• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-01 19:39:58 följande:
    Alpresenärerna ja, vet inte riktigt hur det följdes upp, men fortfarande i slutet av mars landade plan från lockdown Italien i Sverige, och passagerarna kontrollerades inte alls. Vet inte om det pågick senare också och fortfarande pågår, men en bekant åkte från Italien till Sverige i slutet av mars. Han satte sig självmant i karantän i 14 dagar, och som tur var, var han inte smittad, men han hade uppehållit sig i ett område med mycket smitta ...
    De följdes upp, alla som man kunde spåra, de från sportlovet alltså. Sedan blev det så många att man inte hann med, och då kan det ju ha varit så som du beskriver. Dvs. då hann man inte med. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-01 19:39:58 följande:
    Alpresenärerna ja, vet inte riktigt hur det följdes upp, men fortfarande i slutet av mars landade plan från lockdown Italien i Sverige, och passagerarna kontrollerades inte alls. Vet inte om det pågick senare också och fortfarande pågår, men en bekant åkte från Italien till Sverige i slutet av mars. Han satte sig självmant i karantän i 14 dagar, och som tur var, var han inte smittad, men han hade uppehållit sig i ett område med mycket smitta ...
    Nej, I Sverige gjordes ingen allmän screening som det gjordes i tex Kina eller på det sätt det gjordes i Korea. Korea har en utbyggd beredskap för dessa typer av smittor sedan erfarenheterna av SARS som spreds -02 (och kanske -03..)

    De som hade symptom skulle hålla sig hemma och de som fick problem skulle kontakta sjukvården. En granne till en familjemedlem fick andningsproblem och blev hämtad av ambulans där personalen hade heltäckande skyddsdräkter och mask för ansiktet. En anhörig till en kollega låg på sjukhus i 3 veckor med andningsproblem.

    De som inte hade den typen av problem skulle hålla sig hemma, smittspårning gjordes hela tiden utom i de områden där den allmänna spridningen var så omfattande så smittspårning inte skulle hjälpa till att ringa in smittspridare och hitta deras kontakter för att kolla och isolera dem. Vid kontroller av virusens släktlinjer har man funnit att de virus som alpresenärerna bar på inte spiddes vidare efter ett antal veckor.  Kanske för att alpresenärerna var mycket medvetna om riskerna och satte sig själva i karantän eller höll den sociala distansen som FHM gett råd om.

    Virus från de flesta smittade i Sverige kom från Frankrike , USA och UK enligt  uppgifter. Kom ihåg att viruset fanns i dessa länder redan i december, säkert tidigare.

    Vi var i Italien i slutet av november, i samma område som Italiens patient zero kom från, och på väg hem blev vi ordentligt sjuka - själv hade jag torrhosta, 40 grader feber och var oändligt trött, sov 18-20 timmar, rumskamraten var hemma i två veckor 'med värsta influensan han haft - det var svårt att andas' - det var säkert 30 personer i sällskapet som var hemma veckorna efter resan..  Ingen vet vad vi smittades av.

    Ingen av de som var sjuka i december har varit sjuka under våren eller sommaren, medans andra i sällskapet varit konstaterat smittade av cov-sars2 under våren.
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 18:37:13 följande:
    Ok... 
    Inte svar på frågan.

    Väntar, eller kommer du inte på en enda sak du aktivt har gjort för att hjälpa de du påstår du värnar om så mycket?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-08-01 20:50:05 följande:
    Inte svar på frågan.

    Väntar, eller kommer du inte på en enda sak du aktivt har gjort för att hjälpa de du påstår du värnar om så mycket?
    Du har en otrevlig attityd, det är därför jag inte vill diskutera mer med dig.
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-26 12:22:41 följande:
    ----

    Försvarar du nästan 6000 döda och tycker de har valt rätt strategi?
    Det här är väl inte en så trevlig attityd?  det tycker inte jag i alla fall.

    Att insinuera att människor tycker att det är bra att så många har dött är väldigt otrevligt.

