• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105497 visningar
    3231 svar
    3231
    105497

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Wed 24 Jun 2020 20:57
    Russin112 skrev 2020-06-24 19:59:37 följande:

    Vad kul att det går framåt för er, både  Akalei, Amandakollb och längta efter en bebis. Hoppas verkligen det är er tid nu! Det känns verkligen som att vi behöver lite glädjande besked i denna tråd nu! <3

    Akalei, när ska du dit igen och mäta blåsorna? 

    MiniNi, fy fan vad segt att bara gå och vänta och vänta.. det kan inte vara så att du är gravid eller har ni helt avstått från sex? Hoppas den förbaskade mensen kommer så ni får ett ärligt försök ni också <3

    Zamaso1: Hur är det med dig? har du återhämtat dig någorlunda (iaf fysiskt) efter det förjävligt orättvisa missfallet? Tänker på dig. nu när jag vet hur vidrigt det är att gå igenom det här kan jag inte ens föreställa mig hur du måste må efter att ha behövt genomlida det så många gånger. 

    Jag var hos läkaren idag och tog nytt blodprov, mitt Hcg är fortfarande rätt högt (144) så det oroade dem men tydligen är jag bara "långsam". Imorgon ska jag till kliniken för att prata om hur vi skall fortsätta efter det här :D känns dock väldigt segt då vi inte ens får ha sex förens jag slutat blöda så det här kan ju ta ett bra tag innan bebisverkstaden får fortsätta. 


    Kul o höra från dig! Hoppas det går bra imorgon och att ni kommer fram till en bra plan framöver <3 du får gärna uppdatera oss efter du varit där hur det gick!
  • Wed 24 Jun 2020 23:08
    akalei skrev 2020-06-24 17:55:09 följande:

    I den storleken brukar man väl räkna att äggblåsor växer ca 2mm per dag?


    Okeek hoppas på plus då haha
  • Wed 24 Jun 2020 23:38
    akalei skrev 2020-06-24 20:24:48 följande:

    Det kan vara väldigt olika från person till person, grejen med PCO är ju att det kan innebära utebliven ägglossning och då blir man ju inte gravid. Men det är inte säkert att man har utebliven ägglossning för att man har PCO. Har man väl ägglossning har man lika goda chanser som annars, såvitt jag förstått.

    Det positiva är att man med PCO har god äggreserv och man är ofta fertil längre upp i åldrarna så man har "gott om tid" eller vad man ska säga.

    Statistiskt sett får kvinnor med PCO lika mycket barn som kvinnor utan PCO, dock tar det ofta längre tid och man kan behöva mer hjälp.

    Du skrev ovan att sjukhuset där du bor inte gör några utredningar, men finns det ingen "vanlig" gynekolog alls i närområdet som kan hjälpa dig? Har du fått en PCO-diagnos eller är det din egen misstanke?


    Jag förstår, tack för att du besvarar mina frågor!

    Jag ska faktiskt åka upp till drop-in på gyn imorgon och kräva en undersökning så jag får veta. Jag har haft regelbunden mens ganska ofta men förra månaden va cykeln på 41 dagar och nu idag är jag inne på dag 40. Annars ligger dom på 29-32 dagar.

    Men det jag är mest orolig för är alla positiva äl tester jag får.

    Jag har inte fått det bekräftat då dom inte vill boka in mig för en undersökning utan antingen får jag forrsätta försöka bli gravid eller söka mig till Sthlm som är 1,5 timma bort.
  • Thu 25 Jun 2020 07:16
    Undrandee skrev 2020-06-24 23:38:56 följande:

    Jag förstår, tack för att du besvarar mina frågor!

    Jag ska faktiskt åka upp till drop-in på gyn imorgon och kräva en undersökning så jag får veta. Jag har haft regelbunden mens ganska ofta men förra månaden va cykeln på 41 dagar och nu idag är jag inne på dag 40. Annars ligger dom på 29-32 dagar.

    Men det jag är mest orolig för är alla positiva äl tester jag får.

