• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Padirac
    nihka skrev 2020-08-01 22:48:59 följande:
    Ja, då är det mycket otrevligare att fråga någon vad de har bidragit med själva. "Du har en otrevlig attityd". Hahahaha!

    Nu ska jag tillämpa min "otrevliga attityd" Padirac: Hur har du aktivt hjälpt till under pandemin?
    Jodå, jag har såväl äldre som yngre vilka jag hjälpt på lite olika sätt - alla kan inte handla själva och en del har det svårt med isolering och oro t.ex för kroniskt sjuka närstående.

    Jag gör det jag kan för att stötta med detta på olika sätt och detsamma gäller de andra. Det är en team effort där vi stöttar varandra, handla åt andra innan vi hade löst det med att handla mat och mediciner online,  sällskap och någon som lyssnar och lotsar framåt då det är svårt.

    Så otrevlig är jag...
  • nihka
    FDFMGA skrev 2020-08-01 22:55:51 följande:
    Det är ju inte så svårt eller besvärligt. Själva har vi handlat en hel del åt ett äldre grannpar. Går ju alldeles utmärkt att göra i samband med att man handlar till den egna familjen.

    Men det ena leder till det andra, först att de skaffade swish för att enklare kunna betala för det vi köpte till dem och sen att de upptäckte möjligheterna med att handla mat över nätet. Numer frågar de inte särskilt ofta, likt många andra stockholmare har de börjat röra sig mer fritt bland folk i och med att smittorisken är så låg här. Senast nu i veckan såg jag dem sitta på en asiatisk restaurangs uteservering med ett glas rött och en öl i väntan på att maten skulle komma ut.

    Det unnar jag dem mer än väl.
    Eller hur! Finns massor man kan göra som inte kräver så stora insatser, men ändå betyder mycket för individen och om många gör lite grann blir det armé av hjälpare. Det är ju vad som har hänt medan en annan armé, lyckligtvis mycket, mycket mindre, har ägnat sig åt att enbart gnälla.

    Ja, den digitala kompetensen har av nöden höjts i stugorna. Och säkert kommer många äldre att fortsätta handla mat över nätet. På en del håll går det inte att beställ blommor så det är en sak jag har har fixat med. Kanske inte livsnödvändigt med exempelvis en bukett till påskbordet, men men ändå något som förgyller när man inte kan ta sig iväg till något firande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2020-08-01 23:15:49 följande:
    Jodå, jag har såväl äldre som yngre vilka jag hjälpt på lite olika sätt - alla kan inte handla själva och en del har det svårt med isolering och oro t.ex för kroniskt sjuka närstående.

    Jag gör det jag kan för att stötta med detta på olika sätt och detsamma gäller de andra. Det är en team effort där vi stöttar varandra, handla åt andra innan vi hade löst det med att handla mat och mediciner online,  sällskap och någon som lyssnar och lotsar framåt då det är svårt.

    Så otrevlig är jag...
    ÄppleKaffeSolig
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-08-01 22:10:26 följande:

    Som skrivits tidigare - Sveriges lagar och styre har satt ramarna för hanteringen av pandemin på ett sätt som inte skett i andra länder.

    https://www.dn.se/debatt/grundlagen-satter-ramarna-for-sveriges-coronastrategi/

    "Tre paragrafer i regeringsformen förklarar pandemipolitiken. Den första, och mest centrala, paragrafen finns i 2 kapitel som anger de grundläggande fri- och rättigheterna. Texten i 8 § lyder:


    Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och lämna det.


    Här finns huvudorsaken till varför regeringen inte har kunnat använda sig av så kallad lockdown, det vill säga en allmän nedstängning av samhället. Paragrafen garanterar nämligen svenska medborgare full rörelsefrihet inom landet och över våra gränser. Denna frihet kan begränsas, men grundlagen förbjuder undantagstillstånd under fredstid. Den typ av husarrest som använts flitigt internationellt går alltså inte att använda i Sverige under en pandemi."

    "Den andra paragrafen i grundlagen som lägger grunden för corona­politiken gäller statliga myndigheters självständighet, vilken garanteras i regeringsformens 12 kapitel, 2 §:


    Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpning av lag. 


