• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-11 13:01:25 följande:
    Nej, en person som leker med sitt källurval producerar inte något seriöst. Och kritik mot hur han hanterar källor har inget med hans person att göra.

    "Er"? Det går bra att dua mig. Jag är ingen kunglighet
    Leker med källurvalen? Tvärt om är det ju vad som hände komplett med bevis från hästens egen mun.... Men det roligaste är ju att Mp lyckas med konststycket att både förneka vad man bevisligen gjort samtidigt som man vill fortsätta göra samma sak.

    "Nej, jag har inte varit otrogen men jag kommer att vara det igen"

    Bakar i hopp dig med andra eftersom ni verkar skriva i grupp. Verkar inte spela så stor roll vem jag tilltalar. Alltså "ni".
  • nihka
    Friger skrev 2022-09-11 13:19:38 följande:
    Leker med källurvalen? Tvärt om är det ju vad som hände komplett med bevis från hästens egen mun.... Men det roligaste är ju att Mp lyckas med konststycket att både förneka vad man bevisligen gjort samtidigt som man vill fortsätta göra samma sak.

    "Nej, jag har inte varit otrogen men jag kommer att vara det igen"

    Bakar i hopp dig med andra eftersom ni verkar skriva i grupp. Verkar inte spela så stor roll vem jag tilltalar. Alltså "ni".
    Och du bakar urskiljningslöst ihop vad Jönsson säger och utelämnar att säga till något objektivt.

    Ett subjektivt urval av källor ger inte en objektiv granskning.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-09-11 12:24:15 följande:
    Hur tänker du nu? Sverige är Europas största el exportör och har idag ett större elöverskott än tidigare. Om vi till vintern under enskilda timmar skulle hamna i ett läge där elen inte skulle räcka till (vilket är rätt osannolikt) så beror det på Vladimir Putins energikrig mot Europa och ingenting annat. 
    Det hela är mycket enkelt. El tillverkas och används i realtid. OM det inte finns tillräckligt produktionskapacitet vid ett enskilt tillfälle spelar det ingen roll hur mycket överkapacitet det finns vid ett annat tillfälle. Du kommer inte att kunna ladda din telefon eller driva en respirator eftersom du helt enkelt inte har tillgång till någon el.

    Vi går då över till missuppfattningen om att allt är Putins fel. Problemet med den svenska och europeiska energikrisen är att svenska och europeiska politiker har fört en energipolitik som tagit oss så nära gränsen att det bara var en tidsfråga innan kollapsen skulle ske. Nu blev det Putin som blev den utlösande faktorn men det hade lika gärna kunnat vara en ovanligt kall vinter eller en period med torka som blivit den utlösande faktorn.

    Om våra politiker, istället för att ägna sig åt miljöpopulism, ägnat sig åt en långsiktigt hållbar energipolitik så hade vi inte hamnat i ett lika bekymmersamt läge. Visserligen skulle en störning av den storleksordningen som invasionen av Ukraina lett till ändå ha inneburit ett problem men med en hållbar energipolitik skulle konsekvenserna varit lättare att hantera utan allt för stora kostnader för samhället och för enskilda individer.

    Vi har nu ett bekymmersamt läge som inte kommer att försvinna bara för att vissa inte förstår hur ett energisystem fungerar. Återstår då att se vad vi kan göra för att lösa den akuta krisen. Här finns det nog bara en väg att gå och det är att be om en mild vinter och att åtminstone tidvis stänga ner delar av elnätet för att hushålla med den produktionskapacitet vi har. Vi skulle till exempel kunna stänga tunnelbanan, förbjuda rulltrappor och släcka all offentlig belysning.

