Inlägg från: Sjömamma |Visa alla inlägg
  • Sjömamma

    Stora Gnäll-tråden om allt vi har fått ställa in pga Corona

    Det är många inlägg på sociala medier, forum mm just nu om att alla bara ska sluta gnälla och tänka på dom som har det sämre, tex Italien. Något man absolut inte får gnälla över är inställda skidresor. För tydligen har skidresa blivit hundra gånger värre än både flygskam och köttskam tillsammans. Alltså den som åker på skidresa är värre än fan och hans moster. De som ens vill åka på skidresa är lika illa och den som är besviken över att skidresan inte blev av är tydligen lika dålig den också.

    Hur hemsk människa man än anses vara så är jag helt säker på att det runt om i landet sitter en massa människor som är djupt besvikna över allt de fått ställa in pga corona-krisen. Utlandsresor, födelsedagar, bröllop mm. Kan vi inte bara ha en tråd där vi får häva ur oss hur fruktansvärt besvikna och ledsna vi är. Både stort som smått.

    Själv har vi beslutat att inte åka på vår årliga skidresa tillsammans med släkten och vi är bara så besvikna. Självklart förstår jag situationens allvar och att jag som person behöver ta mitt ansvar. Och ja, jag vet att det alltid finns någon annan som har det värre, men ändå, åh, vi längtar liksom efter denna resa hela året. Vi har ingen jättebra ekonomi utan vi sparar och lägger undan pengar under hela hösten och våren för att kunna åka. Min dotter älskar att åka skidor och hon pratar om den här resan hela året. Varför ska vi inte få vara besvikna?!

    Så, bara skriv ur er nu allt gnäll över hur alla våra i-landsproblemsgrejer har blivit inställda!

    PS. Ni som stör er på folk som gnäller behöver heller inte gnälla över att vi gnäller.

  • Svar på tråden Stora Gnäll-tråden om allt vi har fått ställa in pga Corona
  • Sjömamma
    Anonym (Tinderdejtande?) skrev 2020-03-29 16:00:09 följande:

    Ställa in Tinderdejtande och få dras med en KK som älskar SD? Resten av våren? Hela jäkla sommaren? Han går mig på nerverna som fan. Spelar hårdrock och bjuder på makaroner med falukorv.  Det är den nivån han är på.


    Åh, nej, vilket öde :( jag förstår att du gnäller :)
  • Sjömamma

    Nu har det ju ändå smugit sig in såna som vill gnälla på gnällarna i tråden....men jag bjuder på det. Ni måste väl få gnälla lite ni också ; )

    Meningen med min tråd är inte att det ska vara en tävling i vem som har det värst. I så fall skulle vi väl alla förlora lätt bara av att bo i Sverige.

    Självklart kan jag också dra ihop en lång lista med andra i min närhet som är värre drabbade och även en lista över det jag har att vara tacksam för i livet.

    Men som sagt, meningen var inte att vi skulle tävla i elände utan att vi bara skulle få ägna oss åt en liten stunds självömkan. Ibland är det ju precis det som krävs för att man ska inse att det finns värre saker här i världen och kunna släppa och gå vidare.

  • Sjömamma
    Anonym (Tinderdejtande?) skrev 2020-03-29 17:39:31 följande:
    Är rätt ensam av mig tyvärr. Störa mig på honom är lite mindre otrevligt än att störa mig på att vara ensam. Men annars är det ett bra råd:)
    Sjömamma skrev 2020-03-29 16:38:38 följande:
    Åh, nej, vilket öde :( jag förstår att du gnäller :)

    Tack. Ja det är rätt hemskt faktiskt. Han är ganska jobbig. Han har EN ordentlig skärm hos sig, så om han skall spela TV-spel så får jag se Netflix på hans jäkla surfplatta istället. All alkohol som finns är öl och han har inte ens ett badkar.
    Om detta vore en tävling i vem som har det svårast så borde du vinna! 
  • Sjömamma
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-29 19:57:12 följande:

