• Pastime

    Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)

    Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??

    Skriv din ersättnings-rutin här.

    1. Vilken ersättning?

    2. Hur blandar man och förbereder?

    3. Hur ofta och hur mycket?

    4. Hur gör du på natten?

    5. För och nackdelar jämfört med amning?

    6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

    7. Blev det problem när du skulle sluta amma?

  • Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)
  • Gameofthrones
    Solblomma30 skrev 2020-06-02 17:25:40 följande:

    Jag måste bara skriva att det är väldigt farligt att inte vara noga med doseringen av pulver och vatten. Om man tar för mycket vatten eller pulver så riskerar man att rubba saltbalansen i blodet på bebisen och i värsta fall för dör barnet. Ovanligt förstås, men det finns exempel på svenska barn sista åren som har råkat ut för det. Så man ska vara jättenoga med att blanda enligt receptet på förpackningen :)


    Jaja, har många i familjen som har gjort det och när man har bröstmjölk så är det ingen fara.
  • Anonym (Tror det blev fel.)
    Solblomma30 skrev 2020-06-02 17:25:40 följande:
    Jag måste bara skriva att det är väldigt farligt att inte vara noga med doseringen av pulver och vatten. Om man tar för mycket vatten eller pulver så riskerar man att rubba saltbalansen i blodet på bebisen och i värsta fall för dör barnet. Ovanligt förstås, men det finns exempel på svenska barn sista åren som har råkat ut för det. Så man ska vara jättenoga med att blanda enligt receptet på förpackningen :)
    Jag tror att du nog blandar ihop vätskeesättning med modersmjölksersättning nu.
    När det kommer till mjölkersättning handlar det om att för mycket pulver kan orsaka förstoppning och för lite ge näringsbrist.
  • Anonym (Rhaena)

    Finns en del info på 1177.se, sök på flaskmatning. Finns(?) också Föreningen flaskmatning i Sverige.

  • Solblomma30
    Anonym (Tror det blev fel.) skrev 2020-06-02 20:06:44 följande:

    Jag tror att du nog blandar ihop vätskeesättning med modersmjölksersättning nu.

    När det kommer till mjölkersättning handlar det om att för mycket pulver kan orsaka förstoppning och för lite ge näringsbrist.


    Nej, jag blandar inte ihop mdersmjölksersättning och vätskeersättning. Samma sak gäller för båda. De måste alltså blandas mycket noga för att man ska behålla elektrolytbalansen i kroppen. Det finns fall med bebisar som har blivit akut sjuka pga att föräldrarna har blandat modersmjölksersättning fel. Det är farligt både att blanda den för tunn och för tjock. Bebisen kan bli uttorkad och i förlängningen få njurskador, neurologiska skador osv. Inte bra alls. Det är inte helt vanligt men händer.

    Det är för att små bebisar bara äter modersmjölksersättning som det är så viktigt att blanda rätt. Ersättningen är ju det enda som ser till att de får rätt elektrolytbalans i kroppen. Om bebisen är äldre och äter annan mat och dricker annat så kvittar det eftersom modersmjölksersättning inte är hela näringsintaget, men fram tills dess måste man blanda noga.
  • Solblomma30
    Anonym (Tror det blev fel.) skrev 2020-06-02 20:06:44 följande:

    Jag tror att du nog blandar ihop vätskeesättning med modersmjölksersättning nu.

    När det kommer till mjölkersättning handlar det om att för mycket pulver kan orsaka förstoppning och för lite ge näringsbrist.


    Du kan läsa om ett svenskt fall här. Ingen kul läsning men lärorikt. fof.se/tidning/2011/9/artikel/oroliga-foraldrar-ville-bota-gjorde-livsfarlig-blandning
  • got

    Med första barnet slutade jag amma efter en månad eftersom jag hade konstant mjölkstockning och feber. Jag hade inte tillräckligt med mat och mitt barn gick inte upp i vikt och var trött och slö. Barn nummer två ammade jag lite längre, kanske 2 månader men jag hade inte speciellt mycket mat till honom heller så han slutde gå upp i vikt. Jag tycker att det har varit väldigt smidigt med ersättning, lättare för mig än med amning men amningen har givetvis sina fördelar också. 

    1. Vilken ersättning? 
    NAN

    2. Hur blandar man och förbereder? 
    Vi har hela tiden gett kall ersättning. Kallt vatten och pulver i, blanda. Otroligt smidigt, ingen micro eller termos behövs utan man kan tillreda mat varsomhelt. 