    Men men...
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 21:06:59 följande:
    Du har en otrevlig attityd, det är därför jag inte vill diskutera mer med dig.
    Hahaha! Vad lägligt det beslutet kom precis när du mitt i allt ditt spammande om hur dåligt allt har varit kring hanteringen av pandemin och nu inser du att du har hackat på personer som faktiskt aktivt gjort något medan du bara klagat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac

    Som skrivits tidigare - Sveriges lagar och styre har satt ramarna för hanteringen av pandemin på ett sätt som inte skett i andra länder.

    https://www.dn.se/debatt/grundlagen-satter-ramarna-for-sveriges-coronastrategi/

    "Tre paragrafer i regeringsformen förklarar pandemipolitiken. Den första, och mest centrala, paragrafen finns i 2 kapitel som anger de grundläggande fri- och rättigheterna. Texten i 8 § lyder:


    Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och lämna det.


    Här finns huvudorsaken till varför regeringen inte har kunnat använda sig av så kallad lockdown, det vill säga en allmän nedstängning av samhället. Paragrafen garanterar nämligen svenska medborgare full rörelsefrihet inom landet och över våra gränser. Denna frihet kan begränsas, men grundlagen förbjuder undantagstillstånd under fredstid. Den typ av husarrest som använts flitigt internationellt går alltså inte att använda i Sverige under en pandemi."

    "Den andra paragrafen i grundlagen som lägger grunden för corona­politiken gäller statliga myndigheters självständighet, vilken garanteras i regeringsformens 12 kapitel, 2 §:


    Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpning av lag. 


    Paragrafen gör statliga myndigheter oberoende från regeringen i sin myndighetsutövning. Traditionen går tillbaka till regeringsformen från 1634 och från 1720. Denna ”administrativa dualism” är troligen ensam i sitt slag internationellt sett – det vill säga med regeringsdepartement som styrs av ministrar och oberoende myndigheter som traditionellt lyder under generaldirektörer. Här finns förbudet mot den typ av ministerstyre som är allmänt förekommande utomlands, inte minst i våra grannländer."

    "Den tredje paragrafen i regeringsformen som bestämmer den svenska coronapolitiken gäller självstyrelsen för kommuner och regioner. Regeringsformens 14 kapitel definierar deras självständighet i 2 § på följande sätt:


    Kommunerna sköter lokala och regionala angelägenheter av allmänt intresse på den kommunala självstyrelsens grund. 


    Sveriges 290 kommuner och 21 regioner är således fria att utforma politiken på den lokala nivån efter eget huvud. Även här går traditionen tillbaka i vår historia, åtminstone till 1862. Grundlagen ger därmed Sverige ett decentraliserat ansvar för pandemin, till skillnad från omvärlden där den nationella regeringen som regel har större makt i förhållande till lokala politiska enheter. "

  • nihka
    Padirac skrev 2020-08-01 21:21:30 följande:
    Det här är väl inte en så trevlig attityd?  det tycker inte jag i alla fall.

    Att insinuera att människor tycker att det är bra att så många har dött är väldigt otrevligt.

    Men men...
    Ja, då är det mycket otrevligare att fråga någon vad de har bidragit med själva. "Du har en otrevlig attityd". Hahahaha!

    Nu ska jag tillämpa min "otrevliga attityd" Padirac: Hur har du aktivt hjälpt till under pandemin?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-08-01 21:28:11 följande:
    Hahaha! Vad lägligt det beslutet kom precis när du mitt i allt ditt spammande om hur dåligt allt har varit kring hanteringen av pandemin och nu inser du att du har hackat på personer som faktiskt aktivt gjort något medan du bara klagat.
    Det är ju inte så svårt eller besvärligt. Själva har vi handlat en hel del åt ett äldre grannpar. Går ju alldeles utmärkt att göra i samband med att man handlar till den egna familjen.

    Men det ena leder till det andra, först att de skaffade swish för att enklare kunna betala för det vi köpte till dem och sen att de upptäckte möjligheterna med att handla mat över nätet. Numer frågar de inte särskilt ofta, likt många andra stockholmare har de börjat röra sig mer fritt bland folk i och med att smittorisken är så låg här. Senast nu i veckan såg jag dem sitta på en asiatisk restaurangs uteservering med ett glas rött och en öl i väntan på att maten skulle komma ut.

    Det unnar jag dem mer än väl.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-08-01 22:48:59 följande:
    Ja, då är det mycket otrevligare att fråga någon vad de har bidragit med själva. "Du har en otrevlig attityd". Hahahaha!

    Nu ska jag tillämpa min "otrevliga attityd" Padirac: Hur har du aktivt hjälpt till under pandemin?
    Jag gissar att somliga är så uppfyllda av sitt eget gnäll att de inte finns tid till annat.

    Men det tror jag iofs inte är applicerbart på Padirac.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?