    Ja, vad skönt att gnälla lite! Det värsta är förstås oron för oss och släktingar och vänner, och alla andra. Jag hade hellre gjort något annat är att febrilt läsa överallt om situationen i olika länder, men kan inte låta bli trots att det inte hjälper mina vänner i tex Spanien ett dyft. Sen är jag less på att jobba hemifrån varje dag och känner mig tvungen dessutom att då och då ha lite käcka video chat med ett par kollegor som jag inte direkt gillar men dom är ensamma och skulle väl bryta ihop om dom inte hade lite kontakt ibland med någon. Sonens skola är stängd och jag har begränsat hans stora umgänge till en kompis endast. Dom får träffas utomhus, på 2 meters avstånd. Så slut på det roliga med en drös tonåringar här hemma mest varje dag. En resa vi planerat till Asien är inställd, liksom en långhelgsresa i Europa. Jag vill också gnälla över att jag känner mig begränsad att få hemleverans av mat, jag går inte och handlar i mataffärer längre och får lite roliga idéer om vad jag ska handla, och är något slut, ja då är det slut, bara att vänta på nästa leverans. Möter man någon ute, så måste man vara lite paranoid och hålla avstånd, gäller både vänner och främlingar, inte kul. Jag hann hälsa på en god kompis som nyss fött barn bara en gång och gulla med bebisen, men nästa träff ställde vi in och nu är det ju inte läge. En av mina bästa vänner är döende i cancer i ett annat land. Jag är orolig att denna kris på något sätt ska påverka hennes behandling och sista månader. Och jag kan inte hälsa på henne nu, och kanske inte heller komma på hennes begravning. Hennes partner har hjärtproblem så är orolig för honom också, och vet att han skulle verkligen uppskatta om jag reste dit som stöd. Jag tycker man ska gnälla, lite lagom, om allt från inställda restaurangbesök (det saknar jag också!) till vänner som riskerar att smittas och dö.


    Jag beklagar verkligen att din vän är sjuk. Visst är det viktigaste i livet att ens nära och kära har liv och hälsa men ibland måste man få gnälla av sig lite om allt annat också. Jag själv håller på att få spel av att min sambo nu jobbar hemifrån. Jag jobbar alltid hemifrån och nu är vi helt plötsligt två som ska samsas. Speciellt stör jag mig på högljudda skype-möten där alla skriker och anslutningen bryts hela tiden så alla ropar, hallå, hallå!
  • Sjömamma
    Anonym (Tinderdejtande?) skrev 2020-03-29 22:58:59 följande:

    Tack, jo det är faktiskt ganska tufft. Mycket ångest osv. över situationen, men jag har ju bara honom så vad skall jag göra liksom? Jäkla sits det här.

    Han lagade våfflor till mig för att muntra upp det var faktiskt rätt gulligt ändå så helt åt helvete är det kanske inte.


    En liten ljusglimt.
  • Sjömamma
    Cavill skrev 2020-03-29 23:39:41 följande:

    Jag är jävligt sur över allt kul jag sett fram emot vår och sommar är inställt. Konserter, ölmässor och värst av allt, vår USA resa.


    Ja, precis, det känns som att man blivit snuvad på allt kul man planerat under vår och sommar. Det är ju det som gör att man tar sig igenom en lång, mörk vinter. Och nu när det precis var dags så blir det inte av.
  • Sjömamma
    Dr Nail skrev 2020-03-30 12:00:21 följande:

    Skidresa? Trams. Jag skulle flyga till FUCKING KINA i mars. Blev inställt. Lite surare en era resor till Sälen.


    Min sambo skulle ha åkt till Kina i februari men det blev inställt i sista stund. Men Kina är ju snart säkert att resa till igen. Så alla vi andra får ju vänta längre på att göra våra resor...plus att skidresor går liksom bara att göra på vintern, företrädesvis på vårvintern runt Påsk.

    Oj, nu blir det visst tävling ändå om vem som har det värst.... : )
  • Sjömamma
    LaFontaine skrev 2020-03-30 15:04:43 följande:

    Vi skulle äntligen färdigställa vårt semesterhus på annan ort, nu under våren och sommaren. Jag är föräldraledig och sambon jobbar deltid och på distans. Nu får vi istället tillbringa ytterligare en sommar (jo, antagligen nästa) hos mina svärföräldrar. Jag hade verkligen, verkligen sett fram emot att få det klart och att få njuta av hösten i huset, men se nej.

    Jag vill också kräkas över att f-ledigheten inte blev som tänkt. Först en piss-graviditet där jag var sjuk stora delar av tiden. Sen en RS-säsong och just när man börjat se ljuset, en Coronapandemi. Käckt...


