• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dhalia
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-10 12:16:34 följande:

    Har fortfarande inte hört nåt från sjukhuset sen ÄP i fredags. 

    Det är så konstigt att bara för att det inte blev nån insättning nu så informerar de inte förrän efter man ev lyckats frysa in nåt. Istället för löpande om befruktning, 2-dagars osv. :( 

    Känner mig så nervös över att det inte ska bli nåt alls till frysen trots att de plockade 22 st och sannolikheten att nån skulle klara sig ändå är rätt hög. 

    ska jag ringa och fråga eller snällt vänta till fredag?  


    Hej om du gjorde äggplock i fredags så är den 4 dagar gammal nu å dem brukar frysa dag 5 eller 6. Så du får nog inte reda på än resultat, kanske på fredag. Skulle dem ringa eller får ni brev hem? Du kan ju säkert ringa och fråga hur många som blev befruktade åtminstone :)
  • Dhalia
    Asplövet18 skrev 2021-03-10 15:19:09 följande:

    Heej, 

    Åh spännande! Så ni har ett barn redan via ivf? hur många försök tog det?

    Vi har varit ofriv. barnlösa i nästan 3,5 år. I maj 2019 upptäcktes pcos men nu inför ivf var mitt amh endast 0,9 pmol/l så det är diskrepans mellan mina många äggblåsor men låga amh, Läkarna vet inte varför. Letrozol har inte fungerat bra alls för oss, med för många växande äggblåsor som sedan tillbakabildats. Har aldrig någonsin fått ett plus...

    Detta är vår första runda och fick ut 5 ägg, varav 4 blev fina blastocyster och fick 3 till frysen  Var förtvivlad först över att det bara var 5 ägg men nu när vi fick så fint resultat känns det lite bättre. Men är så himla nervös och kan inte föreställa mig att det skulle vilja fästa. Denna väntan ger mig grov ångest och blir både stressad och ettrig av att behöva vänta så länge haha. De sa ingen grading till mig, men de sa att det var ett perfekt embryo och väldigt vacker (?) 

    Hur ser er resa ut?  :) <3 


    Hej, wooow vilket bra resultat tanken på så få ägg. Låter ju väldigt lovande :) Fick du tillbaks en 2 dagars då?
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-10 13:05:28 följande:

    Ja härligt att vara ruvare, men tyvärr ringde de från kliniken och sa att det andra embryot slutat utveckla sig så gick ej att frysas :/ så det är verkligen all in på det lilla pyret där inne nu! Jag frågade även om det var ett naturligt eller ICSI som jag fick tillbaka och det var ett ICSI.

    usch alltså man vågar ju knappt hoppas att det ska gå vägen men jo det är ju det sista som överger en... hehe ja gravidillamåendet och andra åkommer relaterat till det får man ju bara se till att överleva ;)


    Åh nej vad tråkigt! :( Nu hoppas vi det är ett riktigt guld-embryo du bär på. Det kan absolut gå, chansen är ju så bra som den kan bli med en blastocyst. Håller mina tummar!
  • Iväntanpåivf
    Dhalia skrev 2021-03-10 16:02:35 följande:
    Hej om du gjorde äggplock i fredags så är den 4 dagar gammal nu å dem brukar frysa dag 5 eller 6. Så du får nog inte reda på än resultat, kanske på fredag. Skulle dem ringa eller får ni brev hem? Du kan ju säkert ringa och fråga hur många som blev befruktade åtminstone :)
    de skulle ringa på fredag. 

    är kluven till att fråga :) så nervös att få höra att alla dött eller nåt annat nedslående. all denna väntan är hopplös :)
  • Inalina
    Asplövet18 skrev 2021-03-10 15:19:09 följande:
    Heej, 

    Åh spännande! Så ni har ett barn redan via ivf? hur många försök tog det?

    Vi har varit ofriv. barnlösa i nästan 3,5 år. I maj 2019 upptäcktes pcos men nu inför ivf var mitt amh endast 0,9 pmol/l så det är diskrepans mellan mina många äggblåsor men låga amh, Läkarna vet inte varför. Letrozol har inte fungerat bra alls för oss, med för många växande äggblåsor som sedan tillbakabildats. Har aldrig någonsin fått ett plus...