    När det kommer till den långsiktiga lösningen så behöver vi en långsiktigt hållbar energipolitik. Troligen är en kombination av energibesparingar, kärnkraft samt en stor satsning på forskning om alternativa energikällor den bästa vägen framåt. Men det kräver att vi skrotar miljöpopulismen och övergår till en mer pragmatisk energipolitik. Frågan är om någon politiker är beredd att ta långsiktiga beslut som inte gynnar dem själva utan vars frukter inte kommer att kunna skördas förrän långt efter att de avgått och deras efterträdare tagit över.
  • Friger
    nihka skrev 2022-09-11 13:26:34 följande:
    Och du bakar urskiljningslöst ihop vad Jönsson säger och utelämnar att säga till något objektivt.

    Ett subjektivt urval av källor ger inte en objektiv granskning.
    Nja, Jönsson säger ju i princip samma sak som jag gör, och tycker ungefär som jag tycker på området.

    Sverige har effektbrist är vad han säger. Det är vad jag säger. Det är vad Svenska Kraftnät säger. De tillägger att det kommer att bli värre.

    Undrar hur många som måste frysa ihjäl för att Mp ska ändra uppfattning? Eller offren kanske tjänar ett högre syfte?
  • nihka
    nattuw skrev 2022-09-11 13:34:01 följande:
    Det hela är mycket enkelt. El tillverkas och används i realtid. OM det inte finns tillräckligt produktionskapacitet vid ett enskilt tillfälle spelar det ingen roll hur mycket överkapacitet det finns vid ett annat tillfälle. Du kommer inte att kunna ladda din telefon eller driva en respirator eftersom du helt enkelt inte har tillgång till någon el.

    Vi går då över till missuppfattningen om att allt är Putins fel. Problemet med den svenska och europeiska energikrisen är att svenska och europeiska politiker har fört en energipolitik som tagit oss så nära gränsen att det bara var en tidsfråga innan kollapsen skulle ske. Nu blev det Putin som blev den utlösande faktorn men det hade lika gärna kunnat vara en ovanligt kall vinter eller en period med torka som blivit den utlösande faktorn.

    Om våra politiker, istället för att ägna sig åt miljöpopulism, ägnat sig åt en långsiktigt hållbar energipolitik så hade vi inte hamnat i ett lika bekymmersamt läge. Visserligen skulle en störning av den storleksordningen som invasionen av Ukraina lett till ändå ha inneburit ett problem men med en hållbar energipolitik skulle konsekvenserna varit lättare att hantera utan allt för stora kostnader för samhället och för enskilda individer.

    Vi har nu ett bekymmersamt läge som inte kommer att försvinna bara för att vissa inte förstår hur ett energisystem fungerar. Återstår då att se vad vi kan göra för att lösa den akuta krisen. Här finns det nog bara en väg att gå och det är att be om en mild vinter och att åtminstone tidvis stänga ner delar av elnätet för att hushålla med den produktionskapacitet vi har. Vi skulle till exempel kunna stänga tunnelbanan, förbjuda rulltrappor och släcka all offentlig belysning.

    När det kommer till den långsiktiga lösningen så behöver vi en långsiktigt hållbar energipolitik. Troligen är en kombination av energibesparingar, kärnkraft samt en stor satsning på forskning om alternativa energikällor den bästa vägen framåt. Men det kräver att vi skrotar miljöpopulismen och övergår till en mer pragmatisk energipolitik. Frågan är om någon politiker är beredd att ta långsiktiga beslut som inte gynnar dem själva utan vars frukter inte kommer att kunna skördas förrän långt efter att de avgått och deras efterträdare tagit över.
    Då borde du förstå att den elen du använder i realtid är en mix av inhemskt producerad och importerad el.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-09-11 12:21:59 följande:
    Socialdemokratisk partiarbetare som valspurtar på sociala medier:

    "Det är faktiskt inte 1/3-del utan 40%!"

    Drömmer
    6,66 mer, undra vad du ville ha sagt med det?
    Friger skrev 2022-09-11 12:52:39 följande:
    Tvärt om, det är otroligt seriöst.

    Till skillnad från er som angriper honom som person istället för hans argument.

    Vad som är oseriöst är att strunta i Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs och anse sig veta bättre än denne.


