 11:26:18 följande:

    Då är det testning på...fredag 5/6 då?

    Jag har ungefär 6-7 kg övervikt enligt BMI. Har du nån övervikt? Jag hade gått ner 3,5 kg på fyra veckor där i januari. Enligt 1177 så räcker det med att gå ner några kilo för att minska testosteronhalten i blodet, vilket i sig kan vara positivt för östrogenet som då kan härja lite mer fritt och stabilisera menscykeln. Men jag tror framför allt att det handlade om att jag åt 'bättre' och sänkte mina insulinnivåer i kroppen som gjorde att jag fick ägglossning. Jag är 'till vardags' sockerberoende så har svårt med socker och kolhydrater som triggar igång allt möjligt så LCHF verkar funka för mig. Kör på 10:14 än så länge.

    Vad jag har kunnat läsa mig till så kan även vegetarianer äta enligt LCHF men i första hand handlar det om att byta ut kolhydratrika livsmedel mot kolhydratfattiga. Det kan göra underverk bara att byta ut bröd, pasta och ris mot bättre alternativ för att stabilisera insulinet.


    Ja men precis :)

    Okej, jag räknas nog som normalviktig men likt de du säger så tänker jag att de räcker med några kg för att få ner testosteronhalten :D

    Socker är även min stora last i livet... försöker att totalt sloppa de raffinerade sockret och äta bättre överlag.

    Problemet för mig med lchf är att jag typ lever på kolhydraterna, pasta, potatis och bröd är min största källa till föda. När man äter kött, fågel, fisk är de lätt att hålla sig mätt på de med en sallad till. Men för min del blir de sallad och i bästa fall något halvdant supplement för kött
Svar på tråden Letrozol, PCO