• Anonym (Skalman)

    Förstår inte hennes resonemang

    Lärde känna en kvinna i min egen ålder av en slump för några månader sedan. Vi klickade rätt fort och har umgåtts när vi kan. Vi har båda precis kommit ur lite trassliga förhållanden. Vi har hållit det på en vänskaplig nivå, men hon har samtidigt många gånger skrivit hur glad hon är att vi träffats, hur trygg hon känner sig med mig och hur öppen hon kan vara när vi pratar. Jag har också sagt att jag känner samma sak.

    Vi är båda singlar och sugna på att ge oss ut i dejtingsvängen men av någon anledning verkar det inte finnas på hennes karta att hon och jag kanske skulle ge varandra en chans. Hon har sagt hur svårt det är att hitta vettiga killar och hur katastrofala dejter hon varit på men håller mig samtidigt på ett behörigt avstånd.

    Jag hade förstått det om hon uttryckligen sagt till mig att jag inte är hennes typ. Men hon säger ju hela tiden vilken bra person jag är och hur hon trivs med mig - ändå vill hon inte ge det en chans att utvecklas vidare.

    Det känns lite som att bli nekad en jobbansökan och sen ringer den arbetsgivaren varje vecka för att klaga på den de anställde istället för dig.

    Vill inte låta bitter men jag är lite konfunderad eftersom om JAG hade träffat en person som jag klickar så bra med hade jag absolut gett det en chans. Känns ju bättre att göra det med någon man vet att man trivs med istället för att chansa på en dejtingsajt - igen.

    Resonerar jag helt fel här?

  • Svar på tråden Förstår inte hennes resonemang
  • Erika71
    Anonym (Skalman) skrev 2021-02-28 15:12:13 följande:
    Antar att vi alla är olika. Jag skulle hellre satsa på en relation som känns trygg än att försöka mig på något nytt, särskilt som det kommer tidiga varningsflaggor.
    Du skulle nog inte satsa på någon om du inte kände romantiska känslor för denne, tryggt eller ej. För oss som står utanför är det ganska tydligt tyvärr att du är friendzonad.
  • Anonym (Skalman)
    Erika71 skrev 2021-02-28 18:09:27 följande:

    Du skulle nog inte satsa på någon om du inte kände romantiska känslor för denne, tryggt eller ej. För oss som står utanför är det ganska tydligt tyvärr att du är friendzonad.


    Med det resonemanget kan man ju aldrig bli ihop med någon om man inte kände något från början. Vad är det som säger att vänskap aldrig kan utvecklas till nåt mer?
  • Erika71
    Anonym (Skalman) skrev 2021-02-28 18:52:34 följande:
    Med det resonemanget kan man ju aldrig bli ihop med någon om man inte kände något från början. Vad är det som säger att vänskap aldrig kan utvecklas till nåt mer?
    Det är klart att vänskap kan utvecklas men det är väldigt ovanligt. De flesta har träffats för att attraktion har uppstått och här har din vän till och med uttalat att du inte ska hoppas på något mer, du kan nog inte få en tydligare hint.

    Hur är de killarna hon dejtar? Är de lika dig?
  • neverpreggo
    Anonym (Skalman) skrev 2021-02-28 18:52:34 följande:
    Med det resonemanget kan man ju aldrig bli ihop med någon om man inte kände något från början. Vad är det som säger att vänskap aldrig kan utvecklas till nåt mer?
    Då brukar inte den enda vara så tydlig att hen endast vill ha vänskap utan mer att folk i kompisgäng blir kära. Klart att det kan hända om några år men det händer inte nu bara för att ni skulle gå på en dejt. Ni umgås och gör antagligen saker redan nu som kan räknas som dejt men som inte är det.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Skått) skrev 2021-02-28 12:50:29 följande:

    Osant. Här på Familjeliv.se så är det inte marigt för andra att tolka andras situation, utan att ha kommit samman med individerna det rör sig om.


