• Fröken R

    NIPT eller inte?

    Hej!

    Undrar om någon här gjort NIPT trots ok/bra resultat på KUB? Varför i så fall? Överväger att göra det, som etta säkerhet. Är redan orolig för en massa grejer i denna graviditet (andra barnet). Tacksam för input!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-02 10:38
    *extra säkerhet, menade jag så klart :)

  • Svar på tråden NIPT eller inte?
  • Anotherone

    Vi fick "ok" siffra på KUB. Jag var helt ok med den siffran, den var bra enligt vad barnmorskan sa också. Men för min man var allt annat än 1:20 000 panik typ. För varför i så fall hade vi inte fått den siffran? Vi hade pratat mycket om detta innan vi ens valde att göra KUB men tydligen kände vi ändå olika inför resultatet. 
    Så för att han skulle kunna lugna sig gjorde vi även nipt. Den visade på normal uppsättning av könskromosomer samt att barnet inte hade någon avvikande uppsättning kromosomer för de tre trisomier som man kollade.

  • Fröken R
    Anotherone skrev 2020-11-02 11:35:01 följande:

    Vi fick "ok" siffra på KUB. Jag var helt ok med den siffran, den var bra enligt vad barnmorskan sa också. Men för min man var allt annat än 1:20 000 panik typ. För varför i så fall hade vi inte fått den siffran? Vi hade pratat mycket om detta innan vi ens valde att göra KUB men tydligen kände vi ändå olika inför resultatet. 
    Så för att han skulle kunna lugna sig gjorde vi även nipt. Den visade på normal uppsättning av könskromosomer samt att barnet inte hade någon avvikande uppsättning kromosomer för de tre trisomier som man kollade.


    Tack för svar! Med mitt första barn gjorde jag inte nipt (vet inte ens om det fanns då, 2016?). Men mer orolig nu.
  • Anotherone
    Fröken R skrev 2020-11-02 11:55:05 följande:

    Tack för svar! Med mitt första barn gjorde jag inte nipt (vet inte ens om det fanns då, 2016?). Men mer orolig nu.


    Samma här. Min äldsta fyller snart 15 den tiden fanns inte nipt. Och KUB gjordes bara om man var 35 eller äldre.
  • brallison

    Det gjorde jag. Är 41 och fick låg risk på KUB för min ålder (1:2500 vilket tydligen är bra för de över 40), men i o m att KUB är endast en gisning ville jag vara säker på saken och därför gjort NIPT. Där fick jag 1:10000 och där är det i alla fall en säker siffra och ingen påhitt

  • Vanessa89
    brallison skrev 2020-11-03 08:34:28 följande:

    Det gjorde jag. Är 41 och fick låg risk på KUB för min ålder (1:2500 vilket tydligen är bra för de över 40), men i o m att KUB är endast en gisning ville jag vara säker på saken och därför gjort NIPT. Där fick jag 1:10000 och där är det i alla fall en säker siffra och ingen påhitt


    KUB är knappast något "påhitt" utan ett hyfsat statistiskt säkert sätt att utesluta kromosomavvikelser.
  • brallison
    Vanessa89 skrev 2020-11-03 09:13:15 följande:
    KUB är knappast något "påhitt" utan ett hyfsat statistiskt säkert sätt att utesluta kromosomavvikelser.
    Fast det är just det - statistiskt. Du vet väl själv, att det finns små lögner, det finns stora lögner och så finns det statistik
  • Vanessa89
    brallison skrev 2020-11-03 09:33:35 följande:

    Fast det är just det - statistiskt. Du vet väl själv, att det finns små lögner, det finns stora lögner och så finns det statistik


    Haha, riktigt så är det ju inte. Men absolut, nipt är säkrare (dock inte heller 100 %). Vill man vara 100 % så får man ta ett fvp.
  • brallison
    Vanessa89 skrev 2020-11-03 09:48:05 följande:
    Haha, riktigt så är det ju inte. Men absolut, nipt är säkrare (dock inte heller 100 %). Vill man vara 100 % så får man ta ett fvp.
    Håller med dig helt här - endast fvp eller mkp kan ge 100% säkerhet.
  • Fröken R
    brallison skrev 2020-11-03 11:05:19 följande:
    Håller med dig helt här - endast fvp eller mkp kan ge 100% säkerhet.
    Ja, det tänker jag så klart inte göra i första tagen, det är ju ett invasivt ingrepp. 
  • brallison
    Fröken R skrev 2020-11-03 12:55:13 följande:
    Ja, det tänker jag så klart inte göra i första tagen, det är ju ett invasivt ingrepp. 
    Exakt, och just därför i mitt eget resonemang är NIPT är så nära sanningen som man kan komma utan att utsätta sig själv och barnet för nån fara.
  • Favolosa

    Jag är över 35 och erbjöds KUB gratis genom BMM men vi valde att göra NIPT privat istället. Jag kände att oavsett hur bra resultatet varit på KUB hade jag inte vågat lita på det. Min största rädsla över att få barn är att få ett barn som det är något fel på. Vet att saker kan vara fel ändå men det som går att kolla upp vill jag ha uppkollat.

    Hade vi gjort KUB och fått dåligt resultat så hade vi fått gå direkt på fostervattenprov och det hade heller inte känts bra att göra FVP baserat på något så pass osäkert som KUB.

    Känner du att det skulle lugna dig att göra NIPT och du har pengarna till det så gör det! Tänk på att det tar upp till 14 dagar att få resultatet så tänk igenom vad ni vill göra med resultatet.

Svar på tråden NIPT eller inte?