• Russin112

Letrozol, PCO

Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 

är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

• Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Russin112

Jag kan nu se att min remiss ang IVF har blivit bedömd och svaret är skickat till min Läkare men dem har inte telefontid förens på måndag :( så så frustrerande att veta att svaret finns men inte kunna se det....

• blommkrans1

Hej,

Hoppar in i denna tråd!

Jag har följt denna tråden ett tag nu, har nyligen fått halvflummig information om att jag möjligen har pco. Många ägg men inget som växer tillräckligt mycket för att få mig gravid. Jag har avslutat en enkelkur med Letrozol, inget hände så min läkare gav mig Provera för att få igång en blödning för att sen köra dubbelkur med Letrozol. Har dock en fundering.. Fick info om att börja med Letrozol efter avslutad 10 dagars kur med Provera. Men jag fick så mycket info på samma gång att jag har glömt av vad läkaren sa och tänker att någon här kanske vet. Ska jag vänta på en blödning eller kan jag starta med Letrozol direkt efter den tionde tabletten. Första gången jag testade Letrozol skulle jag ta det dag 5-9. Någon som vet?

• akalei
    JesFon skrev 2020-10-03 08:09:38 följande:

Hej allihop. Följt tråden under en period och är inne på försök 2 med letrozol och ovitrelle.

Är på dag 17 efter ovitrelle (förra cykeln fick jag mens på dag 14efter ovitrelle) och har kraftig brännande mensvärk men inte en tillstymmelse till bruna flytningar som jag ALLTID har innan mensen sätter fart. Testade negativt dag 11 men cb plus, svagt positivt dag 12, sedan dess negativt igen..

Livmodertappen sitter superhögt och är hård idag, igår mer mjuk och lägre. Men det känns som om den vandrar upp och ner hej vilt där inne så inte särskilt pålitlig.

Jag blir så frustrerad över denna värk, dessa negativa tester och att jag inte får en blödning!

Har en drös med gravsymptom som jag säkert inbillar mig! Yrsel sedan 1vecka tillbaka, tycker mina bröstsvårtor börjar mörkna och brösten blir fylligare, den konstiga molvärken som är centrerad precis ovanför blygbenet. Får säkert min mens när som men brukar alltid ha brunaktiga flytningar innan.

Och varför fick jag negativt, sedan positivt och sen negativt igen?

Nästa steg i vår utredning är spermaprov samt äggledarspolning.

Välkommen hit! Vad konstigt med negativt, positivt och sedan negativt. Ingen aning om det. Hur har det gått nu?
  • akalei
    Russin112 skrev 2020-10-03 13:41:42 följande:

Jag kan nu se att min remiss ang IVF har blivit bedömd och svaret är skickat till min Läkare men dem har inte telefontid förens på måndag :( så så frustrerande att veta att svaret finns men inte kunna se det....

Men åh så frustrerande att veta att svaret finns men inte kunna veta... håller tummarna för bra besked imorgon!
  • akalei
    blommkrans1 skrev 2020-10-04 12:37:53 följande:

Hej,

Hoppar in i denna tråd!

Jag har följt denna tråden ett tag nu, har nyligen fått halvflummig information om att jag möjligen har pco. Många ägg men inget som växer tillräckligt mycket för att få mig gravid. Jag har avslutat en enkelkur med Letrozol, inget hände så min läkare gav mig Provera för att få igång en blödning för att sen köra dubbelkur med Letrozol. Har dock en fundering.. Fick info om att börja med Letrozol efter avslutad 10 dagars kur med Provera. Men jag fick så mycket info på samma gång att jag har glömt av vad läkaren sa och tänker att någon här kanske vet. Ska jag vänta på en blödning eller kan jag starta med Letrozol direkt efter den tionde tabletten. Första gången jag testade Letrozol skulle jag ta det dag 5-9. Någon som vet?

Hej! Välkommen hit :) Vanligtvis ska man vänta på blödning och räkna det som dag 1. Hoppas du får bra effekt på dubbeldos nu!
  • Vicki89

Hej på er!

