• Anonym (Coron­a)
    Sat 21 Nov 2020 06:08
    1811 visningar
    21 svar
    +1
    21
    1811

    Corona har utrotat en hel folksjukdom!

    Tycker det är jättebra att corona har totalt utrotat den vanliga folksjukdomen influensa, finns inget som heter influensa längre utan det är då corona man har fått - visst är det bra ?????

  • Svar på tråden Corona har utrotat en hel folksjukdom!
  • Anonym­ous31
    Sat 21 Nov 2020 17:49
    #11
    Anonym (Jo) skrev 2020-11-21 15:20:05 följande:
    Det var illa.
    Ja det är vidrigt. jag tvättar alltid händerna.

    Även innan corona använde jag mycket handsprit, eftersom tvål ofta är slut på café-toaletter och liknande. Ibland har jag också köpt våtservetter för händerna.. Så vidrigt att många inte tvättar händerna.

    För de som inte fattar det själva- jo jag kan DEFINTIVT känna stanken av urin från många människors händer. Så vidrigt.
  • Sat 21 Nov 2020 18:04
    #12
    Kentaur skrev 2020-11-21 17:29:35 följande:
    Intressant. Tack för info. Solig
    Men vad betyder sentinelprovtagning?
    sentinel=  eng. väktare, alltså en bevakning.

    Det innebär att de läkare som på sina VC får in patienter med influensasymptom (eller nu också misstänkt covid 19) beställer en extra provtagning där man tar reda på vilken virusvariant som patienten har. Summan av alla dessa prover som inlämnas över Sverige ger FHM en indikation på hur många som har influensa och vilka influensastammar som går i befolkningen just nu. Utifrån gammal statistik vet man ungefär hur det hör ihop med antal sjukskrivna osv.

    Det finns fler parametrar men de följer lite hur covid-rapporterna är upplagda- hur många ligger på IVA med övre luftvägsinfektion osv. Tidigare kunde man bunta ihop vissa parametrar som "influensa", men nu har vi en ny spelare på plan och sentinelsystemet måste nu särskilja covid från "det gamla vanliga".

    Läser man både covid-veckorapporten och influensarapporterna så lär man veta precis hur vanligt det ena eller andra är hela vintern.

    Jag gissar att vi får en mycket måttlig spridning av influensa. I våras försvann t.ex. kräksjukeviruset (calicivirus) åtta veckor tidigare än normalt bara för att folk började tvätta händerna och stanna hemma. Ska bli spännande att se hur det går för calici denna säsong, men den rackaren är också så smittsam så den borde komma igen, tyvärr.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sat 21 Nov 2020 18:12
    #13
    Anonym (Corona) skrev 2020-11-21 06:08:09 följande:

    Tycker det är jättebra att corona har totalt utrotat den vanliga folksjukdomen influensa, finns inget som heter influensa längre utan det är då corona man har fått - visst är det bra ?????


    Förstår hur du tänker. Mina gamla föräldrar 85+ har i ÅRATAL vaccinerat sig mot den "årliga flunsan" (vad nu det kan vara för sjukdom? har den funnits?) MEN nu finns väl inget vaccin ......för inte kan det väl finnas en "årlig" flunsa jämte Covid19? Många frågor och inga svar.......
  • Sat 21 Nov 2020 18:24
    #14
    mari123 skrev 2020-11-21 18:12:59 följande:
    Förstår hur du tänker. Mina gamla föräldrar 85+ har i ÅRATAL vaccinerat sig mot den "årliga flunsan" (vad nu det kan vara för sjukdom? har den funnits?) MEN nu finns väl inget vaccin ......för inte kan det väl finnas en "årlig" flunsa jämte Covid19? Många frågor och inga svar.......
    Vad i hela friden snurrar du om? Det är klart att influensavirus finns, det finns tusentals olika virus!

    Det finns varje år flera stammar av influensavirus som orsakar sjukdom över världen och man väljer ut de stammar som man tror kommer att slå hårdast och stoppar vissa av deras specifika proteiner i säsongens vaccin. När kroppen får vaccinet känner den igen bitarna av virus och bildar då antikroppar så att man får ett skydd. Men skyddet gäller givetvis bara de stammar som var med i vaccinet.

    Den som bor i t.ex. Brasilien kan få två flunsasprutor årligen för i de länderna slår olika influensastammar överlappande under vinter/sommar.

    Och även i år finns det givetvis influensavirus, men om vi tvättar oss bättre och  stannar hemma utan att träffa folk i trånga utrymmen så hindras influensan mer av det än coronaviruset.

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/


    Vad orsakar influensa och hur sprids den?

    Influensasjukdomen orsakas av att influensavirus infekterar luftvägarna. Det finns fyra influensavirustyper: A, B, C och D. Influensa A och B, ger upphov till den typiska influensasjukdomen. Influensa C orsakar oftast mycket milda symtom och ingår därför inte i någon ordinarie sjukdomsövervakning. Influensa D har inte påvisats hos människa, men hos flera däggdjursarter och är vanlig hos boskap.


