• Anonym (Överdriven?)

    Anmäla grannen till soc, bland annat pga störning?

    Vi har en grannfamilj som låter nåt alldeles galet mycket, gärna väldigt tidigt. I morse väcktes jag 05.20 av dunsar och spring. Vi har varit uppe och talat med dem flera gånger, ibland innan 06 till och med, men ser ungen bättring. Andra grannar har också försökt utan framgång. Senast min man var uppe, en morgon strax innan 06, ryckte mamman på axlarna och undrade vad han tyckte att hon skulle göra för att få tyst på barnen.

    Nu har det gått så långt att jag funderar på att göra en soc-anmälan. Flera gånger har jag hittat deras barn gråtandes i trapphuset sen de rymt hemifrån in i hissen men sen inte hittar till rätt våning igen. Barnen springer fritt på bilvägen utanför medan mamman glor i telefon, trots att det kommer bilar och de cyklar runt utan hjälmar på trafikerad parkeringsplats, medan mamman i vanlig ordning glor i mobilen. Vi bor alltså mitt i stan och inte i några lugna villakvarter.

    Vi har också barn och är mycket noga med att vi inte springer och hoppar inne, speciellt om morgnarna. Det kräver jobb från oss föräldrar, men det går absolut.

    Överdriver jag? Borde jag bara låta det vara? Mamman talar inte längre med oss när vi möts, så jag har svårt att se att något skulle gå fram till henne.

  • Svar på tråden Anmäla grannen till soc, bland annat pga störning?
  • Anonym (Fel anledning)

    Det är normalt att små barn vaknar 05.20.

    Mina grannars barn låter också, sånt får du faktiskt ta eller flytta till villa.

    Det övriga låter för slappt för min föräldrastil men å andra sidan gör många av mina grannar så med barn i skolålder och vi bor i ett ?respektabelt? område.

    Till sist. Det är inte meningen att du ska slösa samhällsresurser som soc-anmälan som en HÄMND för att du är sur på någon, vilket uppenbart är fallet här. Riktigt ruttet av dig.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (nån) skrev 2020-05-24 10:52:27 följande:
    Soc är ju inte nån polis som behöver "bevis" på det sättet. Om det görs en utredning utifrån oro för att barnen inte får den omsorg de behöver, kommer man prata med föräldrarna, barnen (utifrån ålder såklart anpassat), förskola/ skola. Eventuellt begära utdrag från BVC. Kanske nån i nätverket som känner familjen. Om du som granne vill hjälpa barnen är det bra om du beskriver så noggrannt som möjligt i orosanmälan, om du inte lämnar namn så att man kan ställa följdfrågor.

    Stöd som familjen skulle kunna erbjudas är i de allra flesta fall frivilligt och kan handla om alltifrån tex samtalsstöd kopplat till föräldraskap, stöd i kontakten med bup, kurser eller hjälp hemma med att få struktur osv..
    Det är klart de behöver nån slags bevis för att sätta in åtgärder! Om de inte har några fysiska bevis (t ex skola/fsk/bvc som du skriver) och om samtal med familjen inte ger något kan de inte tvinga sig på. Vi lever inte i nån jäkla 1984/Gestapo-verklighet här, det finns lagar som måste följas, även för soc.
  • klyban
    Anonym (Överdriven?) skrev 2020-05-24 10:10:32 följande:
    De har ju ingen koll på sina barn och behöver tydligt stöd i sitt föräldraskap. Det känns inte normalt att en tvååring saknar sådan uppsyn att han upprepade gånger lyckas ta sig ut från lägenheten. Okej om det sker en gång, men då vidtar man väl åtgärder för att det inte ska hända igen?

    Barn vill röra sig, och barn vaknar tidigt i så ung ålder.
    Alla som har/haft småbarn vet om detta, och får nog påstå och säga det var lika jobbigt för en annan och morgontrött som mig.

    SOC har inget med detta och göra ens.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Överdriven?)
    Anonym (Fel anledning) skrev 2020-05-24 11:07:30 följande:

    Det är normalt att små barn vaknar 05.20.

    Mina grannars barn låter också, sånt får du faktiskt ta eller flytta till villa.

    Det övriga låter för slappt för min föräldrastil men å andra sidan gör många av mina grannar så med barn i skolålder och vi bor i ett ?respektabelt? område.

    Till sist. Det är inte meningen att du ska slösa samhällsresurser som soc-anmälan som en HÄMND för att du är sur på någon, vilket uppenbart är fallet här. Riktigt ruttet av dig.


    Skillnaden är att det här inte är barn i skolåldern, utan förskoleålder. Och jag vill inte anmäla för att jag är sur på någon. Jag vill anmäla för att slippa se deras tvååring bli överkörd av en bil när han springer ute på gatan utan uppsyn. Riktigt ruttet av dig att anklaga mig för sådant!
  • Anonym (Fel anledning)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-24 11:08:44 följande:

    Det är klart de behöver nån slags bevis för att sätta in åtgärder! Om de inte har några fysiska bevis (t ex skola/fsk/bvc som du skriver) och om samtal med familjen inte ger något kan de inte tvinga sig på. Vi lever inte i nån jäkla 1984/Gestapo-verklighet här, det finns lagar som måste följas, även för soc.


    Nej du har fel. Flera av mina vänner är socionomer. Dom jobbar inte så. Dom behöver inte ?bevis? för att utreda. Dom pratar med alla som blir anmälda och dom har utbildning i att intervjua. Sedan avgör dom om dom TYCKER att det behövs utredas eller ej, dom är ingen domstol som måste ha en rättegång med bevis för att utreda.
  • Anonym (Fel anledning)
    Anonym (Överdriven?) skrev 2020-05-24 11:14:07 följande:

    Skillnaden är att det här inte är barn i skolåldern, utan förskoleålder. Och jag vill inte anmäla för att jag är sur på någon. Jag vill anmäla för att slippa se deras tvååring bli överkörd av en bil när han springer ute på gatan utan uppsyn. Riktigt ruttet av dig att anklaga mig för sådant!


    Nej, du är bara genomskinlig. Att deras barn vaknar 05.20 och att du stör dig på att du hör att det bor barn i en lägenhet är vad du inleder din ts med, det är det som är anledningen till att du vill straffa dom. Det har ju överhuvudtaget inte med säkerhet att göra. Resten har det men frågan är om du inte skarvar en hel del just för att du är en rättshaverist som stör dig på att du hör barnen.

    Köp en villa.
  • riversnroads

    Är du orolig för barnens säkerhet och trygghet, så är det en orosanmälan som ska göras. Bedömning om bristen gör socialsekreteraren och ingen som faller på anmälaren.

    Som anmälande person har du rätt att få information från socialtjänsten om utredning inleds eller inte. Du kommer däremot inte få veta anledningen till deras bedömning.

    Mvh/ socialsekreterare

  • Anonym (Fel anledning)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-24 11:16:38 följande:

    Och om mamman gör ett gott intryck har de inget att gå på.


    Nej för att dom är väldigt bra människokännare. Handlar inte om ifall dom tycker hon är trevlig eller inte. En erfaren socionom märker om någon är frisk i huvudet eller inte, dom märker på barnen genom att iaktta deras anknytning, utveckling, storlek (om dom ser välmående ut eller små och undernärda, bleka, ovårdade) om barnen varit mycket sjuka eller inte fått vård osv.

    Har barnen dålig anknytning och inte kan saker som dom ?borde? kunna i sin ålder blir soc oroliga oavsett om mamman är trevlig eller inte. Ser dom att barnen är sunda och friska och att mamman verkar som en normal människa under samtalet blir dom inte oroliga, oavsett om nån anonym granne påstår saker.

    Det ska vara lätt att anmäla och just därför får dom ju anmälningar från sjuka människor också, aggressiva ex, folk som vill hämnas att dom själva blivit anmälda osv.

    Dom är bra på att intervjua och läsa av helt enkelt...
  • Anonym (Överdriven?)
    Anonym (Fel anledning) skrev 2020-05-24 11:16:56 följande:

    Nej, du är bara genomskinlig. Att deras barn vaknar 05.20 och att du stör dig på att du hör att det bor barn i en lägenhet är vad du inleder din ts med, det är det som är anledningen till att du vill straffa dom. Det har ju överhuvudtaget inte med säkerhet att göra. Resten har det men frågan är om du inte skarvar en hel del just för att du är en rättshaverist som stör dig på att du hör barnen.

    Köp en villa.


    Jag blir så klart irriterad när deras barn väcker mina. Är det märkligt tycker du? Varför ska mina barn straffas för att andra inte kan uppfostra sina? Jag njuter inte av att spela sällskapsspel 05.50 eller klippa med mönstersax strax efter 06. Inte heller tycker jag att det är livet på en pinne att stå i en lekpark strax efter 07, för att barnen inte gått att hålla lugna inomhus. Men det är min förbannade plikt som förälder, när jag valt att bo tillsammans med andra människor i samma hus.

    Men, det finns tydliga brister i hur de tar hand om sina barn. Eller finner du det lämpligt att treåringar springer fritt på trafikerad gata utan uppsyn av förälder? Eller att tvååringar rymmer hemifrån för att föräldrarna glömmer att låsa, gång på gång. Och nonchalant rycker på axlarna när man kommer tillbaka med barnet?
  • Anonym (H)
    klyban skrev 2020-05-24 11:11:29 följande:

    Barn vill röra sig, och barn vaknar tidigt i så ung ålder.

    Alla som har/haft småbarn vet om detta, och får nog påstå och säga det var lika jobbigt för en annan och morgontrött som mig.

    SOC har inget med detta och göra ens.


    Och bor man då i lägenhet och fått höra att man STÖR när barnen dansar runt på morgonen så får man klä på barnen och gå ut för att de ska få röra på sig.

    Att orosanmäla för att barn lämnas vind för våg i trapphuset känns inte speciellt långsökt. Du kan inte på fullaste allvar mena att barn i förskoleåldern ska lämnas oövervakade såpass att de hinner bli förtvivlade för att de inte vet vart de befinner sig?
Svar på tråden Anmäla grannen till soc, bland annat pga störning?