    Usch, det låter surt att inte få klart huset som ni tänkt. Det spelar liksom ingen roll att det kommer en ny vår och sommar nästa år. Det känns bara så långt. Detta är ju värre än när hela sommaren regnar bort. Då kan man iaf gå på museum, bio osv. Vi brukar campa på sommaren men har ingen aning om det är möjligt i år. Hoppas du kan njuta lite av föräldraledigheten och bebisen ändå.
  • Sjömamma
    Anonym (11) skrev 2020-03-30 15:28:49 följande:

    Jag har inte fått träffa min mamma på flera veckor eftersom äldreboendet har besöksförbud. Hon för dement för att kunna svara i telefon. Och om man ringer personalen får man antingen inget svar, eller så kan personen som svarar inte begriplig svenska.


    Hoppas du får träffa din mamma snart <3
  • Sjömamma
    Anonym (Ssk) skrev 2020-03-30 20:31:11 följande:

    Mm det är riktigt surt att resan till USA som vi sparat till i tre år blir inställd. Den är dessutom betald och vi får ingenting tillbaka som det ser ut :(

    Jag har dessutom tagit de "sämre" semesterperioderna de senaste åren på jobbet så att jag säkert ska få min semester i juli iår och nu verkar jag inte bara bli utan resan, utan även få semestern indragen och behöva gå upp i arbetstid. Jag har lite svårt att inte gnälla alls...


    Åh, förstår att du är besviken. Surt att inte ens ha möjlighet att göra resan senare. Hoppas du ändå kan komma ut på nåt trevligt i sommar.
  • Sjömamma
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-31 07:32:46 följande:

    Comiccon i Göteborg är inställt.
    Som tur var hade jag bara bokat hotellet men förlorar de pengarna, men så får det vara.
    Comiccon bokar nytt datum.
    Konsert i höst, får se hur det blir med den.

    Mest orolig är jag för att en operation som jag väntar på kanske inte blir av och den är VIKTIG!

    Så allt annat känns oviktigt.


    Ja, trist med inställt event. Men vi får hoppas att sjukvården kan utföra nödvändiga operationer. Lycka till!
  • Sjömamma
    cloudberry79 skrev 2020-03-31 15:05:14 följande:

    Vi har en resa inbokad som troligtvis inte blir av. Istället blir vi troligtvis hemma hela sommaren. Arbetsgivaren har flaggat för att vi inte får semester annat än vad som är lagstadgat.

    Vi bor 5 minuter från en fantastisk skidanläggning som lyckligtvis ännu har öppet, mina barn är där flera gånger i veckan. Det enda jag gnäller på där är att så jädra många åker hit trots avrådan från icke-nödvändiga resor. VI VILL INTE HA ER HIT!


    Ja, inte kul att missa sommarsemestern. Men jag är ju ganska avis på att ni kan åka skidor. Så länge det inte är förbjudet kommer nog många tyvärr att åka på bokade resor över påsk. Det är ju inte alla anläggningar som erbjuder att kunna boka om. Hoppas ni ändå ska hinna med nåt trevligt i sommar.
  • Sjömamma
    ventilera mera skrev 2020-03-31 13:18:22 följande:

    Jag tycker det är bra mycket mer okej att vara besviken än att vara en idiot och åka iväg och åka skidor bara för att "man ju håller sig för sig själv" eller som rik pensionär med hus på västkusten åka dit och begära hemtjänstt för att man inte vill åka och handla.

    Jag är asbesviken på att jag och mina barn inte kan åka upp till Norrland och hälsa på min familj över påsk. Vi hade sett fram emot att hälsa på mormor, moster och kusiner så jävla mycket och nu får vi inte åka. 

    Jag har också slitit som en idiot med att skrapa ihop klassresepengar till mitt lilla elevgäng av tonåringar med autism och ADHD som aldrig fått åka nånstans med nån annan klass då de inte klarar stora sammanhang. Vi skulle åkt till Stockholm så fort Grönan hade öppnat. Nu - nada.

    Min son fick Green Day-biljetter i julklapp och vi skulle åka ihop då de alltid varit mina favoriter också. Nu lär det knappast bli av. 

    Så ja, besviken som fan. Men det hade kunnat vara värre.