    På influensavirusets yta finns det två molekyler som är avgörande för immunförsvarets möjlighet att känna igen och bekämpa viruset och därmed för smittsamheten: hemagglutinin (H) och neuraminidas (N). Det finns många olika undertyper av H och N hos influensa A som numrerats (till exempel H1 eller H18, N2 eller N11) och olika influensa A-virus benämns därför till exempel influensa A(H2N3) eller A(H1N1). Ytmolekylerna förändras lite mellan varje säsong och därmed skyddar inte alltid den immunitet man fått från tidigare influensainfektioner. De influensatyper som återkommer varje vinter kallas säsongsinfluensa.


    Följande säsongsinfluensor cirkulerar världen över sedan pandemin 2009:


    Influensa A(H3N2)
    Influensa A(H1N1)pdm09
    Influensa B/Yamagata
    Influensa B/Victoria
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sat 21 Nov 2020 18:29
    #15

    Tack "Themis" för infon. Mina gamla föräldrar har nog inte tänkt så mkt på virusstammar och hur det ser ut vad gäller influensor globalt sett utan bara åkt till vårdcentralen på hösten och fått den där sprutan mot "årliga flunsan" och åkt hem trygga och nöjda. Har de blivit lurade? Kanske inte vaccin i sprutan utan placebo?

  • sextio­talist
    Sat 21 Nov 2020 18:59
    #16
    mari123 skrev 2020-11-21 18:12:59 följande:

    Förstår hur du tänker. Mina gamla föräldrar 85+ har i ÅRATAL vaccinerat sig mot den "årliga flunsan" (vad nu det kan vara för sjukdom? har den funnits?) MEN nu finns väl inget vaccin ......för inte kan det väl finnas en "årlig" flunsa jämte Covid19? Många frågor och inga svar.......


    Sambon vaccinerade sig i veckan
  • Sat 21 Nov 2020 18:59
    #17
    sextiotalist skrev 2020-11-21 18:59:05 följande:
    Sambon vaccinerade sig i veckan
    Du då?
  • sextio­talist
    Sat 21 Nov 2020 19:03
    #18
    mari123 skrev 2020-11-21 18:59:41 följande:

    Du då?


    Jag har inte bestämt mig. Jag har haft influensan fyra gånger som vuxen och det har inte varit något speciellt. Så än så länge fixar min kropp influensan. Senast i våras. Detbär andra som behöver vaccinet bättre. Däremot kommer jag vaccinera mig mot covid19 när det blir dags för min grupp.
  • Sat 21 Nov 2020 19:13
    #19
    sextiotalist skrev 2020-11-21 19:03:40 följande:
    Jag har inte bestämt mig. Jag har haft influensan fyra gånger som vuxen och det har inte varit något speciellt. Så än så länge fixar min kropp influensan. Senast i våras. Detbär andra som behöver vaccinet bättre. Däremot kommer jag vaccinera mig mot covid19 när det blir dags för min grupp.
    Jösses. FYRA influensor! Du menar de där som har namn? Du är verkligen drabbad och har säkert immunitet mot det mesta. 
  • sextio­talist
    Sat 21 Nov 2020 21:40
    #20
    mari123 skrev 2020-11-21 19:13:47 följande:

    Jösses. FYRA influensor! Du menar de där som har namn? Du är verkligen drabbad och har säkert immunitet mot det mesta. 


    Äh, vanliga säsonginfluensor. En vecka med feber, max 40 grader och lite matt i ett par veckor
  • Sun 22 Nov 2020 00:07
    #21
    mari123 skrev 2020-11-21 18:29:42 följande:

    Tack "Themis" för infon. Mina gamla föräldrar har nog inte tänkt så mkt på virusstammar och hur det ser ut vad gäller influensor globalt sett utan bara åkt till vårdcentralen på hösten och fått den där sprutan mot "årliga flunsan" och åkt hem trygga och nöjda. Har de blivit lurade? Kanske inte vaccin i sprutan utan placebo?


    Man får givetvis riktigt vaccin på vårdcentralen.

    Men som sagt kan det bara skydda mot de virusprotein som finns med i sprutan, och eftersom svenskar reser så väldigt mycket i vanliga fall så är det fortfarande möjligt att någon hostar på en i matbutiken som har hämtat hem en flunsa från Hongkong eller nåt, och som inte finns med i den vaccination man fått.

    Sen har inte vacciner heller 100% effektivitet, de kan ligga från 95% nåt som bäst och ända ner till 70%, så alla blir inte hjälpta av vaccinsprutan. Men man måste klart bestämma en dos som är säker för så många som möjligt och inte ger biverkningar, och det går inte alltid att hitta det perfekta läget för det.

    Det skrivs nu om ett par coronavaccin som har 95% effektivitet och om det stämmer så är det ungefär så bra som det kan bli, med dagens kunskap.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Corona har utrotat en hel folksjukdom!