• Tue 25 Feb 2020 15:53
    106654 visningar
    3231 svar
    3231
    106654

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Wed 24 Jun 2020 18:55
    Undrandee skrev 2020-06-24 18:49:57 följande:

    Förlåt, jag ville bara fråga er med PCO/PCOS, får ni fler positiva äl tester i en cykel? Jag verkar jämt ha positivt genom hela cykeln nu under 2 månader. Förra cykeln blev 41 dagar, idag är jag på dag 40 och fortsatt positiva äl tester!! Är ej gravid, tyvärr...


    Hejhej :) jag har pco men har aldrig fått ett positivt äl-test tyvärr. Vad märkligt! Och frustrerande! Tyckte det såg ut som att du fick ett positivt graviditetstest i bim-tråden dock?:)
  • Wed 24 Jun 2020 19:01
    Undrandee skrev 2020-06-24 18:49:57 följande:

    Förlåt, jag ville bara fråga er med PCO/PCOS, får ni fler positiva äl tester i en cykel? Jag verkar jämt ha positivt genom hela cykeln nu under 2 månader. Förra cykeln blev 41 dagar, idag är jag på dag 40 och fortsatt positiva äl tester!! Är ej gravid, tyvärr...


    Jag får väldigt mycket "nästan positiva" äl test lite hela tiden.
    Men den enda gång jag lyckats hitta en äl så fick jag ett extremt tydligt positiv test, det var klar skillnad mot de "nästan positiva"
    Har hört att det är rätt vanligt med fejk-positiva äl-tester om man har PCOS..
  • Wed 24 Jun 2020 19:09
    amandakollb skrev 2020-06-24 18:55:22 följande:

    Hejhej :) jag har pco men har aldrig fått ett positivt äl-test tyvärr. Vad märkligt! Och frustrerande! Tyckte det såg ut som att du fick ett positivt graviditetstest i bim-tråden dock?:)


    Nä tyvärr var det spök. Dagens test är negativt, men jag fortsätter få positivt på Clearblues äl tester :(
  • Wed 24 Jun 2020 19:28
    akalei skrev 2020-06-24 19:01:11 följande:

    Jag får väldigt mycket "nästan positiva" äl test lite hela tiden.

    Men den enda gång jag lyckats hitta en äl så fick jag ett extremt tydligt positiv test, det var klar skillnad mot de "nästan positiva"

    Har hört att det är rätt vanligt med fejk-positiva äl-tester om man har PCOS..


    Jag får glada gubbar hela tiden på Clearblues tester... har dock 2 missfall från förra året, vet inte om det verkligen är PCOS då. Sjukhuset här gör inga sådana undersökningar heller så jag lever med en ständig oro just nu att något är fel och mår extremt dåligt :(
  • Wed 24 Jun 2020 19:38
    Undrandee skrev 2020-06-24 18:49:57 följande:

    Förlåt, jag ville bara fråga er med PCO/PCOS, får ni fler positiva äl tester i en cykel? Jag verkar jämt ha positivt genom hela cykeln nu under 2 månader. Förra cykeln blev 41 dagar, idag är jag på dag 40 och fortsatt positiva äl tester!! Är ej gravid, tyvärr...


    De är jätte vanligt att inte öl test fungerar på oss med pco, på mig funkar de inte utan kan få positiva resultat varje dag i en månad :p
  • Wed 24 Jun 2020 19:59

    Vad kul att det går framåt för er, både  Akalei, Amandakollb och längta efter en bebis. Hoppas verkligen det är er tid nu! Det känns verkligen som att vi behöver lite glädjande besked i denna tråd nu! <3


    Akalei, när ska du dit igen och mäta blåsorna? 


    MiniNi, fy fan vad segt att bara gå och vänta och vänta.. det kan inte vara så att du är gravid eller har ni helt avstått från sex? Hoppas den förbaskade mensen kommer så ni får ett ärligt försök ni också <3


    Zamaso1: Hur är det med dig? har du återhämtat dig någorlunda (iaf fysiskt) efter det förjävligt orättvisa missfallet? Tänker på dig. nu när jag vet hur vidrigt det är att gå igenom det här kan jag inte ens föreställa mig hur du måste må efter att ha behövt genomlida det så många gånger. 


