• Anonym (Diddie)

    Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?

    1. Blir så irriterad, läser just nu Aftonbladets chatt, och där säger Tegnell:

    "Det finns en enda studie i världen som överhuvudtaget har försökt att titta på detta och de anser att man minskar utsöndringen lite mindre bland de som är sjuka, om man har på sig munskydd."

    Hela världen har haft Corona i 3 månader, hur kan INTE ETT ENDA LAND fått fram en studie på munskydd?

    2. Och hur många är det egentligen som dött på älderboenderna? Om vi räknar bort älderboenderna, kommer vi då ner i danmark/norge/Finland siffror i dödstal? För det är ju det de skyller det höga antalet döda på...

  • Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?
  • Nimzay
    klyban skrev 2020-05-30 00:55:12 följande:
    Regeringen följer experters expertis.
    Och det vet du...? Varit inne i regeringens huvuden kanske? FlörtSkrattande

    Sa förövrigt inte att regeringen INTE följde experters expertis, utan det jag ville komma fram till var ju snarare att de ju mycket väl säkert kan tänkas följa experters rekommendationer, men att de däremot gör det på sitt eget vis för att på bästa sätt se till så att deras egna lömska viljor gynnas. Inte riktigt samma sak ju, som att de (regeringen) inte skulle följa experters expertis, har liksom aldrig påstått att de inte alls gör det.
  • klyban
    Nimzay skrev 2020-05-30 01:01:32 följande:
    Och det vet du...? Varit inne i regeringens huvuden kanske? FlörtSkrattande

    Sa förövrigt inte att regeringen INTE följde experters expertis, utan det jag ville komma fram till var ju snarare att de ju mycket väl säkert kan tänkas följa experters rekommendationer, men att de däremot gör det på sitt eget vis för att på bästa sätt se till så att deras egna lömska viljor gynnas. Inte riktigt samma sak ju, som att de (regeringen) inte skulle följa experters expertis, har liksom aldrig påstått att de inte alls gör det.

    Som du förstår så är det myndigheter som sköter frågan.


     


    Varför ska jag vara i regeringens huvud?
    Kanske du ska påvisa ditt påstående istället?
    Eller är det för svårt?
    För det saknas nu är du väl medveten om?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Nimzay
    klyban skrev 2020-05-30 01:52:02 följande:

    Som du förstår så är det myndigheter som sköter frågan.


     


    Varför ska jag vara i regeringens huvud?
    Kanske du ska påvisa ditt påstående istället?
    Eller är det för svårt?
    För det saknas nu är du väl medveten om?


    Fast du kan ju själv inte bevisa till hundra procent att det går till exakt på pricken så som du påstår, eller hur? Alltså att expertmyndigheter sköter frågan utan minsta lilla inblandning eller påverkan av regeringen. Om du ens förstår vad jag menar vill säga. Verkar inte riktigt så. Liksom jag har inte påstått att det inte är myndigheter som sköter frågan, lol. Utan snarare att det kan vara så (antagligen) att regeringen styr dem som jobbar på myndigheterna till hur de ska agera. Dvs inte riktigt samma sak.

    Så du tror alltså bara på saker så (eller överväger alltså endast att tro på saker) ifall du får bevis framstuckna mitt under näsan på dig? Och annars litar du alltså handlöst på myndigheter och styrande, utan att ens vara det minsta misstänksam gentemot dessa? Inte så konstigt egentligen i så fall, att ni avgudar eran ääälskade regering så mycket, ifall ni resonerar så. Det är skrämmande.
  • klyban
    Nimzay skrev 2020-05-30 04:27:37 följande:
    Fast du kan ju själv inte bevisa till hundra procent att det går till exakt på pricken så som du påstår, eller hur? Alltså att expertmyndigheter sköter frågan utan minsta lilla inblandning eller påverkan av regeringen. Om du ens förstår vad jag menar vill säga. Verkar inte riktigt så. Liksom jag har inte påstått att det inte är myndigheter som sköter frågan, lol. Utan snarare att det kan vara så (antagligen) att regeringen styr dem som jobbar på myndigheterna till hur de ska agera. Dvs inte riktigt samma sak.

    Så du tror alltså bara på saker så (eller överväger alltså endast att tro på saker) ifall du får bevis framstuckna mitt under näsan på dig? Och annars litar du alltså handlöst på myndigheter och styrande, utan att ens vara det minsta misstänksam gentemot dessa? Inte så konstigt egentligen i så fall, att ni avgudar eran ääälskade regering så mycket, ifall ni resonerar så. Det är skrämmande.

    Nej, du ger inget faktiskt.
    Mest en konspiration som du aldrig substantiverar.


    Och sen argumentationstekniker som lägga orden i munnen på mig, du verkar helt ointresserad att komma fram till nått.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Finska modellen) skrev 2020-05-29 21:39:30 följande:
    Den här undersökningen kommenterades på presskonferensen. I den hade man undersökt filtreringsförmågan hos hemsydda munskydd, men inte direkt smittspridningen.

    Undersökningen som refererades på presskonferensen gällde s.k. kirurgiska munskydd, och verkliga smittosituationer. Man hade sökt upp alla studier som var gjorda enligt vissa kriterier, virusen ifråga var inte nödvändigtvis det nya coronaviruset. Man hade också tittat på ett par ogranskade studier, och hittat fel i dem båda.

    Och nu berättar man det som jag lyft.
    svenska.yle.fi/artikel/2020/05/29/social-och-halsovardsministeriets-utredning-ansiktsskydd-skyddar-inte-mot
    Och att fördelarna är MYCKET små.


     


    Jag misstänker det har med två saker och göra, fukt och grogrund som uppstår inom någon minut vid
    användandet av et munskydd och att folk inte kan hantera dom, då de pillar på dom hela tiden.
    Och är man osäker på den senare, titta på TV, så ser du nästan i vart enda jävla segment att de håller på pilla på dom hela tiden.
    Dock tror jag att materialet i sig är skyddande.
    Det krävs rätt stora kunskaper att använda nått simpelt som munskydd, även jag som är intresserad och förstår problematiken, tror inte jag kan använda det rätt heller.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (givemeliberty)
    Nimzay skrev 2020-05-29 23:15:33 följande:

    För att vår regering är ondskefull.


    För att människor dör av naturliga orsaker? Eh..ok... Någon är fredsskadad...
  • Nimzay
    Anonym (givemeliberty) skrev 2020-05-30 12:04:40 följande:
    För att människor dör av naturliga orsaker? Eh..ok... Någon är fredsskadad...
    Nej men för att de är falska hycklare som inte bryr sig.
  • Anonym (givemeliberty)
    FDFMGA skrev 2020-05-26 12:38:53 följande:

    Ja, det är synd att Kinas åtgärder blev en mall för hur många andra länders agerande.

    Paniken och de överdrivna restriktionerna bottnar nog också i skräcken för det okända, i detta fall ett virus som påstods vara mycket smittsamt och där alla riskerade att gå en plågsam död tillmötes.

    Nu verkar det ju som viruset inte alls är lika smittsamt som man först trodde - eller att det bara är ordentligt smittsamt under omständigheter man ännu inte förstått sig på.

    Här i Stockholm var antalet avlidna vecka 20 bara en tredjedel av antalet några veckor tidigare - och utvecklingen sedan vecka 20 ser ut att vara densamma.

    vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-avlidna-2020.pdf


    Dvs Kinas/WHO(nästintill samma sak..) Intention, att skrämma upp folk. Medierna hakar på i vanlig ordning. I början kan msn skylla på okunskap, det rättfärdigar dock inte lockdowns, som man redan långt tidigare VISSTE var förödande. Till och med Dr Faucienstien visste att lockdown hade bevisats vara totalt förödande på alla plan OCH på lång sikt. Att sedan, när vi nu vet att detta är ett generellt mycket harmlöst virus, inte dra tillbaka 1984 säger allt. Vi har tur i Sverige, men måste passa våra makthavare och myndigheter mycket noga. SVT har ändrat ton nu och det skrämmer mig, vet de något? Ett gott tecken är dock skolornas öppnande, att FHM tagit till sig alla rapporter från världen över om att barn och unga inte är hotade, att de inte smittar i hög grad och att skolor inte varit kända smittokluster. Men som överallt gäller att lockdown är över när folket säger att det är så. Låt oss bara hoppas att det blir innan poströstningen i USA och innan Hongkong går under.... Vilket för övrigt bara råååkar sammanträffa med coronahystein....

    Viruset är troligen ordentligt smittsamt(dock inte på den monsternivå som medierna vill få det till). Dock harmlöst för nästan alla och till och med riktigt gamla överlever i hög grad. Man bör betänka att i alla länder så är medelåldern för död av/med corona högre än medellivslängden i landet.

    Ser man till siffror så är inte heller 2020 ett överdrivet dödligt år. Det är som om folk tappat huvudet och tror att folk aldrg dött förr.
  • Anonym (givemeliberty)
    Nimzay skrev 2020-05-30 12:10:16 följande:

    Nej men för att de är falska hycklare som inte bryr sig.


    Hur då menar du? Det gör fysiskt ont för mig(som verkligen inte är sosse om man säger så) att säga det, men regeringen har skött sig oväntat bra. De har inte kvävt de medborgerliga rättigheterna och propsar inte på övervakning. De är vettiga och tar beslut efter vetenskap och sans och inte efter politik och makthunger(än i alla fall). Gamla träiga myndighetssverige ska vi vara tacksamma för, den är pragmatisk och omöjliggör signalpolitik. De har också generellt varit bra på att tala till oss som vuxna människor och just inte lägga dimridåer eller vara falska.
  • Nimzay
    Anonym (givemeliberty) skrev 2020-05-30 12:20:23 följande:
    Dvs Kinas/WHO(nästintill samma sak..) Intention, att skrämma upp folk. Medierna hakar på i vanlig ordning. I början kan msn skylla på okunskap, det rättfärdigar dock inte lockdowns, som man redan långt tidigare VISSTE var förödande. Till och med Dr Faucienstien visste att lockdown hade bevisats vara totalt förödande på alla plan OCH på lång sikt. Att sedan, när vi nu vet att detta är ett generellt mycket harmlöst virus, inte dra tillbaka 1984 säger allt. Vi har tur i Sverige, men måste passa våra makthavare och myndigheter mycket noga. SVT har ändrat ton nu och det skrämmer mig, vet de något? Ett gott tecken är dock skolornas öppnande, att FHM tagit till sig alla rapporter från världen över om att barn och unga inte är hotade, att de inte smittar i hög grad och att skolor inte varit kända smittokluster. Men som överallt gäller att lockdown är över när folket säger att det är så. Låt oss bara hoppas att det blir innan poströstningen i USA och innan Hongkong går under.... Vilket för övrigt bara råååkar sammanträffa med coronahystein....

    Viruset är troligen ordentligt smittsamt(dock inte på den monsternivå som medierna vill få det till). Dock harmlöst för nästan alla och till och med riktigt gamla överlever i hög grad. Man bör betänka att i alla länder så är medelåldern för död av/med corona högre än medellivslängden i landet.

    Ser man till siffror så är inte heller 2020 ett överdrivet dödligt år. Det är som om folk tappat huvudet och tror att folk aldrg dött förr.
    Hmm, det där sista kan jag ju hålla med om hursomhelst. Kan ju liksom inte låta bli att känna det lite som att folk är liiite väl hysteriska, undrar lite om det, iallafall vad gäller vissa, möjligen beror på nån slags välfärds-bortskämdhet, typ att folk är så bortskämda med att leva i välfärd och med att bara lulla runt i sina curlade och problemlösa liv, att de typ blivit så pass otränade att stå ut med kriser att de knappt orkar stå upp när det blåser.
Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?