    Jag har inte fått det bekräftat då dom inte vill boka in mig för en undersökning utan antingen får jag forrsätta försöka bli gravid eller söka mig till Sthlm som är 1,5 timma bort.


    Om man har menscykler på över 35 dagar räknas det som oregelbundet och bör då utredas, tror vårdens riktlinjer är att man ska utreda det om det pågått i 6 månader men ibland gör de det tidigare (jag hade t ex tur och hamnade hos en läkare som började utreda redan efter 4 månader). Kanske du kan betona detta med mensen när du pratar med läkaren? Om de är mer villiga att utreda det än äl testerna, tänker jag.

    Hoppas du får den hjälp du behöver snart.
  • Thu 25 Jun 2020 10:18
    akalei skrev 2020-06-25 07:16:17 följande:

    Om man har menscykler på över 35 dagar räknas det som oregelbundet och bör då utredas, tror vårdens riktlinjer är att man ska utreda det om det pågått i 6 månader men ibland gör de det tidigare (jag hade t ex tur och hamnade hos en läkare som började utreda redan efter 4 månader). Kanske du kan betona detta med mensen när du pratar med läkaren? Om de är mer villiga att utreda det än äl testerna, tänker jag.

    Hoppas du får den hjälp du behöver snart.


    Tog mig in till drop-in på gyn på mitt sjukhus och påtalade min oro och besvär, vart hemskickad med orden att jag måste ringa och boka tid! Har redan ringt 2 ggr till gyn och blivit nekad, vad gör man?! Känns som om jag får tvingas att leva med min oro och mina besvär, allt är normalt men jag känner mig inte normal! :(

    Sitta och gråta på ett sjukhus känns inte som det bästa, men det är vad jag gör just nu
  • Thu 25 Jun 2020 14:14
    Undrandee skrev 2020-06-25 10:18:09 följande:
    Tog mig in till drop-in på gyn på mitt sjukhus och påtalade min oro och besvär, vart hemskickad med orden att jag måste ringa och boka tid! Har redan ringt 2 ggr till gyn och blivit nekad, vad gör man?! Känns som om jag får tvingas att leva med min oro och mina besvär, allt är normalt men jag känner mig inte normal! :(

    Sitta och gråta på ett sjukhus känns inte som det bästa, men det är vad jag gör just nu
    Vad anger de för skäl till att neka dig när du ringer och bokar tid? :/
  • Thu 25 Jun 2020 14:26

    En uppdatering från mig, vul idag visade tyvärr inte på någon tillväxt vilket betyder att dubbeldos inte heller funkade. Nu har de snart sommarstängt hos min läkare vilket skulle innebära ytterligare lång väntan innan vi kan prova trippel dos och om inte det funkar skulle det bli remiss vidare för FSH-stimulering med sprutor och väntetiden för det skulle tydligen vara flera månader. Så jag var rejält deppig efter besöket.

    Bestämde mig därför för att kontakta en annan klinik för att kolla om jag typ skulle kunna få hjälp av dem att köra den tredje Letrozolcykeln under sommaren och spara lite tid... Visade sig att de inte alls höll med om min vanliga läkares plan, de tycker inte att FSH-injektioner är lämpligt som ett nästa steg efter Letrozol eftersom jag har extremt högt AMH. Utan de tycker att jag redan nu är kvalificerad för remiss till IVF och att vi under tiden vi väntar kan testa även trippeldos Letrozol under sommaren. Så jag fick en tid hos dem i nästa vecka för inskrivning och planering för det.