Jag hoppar också in här! Jag har PCOS men lyckades bli gravid på trippel kur (efter ett MA som var hemskt), och fick en son i september förra året. Eftersom det tog tid sist så ville jag och min man börja få ett syskon i god tid nu så att det inte skulle bli någon stress ifall vi skulle behöva göra IVF eller så.

Var så rädd att kroppen skulle ha ändrat på sig eller så efter en fullgången graviditet att den inte skulle reagera på Letrozol-stimulering, men det verkar (ta i trä) som att kroppen faktiskt reagerar ännu lättare nu! Min gynekolog tyckte att jag skulle starta på dubbel dos istället för trippel den här gången, så jag var helt inställd på att den här gången inte skulle funka, men när jag var på ultraljud på cd 12 hade jag en ledande äggblåsa på 18 mm! Så himla glad!

Fick positivt på ägglossningstest på kvällen på cd15.

Nu är jag på äl+6 och vill bara att tiden ska gå. Hade nästan glömt hur det kändes att vara i den här karusellen av tabletter och väntan, men än så länge känns det kul för allt har gått så bra med stimuleringen. Någon mer som går och väntar på ett plus just nu? Eller någon som har lyckats bli gravid en andra gång på Letrozol efter en lyckad graviditet? Gick det lättare eller svårare?

Lycka till allihop!

• JesFon

Jag misstänkte ha pcos då jag ser ut som rena rama äggkorgen på insidan. Höga äggreserver och lider samtidigt av prolaktinom. Har gjort MR och väntar på svar..

Testade inte för ägglossning då jag mer eller mindre ger utslag hela tiden på sånna tester. Har en relativt hög temp nu, ingen mens men mensvärk till och från. Testade med tidigt test idag men inget streck så gravid kan jag inte vara!?

Misstänker att lossningen uteblev denna gång.. men varför får jag ont? Flygningarna är som lotion samtidigt som de är äggvita, livmodertappen är hård och stäng samt lite bakåtlutad! Kan inte lite på något tecken där inte :(

Ska ringa gyn imorgon och be om att få komma dit och bli undersökt.

Min gyn har pratat om spolning men då jag svarade så bra på första kuren verkade det inte så aktuellt just då.

• blommkrans1

Jaha okej, tack för svar. Tänker om jag inte får en blödning överhuvudtaget, hur ska jag räkna/tänka då tro? Har för mig att läkaren sa att jag ska börja med Letrozol direkt efter Provera dosen oavsett om jag får en blödning eller inte.. Så luddigt. Ja jag hoppas verkligen att det blir lyckat resultat för min del kommande kur. Fick ett MA i april i år.

• JesFon
    JesFon skrev 2020-10-04 17:08:17 följande:

Jag misstänkte ha pcos då jag ser ut som rena rama äggkorgen på insidan. Höga äggreserver och lider samtidigt av prolaktinom. Har gjort MR och väntar på svar..

Testade inte för ägglossning då jag mer eller mindre ger utslag hela tiden på sånna tester. Har en relativt hög temp nu, ingen mens men mensvärk till och från. Testade med tidigt test idag men inget streck så gravid kan jag inte vara!?

Misstänker att lossningen uteblev denna gång.. men varför får jag ont? Flygningarna är som lotion samtidigt som de är äggvita, livmodertappen är hård och stäng samt lite bakåtlutad! Kan inte lite på något tecken där inte :(

Ska ringa gyn imorgon och be om att få komma dit och bli undersökt.

Min gyn har pratat om spolning men då jag svarade så bra på första kuren verkade det inte så aktuellt just då.

Korrigering: gyn misstänker att jag har pcos. Vet inte hur mer de konstaterar det då jag inte har så höga värden på testerna utan mer lider av utebliven ägglossning och mens samt höga ägggreserver. Perfekt för IVF säger hon men vi har bestämt oss för att försöka först. Har 1 barn sedan tidigare med en annan man som är 7år och har varit gravid 3ggr tidigare . Åt ppiller 6år i sträck efter dottern och när jag slutade med dessa för 1.5år sedan uppdagades alla problem
  • Russin112

Fick avslag på ivf idag pga graviditeten i juni. Enligt min läkare räknas inte PCOS som en sjukdom utan samma regler som för ?normala? gäller....

Svar på tråden Letrozol, PCO