    Jag var hos läkaren idag och tog nytt blodprov, mitt Hcg är fortfarande rätt högt (144) så det oroade dem men tydligen är jag bara "långsam". Imorgon ska jag till kliniken för att prata om hur vi skall fortsätta efter det här :D känns dock väldigt segt då vi inte ens får ha sex förens jag slutat blöda så det här kan ju ta ett bra tag innan bebisverkstaden får fortsätta. 

  • Wed 24 Jun 2020 20:06
    Russin112 skrev 2020-06-24 19:38:14 följande:

    De är jätte vanligt att inte öl test fungerar på oss med pco, på mig funkar de inte utan kan få positiva resultat varje dag i en månad :p


    Åh fy! :( men är det jätte svårt att få barn med PCO? Det oroar mig!
  • Wed 24 Jun 2020 20:24
    Undrandee skrev 2020-06-24 20:06:19 följande:
    Åh fy! :( men är det jätte svårt att få barn med PCO? Det oroar mig!
    Det kan vara väldigt olika från person till person, grejen med PCO är ju att det kan innebära utebliven ägglossning och då blir man ju inte gravid. Men det är inte säkert att man har utebliven ägglossning för att man har PCO. Har man väl ägglossning har man lika goda chanser som annars, såvitt jag förstått.

    Det positiva är att man med PCO har god äggreserv och man är ofta fertil längre upp i åldrarna så man har "gott om tid" eller vad man ska säga.

    Statistiskt sett får kvinnor med PCO lika mycket barn som kvinnor utan PCO, dock tar det ofta längre tid och man kan behöva mer hjälp.

    Du skrev ovan att sjukhuset där du bor inte gör några utredningar, men finns det ingen "vanlig" gynekolog alls i närområdet som kan hjälpa dig? Har du fått en PCO-diagnos eller är det din egen misstanke?
  • Wed 24 Jun 2020 20:34
    Russin112 skrev 2020-06-24 19:59:37 följande:

    Vad kul att det går framåt för er, både  Akalei, Amandakollb och längta efter en bebis. Hoppas verkligen det är er tid nu! Det känns verkligen som att vi behöver lite glädjande besked i denna tråd nu! <3


    Akalei, när ska du dit igen och mäta blåsorna? 


    MiniNi, fy fan vad segt att bara gå och vänta och vänta.. det kan inte vara så att du är gravid eller har ni helt avstått från sex? Hoppas den förbaskade mensen kommer så ni får ett ärligt försök ni också <3


    Zamaso1: Hur är det med dig? har du återhämtat dig någorlunda (iaf fysiskt) efter det förjävligt orättvisa missfallet? Tänker på dig. nu när jag vet hur vidrigt det är att gå igenom det här kan jag inte ens föreställa mig hur du måste må efter att ha behövt genomlida det så många gånger. 


    Jag var hos läkaren idag och tog nytt blodprov, mitt Hcg är fortfarande rätt högt (144) så det oroade dem men tydligen är jag bara "långsam". Imorgon ska jag till kliniken för att prata om hur vi skall fortsätta efter det här :D känns dock väldigt segt då vi inte ens får ha sex förens jag slutat blöda så det här kan ju ta ett bra tag innan bebisverkstaden får fortsätta. 


    Imorgon är det dags för vul igen, jag får uppdatera efter det. 

    Hoppas det går bra på mötet imorgon, att ni landar i en bra plan och att du återhämtar dig snabbt. <3
  • Wed 24 Jun 2020 20:46
    Undrandee skrev 2020-06-24 20:06:19 följande:

    Åh fy! :( men är det jätte svårt att få barn med PCO? Det oroar mig!


    Har också förstått de som akalei skriver att vi med pco har lika goda chanser till graviditet som de utan pco när vi väl har ägglossning, skillnaden är att vi mer sällan får ägglossning och att den kan va väldigt oregelbunden. Sen kan de ju vara andra faktorer också såklart som spelar in men rent krasst tror jag man kan säga så.
Svar på tråden Letrozol, PCO