• Anonym (Skalman)

    Förstår inte hennes resonemang

    Lärde känna en kvinna i min egen ålder av en slump för några månader sedan. Vi klickade rätt fort och har umgåtts när vi kan. Vi har båda precis kommit ur lite trassliga förhållanden. Vi har hållit det på en vänskaplig nivå, men hon har samtidigt många gånger skrivit hur glad hon är att vi träffats, hur trygg hon känner sig med mig och hur öppen hon kan vara när vi pratar. Jag har också sagt att jag känner samma sak.

    Vi är båda singlar och sugna på att ge oss ut i dejtingsvängen men av någon anledning verkar det inte finnas på hennes karta att hon och jag kanske skulle ge varandra en chans. Hon har sagt hur svårt det är att hitta vettiga killar och hur katastrofala dejter hon varit på men håller mig samtidigt på ett behörigt avstånd.

    Jag hade förstått det om hon uttryckligen sagt till mig att jag inte är hennes typ. Men hon säger ju hela tiden vilken bra person jag är och hur hon trivs med mig - ändå vill hon inte ge det en chans att utvecklas vidare.

    Det känns lite som att bli nekad en jobbansökan och sen ringer den arbetsgivaren varje vecka för att klaga på den de anställde istället för dig.

    Vill inte låta bitter men jag är lite konfunderad eftersom om JAG hade träffat en person som jag klickar så bra med hade jag absolut gett det en chans. Känns ju bättre att göra det med någon man vet att man trivs med istället för att chansa på en dejtingsajt - igen.

    Resonerar jag helt fel här?

  • Svar på tråden Förstår inte hennes resonemang
  • Anonym (Mandel)

    Din enda chans är möjligtvis att börja dejta själv och även låta henne veta om det. När en del kvinnor märker att andra kvinnor intresserar sig för en så kan de trigga dom. Vad är det jag missat som andra kvinnor ser i honom? 


    Men, det troligaste är att du bara är vän, och har du fler vänner så får du väl umgås med henne på samma sätt som du umgås med dem.

  • Anonym (Skalman)
    fröken88 skrev 2021-02-28 20:58:38 följande:

    Hej TS! Jag skulle säga att jag förstår dig till viss del, men jag förstår henne till 100 procent. 

    Jag har visserligen inte precis kommit ur ett förhållande, men jag har tydliga värderingar och gränser kring vänskapsrelationer och kärleksrelationer.

    Jag värderar vänskap otroligt högt och jag har många nära vänskapsrelationer, främst med andra kvinnor och en homosexuell man. Vänskap med heterosexuella män är mycket svårare dock, just för att jag vill ha det som i mina vänskapsrelation med kvinnor - känna mig trygg, kunna prata om allt mellan himmel och jord - men VIKTIGT! Jag skulle aldrig inleda en vänskapsrelation med en man jag är sexuellt attraherad av. Om jag är attraherat av en man så inleder jag det dels genom vänskap, men jag flirtar också och är tydlig med att jag vill ha mer än vänskap.

    Detta verkar vara svårt för många heterosexuella män att acceptera. Jag har många gånger inlett vad jag trott varit vänskapsrelationer för att sedan inse att männen vill ha något annat eller mer nämnare bestämt. 

    Det är svårt för man kan inte styra över sexuell attraktion, men min gissning är att hon inte är sexuellt attraherad av dig och ser dig som en viktig och nära vän, men ingenting romantiskt/sexuellt. Om hon velat mer skulle hon visat det vid det här laget. 

    Du får fundera om ni ska prata, men utifrån min synvinkel är det glasklart att hon inte är sexuellt attraherad av dig - men du av henne.

    Min fråga till dig är snarare varför inleder du en vänskap med någon när du egentligen vill ha mer? Varför var du inte tydlig? 


    Det var inte jag som tog initiativet att börja umgås, det var hon som gjorde det. Hon har hela tiden varit den drivande och den som skrivit mest. Hon har också många gånger påtalat att jag gör henne glad. Hon har tagit initiativ till att ses. Hon skriver till mig varje dag och undrar hur jag har det. Jag antar att gränsen mellan vänskap och flirtande inte är så tydlig som jag först trodde.
  • Erika71
    Anonym (Skalman) skrev 2021-02-28 20:40:29 följande:
    Raka motsatsen, om hon inte ljuger för mig.
    Då har du ju en hint om vad som attraherar henne. 