    Vad fint med insamlingen, hoppas att ni kan komma iväg med gänget sen senare. Kan tänka mig att de har ännu svårare att tackla besvikelser än oss andra. < 3
  • Sjömamma
    Anonym (Osis) skrev 2020-03-31 12:52:38 följande:

    Lite OT men är det någon mer än jag som undrar över all tid som man tydligen ska få över? Då ska man städa garderoben och yoga och streama serier. Jag har inte fått någon mer tid och nu blir jag stressad över allt jag inte hinner göra :(


    Ha, ha jag undrar det samma : ) Jag förstår inte vilka det är som får så mycket mer tid över....men jag har en hantverksgrupp på Facebook och det har blivit värsta rusningen dit så tydligen har många fått en massa extra tid.
  • Sjömamma
    Anonym (Bit ihop för fan!) skrev 2020-03-31 12:38:38 följande:
    DET VAR VÄL ETT JÄVLA GNÄLLANDE HÄR! HÅLL TRUTEN GNÄLLSPIKAR!
    Välkommen hit, visst är det skönt att få gnälla ; )
  • Sjömamma
    Anonym (missar första året) skrev 2020-03-31 11:08:33 följande:

    Jag har egentligen bara en sak att gnälla över: min mamma missar mitt barns första levnadsår. Genom att vi bor i olika länder (Finland - Sverige) och vi tidigare har kunnat besöka varandra genom att åka färjor osv har det fungerat riktigt bra. Men nu när det är stopp med det så innebär det att sista gången min mamma träffade min son var han 4 månader, nu är han 5.5 månader och vem vet när de kommer att kunna träffas nästa gång.. Inga videosamtal kommer kunna ersätta det..


    Åh, jobbigt, det blir ju liksom tid som inte går att få tillbaka. Men försök tänka på att det inte är för evigt utan din mamma kommer att få massor av tid med sitt barnbarn senare. Hoppas att ni kan ses snart igen!
  • Sjömamma
    10oktober skrev 2020-03-31 21:13:32 följande:

    Skulle ha åkt till stugan för första gången på ett år i påsk, firat min mammas 60-årsdag och träffat mina morföräldrar. Nu blir det inte av och p.g.a. att vi ska få barn i sommar så är det osäkert om vi lyckas ta oss dit någon mer gång i år.

    Har köpt dyra musikalbiljetter till mamma i present som vi skulle gått på innan bebisen kommer. Får se om det blir av nu...

    Profylaxkursen och alla föräldrakurser är inställda, det är restriktioner på förlossningen och BB. Jag försöker hålla mig lugn men lika tryggt känns det ju inte. Känner mig lite snuvad på de sista månaderna av min graviditet på grund av all oro.


    Förstår att det känns oroligt att vara gravid i denna tid. Förhoppningsvis har situationen förbättrats tills du ska föda. Du får försöka förbereda dig själv så gott du kan med hjälp av böcker, onlinekurser och liknande. Hoppas att allt ska gå bra!
  • Sjömamma
    Anonym (Rädd tant) skrev 2020-03-31 23:05:12 följande:

    Jag skulle ha träffat mina föräldrar med sina respektive - vi bor 100/80 mil ifrån och ses inte ofta. Skulle haft påskvecka med dom. Vet inte när jag får träffa dom igen. Rädd att dom ska dö innan.

    Besviken på egentligen allt. Är rädd att dö, bli sjuk, förlora någon nära, att bli utan jobb och därmed fattig.. att jag och sambon inte står ut med varandra i vår egna lilla karantän.


    Ja, det finns många rädslor som kommer upp nu. Inte bara nuet är skrämmande utan framtiden är mycket oviss. Förhoppningsvis kommer vi snabbt tillbaka till det normala igen när det värsta hotet är avröjt.
  • Sjömamma
    Anonym (Inte alls) skrev 2020-04-03 13:47:06 följande:

    Jag tycker inte alls är det nåt fel på att gnälla att man fick ställa in så mycket. Däremot tycker jag att man är så extremt ego om man har ändå åkt på en skidresa/haft kalas/haft bröllop bara för att man har lagt pengarna på det. Det är 1000 gånger värre än att vara besviken - alla har rätt till sina känslor, men man för fan måste ha lite sunt förnuft och ta ansvar för sin handlingar.

    TS, hoppas allt lugnar ner sig och ni ska ha en jättetrevlig skidresa nästa år!


    Tack, det hoppas vi också!
Svar på tråden Stora Gnäll-tråden om allt vi har fått ställa in pga Corona