    Paragrafen gör statliga myndigheter oberoende från regeringen i sin myndighetsutövning. Traditionen går tillbaka till regeringsformen från 1634 och från 1720. Denna ?administrativa dualism? är troligen ensam i sitt slag internationellt sett ? det vill säga med regeringsdepartement som styrs av ministrar och oberoende myndigheter som traditionellt lyder under generaldirektörer. Här finns förbudet mot den typ av ministerstyre som är allmänt förekommande utomlands, inte minst i våra grannländer."

    "Den tredje paragrafen i regeringsformen som bestämmer den svenska coronapolitiken gäller självstyrelsen för kommuner och regioner. Regeringsformens 14 kapitel definierar deras självständighet i 2 § på följande sätt:


    Kommunerna sköter lokala och regionala angelägenheter av allmänt intresse på den kommunala självstyrelsens grund. 


    Sveriges 290 kommuner och 21 regioner är således fria att utforma politiken på den lokala nivån efter eget huvud. Även här går traditionen tillbaka i vår historia, åtminstone till 1862. Grundlagen ger därmed Sverige ett decentraliserat ansvar för pandemin, till skillnad från omvärlden där den nationella regeringen som regel har större makt i förhållande till lokala politiska enheter. "


    Tack! Jag visste ju att det fanns lag som säger något sånt, men det är bra att se det konkret. Dock verkar det som om folk är så oense om hur det ska tolkas och om andra lagar kan appliceras här som faktiskt krockar med dem här lagarna, dvs. det finns några slags smittskyddslagar där det står att man ska isolera, sätta i karantän folk i vissa situationer. Kanske är det då ändå ett undantag av lagarna ovan? 

    Det verkar också som om något eller några länder har bestämt åtgärderna trots att de har liknande lagar som Sverige, dvs. de har också såna formuleringar i sina lagar. Kanske har vissa verkligen struntat i dessa? Jag misstänker att Tyskland har gjort det, men har inte kollat i detalj. 
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-08-01 23:34:15 följande:
    Eller hur! Finns massor man kan göra som inte kräver så stora insatser, men ändå betyder mycket för individen och om många gör lite grann blir det armé av hjälpare. Det är ju vad som har hänt medan en annan armé, lyckligtvis mycket, mycket mindre, har ägnat sig åt att enbart gnälla.

    Ja, den digitala kompetensen har av nöden höjts i stugorna. Och säkert kommer många äldre att fortsätta handla mat över nätet. På en del håll går det inte att beställ blommor så det är en sak jag har har fixat med. Kanske inte livsnödvändigt med exempelvis en bukett till påskbordet, men men ändå något som förgyller när man inte kan ta sig iväg till något firande.
    Det finns säkert olika sätt att förhålla sig till en kris.

    Vi bor i lägenhet med ganska många grannar, en del av dem hade jag i princip bara sagt hejhej till före pandemin (har läst någonstans att ett hejhej uppfattas som mer distanserat än ett hej, alltså jag ser dig, hälsar, men det räcker så ) - men nu efter pandemin känns det som många av oss kommit lite närmare varandra och att det som började som samtal om just covid-19 numer kan handla om så mycket annat.

    Nu är det iofs inte så svårt att vara trevlig, jag har inte stött på några som är så glappsynapsade att de fått för sig att regeringens och FHM:s linje är att de gamla bara är en belastning och gärna kan dö undan.

    Den inställningen tror jag bara är förhärskande bland radikaliserade högerextremister med mycket begränsade kunskaper om det svenska samhället.
  • Anonym (hmmm)
    Padirac skrev 2020-08-01 21:21:30 följande:
    Det här är väl inte en så trevlig attityd?  det tycker inte jag i alla fall.

    Att insinuera att människor tycker att det är bra att så många har dött är väldigt otrevligt.

    Men men...
    Fast... vi har nästan 6000 döda, många gånger fler än våra grannländer, och vi är en bra bit in i pandemin nu. Om man säger att Sverige har valt rätt strategi så är det väl en relevant fråga att ställa ifall man försvarar att så många dött? Jag hade då inte sagt att det var RÄTT strategi. Huvudsyftet är att så få ska dö och det har Sverige inte lyckats med.
  • Padirac
    nihka skrev 2020-08-01 23:34:15 följande:
    Eller hur! Finns massor man kan göra som inte kräver så stora insatser, men ändå betyder mycket för individen och om många gör lite grann blir det armé av hjälpare. Det är ju vad som har hänt medan en annan armé, lyckligtvis mycket, mycket mindre, har ägnat sig åt att enbart gnälla.