    Det är sant men herr Skalman borde ta svaren med en nypa salt eftersom (troligtvis) ingen som svarar har sett förhållandet från båda sidor. Men visst, folk tolkar, attackerar och drar slutsatser hej vilt.
  • Anonym (Skalman)
    Erika71 skrev 2021-02-28 18:58:23 följande:
    Det är klart att vänskap kan utvecklas men det är väldigt ovanligt. De flesta har träffats för att attraktion har uppstått och här har din vän till och med uttalat att du inte ska hoppas på något mer, du kan nog inte få en tydligare hint.

    Hur är de killarna hon dejtar? Är de lika dig?
    Raka motsatsen, om hon inte ljuger för mig.
  • fröken88

    Hej TS! Jag skulle säga att jag förstår dig till viss del, men jag förstår henne till 100 procent. 

    Jag har visserligen inte precis kommit ur ett förhållande, men jag har tydliga värderingar och gränser kring vänskapsrelationer och kärleksrelationer.

    Jag värderar vänskap otroligt högt och jag har många nära vänskapsrelationer, främst med andra kvinnor och en homosexuell man. Vänskap med heterosexuella män är mycket svårare dock, just för att jag vill ha det som i mina vänskapsrelation med kvinnor - känna mig trygg, kunna prata om allt mellan himmel och jord - men VIKTIGT! Jag skulle aldrig inleda en vänskapsrelation med en man jag är sexuellt attraherad av. Om jag är attraherat av en man så inleder jag det dels genom vänskap, men jag flirtar också och är tydlig med att jag vill ha mer än vänskap.

    Detta verkar vara svårt för många heterosexuella män att acceptera. Jag har många gånger inlett vad jag trott varit vänskapsrelationer för att sedan inse att männen vill ha något annat eller mer nämnare bestämt. 

    Det är svårt för man kan inte styra över sexuell attraktion, men min gissning är att hon inte är sexuellt attraherad av dig och ser dig som en viktig och nära vän, men ingenting romantiskt/sexuellt. Om hon velat mer skulle hon visat det vid det här laget. 

    Du får fundera om ni ska prata, men utifrån min synvinkel är det glasklart att hon inte är sexuellt attraherad av dig - men du av henne.

    Min fråga till dig är snarare varför inleder du en vänskap med någon när du egentligen vill ha mer? Varför var du inte tydlig? 

  • Anonym (FZ)

    Hon verkar uppenbarligen inte se dig några romantiska/sexuella sätt så du kan nog glömma att det blir något mer än vänskap med henne.

    Men om jag vore dig TS och varit intresserad av mer än vänskap med henne, skulle jag göra klart för henne att jag inte är intresserad av att vara den hon ojar sig över alla dåliga män hon träffar, det kan hon ta med någon tjejkompis.
    Även om det inte är hennes avsikt (hon tänker nog inte ens på det eftersom du inte har talat om att du vill ha mer än bara vänskap), skulle bara kännas frustrerande att hon hela tiden väljer "dåliga" män samtidigt som hon har sagt hur bra jag är.

    Det kanske är nyttigt för dig att minska din kontakt med henne ett tag om det är så att du har mer än vänskapliga känslor för henne?

  • Anonym (Skått)
    Erika71 skrev 2021-02-28 18:58:23 följande:
    Det är klart att vänskap kan utvecklas men det är väldigt ovanligt. 
    Helt korrekt. Här på Familjeliv.se så är det ytterst sällsynt att vänskap kan utvecklas till något mer.
    I realiteten så händer det dock mycket frekvent.
  • Anonym (Skått)
    Anonym (Mina) skrev 2021-02-28 19:15:40 följande:
    Det är sant men herr Skalman borde ta svaren med en nypa salt eftersom (troligtvis) ingen som svarar har sett förhållandet från båda sidor. Men visst, folk tolkar, attackerar och drar slutsatser hej vilt.
    Här på Familjeliv.se så är många sakkunniga om andra individers tillvaro.
Svar på tråden Förstår inte hennes resonemang