• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    Sheltie skrev 2021-08-22 12:14:56 följande:

    Måste vara väldigt tråkigt att ha ett sådant symtom så tidigt för kommande mens :( För min del så brukar jag inte få värk eller liknande alls förens tidigast två dagar innan mens, vilket får mig att bli väldigt hoppfull nu... 


    Nej, de är mindre roligt. Men då hinner jag förbereda mig mentalt att de inte gick denna gången heller.

    Får hoppas de gick denna gången för dig :)
  • LJM91
    Kiwikiwi skrev 2021-08-22 11:21:53 följande:

    Är inte jättepåläst men vet att vissa kosttillskott, tex rosenrot kan hjälpa till att korta ner cykeln :) kanske värt för dig att kolla upp det lite mer? (Om du inte redan gjort det). Trist om mensen dyker upp, man hoppas ju verkligen att den inte ska det nu, men får hålla tummarna för att de ska gå vägen nästa gång:)


    Har också hört det, ska läsa på lite och se om det kan vara ett alternativ :) tack för tipset!
  • Lövsångerska1991

    Det är klurigt det här med tidiga graviditetssymtom för jag tycker att de verkar ganska lika PMS. Och jag vet inte hur tidigt man brukar känna något heller. Vet inte om jag ska ta ?testa tidigt? test eller inte den här gången. Har inget hemma, men kan ju köpa. Orkar bara inte bli besviken fler gånger än nödvändigt om ni förstår vad jag menar?

  • Lövsångerska1991
    slo92 skrev 2021-08-22 09:55:04 följande:

    Det är klart du kan använda det, det ska inte ha någon påverkan :) strepsils påverkar knappt resten av kroppen utan verkar lokalt i halsen


    Tack för svaret :) har tagit bisolvon också, det ska man tydligen bara använda i nödfall, hoppas det ska vara okej. Det är så jobbigt med hostan. Har fått negativt covid test så vill liksom kunna vara på jobbet utan att hosta ihjäl mig. Eller vill och vill, har ett jobb där alla blir så drabbade när en är borta. :/
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-22 13:49:08 följande:

    Det är klurigt det här med tidiga graviditetssymtom för jag tycker att de verkar ganska lika PMS. Och jag vet inte hur tidigt man brukar känna något heller. Vet inte om jag ska ta ?testa tidigt? test eller inte den här gången. Har inget hemma, men kan ju köpa. Orkar bara inte bli besviken fler gånger än nödvändigt om ni förstår vad jag menar?


    Håller med och som jag tror även du sagt tidigare, som jag själv också gjort, är att man nästan framkallar symtom i huvudet och tänker känner jag mig inte lite extra trött eller är inte brösten lite större eller värker de inte lite mer där. Jag hoppas jag kan vara så lugn som möjligt denna månad och inte känna efter och vänta ut mensen bara för att ev senare ta test. Med de sagt så vet jag inte om jag kommer kunna de, kommer säkert inbilla mig har massa gravidsymtom sen. Har köpt hem en del testa tidigt test.
  • LJM91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-22 13:49:08 följande:

    Det är klurigt det här med tidiga graviditetssymtom för jag tycker att de verkar ganska lika PMS. Och jag vet inte hur tidigt man brukar känna något heller. Vet inte om jag ska ta ?testa tidigt? test eller inte den här gången. Har inget hemma, men kan ju köpa. Orkar bara inte bli besviken fler gånger än nödvändigt om ni förstår vad jag menar?


    Känner likadant, man både vill och vill inte testa pga risken att bli besviken. Men jag blir nog lika besviken över ett negativt test som en mens som dyker upp så för min del kvittar det nog vilket som kommer först :P

    Jag har varit gravid en gång tidigare för flera år sedan (gjorde abort) och det kändes verkligen precis som PMS för mig. Trodde jag skulle få mens varje dag tills jag typ golvades av det mest vidriga illamåendet jag någonsin upplevt, då förstod jag att det förmodligen inte var PMS ändå. Dock kom illamåendet nästan två veckor efter BIM, så jag kommer nog inte invänta illamående innan jag testar i nästa cykel.
  • florens91

    Hej! Ett tag sedan jag var här nu! Jag blev gravid på första försöket men fick idag ett väldigt tidigt missfall, två dagar efter plusset.. så jag hoppar in här i tråden igen. Är det någon här som fått missfall och blivit gravida ganska snart igen? Jag är så ledsen men också ?glad? för att det hände nu och inte senare. Hoppas alla plussar snart <3

  • LJM91
    florens91 skrev 2021-08-22 15:48:34 följande:

    Hej! Ett tag sedan jag var här nu! Jag blev gravid på första försöket men fick idag ett väldigt tidigt missfall, två dagar efter plusset.. så jag hoppar in här i tråden igen. Är det någon här som fått missfall och blivit gravida ganska snart igen? Jag är så ledsen men också ?glad? för att det hände nu och inte senare. Hoppas alla plussar snart <3


    Beklagar missfallet! En vän till mig fick två missfall på rad men blev gravid en eller två cykler efter varje missfall, den tredje graviditeten gick bra och nu har hon sin bebis :) önskar all lycka till er!
  • Lövsångerska1991
    florens91 skrev 2021-08-22 15:48:34 följande:

    Hej! Ett tag sedan jag var här nu! Jag blev gravid på första försöket men fick idag ett väldigt tidigt missfall, två dagar efter plusset.. så jag hoppar in här i tråden igen. Är det någon här som fått missfall och blivit gravida ganska snart igen? Jag är så ledsen men också ?glad? för att det hände nu och inte senare. Hoppas alla plussar snart <3


    Skickar en styrkekram! <3 har hört att det kan gå ganska snabbt att bli gravid igen efter missfall, vet inte riktigt varför, men något med att livmodern kanske gjort sig redo? Skönt att du kan se det som positivt att det blev ett tidigt missfall. Du hade kanske inte riktigt hunnit vänja dig vid tanken och börjat planera alltför mycket framåt tänker jag. Jag tror tidiga missfall är vanliga, vissa märker inte det, har jag hört, utan det verkar kanske som en vanlig mens. Om jag verkar prata om saker jag inte har koll på, förlåt, jag vill gärna stötta och säga rätt saker, men jag har inte vad jag vet varit med om missfall själv. Men kan ändå förstå att det måste kännas jobbigt.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?