• Anonym (Madicken)

    Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?

    Läste i en annan tråd diskussion om den fiktiva Madicken i Astrid Lindgrens böcker/filmer ålder. När den utspelar sig går hon i ettan och halva tvåan och är därmed 7-8 år


    Anser ni att Madickens ålder är adekvat,altså att hon är som en 7-8 åring är mest? Eller verkar hon äldre och mer mogen eller tvärtom, mer omogen och barnsligare?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-08 07:41
    Tillägg: Tänker huvdsakligen hur hon är ii vanliga vardagslivet men skriv även tankar om de mer utmärkande situationerna som att klättra upp på tak (där hon hoppar från det ena). Hur hon tänker och resonerar när tant Nilsson sålt sin (döda) kropp till doktor Berglund och Madicken tar beslutet att köpa tillbaka henne.
  • Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 20:20:16 följande:
    Abbes lunginflammation är med. Bägge vändorna till Appelkullen är inte med och inte Lindkvist. Sista kapitlen med lillasyster Kajsa är inte med. Säkert finns det mer. Sedan är förstås de flesta kapitel mer avskalade för att få plats i filmerna. I serie-formatet gås det lite djupare in i historierna dock, varför jag föredrar dessa över filmerna. 
    Ja, filmerna är ju ihopklippta serieavsnitt, så.... Jag ser dem egentligen inte som olika saker, mer som att serien är "extended edition".
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Limeblad
    fluu skrev 2020-07-07 20:20:16 följande:

    Abbes lunginflammation är med. Bägge vändorna till Appelkullen är inte med och inte Lindkvist. Sista kapitlen med lillasyster Kajsa är inte med. Säkert finns det mer. Sedan är förstås de flesta kapitel mer avskalade för att få plats i filmerna. I serie-formatet gås det lite djupare in i historierna dock, varför jag föredrar dessa över filmerna. 


    Är balen med? Kommer inte ihåg att jag sett den.

    Spontant tänker jag att de stämmer överens med vad de ska ha för ålder. Men jag umgås inte så frekvent med barn i den åldern. Det är iaf inget Madicken gör som jag uppfattar är mer moget än vad jag tänker att barn i hennes ålder gör.
  • fluu
    Limeblad skrev 2020-07-07 20:50:31 följande:
    Är balen med? Kommer inte ihåg att jag sett den.

    Spontant tänker jag att de stämmer överens med vad de ska ha för ålder. Men jag umgås inte så frekvent med barn i den åldern. Det är iaf inget Madicken gör som jag uppfattar är mer moget än vad jag tänker att barn i hennes ålder gör.
    Balen är med. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mari123
    Anonym (Madicken) skrev 2020-07-07 18:21:07 följande:

    Läste i en annan tråd diskussion om den fiktiva Madicken i Astrid Lindgrens böcker/filmer ålder. När den utspelar sig går hon i ettan och halva tvåan och är därmed 7-8 år


    Anser ni att Madickens ålder är adekvat,altså att hon är som en 7-8 åring är mest? Eller verkar hon äldre och mer mogen eller tvärtom, mer omogen och barnsligare?


    Jag tänker att för att vara en överklassflicka från tiden hon levde i så är hon adekvat? Förnumstig och GOD extra allt men hon känns trovärdig ändå.
  • asdfgh

    Jag tycker att Madicken är någorlunda "normal" för sin ålder även om de flesta barn kanske inte har riktigt så många galna infall Flört Utvecklingsmässigt skulle jag placera henne någonstans mellan vår 6åring och vår 9åring vilket ju är rätt naturligt för en 7-8åring

  • Anonym (7)

    Jag tycker hon verkar åldersadekvat i hur hon pratar, leker osv. Det finns ju variationer inom alla åldrar. Hon är kanske liiite impulsstyrd och tänker inte riktigt, t ex när hon hoppar från ett tak eller är uppe och går på ett annat tak. Sådana saker förstår de flesta i den åldern är farliga och skulle hejda sig och låta bli.

    Men fler av ALs figurer är väl lite impulsstyrda. T ex Emil.

  • EnAnonumius
    Anonym (Madicken) skrev 2020-07-07 18:21:07 följande:

    Läste i en annan tråd diskussion om den fiktiva Madicken i Astrid Lindgrens böcker/filmer ålder. När den utspelar sig går hon i ettan och halva tvåan och är därmed 7-8 år


    Anser ni att Madickens ålder är adekvat,altså att hon är som en 7-8 åring är mest? Eller verkar hon äldre och mer mogen eller tvärtom, mer omogen och barnsligare?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-08 07:41
    Tillägg: Tänker huvdsakligen hur hon är ii vanliga vardagslivet men skriv även tankar om de mer utmärkande situationerna som att klättra upp på tak (där hon hoppar från det ena). Hur hon tänker och resonerar när tant Nilsson sålt sin (döda) kropp till doktor Berglund och Madicken tar beslutet att köpa tillbaka henne.
    Men snälla, man måste ju bedöma Madicken efter vilken tidsepok boken skrevs i.

    DET var faktiskt min svenskalärare, i Svenska B (2) på gymnasiet, väldig noga med att poängtera när vi läste (all form av) äldre litteratur att man måste bedöma i tidsepokens kontext, och inte efter "våra moderna epok".

    Så jag tror att Madicken är som vilket barn som helst för tidsepoken den boken skrevs och handlade om.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker hon verkar helt som en vanlig flicka i den åldern. Att hon gör lite tokiga saker beror ju på att det är en bok som ska vara underhållande. Men i stort sett är hon som en vanlig 7-8-åring. 

    Hennes uppväxt påminner om min mormors, min mormor föddes 1911 och hade det gott ställt med personal i huset osv och liknande kläder. 

  • Anonym (Bonusmamma)

    Intressant tråd. Jag har en bonusdotter på 8 år och skrev nyligen den här tråden


    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80570832-vad-ser-era-attaaringar-pa-for-filmertv-program


    Nej hon känns inte på långa vägar lika mogen som Madicken. Känns som det skiljer flera år.


    Tar sig ingen egenstans på egen hand. Beroende av sin pappa (eller mig) hela tiden. Har svårt att hantera bestick och lite klumpig.Tar sällan egna initiativ till att kläs på sig. Måste läggas fram och tjatas. Kan inte alls prata och resonera som Madicken. Dumdristiga saker som att klättra upp på tak är hon klok nog att förstå det farliga i för barn, även om hon inte skulle våga själv

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-08-07 23:56:52 följande:

    Intressant tråd. Jag har en bonusdotter på 8 år och skrev nyligen den här tråden


    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80570832-vad-ser-era-attaaringar-pa-for-filmertv-program


    Nej hon känns inte på långa vägar lika mogen som Madicken. Känns som det skiljer flera år.


    Tar sig ingen egenstans på egen hand. Beroende av sin pappa (eller mig) hela tiden. Har svårt att hantera bestick och lite klumpig.Tar sällan egna initiativ till att kläs på sig. Måste läggas fram och tjatas. Kan inte alls prata och resonera som Madicken. Dumdristiga saker som att klättra upp på tak är hon klok nog att förstå det farliga i för barn, även om hon inte skulle våga själv


    När jag var 8 år så började jag åka buss själv till ridskolan i andra ändan av stan, tog mig själv till fotbollsträningen med cykel, kunde definitivt hantera bestick själv, däremot var jag helt obrydd i kläder (alltså hur dom såg ut) så min mamma la fram kläderna åt mig men jag tog självklart på mig dom själv på morgonen innan skolan. På somrarna byggde jag kojor med grannpojkarna i samma ålder eller cyklade till andra kompisar som bodde några kvarter bort. Vet inte om det är konstigt idag? 
  • Anonym (Då och nu)

    Då var då och nu är nu. Det kan inte jämföras.

    Däremot ser hon ut att vara cirka 10 år, sett till ansikte, tänder och kropp (skådespelaren alltså).

  • Anonym (Hej)

    Jag skulle säga att, om du plockade ut Madicken och satte hon i samma rum som vår flicka när hon var 7-8 år hade de två barnen haft vissa likheter, men väldigt många olikheter.

    De båda är fantasifulla, lekfulla, omtänksamma, nyfikna, frågvisa, lite busiga osv. Men, däremot är olikheterna också ganska stora. Hennes tankar, resonemang, mm.

    Skulle vi däremot gjort en jämförelse mellan min farmor, född 1940, och placerat henne i kontext till Maddicken och farmor haft större likheter i det som jag ser som olikheter i jämförelse till min dotter.

    Detta beror på vill jag påstå att tiden har förändrats och Madicken är skriven utifrån författarens egna upplevelser och minnen från hennes barndom. Där hennes erfarenheter, tankar, resonemang fick spegla karaktären.

    Det som däremot gör hennes filmer, oavsett vilken det handlar om tidlös, tror jag har att göra med att det lekfulla lyser igenom hennes karaktärer. Vi som vuxna däremot kanske börjar se "annorlunda" och med nya ögon på.filmerna och innehållet eftersom vi åldras in i en ny tid och vår lekfullhet mer och mer sinar.

  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-08 09:41:56 följande:

    Jag tycker hon verkar helt som en vanlig flicka i den åldern. Att hon gör lite tokiga saker beror ju på att det är en bok som ska vara underhållande. Men i stort sett är hon som en vanlig 7-8-åring. 

    Hennes uppväxt påminner om min mormors, min mormor föddes 1911 och hade det gott ställt med personal i huset osv och liknande kläder. 


    Tänkte exakt på detta.

    Min mormors syster har skrivit ner minnen från deras uppväxt och den uppväxten påminner mer om Madickens än Bullerbyn även om mycket Bullerbyinslag finns.

    Mormor växte upp i en liten by på landet men hennes föräldrar var inte lantbrukare utan lärare.

    Men de hade en gigantisk fruktträdgård och stora grönsaksland

    Madicken (den enda Astrid Lindgrensfigur jag verkligen föll för) är nog väldigt identisk med barn som växte upp under första delen av 1900-talet.

    Även min mamma (född på 30-talet) ser likheter mellan hennes uppväxt och Madickens.
  • Anonym (Bonusmamma)

    Annika i Pippi Långstrump är ju i samma ålder som Madicken. Annika verkar väl också mycket mer mogen än dagens barn, eller vad säger ni?

  • fluu
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-12-27 17:10:50 följande:

    Annika i Pippi Långstrump är ju i samma ålder som Madicken. Annika verkar väl också mycket mer mogen än dagens barn, eller vad säger ni?


    Annika är väl bara mer formad av sin miljö med en lätt hispig mamma. Madicken är formad av sin miljö med mer frihet. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Bonusmamma)
    fluu skrev 2020-12-27 17:28:36 följande:
    Annika är väl bara mer formad av sin miljö med en lätt hispig mamma. Madicken är formad av sin miljö med mer frihet. 
    De är olika personligheter,, men båda är extremt mogna och självständiga  för sin ålder, jämfört med dagens barn. 
  • fluu
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-12-27 17:37:54 följande:
    De är olika personligheter,, men båda är extremt mogna och självständiga  för sin ålder, jämfört med dagens barn. 
    Det vet jag inte om jag håller med om. Madicken är framåt och morsk, men egentligen inte så mogen. Hon tar en massa beslut utan att tänka och riskbedömningen skevar. Annika är blyg och smårädd och det blir inte så mycket av någonting utan push från andra. 
    Det är miljön det handlar om. Första världskriget(Madicken) och 40-tal(Pippi-böcker) respektive 60-tal(pippi-filmer) är en helt annan värld än dagens värld. Dagens barn är inte omogna eller inkompetenta, men vi ser andra faror och barn tillåts inte axla ansvar och frihet på samma sätt. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lågstadielärare)

    Annika i Pippis mest utmärkande egenskap är att hon är en duktig flicka och så fostras inte flickor idag på samma sätt. Madicken har mer frihet och är artigare än en genomsnittlig 8-åring idag. Mognare skulle jag inte kalla henne.

  • Anonym (Mogen)
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2020-12-27 23:00:32 följande:

    Annika i Pippis mest utmärkande egenskap är att hon är en duktig flicka och så fostras inte flickor idag på samma sätt. Madicken har mer frihet och är artigare än en genomsnittlig 8-åring idag. Mognare skulle jag inte kalla henne.


    Instämmer.
Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?