• Anonym (Ledsen snart tant)

    Ytlig som vill ha gåvor?

    Med risk för att få höra att jag har helt fel fokus - men det här tär på mig och sårar mig.

    Min sambo har flera gånger vid årsdagar, födelsedagar etc sagt ?jag kompenserar dig en annan gång? när han inte hunnit köpa nån present. Det har såklart känts lite snopet och tråkigt, men har litat på hans ord och sett fram emot en överraskning längre fram.

    Och jag uppskattar att vi delar på både kostnader och sysslor avseende hem och hushåll. Han ger komplimanger och bär de tyngsta kassarna när vi handlar och sådant. Vilket också är saker jag blir glad av.

    Vi tjänar lika mycket och har ca 10 tkr kvar vardera när räkningarna är betalda. Jag köper sällan något till mig själv utan väljer att lägga undan eller handla till mina barn (ej gemensamma).

    Uppmärksammar gärna honom och hans intressen och har bland annat gett honom en temaresa, en dyrare klocka och teknikprylar.

    Nu fyller jag 40 i år och han har pratat om det då och då i över ett år. Så jag hoppades såklart att det var nu min ?kompensation? skulle komma. Men så säger han härom kvällen att han har inga pengar sparade så tyvärr blir det inte nåt storslaget. (Han lägger sina pengar främst på sin hobby).

    Jag är så ledsen och besviken. Känner mig sårad, oviktig och lite dum som hoppats och trott på att han sparat till ett lite finare smycke, blommor, en god middag eller något annat som visat på uppskattning. Nu blir det ingenting sådant även om jag tror att han nog kommer säga grattis, kanske köpa en kaka och ett kort.

    Kämpar med känslor av att dels känna att jag begär för mycket och får skylla mig själv som har sådana förväntningar. Samtidigt så ser jag hur andra kvinnor tycks få det jag så gärna velat få i form av gåvor och uppvaktning.

    Hur resonerar andra kring detta?

  • Svar på tråden Ytlig som vill ha gåvor?
  • Anonym (PP)

    Ts verkar ha fastnat i tanken om att mannen ska visa uppskattning i form av en present som helst ska vara dyr.
    Jag tror att han visar uppskattning hela tiden när han gör saker men det tycker inte ts är uppskattning, tex om mannen byter vinterdäck på ts bil. Jag misstänker att det finns en del här att ts vill kunna visa för andra att mannen uppskattar henne. Och när han inte manifesterar detta på ett sätt som ts kan visa släkt o vänner på det sättet som tex en fin klocka känner sig ts besviken.
    Detta resonemang innehåller flera lager och kräver självrannsakan så jag förväntar mig inte att ts eller FL klarar detta.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ledsen snart tant) skrev 2021-01-20 16:19:04 följande:

    Tror det som någon var inne på handlar om både erfarenheter och mognad. Har faktiskt sagt precis det - att han kunde ha sparat en liten summa varje månad de senaste två åren (det är två år sedan han fyllde och fick sin drömresa med allt under och kring av mig + att jag involverat hans närmaste i överraskningen). Han sa redan då och har sagt många gånger - att han vill göra någon speciellt för mig detta år. Och det gick mig att tro att han sparade till det.... Men tyvärr :(

    När jag tog upp det om att spara en liten summa varje månad blev han sur och svarade att jag vet att han inte är bra på pengar.

    Mycket annat är bra mellan oss. Men det som inte är bra känns rätt så låst då vi hamnar i samma situation - jag påtalar något (inte blir arg, utan lyfter i normal samtalston) att jag blir sårad av något han gör eller säger. Och han blir sur/arg och menar att jag klankar ner på honom och får honom att må dåligt. Jag blir upprörd och arg av att inte få tala om vad jag hade önskat. Han hotar med att gå/går iväg ut och jag blir ledsen. Sen får jag trösta och försöka göra honom glad igen när han kommer tillbaka.

    Det börjar tära på mig och det här med födelsedagen känns lite som droppen.

    Jag har konstaterat för mig själv att jag har det otroligt bra. Fint boende, bra jobb, vänner, familj och fantastiska barn. Att inte få presenter av min sambo är en skitsak på det stora hela.

    Det är engagemanget jag vill ha, att det som är viktigt för mig räknas. Så jag har beställt mina egna presenter nu.

    Jag kommer inte ändra mitt sätt att ge. Det är ju inte jag. Men behöver jobba på att inte känna besvikelse och ta det personligt att inte få något tillbaka för det jag ger.


    Så du kommer att fortsätta ge bort dina pengar till en man som så öppet visar att han tycker det är ok att ljuga för dig, som så öppet visar att han inte respekterar dig? 

    Det du menar är alltså att du är en person man kan spotta på. För det är ju det han gör. 
  • Anonym (Falabella)

    Jag fattar inte varför det ens är jobbigt med hans patetiska försök att skuldbelägga dig.

    Jag hade bara bekräftat det och sagt:

    "Ja, jag tycker faktiskt att du ska må dåligt över att du är en egoist som lovar saker och sen levererar noll.

    Gör en omröstning på internet och se hur många som tycker det är okej att ge inget alls till sin partner i 40-årspresent när man har snackat bort andra presenter i flera år först med hänvisning till att "jag tar igen det när du fyller jämnt".

    Tror du på riktigt att de hade hållit med dig här - kan du svara mig på det, vad tror du?"