    Jag beklagar att du utsätts för det här, hon borde veta bättre och känna av dina signaler men jag antar att du är en väldigt bra vän och någon hon har roligt med (plus att hon antagligen mår bra av den uppmärksamheten hon får av dig).

    Det enklaste är nog att fråga henne så att du sedan kan släppa det. Det är inte säkert att er vänskap kan fortsätta på samma sätt men du verkar inte må helt bra som det är nu i alla fall...
  • Anonym (Skått)
    Anonym (Mandel) skrev 2021-02-28 22:59:19 följande:

    Din enda chans är möjligtvis att börja dejta själv och även låta henne veta om det. När en del kvinnor märker att andra kvinnor intresserar sig för en så kan de trigga dom. Vad är det jag missat som andra kvinnor ser i honom? 


     


    Mycket riktigt. Kvinnor vill titt som tätt att en man har blivit accepterad av andra kvinnor. För då dristar hon sig att ge mannen en utsikt att lyckas.
  • Anonym (Skalman)
    Erika71 skrev 2021-03-01 07:22:00 följande:

    Då har du ju en hint om vad som attraherar henne. 

    Jag beklagar att du utsätts för det här, hon borde veta bättre och känna av dina signaler men jag antar att du är en väldigt bra vän och någon hon har roligt med (plus att hon antagligen mår bra av den uppmärksamheten hon får av dig).

    Det enklaste är nog att fråga henne så att du sedan kan släppa det. Det är inte säkert att er vänskap kan fortsätta på samma sätt men du verkar inte må helt bra som det är nu i alla fall...


    Måste väl inse att jag inte alls förstår hur attraktion fungerar eller så är vi bara så olika. För mig känns det väldigt konstigt att välja någon som ger dåliga vibbar (som hon sagt om signa dejter) framför någon som gör henne glad, bryr sig om henne, ger henne trygghet (vilket hon sagt om mig).

    Antar att vi vill olika saker här i livet.
  • Anonym (Nonine)

    Jag gjorde det misstaget att jag gifte mig med en man jag var trygg med, som var en bra vän och utåt sätt var vi det perfekta paret. Jag älskade honom som vän och människa men det fanns aldrig kemi eller attraktion på det sättet. Det fungerade bra i 2-3 år men sen började det gnaga och sista 5 åren hade vi det dåligt. Vi var två vänner som bodde under samma tak och det tärde enormt på oss. Det fanns ingen närhet, inget djup eller något. Den enda kommunikation vi hade efter ett par år var om hus, hem, barn och praktiska saker men inget mer. Vi gick i parterapi i 3 år men det hjälpte inte, vi kom bara längre i från varandra. Med facit i hand borde vi aldrig blivit ihop. Saknas det där lilla sista blir det sällan bra. 

    Jag har idag en vän jag älskar som vän och han betyder otroligt mycket för mej. Vi har riktigt djupa samtal och kan prata om allting. I perioder har jag tom känt mig attraherad av honom och tänkt tanken på att vi kanske skulle testa men jag vet att det skulle sluta i katastrof. Det skulle aldrig fungera i längden för det där sista saknas. En period skulle vi säkert kunna ha det bra men inte i längden. Och jag vill inte förstöra den vänskapen vi har. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som saknas men något är det. 

  • Anonym (Skått)
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-01 08:44:53 följande:
    Måste väl inse att jag inte alls förstår hur attraktion fungerar eller så är vi bara så olika. För mig känns det väldigt konstigt att välja någon som ger dåliga vibbar (som hon sagt om signa dejter) framför någon som gör henne glad, bryr sig om henne, ger henne trygghet (vilket hon sagt om mig).

    Antar att vi vill olika saker här i livet.
    Kvinnor vill ha en man som gör henne upprymd, att han känns pålitlig, men hon vill också att han får henne att känna sig älskogskrank. Det bör finnas en erotisk personkemi.
  • LisaA94

    Du är en bra kompis, inget annat. Hur kan du ha så svårt att förstå det? Att du är "perfekt" på pappret har ingen betydelse och är dessutom din egna subjektiva åsikt. Attraktion bygger på betydligt djupare saker än "ah meh jag är snäll och fin".

