• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • NatMar005
    Soff skrev 2021-06-27 00:06:40 följande:

    Oj, okey! Vad du har fått kämpa dig igenom mycket!!..Fantastiskt att du nu är frisk<3 Ja, den kopplingen är ju väldigt intressant faktiskt, med tanke på att progesteronet kan bli "nedprioriterat" om jag förstått det rätt, ifall kortisolet tar över. Jag kanske inte ska spekulera för mycket, är ju inte läkare eller så, men man gör ju en del forskning själv som man inte får hjälp med ><.... 

     


    Tack. <3 intressant ändå, ingen läkare har någonsin tagit upp det med mig och under min sjukdomstid blev jagverbjuden nedfrysning av ägg men med orden "vi erbjuder alla fertila cancerpatienter detta men din behandling kommer inte att påverka fertiliteten. Det skulle vara om cancern sprider sig till reproduktionsorganen då". Så jag gjorde aldrig det cirkel jag kan ångra lite idag då jag är ett par år äldre förstås.

    Det spred sig till utsidan av livmodern, äggstockar och urinblåsa. Tumörerna opererades bort i sin helhet och än så länge har jag ingen ärrvävnad heter det. Men det kan komma med tiden. Går på kontroller var 6:e månad än.

    Visst är det så stt man gör det! Tycker som sagt det är märkligt att inte en enda läkare har gjort den kopplingen bara? De kollar inte ens mina kortisolnivåer längre.. slutade för 1 år sen.
  • NatMar005

    Känner mig lite mörbultad.

    Åkte in till gynakuten igår pga smärta i nedre delen av magen och blödningar. Klart ljusrött blod men ändå. Allt var bra med bebis dock tack och lov. Men emotionellt är det tufft. Blöder fortfarande lite men har inte ont längre.

    Ännu svårare att stressa ner nu såklart. Alltid livrädd. :(

  • Längtartillvår
    NatMar005 skrev 2021-06-27 08:31:31 följande:

    Känner mig lite mörbultad.

    Åkte in till gynakuten igår pga smärta i nedre delen av magen och blödningar. Klart ljusrött blod men ändå. Allt var bra med bebis dock tack och lov. Men emotionellt är det tufft. Blöder fortfarande lite men har inte ont längre.

    Ännu svårare att stressa ner nu såklart. Alltid livrädd. :(


    Hej, vad tungt att höra att du har det så jobbigt, men så glad att höra att bebisen mår bra :) förstår att det är svårt att koppla av. Heja dig <3
  • Längtartillvår
    Memestar skrev 2021-06-27 04:44:01 följande:

    Fick ÄL-smärta på natten som jag skrev tidigare inlägg och vi myste på morgonen när jag kom från jobbet. Sen även dagen efter.. Så har vi tur tar det sig denna gången... 11e gången gillt!


    Hoppas!! Håller tummarna för dig!
  • Molybden
    NatMar005 skrev 2021-06-27 08:31:31 följande:

    Känner mig lite mörbultad.

    Åkte in till gynakuten igår pga smärta i nedre delen av magen och blödningar. Klart ljusrött blod men ändå. Allt var bra med bebis dock tack och lov. Men emotionellt är det tufft. Blöder fortfarande lite men har inte ont längre.

    Ännu svårare att stressa ner nu såklart. Alltid livrädd. :(


    Usch vad jobbigt. Förstår att det är svårt att inte stressa men skönt att bebisen mår bra! Hoppas att blödningen stannar av snart så du kan oroa dig lite mindre <3
  • Ericky
    NatMar005 skrev 2021-06-26 10:27:54 följande:

    Lite off topic kanske men ordet kortisol och binjurar fick mig att tänka på om det kan vara orsaken till mina missfall kanske.

    För 3 år sedan diagnostiserades jag med binjurecancer. Det var en lång resa där jag som genom ett under överlevde och idag är jag NSD (no signs of desease) men har opererat bort stora delar av bägge binjurarna. Jag har svårt att reglera just kortisol men medicineras inte för detta.. bara en fundering.