    Detta är vår första runda och fick ut 5 ägg, varav 4 blev fina blastocyster och fick 3 till frysen Glad Var förtvivlad först över att det bara var 5 ägg men nu när vi fick så fint resultat känns det lite bättre. Men är så himla nervös och kan inte föreställa mig att det skulle vilja fästa. Denna väntan ger mig grov ångest och blir både stressad och ettrig av att behöva vänta så länge haha. De sa ingen grading till mig, men de sa att det var ett perfekt embryo och väldigt vacker (?) Foten i munnen

    Hur ser er resa ut?  :) <3 
    ja precis vår dotter är 22 månader snart, funkade på andra IVFen med första FET. Gjorde den i Prag då och var mkt nöjda med kliniken (vi bor i schweiz)  men innan dess var vi också ofrivilligt barnlösa i 4 år.. har fortfarande inte hittat anlendingen att det inte funkar så nu struntar jag i att leta längre och bara hoppas det ska gå med syskonförsöket så småningom. (ja förhoppningsvis nu då ;))
    Nu gör vi IVF på hemmaplan i Schweiz då det inte går att resa för tillfället och speciellt inte till Tjeckien som ligger nr 1 på Coronalistan tyvärrObestämd

    alltså wow 4 blastocyster på 5 ägg är ju helt otroligt bra resultat!!! då verkar du ha bra kvalitet på dina ägg så jag tror stenhårt på din lilla därinne nu!!Glad jag fick 12 ägg men endast 4-5 befruktades och tydligen bara 1 överlevde nu till dag 5, så är ju tacksam över det i alla fall!

    HAHA härligt att embryot var vackert, låter lovande ;) nej man måste fråga embryologen specifikt efter gradingen för det är bara de som har koll på det ;) 
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-10 16:28:05 följande:
    Åh nej vad tråkigt! :( Nu hoppas vi det är ett riktigt guld-embryo du bär på. Det kan absolut gå, chansen är ju så bra som den kan bli med en blastocyst. Håller mina tummar!
    ja precis får hoppas det är vår lilla champion som ligger o fäster därinne just nu....har en vän som också gjorde IVF och hennes enda överlevare till blastocyst blev en son så jag håller fast i solskenshistorierna!
  • Inalina
    Dhalia skrev 2021-03-10 15:19:13 följande:
    Nej va tråkigt :( blir ytterligare press på lillen, men den ska stanna nu ja!! Hade ni kvar fler vi landstinget eller gör ni privat. Sorry om du sagt innan, svårt att ha koll ibland på alla.

    Ruvar nu på en 2dagars som var 4 celler, den såg bra ut och fick betyg 1 av 3. Vi hade totalt 8 befrukade av 12 normala ägg. Så resten odlas vidare, dem kunde inte säga hur prognosen ser ut, dag 2 är ju så tidigt. Brukar ju skita sig för oss härefter i utvecklingen, men hoppas att allt kosttillskott ska hjälpa något och att någon kan frysas.
    Japp får hoppas den klarar pressen heheTungan ute speciellt då vi lägger ca 100 000 SEK på detta enda lilla embryo... herregud....

    Så härligt att du ruvar och fick högst betyg! 8 befruktade låter toppen hoppas flera klarar sig till frysen!!!! håller alla tummar!!Hjärta
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-10 14:51:25 följande:

    Kanske är så att symtom kan komma efter BIM. Känns som det är så många som känner innan.


    Jag letar bara efter tecken hela tiden. Är nästan sugen på att testa redan nu på fredag, främst för att jag även ska ut med vänner som ska dricka och hade velat veta, men tror inte jag hade vågat dricka även om det var negativt haha. Så kanske lika bra att vänta, svårt att ha is i magen bara.


    Har du hunnit tänka något på testdag? Såg att det inte blev något till frysen, supertråkigt. Får verkligen hoppas på ruvarn nu då!


    ja svårt att veta vad som är gravidsymptom eller annat när man proppat i sig en del hormoner och olika progesteron etc Obestämd vore ju märkligt om man inte blir påverkar av allt det där heller, men givetvis har många tidiga symptom också! 

    Vilken RD blir det på fredag? jag tänkte testa nästa tisdag på RD 6, har fått positivt på RD6 tidigare så tänkte att om det är nåt då kanske jag kan se tillstymmelse till streck...
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-10 18:17:37 följande:
    ja svårt att veta vad som är gravidsymptom eller annat när man proppat i sig en del hormoner och olika progesteron etc Obestämd vore ju märkligt om man inte blir påverkar av allt det där heller, men givetvis har många tidiga symptom också! 

    Vilken RD blir det på fredag? jag tänkte testa nästa tisdag på RD 6, har fått positivt på RD6 tidigare så tänkte att om det är nåt då kanske jag kan se tillstymmelse till streck...
    På fredag blir det RD9, på en två dagars. i en vanlig cykel hade det väl räknats som 11 DPO och man bör kunna se ett sträck, tror det blir att vi testar på nästan "samma dag", fast på olika dagar :)
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-10 18:13:38 följande:

    ja precis får hoppas det är vår lilla champion som ligger o fäster därinne just nu....har en vän som också gjorde IVF och hennes enda överlevare till blastocyst blev en son så jag håller fast i solskenshistorierna!


    Det gör du rätt i! :) Det behövs ju faktiskt bara ett enda bra embryo. Åh vad jag hoppas få starta snart nu när jag läser om alla i tråden som ruvar.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021