    Man undrar när du ska förklara varför du vet bättre än den som var med när beslutet togs.
    Och komiken är att all fakta fanns där och KillBill och Padirac gav den helt gratis till dig och du vägrade ta in fakta och istället fortsätt din desinformation.


     


    Vad är det för politik man måste desinformera för att föra ut sitt "budskap"?


    nihka skrev 2022-09-11 13:26:34 följande:
    Och du bakar urskiljningslöst ihop vad Jönsson säger och utelämnar att säga till något objektivt.

    Ett subjektivt urval av källor ger inte en objektiv granskning.

    Viktigt med denna användare, det är att den har desinformerat elkrisen i veckor nu, kanske tom månader.
    Så om jönsson passar agendan, så bryr sig inte denna användare om det stämmer eller ej har vi lärt oss med dessa månader.


     


    Och man undra vad det är för politik som inte klarar av att återge något korrekt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-09-11 10:53:27 följande:
    Tråd på Twitter om den där havsbaserade vindkraften som ska gå så fort att bygga ut. Exempel från projekt utanför Söderhamn.

    mobile.twitter.com/stakmaskin/status/15657858...

     


    Före den som inte kan/vill läsa en tråd på Twitter så är huvudpoängen 13 m3 oljor och liknande per verk och miljontals ton betong och sten för fundamenten. 

    Allt utspritt på en yta stor som en hel svensk kommun typ Nacka eller Staffanstorp.

    Och vad får vi för det?

    Jo, el motsvarande 1/3-dels kärnkraftverk i max 20 år.

    Och så undrar människor varför havsbaserad vind är en dålig idé?

    Ingen vet detta ÖVERHUVUDTAGET, då argumenten är så undermåliga, då får fråga dina egna som bara vill ha kärnkraftverk.


     


    Vi andra som ser all energi som bra och om den även är säker, vi har ingen nått emot något vindkraftverk.
    Udda du skriver nått sånt, och nej, havsvindkraftverk är inget dåligt, men är det vackert, nä, det är det inte och det är inte heller kärnavfall.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Friger skrev 2022-09-11 13:46:07 följande:
    Nja, Jönsson säger ju i princip samma sak som jag gör, och tycker ungefär som jag tycker på området.

    Sverige har effektbrist är vad han säger. Det är vad jag säger. Det är vad Svenska Kraftnät säger. De tillägger att det kommer att bli värre.

    Undrar hur många som måste frysa ihjäl för att Mp ska ändra uppfattning? Eller offren kanske tjänar ett högre syfte?
    Jamen vad bra. Han tycker som du gör och då har han rätt. Det är ett bra rättesnöre för att bedöma objektivitet  
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Friger skrev 2022-09-11 12:52:39 följande:
    Tvärt om, det är otroligt seriöst.

    Till skillnad från er som angriper honom som person istället för hans argument.
    Jönsson är välkommen att lägga fram sina argument i tråden - men det har jag inte sett hittills.

    döremot en del som av lathet läger fram hans alster utan att redigöra för vad de vill argumentera för mer än att de håller med Jönsson  

    Alltså ätr det Jönssons argumentation och inte några av de fakta Jönsson presenterar som läggs fram

    Jönssons argumentation är av undermålig kvalitet.
  • klyban
    Padirac skrev 2022-09-11 14:16:29 följande:
    Jönsson är välkommen att lägga fram sina argument i tråden - men det har jag inte sett hittills.

    döremot en del som av lathet läger fram hans alster utan att redigöra för vad de vill argumentera för mer än att de håller med Jönsson  

    Alltså ätr det Jönssons argumentation och inte några av de fakta Jönsson presenterar som läggs fram

    Jönssons argumentation är av undermålig kvalitet.

    Jag tror denna använder är svårt bränd med desinformationen och missa fakta som ni gav han många ggr om varför reaktorerna lade ned.
    Och att han inte längre vågar kvantifiera detta i rädsla att bli svårt bränd igen.

    För frågan varför han tror sig veta bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs är talande, och den tystnad som följde.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko