• Tue 16 Feb 2021 11:39
    122469 visningar
    3083 svar
    3083
    122469

    Vi som planerar syskon 2022

    Hej! Vi har en dotter på 13 månader och jag börjar gå i tankar för barn nr 2. Många av mina vänner är redan gravida "igen"

    Vet inte hur man ska tänka? Tog nästan ett år för oss att plussa. Vår dotter är född januari 2020.

    Är det någon mer här som planerar syskon?

  • Svar på tråden Vi som planerar syskon 2022
  • Wed 17 Mar 2021 11:18
    #81
    Hadt skrev 2021-03-17 10:29:54 följande:

    Usch då vad jobbigt med en cysta! :(

    Håller tummarna att den minskar och försvinner och att din mens och ägglossning kommer igång som det ska :)


    Ja det var inga alls kul och få reda på och den var ganska stor också. Det är med största sannolikhet en så kallad "gulkroppscysta". Känns bra att jag kollas upp iallafall och får hjälp med min menscykel och ägglossning nu. Tack för omtanke och pepp! :)
  • Wed 17 Mar 2021 11:31
    #82
    Ik96 skrev 2021-03-17 10:04:31 följande:

    Nej jag har inte haft mens på två månader och innan den försvann har den varit väldigt oregelbunden väldigt länge. Min ägglossning fungerar inte som den ska så har därför fått en cysta så med hjälp av primolut ska den förhoppningsvis bli mindre. Har lämnat massa blodprov idag också för att kolla mina hormonvärden.


    Vad skönt att du får hjälp, håller tummarna att kroppen snart är på banan igen! Har din mens kommit igång än? <3
  • Anonym (Jenn)
    Wed 17 Mar 2021 11:44
    #83
    Gasellen87 skrev 2021-03-17 10:55:32 följande:
    Kan väll ta ett tag för kroppen att ställa om sig. Sen kan väll cykeln förändras oxå om inte annat med åldern. Hur gammal är du och hur länge har du ätit p-piller? Hur var din cykel innan?

    Min cykel är nog ganska regelbunden. Runt 28 dagar, oftast 27-30 dagar. Har oftast äl kring dag 13-15 tror jag. Fick mitt tredje barn i feb förra året. Så de första cyklerna va lite konstiga och korta men sedan i sep har de sett ut som ovan. Jag är 33 år, fyller 34 i höst.
    Jag är 35 år gammal och ätit ppiller sedan vårt första barn kom, dvs ca 4 år har jag ätit dem. Och slutade med pillerna i slutet av januari.. 

    Min cykel innan var rätt regelbunden om jag minns rätt, runt 27-29 dagar.
  • Wed 17 Mar 2021 12:02
    #84
    Emmissss skrev 2021-03-17 11:31:39 följande:

    Vad skönt att du får hjälp, håller tummarna att kroppen snart är på banan igen! Har din mens kommit igång än? <3


    Nej har inte haft mens på 2 månader :( läkaren förklarade att min ägglossning funkar inte som den ska. Jag släpper inte ägg som jag ska så därför bildas det cystor istället med vätska. Så därför kommer inte mensen heller. Men jag är glad att jag har tagit hjälp nu så inte cystan brister för det kan ju göra väldigt ont. Hoppas på att proverna jag tog idag också kan visa om jag har något konstigt med mina hormonvärden och isåfall få medicin för det.
  • Wed 17 Mar 2021 12:10
    #85
    Ik96 skrev 2021-03-17 12:02:00 följande:

    Nej har inte haft mens på 2 månader :( läkaren förklarade att min ägglossning funkar inte som den ska. Jag släpper inte ägg som jag ska så därför bildas det cystor istället med vätska. Så därför kommer inte mensen heller. Men jag är glad att jag har tagit hjälp nu så inte cystan brister för det kan ju göra väldigt ont. Hoppas på att proverna jag tog idag också kan visa om jag har något konstigt med mina hormonvärden och isåfall få medicin för det.


    Åh vad tråkigt att höra när det strular så! :( Nu har de iallafall koll på dig, hoppas det löser sig snart!!!
  • Wed 17 Mar 2021 12:17
    #86
    Emmissss skrev 2021-03-17 12:10:58 följande:

    Åh vad tråkigt att höra när det strular så! :( Nu har de iallafall koll på dig, hoppas det löser sig snart!!!


    Tack snälla för peppen! Känns som vi har lagt planerna på att börja försöka i april lite på is och nu ligger fokus på att få igång mens och ägglossning istället. När allt känns i balans kommer vi börja försöka och förhoppningsvis dröjer det inte länge till :)
  • Wed 17 Mar 2021 12:23
    #87
    Ik96 skrev 2021-03-17 11:18:20 följande:

    Ja det var inga alls kul och få reda på och den var ganska stor också. Det är med största sannolikhet en så kallad "gulkroppscysta". Känns bra att jag kollas upp iallafall och får hjälp med min menscykel och ägglossning nu. Tack för omtanke och pepp! :)


    Nej det förstår jag!

    Ja alltid bra att man kollar upp sig! Så man har koll på läget och kan utesluta andra saker.

    Har du börjat med primolut än? :)
  • Anonym (Försö­kmednr­2)
    Wed 17 Mar 2021 13:14
    #88
    Hadt skrev 2021-03-17 09:31:58 följande:

    Spännande! Har du heller ingen mens? Fick du bara primolut, vet vissa som får ägglossningsstimulerande också :)Har vi säkert, hänger där en del också haha! :) och har nog samma namn där också :)

    Men vad kul! Då är våra söner väldigt nära i ålder också!

    Ja jag är väldigt spänd på att se hur det går med denna kur, bara några dagar till nu!

    Hoppas du blir frisk snart så du kan komma till gyn :)


    Det förstår jag, hoppas den gör susen så du får igång din mens.

    Jaa, det hoppas jag med!
  • Wed 17 Mar 2021 14:02
    #89
    Hadt skrev 2021-03-17 12:23:15 följande:

    Nej det förstår jag!

    Ja alltid bra att man kollar upp sig! Så man har koll på läget och kan utesluta andra saker.

    Har du börjat med primolut än? :)


    Ja jag började i måndags :)
  • Wed 17 Mar 2021 14:16
    #90

    Älskar såna här trådar! (häckar även i BIM-trådar och gläds åt alla som plussar!)

    Jag och maken bestämde oss i december att vi skulle börja på en fjärde och sista i juli/augusti, så att det blir syskon i april/maj 2022. Då kommer storasyskonen vara 3.5 och 5 år, så lite större åldersskillnad gentemot vad vi är vana vid, men det kan nu bara vara skönt.

    Tar ut spiralen i slutet av april (så taggad!), försöker äta allsidigt och nyttigt, och har börjat ta folsyra!

Svar på tråden Vi som planerar syskon 2022