    Ja, den digitala kompetensen har av nöden höjts i stugorna. Och säkert kommer många äldre att fortsätta handla mat över nätet. På en del håll går det inte att beställ blommor så det är en sak jag har har fixat med. Kanske inte livsnödvändigt med exempelvis en bukett till påskbordet, men men ändå något som förgyller när man inte kan ta sig iväg till något firande.
    nihka skrev 2020-08-01 23:38:08 följande:
    ÄppleKaffeSolig
    Jag tror att vi alla vill hjälpa varandra på de sätt vi kan, det ligger i människans natur som sociala varelser att vi finns för de som vi har nära och runt omkring oss. 

    Sen finns det ju den lilla klicken som vill sprida missnöje, osämja och polarisering. Det har väl sina förklaringar det med.

    Men armén av välvilliga är stor i tider då de behövs.

  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-08-01 23:52:03 följande:
    Tack! Jag visste ju att det fanns lag som säger något sånt, men det är bra att se det konkret. Dock verkar det som om folk är så oense om hur det ska tolkas och om andra lagar kan appliceras här som faktiskt krockar med dem här lagarna, dvs. det finns några slags smittskyddslagar där det står att man ska isolera, sätta i karantän folk i vissa situationer. Kanske är det då ändå ett undantag av lagarna ovan? 

    Det verkar också som om något eller några länder har bestämt åtgärderna trots att de har liknande lagar som Sverige, dvs. de har också såna formuleringar i sina lagar. Kanske har vissa verkligen struntat i dessa? Jag misstänker att Tyskland har gjort det, men har inte kollat i detalj. 
    Sverige har krislagar, de revideras senast för ca 10 år sedan, de partier som föreslog att krislagarna skulle kunna ge omfattande rättigheter för regering/riksdag att begränsa privata personers friheter vid andra kriser än krig röstades ned. 

    Jag har uppfattat det som att detta är unikt för Sverige. 

    Författarna till debattinlägget i DN pekar på att det finns möjlighet att lokalt införa större begränsningar, men det är på kommunal nivå och inget som regering/riksdag eller myndigheter kan lägga sig i då det finns ett omfattande självstyre. 

    Som alltid är kan styrkor som finns i andra situationer vara svagheter  - och det är väl vad vi sett här. Så uppfattar i alla fall jag det.  

    En hel de kritiker verkar inte ha en aning om under vilka förutsättningar och med vilka avgränsningar regering/riksdag och myndigheter arbetar.

    Trots att dessa saker påtalats och meddelats flera gånger under vårvinter, vår och nu under sommaren så fortsätter en del av kritikerna att tjata om saken, det har helt enkelt inte gått in att vi inte har ministerstyre och hur det förhåller sig med ansvar, befogenheter och rättigheter mellan stat, region, kommun, organisationer och befolkning. 

    Det verkar finnas brister inom -  och ovilja att skaffa sig-  kunskap om samhället vi lever i och orientera sig i aktuella samhällsfrågor, tyvärr.  Domedagsprofeter och hatare missar ofta målet, men jag tror inte att det gör dem någonting, för de vill inte annat än att spinna på känslor och uppröra folk med desinformation, det är deras mål.

    Men man får fortsätta att hantera kritikernas post truth påståenden enligt manualen - fortsätt att göra det lika bra som du gör. 
  • Padirac
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-01 23:56:13 följande:
    Fast... vi har nästan 6000 döda, många gånger fler än våra grannländer, och vi är en bra bit in i pandemin nu. Om man säger att Sverige har valt rätt strategi så är det väl en relevant fråga att ställa ifall man försvarar att så många dött? Jag hade då inte sagt att det var RÄTT strategi. Huvudsyftet är att så få ska dö och det har Sverige inte lyckats med.
    Och då tycker du att det är trevlig att insinuera att andra tycker att det är bra att så många dött?

    Eller vad menar du?
  • Anonym (hmmm)
    Padirac skrev 2020-08-02 00:16:27 följande:
    Och då tycker du att det är trevlig att insinuera att andra tycker att det är bra att så många dött?

    Eller vad menar du?
    Om man tycker en strategi som orsakar flera gånger mer döda än de andra länderna i Norden är rätt så tycker jag det är en relevant fråga ifall man samtidigt  försvarar att så många dött. Jag tycker så många fler döda är direkt ett svar nej det är fel strategi Sverige valt. Nåt har gått helt galet.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?