• Sjömamma

    Stora Gnäll-tråden om allt vi har fått ställa in pga Corona

    Det är många inlägg på sociala medier, forum mm just nu om att alla bara ska sluta gnälla och tänka på dom som har det sämre, tex Italien. Något man absolut inte får gnälla över är inställda skidresor. För tydligen har skidresa blivit hundra gånger värre än både flygskam och köttskam tillsammans. Alltså den som åker på skidresa är värre än fan och hans moster. De som ens vill åka på skidresa är lika illa och den som är besviken över att skidresan inte blev av är tydligen lika dålig den också.

    Hur hemsk människa man än anses vara så är jag helt säker på att det runt om i landet sitter en massa människor som är djupt besvikna över allt de fått ställa in pga corona-krisen. Utlandsresor, födelsedagar, bröllop mm. Kan vi inte bara ha en tråd där vi får häva ur oss hur fruktansvärt besvikna och ledsna vi är. Både stort som smått.

    Själv har vi beslutat att inte åka på vår årliga skidresa tillsammans med släkten och vi är bara så besvikna. Självklart förstår jag situationens allvar och att jag som person behöver ta mitt ansvar. Och ja, jag vet att det alltid finns någon annan som har det värre, men ändå, åh, vi längtar liksom efter denna resa hela året. Vi har ingen jättebra ekonomi utan vi sparar och lägger undan pengar under hela hösten och våren för att kunna åka. Min dotter älskar att åka skidor och hon pratar om den här resan hela året. Varför ska vi inte få vara besvikna?!

    Så, bara skriv ur er nu allt gnäll över hur alla våra i-landsproblemsgrejer har blivit inställda!

    PS. Ni som stör er på folk som gnäller behöver heller inte gnälla över att vi gnäller.

  • Svar på tråden Stora Gnäll-tråden om allt vi har fått ställa in pga Corona
  • Sjömamma
    Anonym (Osis) skrev 2020-03-31 12:52:38 följande:

    Lite OT men är det någon mer än jag som undrar över all tid som man tydligen ska få över? Då ska man städa garderoben och yoga och streama serier. Jag har inte fått någon mer tid och nu blir jag stressad över allt jag inte hinner göra :(


    Ha, ha jag undrar det samma : ) Jag förstår inte vilka det är som får så mycket mer tid över....men jag har en hantverksgrupp på Facebook och det har blivit värsta rusningen dit så tydligen har många fått en massa extra tid.
  • Sjömamma
    Anonym (Bit ihop för fan!) skrev 2020-03-31 12:38:38 följande:
    DET VAR VÄL ETT JÄVLA GNÄLLANDE HÄR! HÅLL TRUTEN GNÄLLSPIKAR!
    Välkommen hit, visst är det skönt att få gnälla ; )
  • Sjömamma
    Anonym (missar första året) skrev 2020-03-31 11:08:33 följande:

    Jag har egentligen bara en sak att gnälla över: min mamma missar mitt barns första levnadsår. Genom att vi bor i olika länder (Finland - Sverige) och vi tidigare har kunnat besöka varandra genom att åka färjor osv har det fungerat riktigt bra. Men nu när det är stopp med det så innebär det att sista gången min mamma träffade min son var han 4 månader, nu är han 5.5 månader och vem vet när de kommer att kunna träffas nästa gång.. Inga videosamtal kommer kunna ersätta det..


    Åh, jobbigt, det blir ju liksom tid som inte går att få tillbaka. Men försök tänka på att det inte är för evigt utan din mamma kommer att få massor av tid med sitt barnbarn senare. Hoppas att ni kan ses snart igen!
  • 10oktober

    Skulle ha åkt till stugan för första gången på ett år i påsk, firat min mammas 60-årsdag och träffat mina morföräldrar. Nu blir det inte av och p.g.a. att vi ska få barn i sommar så är det osäkert om vi lyckas ta oss dit någon mer gång i år.

    Har köpt dyra musikalbiljetter till mamma i present som vi skulle gått på innan bebisen kommer. Får se om det blir av nu...

    Profylaxkursen och alla föräldrakurser är inställda, det är restriktioner på förlossningen och BB. Jag försöker hålla mig lugn men lika tryggt känns det ju inte. Känner mig lite snuvad på de sista månaderna av min graviditet på grund av all oro.

  • Anonym (Rädd tant)

    Jag skulle ha träffat mina föräldrar med sina respektive - vi bor 100/80 mil ifrån och ses inte ofta. Skulle haft påskvecka med dom. Vet inte när jag får träffa dom igen. Rädd att dom ska dö innan.