  • Anonym (Falabella)
    Anonym (PP) skrev 2021-01-20 16:51:54 följande:

    Ts verkar ha fastnat i tanken om att mannen ska visa uppskattning i form av en present som helst ska vara dyr.
    Jag tror att han visar uppskattning hela tiden när han gör saker men det tycker inte ts är uppskattning, tex om mannen byter vinterdäck på ts bil. Jag misstänker att det finns en del här att ts vill kunna visa för andra att mannen uppskattar henne. Och när han inte manifesterar detta på ett sätt som ts kan visa släkt o vänner på det sättet som tex en fin klocka känner sig ts besviken.
    Detta resonemang innehåller flera lager och kräver självrannsakan så jag förväntar mig inte att ts eller FL klarar detta.


    Men lägg ner ert pipande om vinterdäck, det är så himla löjligt så jag spyr!

    Det är något som sker 2 ggr per år okej och inte överhvudtaget jämförbart med någon hushållssyssla som behöver utföras varje dag eller varje vecka eller ens varje månad. 

    Men det ska väl vara en karl till att tigga beröm för att han typ går till tandläkaren en gång om året...Obestämd

    Vi vet inget om vad vad TS man gör i vardagen, hon skriver bara att de delar på  sysslorna, och det innebär inte att man inte har rätt att vänta sig en present på sin jämna födelsdag.
  • Anonym (Ledsen snart tant)

    Tack för grattishälsning först och främst

    Ja, det finns ett visst mått av att kunna berätta om för vänner när de frågar om jag fått något speciellt - det behöver inte vara dyrt - men däremot med tanke bakom och mina intressen i fokus.

    MEN! Om han hade gett mig något som inte är lämpligt att berätta för mormor (tex en intimpiercing om jag verkligen velat ha det) så hade jag varit lika lycklig för den som för en diamantring. Och hade bara svarat de som undrade att jag fick något väldigt speciellt, som jag ville ha, men det är hemligt vad. Och känt mig varm och lycklig inuti av att ha fått en önskan uppfylld utan att ha behov visa upp något.

    Och visst gör han annat! Jag är jätteglad att ha en sambo som tar hälften av disk, tvätt och matlagning! Vet att det inte är självklart i många relationer. Samtidigt - det är 2021 och något man bör dela på tycker jag.

    Hade uppskattat däckbyte, skjuts till jobbet och annat man kan göra för varann i vardagen, men sådant förekommer inte hos oss. Vi sköter vårt eget och har inte gemensam ekonomi, men delar på sysslorna (förutom barnen som är mina och jag tar fullt ansvar för).

  • Anonym (PP)
    Anonym (Falabella) skrev 2021-01-20 17:12:26 följande:
    Men lägg ner ert pipande om vinterdäck, det är så himla löjligt så jag spyr!

    Det är något som sker 2 ggr per år okej och inte överhvudtaget jämförbart med någon hushållssyssla som behöver utföras varje dag eller varje vecka eller ens varje månad. 

    Men det ska väl vara en karl till att tigga beröm för att han typ går till tandläkaren en gång om året...Obestämd

    Vi vet inget om vad vad TS man gör i vardagen, hon skriver bara att de delar på  sysslorna, och det innebär inte att man inte har rätt att vänta sig en present på sin jämna födelsdag.
    Ja precis som jag avslutade mitt inlägg så trodde jag inte att FL skulle klara av att förstå inlägget och du bevisade just det när du fastnade på vinterdäcken.
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (PP) skrev 2021-01-20 17:19:21 följande:
    Ja precis som jag avslutade mitt inlägg så trodde jag inte att FL skulle klara av att förstå inlägget och du bevisade just det när du fastnade på vinterdäcken.
    Nu är det rätt många som bor i BRF-lägenhet och då existerar inte de där utesysslorna som män hela tiden försöker ursäkta sig med.
  • Physalis

    Jag tycker som övriga att du inte är ytlig. Han har ljugit och givit dig falska förhoppningar. Nu efter flera år klämmer han ut sig att han inte vill ge presenter. Väldigt tråkigt och du har all rätt att vara besviken för hur han betett sig. Det är inget fel i att tycka det är onödigt med presenter men det är hans lögner som är problemet, inte hans synsätt.

    Ytterligare är problemet hur han beter sig när du tar upp din besvikelse. Och här känner jag att han beter sig riktigt illa med att bli arg, skuldbelägga dig och deraila ämnet istället för att lyssna, inse sitt fel occäh ta det på allvar.

    PS. Du ska inte vara tacksam för att han gör sin del i hemmet bara för att andra män är dåliga. Det är ett minimumkrav att ställa på en annan vuxen människa som man ska bo med.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (PP)
    Anonym (Falabella) skrev 2021-01-20 17:21:27 följande:
    Nu är det rätt många som bor i BRF-lägenhet och då existerar inte de där utesysslorna som män hela tiden försöker ursäkta sig med.
    Och en till som inte kunde förstå vad det handlar om.
  • Anonym (Egokille!)
    Physalis skrev 2021-01-20 17:27:58 följande:

    Jag tycker som övriga att du inte är ytlig. Han har ljugit och givit dig falska förhoppningar. Nu efter flera år klämmer han ut sig att han inte vill ge presenter. Väldigt tråkigt och du har all rätt att vara besviken för hur han betett sig. Det är inget fel i att tycka det är onödigt med presenter men det är hans lögner som är problemet, inte hans synsätt.

    Ytterligare är problemet hur han beter sig när du tar upp din besvikelse. Och här känner jag att han beter sig riktigt illa med att bli arg, skuldbelägga dig och deraila ämnet istället för att lyssna, inse sitt fel occäh ta det på allvar.

    PS. Du ska inte vara tacksam för att han gör sin del i hemmet bara för att andra män är dåliga. Det är ett minimumkrav att ställa på en annan vuxen människa som man ska bo med.


    +1
Svar på tråden Ytlig som vill ha gåvor?