    3. Hur ofta och hur mycket? 
    När barnet är hungrigt. var 3-5 timme ungefär.

    4. Hur gör du på natten?
    En flaska vatten på nattduksbordet och en pulverdoserare med rätt antal skopor i. Häll i, blanda... klart!

    5. För och nackdelar jämfört med amning?
    Alla pratar om att det är så smidigt med amning men för mig var det tvärtom smidigt med flaska. De drack den på några minuter medans jag ammade upp till 40 minuter (och de var ändå inte mätta).

    6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?
    Vi hade 3 flaskor. De första 3-4 månaderna kokade jag flaskorna och napparna efter att jag hade diskat dem. Det blev väl två kokomgångar per dag. Inte jobbigt alls. Efter det har jag bara kört dem i maskinen. 

    7. Blev det problem när du skulle sluta amma?
    Nej, eftersom min mjölkproduktion var så dålig.

  • got
    Anonym (H) skrev 2020-06-02 19:58:19 följande:

    Jag undrar också hur det fungerar med ersättning! Jag har problem med mjölkstockning! Förstår dock inte hur det skulle gå till att börja med ersättning. Alla säger ju att BRÖSTEN ANPASSAR SIG när man ammar mindre men bara min bebis sover lite längre än vanligt så får jag sprängfyllda bröst och stockningar. Pumpa tycker jag gör så himla ont och släpper inte mycket mjölk till pump. Fattar inte heller om jag pumpar så tror ju brösten att den mjölken behövs och då kommer dom ju fortsätta vara sprängfyllda... Har hållit på såhär med överfyllda tuttar och stockning i över en månad.


    Nu hade inte jag sprängfyllda bröst men jag körde på klockan. 1 dag där jag pumpade ut var 3: e timme, nästa dag var 4:e timme osv. Funkade för mig!
  • Pastime
    got skrev 2020-06-02 22:03:20 följande:

    Med första barnet slutade jag amma efter en månad eftersom jag hade konstant mjölkstockning och feber. Jag hade inte tillräckligt med mat och mitt barn gick inte upp i vikt och var trött och slö. Barn nummer två ammade jag lite längre, kanske 2 månader men jag hade inte speciellt mycket mat till honom heller så han slutde gå upp i vikt. Jag tycker att det har varit väldigt smidigt med ersättning, lättare för mig än med amning men amningen har givetvis sina fördelar också. 

    1. Vilken ersättning? 

    NAN

    2. Hur blandar man och förbereder? 

    Vi har hela tiden gett kall ersättning. Kallt vatten och pulver i, blanda. Otroligt smidigt, ingen micro eller termos behövs utan man kan tillreda mat varsomhelt. 

    3. Hur ofta och hur mycket? 

    När barnet är hungrigt. var 3-5 timme ungefär.

    4. Hur gör du på natten?

    En flaska vatten på nattduksbordet och en pulverdoserare med rätt antal skopor i. Häll i, blanda... klart!

    5. För och nackdelar jämfört med amning?

    Alla pratar om att det är så smidigt med amning men för mig var det tvärtom smidigt med flaska. De drack den på några minuter medans jag ammade upp till 40 minuter (och de var ändå inte mätta).

    6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

    Vi hade 3 flaskor. De första 3-4 månaderna kokade jag flaskorna och napparna efter att jag hade diskat dem. Det blev väl två kokomgångar per dag. Inte jobbigt alls. Efter det har jag bara kört dem i maskinen. 

    7. Blev det problem när du skulle sluta amma?

    Nej, eftersom min mjölkproduktion var så dålig.


    Det du beskriver med ersättning istället för amning låter som min dröm. Fick du hjälp av BVC? Hur har ditt barn mått? Tänker framförallt på magen då.
  • Anonym (Inte riktigt)
    Solblomma30 skrev 2020-06-02 21:46:39 följande:

    Du kan läsa om ett svenskt fall här. Ingen kul läsning men lärorikt. fof.se/tidning/2011/9/artikel/oroliga-foraldrar-ville-bota-gjorde-livsfarlig-blandning


    Det handlar om ett fall där man DUBBLAT mängden pulver. Att råka ha några gram mer eller mindre, hit eller dit, är inte farligt för barnet. Vi fick för övrigt tips att öka på mängden vatten med ca 10 ml per flaska, en varm sommar när vår bebis hade mycket koncentrerat urin och vi misstänkte UVI. Det var överläkaren på den barnmedicinska mottagningen som gav det tipset för övrigt.
Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)