    Besviken på egentligen allt. Är rädd att dö, bli sjuk, förlora någon nära, att bli utan jobb och därmed fattig.. att jag och sambon inte står ut med varandra i vår egna lilla karantän.

  • Anonym (Kvinna)
    Sjömamma skrev 2020-03-31 20:59:56 följande:
    Ja, trist med inställt event. Men vi får hoppas att sjukvården kan utföra nödvändiga operationer. Lycka till!
    Tack, det hoppas jag med.
  • Sjömamma
    10oktober skrev 2020-03-31 21:13:32 följande:

    Skulle ha åkt till stugan för första gången på ett år i påsk, firat min mammas 60-årsdag och träffat mina morföräldrar. Nu blir det inte av och p.g.a. att vi ska få barn i sommar så är det osäkert om vi lyckas ta oss dit någon mer gång i år.

    Har köpt dyra musikalbiljetter till mamma i present som vi skulle gått på innan bebisen kommer. Får se om det blir av nu...

    Profylaxkursen och alla föräldrakurser är inställda, det är restriktioner på förlossningen och BB. Jag försöker hålla mig lugn men lika tryggt känns det ju inte. Känner mig lite snuvad på de sista månaderna av min graviditet på grund av all oro.


    Förstår att det känns oroligt att vara gravid i denna tid. Förhoppningsvis har situationen förbättrats tills du ska föda. Du får försöka förbereda dig själv så gott du kan med hjälp av böcker, onlinekurser och liknande. Hoppas att allt ska gå bra!
  • Sjömamma
    Anonym (Rädd tant) skrev 2020-03-31 23:05:12 följande:

    Jag skulle ha träffat mina föräldrar med sina respektive - vi bor 100/80 mil ifrån och ses inte ofta. Skulle haft påskvecka med dom. Vet inte när jag får träffa dom igen. Rädd att dom ska dö innan.

    Besviken på egentligen allt. Är rädd att dö, bli sjuk, förlora någon nära, att bli utan jobb och därmed fattig.. att jag och sambon inte står ut med varandra i vår egna lilla karantän.


    Ja, det finns många rädslor som kommer upp nu. Inte bara nuet är skrämmande utan framtiden är mycket oviss. Förhoppningsvis kommer vi snabbt tillbaka till det normala igen när det värsta hotet är avröjt.
  • Anonym (ROCK FM)

    Måste få gnälla över alla konserter jag troligtvis inte kommer få se detta år.
    Ett fullsatt Ullevi med Maiden på scen,,,,faan ta dig Corona !!

    Sen måste jag bara få häva ur mig lite skit på vår regering och ett av deras s.k krispaket. Detta med a-kassan och facket.
    De underlättar för folk,som FÖRE denna kris,inte brydde sig om allt vad fack och a-kassa heter.De snåla jävlarna ville INTE betala för att få trygghet,men nu duger det. Och det på alla andras bekostnad som under alla år betalat in avgift. 
    Och bara för att det inte ska bli FÖR ekonomiskt kännbart för de som nu blir arbetslösa,ändras a-kasse och fack regler !! Men ingenting om de som redan ÄR arbetslösa,de verkar inte vara värda ett skit. De får det ju ännu värre nu,de är säkerligen INTE inräknade i höjningen.
    Hur många av dessa "nya" som gått med i a-kassa/fack,kommer gå ur när Sverige rest sig igen?

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (ROCK FM) skrev 2020-04-03 12:56:33 följande:

    Måste få gnälla över alla konserter jag troligtvis inte kommer få se detta år.
    Ett fullsatt Ullevi med Maiden på scen,,,,faan ta dig Corona !!

    Sen måste jag bara få häva ur mig lite skit på vår regering och ett av deras s.k krispaket. Detta med a-kassan och facket.
    De underlättar för folk,som FÖRE denna kris,inte brydde sig om allt vad fack och a-kassa heter.De snåla jävlarna ville INTE betala för att få trygghet,men nu duger det. Och det på alla andras bekostnad som under alla år betalat in avgift. 
    Och bara för att det inte ska bli FÖR ekonomiskt kännbart för de som nu blir arbetslösa,ändras a-kasse och fack regler !! Men ingenting om de som redan ÄR arbetslösa,de verkar inte vara värda ett skit. De får det ju ännu värre nu,de är säkerligen INTE inräknade i höjningen.
    Hur många av dessa "nya" som gått med i a-kassa/fack,kommer gå ur när Sverige rest sig igen?