    Vilka tvära kast det blir och det känns helt galet att jag träffat/pratat med tre olika läkare som alla vill behandla på tre helt olika sätt? Men jag känner mig väldigt hoppfull med den nya kliniken, dels så stämde det de sa bättre överens med vad jag själv läst mig till och så fick jag verkligen känslan av att de ville hjälpa mig att komma framåt så fort som möjligt. Så jag känner mig ändå ganska optimistisk just nu :)

  • Thu 25 Jun 2020 14:41
    akalei skrev 2020-06-25 14:14:15 följande:

    Vad anger de för skäl till att neka dig när du ringer och bokar tid? :/


    Nä jag har ju fått 2 missfall så min kropp kan bli gravid enligt henne. Jag får vänta tills ett bra ägg möter en bra spermie som hon sa ordagrant...

    sen är jag så pass ung så jag har inte bråttom. Men när jag frågade om vrf jag har positiva äl tester genom hela månaden, så kunde man tydligen inte lita på sådana tester enligt henne...
  • Thu 25 Jun 2020 15:43
    akalei skrev 2020-06-25 14:26:20 följande:

    En uppdatering från mig, vul idag visade tyvärr inte på någon tillväxt vilket betyder att dubbeldos inte heller funkade. Nu har de snart sommarstängt hos min läkare vilket skulle innebära ytterligare lång väntan innan vi kan prova trippel dos och om inte det funkar skulle det bli remiss vidare för FSH-stimulering med sprutor och väntetiden för det skulle tydligen vara flera månader. Så jag var rejält deppig efter besöket.

    Bestämde mig därför för att kontakta en annan klinik för att kolla om jag typ skulle kunna få hjälp av dem att köra den tredje Letrozolcykeln under sommaren och spara lite tid... Visade sig att de inte alls höll med om min vanliga läkares plan, de tycker inte att FSH-injektioner är lämpligt som ett nästa steg efter Letrozol eftersom jag har extremt högt AMH. Utan de tycker att jag redan nu är kvalificerad för remiss till IVF och att vi under tiden vi väntar kan testa även trippeldos Letrozol under sommaren. Så jag fick en tid hos dem i nästa vecka för inskrivning och planering för det.

    Vilka tvära kast det blir och det känns helt galet att jag träffat/pratat med tre olika läkare som alla vill behandla på tre helt olika sätt? Men jag känner mig väldigt hoppfull med den nya kliniken, dels så stämde det de sa bättre överens med vad jag själv läst mig till och så fick jag verkligen känslan av att de ville hjälpa mig att komma framåt så fort som möjligt. Så jag känner mig ändå ganska optimistisk just nu :)


    åh synd att den inte växt :( men så himla bra att du ringde till en annan klinik och fick ett superbra bemötande där! så viktigt att de känns som att de bryr sig om en och vill hjälpa en. och super ju att du får börja med letrozol trippelkur nu under sommaren så att ni inte behöver vänta så länge. 

    hur högt amh har du? vilken dag nästa vecka ska du få komma dit? :) är det bara att gå och vänta på mens eller finns det någon chans att det ändå kommer ägglossa senare? 
  • Thu 25 Jun 2020 16:11
    amandakollb skrev 2020-06-25 15:43:34 följande:

    åh synd att den inte växt :( men så himla bra att du ringde till en annan klinik och fick ett superbra bemötande där! så viktigt att de känns som att de bryr sig om en och vill hjälpa en. och super ju att du får börja med letrozol trippelkur nu under sommaren så att ni inte behöver vänta så länge. 

    hur högt amh har du? vilken dag nästa vecka ska du få komma dit? :) är det bara att gå och vänta på mens eller finns det någon chans att det ändå kommer ägglossa senare? 


    Mitt AMH ligger på 18 ng/ml :o

    Ska till nya kliniken på onsdag. Hoppas det blir bra, kändes iaf väldigt bra på telefon. Kändes som att de hade förståelse för hur jobbigt det är att vänta och att de var måna om att jag skulle komma vidare och tänkte också lite framåt med kommande remisser och så. Kollade upp läkaren och hon verkade ha mycket erfarenhet. Så jag känner mig hoppfull :) var verkligen superskönt att prata med dem efter det tråkiga vulet, fick massa ny positiv energi.

    Vet inte riktigt om vi ger upp denna cykel eller inte, min gamla gyn tyckte vi kunde ge upp pga väldigt ovanligt att det skulle bli nåt om inget hänt vid det här laget. Så jag räknar inte med den, men får höra vad Nya kliniken säger.
Svar på tråden Letrozol, PCO