    Det är absolut möjligt tänker jag. Binjurarna reglerar ju kortisol och har du hlgt kortisol så "stjäl" det progesteron. Lågt progesteron är lika med svårt att bli gravid och/eller svårt att behålla en graviditet och därför får en del med bevisat lågt progesteron ta bioidentiskt progesteron via vagitorer fram till v 12-14 då graviditeten tas över av livmodern (eller hur det då är). Har tänkt på dig ich progesteron tidigare. Är det någon som pratat med dig I gynvården om det? Vid upprepade mf brukar ju en del av just prigesteron vagitorer för att stötta kroppen <3
  • Ericky

    Hej tjejer! Här kom mensen igår för 11e gången. Med en mf på 10e försöket då. Så nästa försök blir vårt 12e. Hade aldrig trott detta när vi började. Hoppas innerligt på att det ska gå. Men om inte så kommer vi att starta utredning I augusti. Efter överläggning tillsammans och med en vän som gått igenom IVF kommer vi inte berätta att vi blivit gravida en gång. Tänker inte riskera att inte få utredning av den anledningen. Även om jag tror och hoppas att pilyoen varit vårt problem, så har man också varit inne på att jag har för lågt progesteron och hamnar vi på utredning kommer de ju kolla bla detta. Då tar de täta prover kring dag 7 efter äl så man får ordentligt resultat.

    Men vi hoppas vi slipper detta och får plussa igen nästa cykel <3

  • Längtartillvår
    Ericky skrev 2021-06-27 12:38:43 följande:

    Hej tjejer! Här kom mensen igår för 11e gången. Med en mf på 10e försöket då. Så nästa försök blir vårt 12e. Hade aldrig trott detta när vi började. Hoppas innerligt på att det ska gå. Men om inte så kommer vi att starta utredning I augusti. Efter överläggning tillsammans och med en vän som gått igenom IVF kommer vi inte berätta att vi blivit gravida en gång. Tänker inte riskera att inte få utredning av den anledningen. Även om jag tror och hoppas att pilyoen varit vårt problem, så har man också varit inne på att jag har för lågt progesteron och hamnar vi på utredning kommer de ju kolla bla detta. Då tar de täta prover kring dag 7 efter äl så man får ordentligt resultat.

    Men vi hoppas vi slipper detta och får plussa igen nästa cykel <3


    Hej, tråkigt att höra att mensen kom :( vi är inne på vårt 10e försök, (ägglossning i dagarna) och trodde inte heller det skulle ta sådan tid för oss.

    Tycker det låter smart att inte nämna missfall, jag har tänkt i precis samma banor om det skulle hända mig. Gissar att så länge man inte kontaktat någon i vården, så kan ingen veta om man fått det eller inte.

    Hoppas såklart att nu slipper IVF, och att utredningen visar på nåt lättåtgärdat.
  • NatMar005
    Ericky skrev 2021-06-27 12:33:53 följande:

    Det är absolut möjligt tänker jag. Binjurarna reglerar ju kortisol och har du hlgt kortisol så "stjäl" det progesteron. Lågt progesteron är lika med svårt att bli gravid och/eller svårt att behålla en graviditet och därför får en del med bevisat lågt progesteron ta bioidentiskt progesteron via vagitorer fram till v 12-14 då graviditeten tas över av livmodern (eller hur det då är). Har tänkt på dig ich progesteron tidigare. Är det någon som pratat med dig I gynvården om det? Vid upprepade mf brukar ju en del av just prigesteron vagitorer för att stötta kroppen <3


    Nope, ingen har sagt nåt om det. Tog upp det med vår överläkare på gyn efter 7:e missfallet och då sa hon något om att det inte har bevisad effekt och viftade bort det? Blev frustrerad och orkade inte ta fajten just då. Lämnade rummet med orden "jag orkar inte mer, det får vara bra nu. Jag vill att ni skickar remiss till IVF och fertilitetsutredning istället för det gär leder ingenstans och vi som par kan inte fortsätta såhär. Det är för mycket". Sen ringde hon bara någon vecka senare och sa att hon skickat remiss. Och då plussade vi och här är vi nu.
  • Janni91
    Ericky skrev 2021-06-27 12:38:43 följande:

    Hej tjejer! Här kom mensen igår för 11e gången. Med en mf på 10e försöket då. Så nästa försök blir vårt 12e. Hade aldrig trott detta när vi började. Hoppas innerligt på att det ska gå. Men om inte så kommer vi att starta utredning I augusti. Efter överläggning tillsammans och med en vän som gått igenom IVF kommer vi inte berätta att vi blivit gravida en gång. Tänker inte riskera att inte få utredning av den anledningen. Även om jag tror och hoppas att pilyoen varit vårt problem, så har man också varit inne på att jag har för lågt progesteron och hamnar vi på utredning kommer de ju kolla bla detta. Då tar de täta prover kring dag 7 efter äl så man får ordentligt resultat.

    Men vi hoppas vi slipper detta och får plussa igen nästa cykel <3


    Vad tråkigt! :( Tycker du gör helt rätt i att inte berätta det, det skulle inte jag heller göra!
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet