• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:21:21 följande:

    Du jämför med länder som misslyckats för de var för sena med att göra lockdown, och även länder med annan kultur och levnadssätt. Men när dödstalen bara ökar och ökar och sjukhusen blir överfulla så är en lockdown oundviklig. Ju tidigare en lockdown görs desto bättre. Norge t ex var väl förberedda och gjorde lockdown tidigt. 


    Alpresenärernas smitta hanterades och efter ett antal veckor försvann dessa linjer av viruset från samhället.

    Men parallellt med och före detta spreds smitta som kom från Frankrike, USA, UK. Fär att en lockdown skulle lyckats i Sverige skulle samhället ha stängts ned i februari.

    Lagar för detta saknades och saknas i Sverige.

    Sverige saknar beredskapsförsörjning och lagar för att hantera en kris av detta mått och slag. Tillsammans med lokala självstyren, decentralisering med privata aktörer, timanställningar, brister i välfärden skapades detta som vi nu lever i.

    Det är den bistra sanningen som jag är säker på kommer att belysas i den kommande utredningen.

    Att peka på enkla lösningar till komplexa problem hjälper ingen, varken nu eller i kommande kriser.

    De styrkor som finns i Sveriges förvaltning och Sture är inte utan brister som hör direkt ihop med dess styrkor. Alla mynt har två sidor. Vilket nu visat sig.
  • nihka
    Anonym (N) skrev 2020-08-01 02:36:35 följande:
    Du säger det ju perfekt själv. Det var bättre att införa marknadshyror och ta bort anställningsskyddet än att ta stöd av SD (eller M-KD). Löfven väljer alltså att avveckla den svenska modellen framför att prata med SD. Det var inte ett tvång att ingå januariavtalet. Det var ett aktivt val för att utestänga SD. Men vad är motståndet mot SD värt?

    Är det värt att kasta arbetsrätten och hyresregleringen i soptunnan? Är det värt att straffen inte höjs för gängkriminella? Är det värt att kommuner går i konkurs? Är det värt att 5000 dör i coronaviruset?

    För mig är gränsen för vad är SD-motståndet är värt att betala passerad med flera mil. En regering kan inte säga att den "står upp för demokratin" och sen behandla sina egna medborgare och väljare som skräp. Sverige är på väg åt ett mycket farligt håll eftersom många av er tillåter vilket elände att hända som helst bara det inte kommer från SD.
    Vadå inte pratat? Regeringen har redan pratat med SD och har tackat nej, men SD verkar inte förstå vad "nej" betyder. Att inleda ett samarbete med SD är en början till att avveckla den svenska modellen.

    Den svenska modellen innehåller inte rasism, främlingsfientlighet, homofobi, islamofobi, kvinnofientlighet och inskränkande av yttrandefriheten. Än så länge. Avpixlat/Samhällsnytt och Friatider är inte det nya Public Service. Än så länge. Det samhälle SD vill ha passerar gränsen med många mil för mig. Ja, många vill inte ha något elände från SD. Exakt så faktiskt!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:30:05 följande:

    Ca hälften av de som dött har dött på äldreboenden. Vem är ansvariga för resten av dödsfallen då? Inte FHM eller regeringen där heller? 

    I en krissituation av det här slaget så tar man det säkra före det osäkra, och inte spelar rysk roulette med befolkningen.


    De första prognoserna för epedemien pratade om mellan 5000 och 15000 tusen döda, och att pandemin inte gick att stoppa. Den skulle slå till över allt. Lockdowns I Norge,Spanien Italien har inte stoppat smittan, den fortsätter att spridas och kommer att skörda fler dödsfall i världen innan den är över.

    Eftersom varken FHM eller regeringen har rätt att stänga ned samhället så kan de knappast vara skyldiga av den anledningen.

    Du får hitta någon annan vinkel på anklagelserna om du ska komma vidare på det spåret.
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:30:05 följande:
    Ca hälften av de som dött har dött på äldreboenden. Vem är ansvariga för resten av dödsfallen då? Inte FHM eller regeringen där heller? 

    I en krissituation av det här slaget så tar man det säkra före det osäkra, och inte spelar rysk roulette med befolkningen.
    Äldreboenden har en chef och personalen har en "krispärm". I den finns det anvisningar vad man ska göra om smittsamma sjukdomar tar sig in i äldreboendet. Jag vet det för att jag jobbar på ett behandlingshem för ungdomar. Vi har också en krispärm. 

    Hur många gånger har vi ältat detta redan? De har planer vad de ska göra i såna fall. Varför har de inte använt dem? Varför skulle det i så fall vara regeringens eller FHMs fel om de inte tar fram sin jäkla pärm??? 

    Naturligtvis behöver chefen anpassa detta till situationen och mer detaljerade information ifrån FHM och möjligtvis även från regeringen kan säkert också vara bra, men om de bara hade använt det de har, så hade det inte hänt. 
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:30:05 följande:
    Ca hälften av de som dött har dött på äldreboenden. Vem är ansvariga för resten av dödsfallen då? Inte FHM eller regeringen där heller? 

    I en krissituation av det här slaget så tar man det säkra före det osäkra, och inte spelar rysk roulette med befolkningen.
    Tänkte du kanske på alla pensionärer som bor hemma med sjukvårdsinsatser och/eller hemtjänst?

    Tog du hand om någon gammal släkting/vän så de slapp få en massa besök av personal för att få hjälp med exempelvis att handla, städa, tvätta, hjälp med den personliga hygienen och nödvändiga sjukvårdsinsatser?

    Vad exakt har du bidragit med under våren/sommaren förutom att gnälla max?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:21:21 följande:
    Du jämför med länder som misslyckats för de var för sena med att göra lockdown, och även länder med annan kultur och levnadssätt. Men när dödstalen bara ökar och ökar och sjukhusen blir överfulla så är en lockdown oundviklig. Ju tidigare en lockdown görs desto bättre. Norge t ex var väl förberedda och gjorde lockdown tidigt. 
    Där har du en poäng, men du är inte medveten om varför! Sverige hade nämligen inte hunnit stänga ner i tid heller. För att en svensk lock-down hade kunnat fungera hade man behövt stänga ner runt den 1. mars. Danmark, Norge och Finland fick in smitta lite senare, därför funkade det någorlunda. Antagligen har Italien, Spanien, Frankrike, Belgien misslyckats för att de har fått in mycket smitta innan de stängde ner, ja. Men det vet man ju inte alltid innan det är för sent. 

    Jag säger någorlunda för att viktigaste argumentet mot lock-down är ju att smittan kommer tillbaka när man öppnar upp igen.  Då har man kört ekonomin i botten och får kanske lika många smittade tillbaka igen. Israel har t.o.m. fått många fler än vad de hade i början av sin lock-down. Om det vore kortare tid, om man skulle ha vaccin snart, då skulle jag också vara för lock-down. Men det lär ta tid. Och de andra håller alla på att få smittan tillbaka. 
  • nihka
    Anonym (N) skrev 2020-08-01 00:52:35 följande:
    Hade Adam Alsing hög ålder eller cancer i slutstadiet? Nej. Medelåldern är 82 år för övrigt. Det hade kunnat vara dina föräldrar. Tänk på det.

    Människosynen är skrämmande. "Alla människors lika värde" som Löfven upprepar har absolut ingen betydelse i praktiken.
    Alsing var överviktig, fet och med fetma kommer högt blodtryck. Och så gick han på kändisfester. Kort efter sådan kände han sig "förkyld". Han satte sig själv i hemkarantän, men ett par veckor efter det och sjukhusvård var han död.

    Han var en av dem vars kropp inte klarade av belastningen. Det är inte raketforskning vet du.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 11:20:57 följande:
    Ja jag håller med, det är skrämmande hur människors lika värde numera inte verkar räkna in äldre och de med allvarligare hälsoproblem. "Men han var ju så gammal, skulle ändå snart dö" har jag hört mer än en gång. Och många resonerar att det är väl bättre att gamla dör nu än att unga ska få en deprimerande framtid och ta självmord på grund av att de måste isolera sig. Skrämmande som sagt, men man har ju sett tidigare i historien att liknande har hänt, alltså att en grupp människor värderas lägre och måste sätta livet till för andra ska få det bättre.
    Fortfarande intresserad av att höra om dina insatser för de gamla och sköra under pandemin.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2020-08-01 14:39:30 följande:
    Alsing var överviktig, fet och med fetma kommer högt blodtryck. Och så gick han på kändisfester. Kort efter sådan kände han sig "förkyld". Han satte sig själv i hemkarantän, men ett par veckor efter det och sjukhusvård var han död.

    Han var en av dem vars kropp inte klarade av belastningen. Det är inte raketforskning vet du.
    Det konstiga är att han inte längre var överviktigt, sas det. Men man var lite förtegen med hans hälsa, så jag antar att det var något mer.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2020-08-01 14:56:25 följande:
    Det konstiga är att han inte längre var överviktigt, sas det. Men man var lite förtegen med hans hälsa, så jag antar att det var något mer.
    Han var överviktig hela sitt vuxna liv och fick besked av läkare att han löpte hög risk att utveckla diabetes typ ll om han inte gick ner. Han började på viktväktarna och gick ner, men har du stressat kroppen i över 30 år så försvinner inte sviterna bara så där.

    Jag har också hört, men inte sett något bekräftat att han led av hjärtfel och om det i så fall var relaterat eller inte till fetman vet jag ännu mindre om.

    Jag har inget särskilt intresse av Alsing utan ville mest lyfta att det inte behöver vara så fullständigt obegripligt hur det kunde gå så illa för en så relativt ung person eftersom andra personer här försöker använda hans fall som stöd för sin solkiga agenda.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?