  • Anonym (ATX)

    Jag var i en liknande situation, två träffades genom bekantas bekanta och fann varandra snabbt, bra diskussioner, roliga skämt, båda två uttryckte uppskattning för den andre. Men exakt vad vi ville visste nog inte någon av oss.

    Efter ett halvår så dejtade hon plötsligt en kille och sedan hördes vi inte av. Jag saknade henne, men lät livet gå vidare. Precis då jag träffat en annan tjej efter något så hörde hon av sig igen, jag berättade om min nya dejt, och sedan hördes vi aldrig av igen.

    Jag tror att vi båda egentligen ville ha mer än vad det blev. Men eftersom vi båda kom precis ut ur förhållanden med dåliga slut så vågade vi inte riktigt riskera den trygghet som vår vänskap gav.

    Jag tänker på henne ibland och saknar henne då, fast det nu gått fem år.

  • Ascendere
    Anonym (Skalman) skrev 2021-02-28 12:14:47 följande:

    Lärde känna en kvinna i min egen ålder av en slump för några månader sedan. Vi klickade rätt fort och har umgåtts när vi kan. Vi har båda precis kommit ur lite trassliga förhållanden. Vi har hållit det på en vänskaplig nivå, men hon har samtidigt många gånger skrivit hur glad hon är att vi träffats, hur trygg hon känner sig med mig och hur öppen hon kan vara när vi pratar. Jag har också sagt att jag känner samma sak.

    Vi är båda singlar och sugna på att ge oss ut i dejtingsvängen men av någon anledning verkar det inte finnas på hennes karta att hon och jag kanske skulle ge varandra en chans. Hon har sagt hur svårt det är att hitta vettiga killar och hur katastrofala dejter hon varit på men håller mig samtidigt på ett behörigt avstånd.

    Jag hade förstått det om hon uttryckligen sagt till mig att jag inte är hennes typ. Men hon säger ju hela tiden vilken bra person jag är och hur hon trivs med mig - ändå vill hon inte ge det en chans att utvecklas vidare.

    Det känns lite som att bli nekad en jobbansökan och sen ringer den arbetsgivaren varje vecka för att klaga på den de anställde istället för dig.

    Vill inte låta bitter men jag är lite konfunderad eftersom om JAG hade träffat en person som jag klickar så bra med hade jag absolut gett det en chans. Känns ju bättre att göra det med någon man vet att man trivs med istället för att chansa på en dejtingsajt - igen.

    Resonerar jag helt fel här?


    Du behöver inte förstå hennes resonemang heller. Du verkar lägga en massa krut på att förstå varför hon tänker och agerar på ett visst sätt. 
    Var glad att hon är tydlig och ärlig istället, även om hon inte säger det med ord så kommunicerar hon väldigt tydligt att hon inte är intresserad av dig på ett romantiskt plan utan bara som en vän och ett sort känslomässigt stöd. 
    Det ska hon ha cred för, många kvinnor hade i det läget låtsats att det skulle kunna bli något mer "om bara" eller "bara inte precis nu" för att kunna hålla dig kvar och få känslomässigt stöd. 
    Så du väljer, antingen accepterar du läget att ni inte kommer att bli mer än vänner eller så släpper du och går vidare. 

    Du verkar ärligt talat inte heller så speciellt romantiskt intresserad av just henne heller egentligen, mer som att för dig är det default att alltid ta en relation med en kvinna så långt det går bara för att hon är just kvinna. 

    Jag skulle tänkt så här, att en nära kvinnlig vän kan ge en massa fördelar för en singelman, hon kanske har singelvänner i sitt nätverk som hon kan introducera dig för, att du har kvinnliga vänner talar om för andra kvinnor att du är socialt högfungerande och kvinnor trivs i ditt sällskap osv. 

    Så hade jag varit som du hade jag satsat på att utveckla vänskapen och samtidigt letat sex och romantik på annat håll.

Svar på tråden Förstår inte hennes resonemang