    De ska höja ersättningen, både den lägsta och den högsta.

    Sedan krävs det 3 månaders medlemskap för att få a-kassa, så man får inte a-kassa om man inte är med medlem.

    Jag håller med dig om att de borde stå sitt kast, men samhället som stort förlorar ännu mer på att en massa människor står helt utan inkomst. Mer ohälsa, fler bostadslösa, mer kriminalitet osv.
  • Anonym (Inte alls)

    Jag tycker inte alls är det nåt fel på att gnälla att man fick ställa in så mycket. Däremot tycker jag att man är så extremt ego om man har ändå åkt på en skidresa/haft kalas/haft bröllop bara för att man har lagt pengarna på det. Det är 1000 gånger värre än att vara besviken - alla har rätt till sina känslor, men man för fan måste ha lite sunt förnuft och ta ansvar för sin handlingar.
    TS, hoppas allt lugnar ner sig och ni ska ha en jättetrevlig skidresa nästa år!

  • Anonym (ROCK FM)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-04-03 13:36:03 följande:
    De ska höja ersättningen, både den lägsta och den högsta.

    Sedan krävs det 3 månaders medlemskap för att få a-kassa, så man får inte a-kassa om man inte är med medlem.

    Jag håller med dig om att de borde stå sitt kast, men samhället som stort förlorar ännu mer på att en massa människor står helt utan inkomst. Mer ohälsa, fler bostadslösa, mer kriminalitet osv.
    Jo det vet jag,men inget sagt om de som redan är arbetslösa.
    Sen blir det nog som du säger,ännu mer misär. Men det måste gälla alla,det fanns ju arbetslösa redan INNAN denna kris. En annan grej jag reagerar på är när styrande går ut i media och vill man ska äta mer ute för att gynna restauranger,,,
    vet inte det ja,JAG har inte råd att äta ute titt som tätt. 
    Sen att stå i tv som en restaurang ägare gjorde och KRÄVA att staten går in med mer hjälp till honom annars går han omkull,,och det i samma andetag som han meddelar att han ska öppna en restaurang till.
    Undrar just hur många behövande han skänkt bidrag till när företagen blomstrade??
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (ROCK FM) skrev 2020-04-03 13:47:50 följande:
    Jo det vet jag,men inget sagt om de som redan är arbetslösa.
    Sen blir det nog som du säger,ännu mer misär. Men det måste gälla alla,det fanns ju arbetslösa redan INNAN denna kris. En annan grej jag reagerar på är när styrande går ut i media och vill man ska äta mer ute för att gynna restauranger,,,
    vet inte det ja,JAG har inte råd att äta ute titt som tätt. 
    Sen att stå i tv som en restaurang ägare gjorde och KRÄVA att staten går in med mer hjälp till honom annars går han omkull,,och det i samma andetag som han meddelar att han ska öppna en restaurang till.
    Undrar just hur många behövande han skänkt bidrag till när företagen blomstrade??
    De som redan är arbetslösa får ju också del av höjningen.

    De som har råd uppmanas att hjälpa restaurangerna, men har man inte råd eller inte vill så behöver man inte.
  • Sjömamma
    Anonym (Inte alls) skrev 2020-04-03 13:47:06 följande:

    Jag tycker inte alls är det nåt fel på att gnälla att man fick ställa in så mycket. Däremot tycker jag att man är så extremt ego om man har ändå åkt på en skidresa/haft kalas/haft bröllop bara för att man har lagt pengarna på det. Det är 1000 gånger värre än att vara besviken - alla har rätt till sina känslor, men man för fan måste ha lite sunt förnuft och ta ansvar för sin handlingar.

    TS, hoppas allt lugnar ner sig och ni ska ha en jättetrevlig skidresa nästa år!


    Tack, det hoppas vi också!
  • Anonym (Marie)

    Min konferens som jag velat åka på i flera år och äntligen fått chansen - blev inställd. Den skulle ha varit i Italien med tillhörande skidåkning. Såg lagom bra ut på CV:t "Tilldelat konferensbidrag: XXX (inställt)"

  • Anonym (Stilig man)

    Jag har fått helt sluta köpa sex, det finns fan inte en eskort som arbetar just nu.. 

Svar på tråden Stora Gnäll-tråden om allt vi har fått ställa in pga Corona