• Anonym (Corona)

    Corona har utrotat en hel folksjukdom!

    Tycker det är jättebra att corona har totalt utrotat den vanliga folksjukdomen influensa, finns inget som heter influensa längre utan det är då corona man har fått - visst är det bra ?????

  • Svar på tråden Corona har utrotat en hel folksjukdom!
  • sextiotalist
    Anonym (Corona) skrev 2020-11-21 06:08:09 följande:

    Tycker det är jättebra att corona har totalt utrotat den vanliga folksjukdomen influensa, finns inget som heter influensa längre utan det är då corona man har fått - visst är det bra ?????


    Nejdå, jag hade troligen influensan i våras och influensasäsongen har knappt börjat
  • Steven01

    Det stämmer inte riktigt men tänk efter vilken vidrig sjukdom som har försvunnit - Vinterkräksjukan! Så snäll försök att fortsätt tvätta händerna.även efter covid.

  • Anonym (???)
    Anonym (Corona) skrev 2020-11-21 06:08:09 följande:

    Tycker det är jättebra att corona har totalt utrotat den vanliga folksjukdomen influensa, finns inget som heter influensa längre utan det är då corona man har fått - visst är det bra ?????


    Är du ironisk nu eller vad menar du? 
  • Anonym (Tråk)

    Tråkig trolltråd.

    Visst inser du att influensan finns kvar som vanligt men kanske i mindre utsträckning nu eftersom alla är noga med hygienen, håller avstånd, inte går i butiker, och många jobbar hemma?

    Och visst inser du att alla som testar sig för covid men INTE HAR covid, att dom antagligen har den vanliga influensan eller förkylning?

  • Mascaraklumpar

    Vi fick en samhällsspridning precis i slutet av förra influensasäsongen och årets säsong har inte kommit igång än. Det är ju dock sant att åtgärder mot Corona också faktiskt kan ?utrota? influensan. Vi såg att när vi införde våra åtgärder i våras så minskade influensafallen oerhört snabbt. I Nya Zeeland där man ju snabbt satte in åtgärder och tryckte ned smittspridningen ordentligt, utrotade man influensan till över 99% (de har vinter, och således influensasäsong, när vi har sommar).

    Detta är något som jag hoppas att vi kommer ihåg till nästa pandemi. Det har framförts åsikter, bland annat från folkhälsomyndigheten, om att åtgärder inte har någon effekt på influensaspridningen och en sådan attityd skulle kunna kosta oss väldigt många liv.

  • Steven01

    Man har mätt hur mycket bra vi är på att tvätta händerna efter toalettbesök på allmänna toaletter och resultatet är skrämmande: 60% tvättar inte händerna efter toalettbesök.
    Och eftersom det här är FL så ska jag beskriva hur studien går till: Med mikrofoner jämförde man antal spolningar i toaletten med antalet spolningar med kranen, både könen mättes.

  • Anonym (Jo)
    Steven01 skrev 2020-11-21 11:58:14 följande:
    Man har mätt hur mycket bra vi är på att tvätta händerna efter toalettbesök på allmänna toaletter och resultatet är skrämmande: 60% tvättar inte händerna efter toalettbesök.
    Och eftersom det här är FL så ska jag beskriva hur studien går till: Med mikrofoner jämförde man antal spolningar i toaletten med antalet spolningar med kranen, både könen mättes.
    Det var illa.
  • Kentaur

    Intressant att vissa tror att det som det inte skrivs om precis ÖVERALLT inte existerar.

    Existerar jag undrar jag då. Jag figurerar ju liksom inte i alla medier som finns.
    Existerar ni?

  • Themis

    Beige trollförsök eller är TS bara allmänt okunnig om hur influensasäsongen funkar och vet inte hur man googlar, stackars liten.

    Influsensafallen övervakas som vanligt fr.o.m v 40 (innan dess händer inget av intresse) genom sentinelprovtagning. Om man är intresserad av fakta kan man läsa om det på Folkhälsoinstitutets sidor, här rapporten från v 46:

    www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2020-2021/influensarapport-2020-46.pdf

    Självfallet får man mindre smittspridning för ett influensavirus som bara har ett par dagars inkubationstid innan det ger symptom, när stora delar av befolkningen inte träffar någon utom det egna hushållet en stor del av tiden, många jobbar hemma flera dagar i veckan och alla är kommenderade att stanna hemma vid minsta symptom. Men vi är heller inte inne i peak influensatider än- den brukar gå upp runt storhelgerna och sen fälla alla i jan/feb så det lär bli en spännande vinter.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Kentaur
    Themis skrev 2020-11-21 17:05:42 följande:
    Beige trollförsök eller är TS bara allmänt okunnig om hur influensasäsongen funkar och vet inte hur man googlar, stackars liten.

    Influsensafallen övervakas som vanligt fr.o.m v 40 (innan dess händer inget av intresse) genom sentinelprovtagning. Om man är intresserad av fakta kan man läsa om det på Folkhälsoinstitutets sidor, här rapporten från v 46:

    www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/stat...

    Självfallet får man mindre smittspridning för ett influensavirus som bara har ett par dagars inkubationstid innan det ger symptom, när stora delar av befolkningen inte träffar någon utom det egna hushållet en stor del av tiden, många jobbar hemma flera dagar i veckan och alla är kommenderade att stanna hemma vid minsta symptom. Men vi är heller inte inne i peak influensatider än- den brukar gå upp runt storhelgerna och sen fälla alla i jan/feb så det lär bli en spännande vinter.
    Intressant. Tack för info. Solig
    Men vad betyder sentinelprovtagning?
Svar på tråden Corona har utrotat en hel folksjukdom!