• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Juli1990
    Essie0 skrev 2021-09-02 08:50:22 följande:
    Känner igen detta också trots att det är första försöket för oss. Min man blev också sjukt stressad och hade därför svårt att få till det. Precis som ni blev jag också ledsen och besviken vilket såklart bara gjorde det ännu värre. Han vill väldigt gärna vara involverad och veta när det är dags men vi kom överens om att jag inte säger något för att minska pressen. Värt att testa, även om allt man vill är att prata om detta med sin partner. Vi bestämde oss för detta eftersom det inte är hållbart att ha det så om det skulle ta flera månader eller till och med år innan vi blir gravida. Känns såklart lite tråkigt att inte kunna prata om detta helt öppet med varandra men det känns ändå värt att testa om det betyder att det fungerar bättre.

    Vad ni är fina allihopa! <3. Jag ska prata med min sambo om detta ikväll, om vi också ska göra som ni gjorde. Han har sagt att han vill vara mycket involverad, men om det blir sån här press kanske det inte är värt det.

    Till nästa månad behöver vi ju inte börja i så "god tid" i alla fall. Eftersom det är andra månaden vi försöker på riktigt och första gången jag kör med ÄL-tester på riktigt har jag ju nu lärt mig att det kanske inte riktigt är lönt att börja så pass tidigt, utan fokusera på blinkande dagar och sedan köra all in vid Glad fast gubbe.


    Jag håller tummarna att det räcker med tisdagen för oss samt att vi ska få till det ikväll eller imorgon också! Tack igen för alla fina ord.

  • hurtänktedunu
    Beckizen skrev 2021-09-02 07:27:07 följande:

    Ja det känns som det är en evig väntan. Man väntar på att bli gravid och sen väntar man på att barnet ska komma. Jag har försökt att inte känna efter så mycket men det är svårt. Hade ÄL samtidigt som dig så har BIM samtidigt som dig! Eller jag är nästan 100% säker att jag hade ÄL 29/8 men jag tar inga ÄL tester så kan ju inte veta helt. Men jag håller tummarna för oss :)


    Ja jag kan absolut ta att vara gravid efter rul men innan är jobbigt. Dock har ju jag två barn redan så tiden går ju lite snabbare i och med det. Men nu I och med missfall nyss så blir det ju extra seg väntan då jag redan hade gått nästan 12 veckor. Vill inget annat än att bli gravid nu. Och bli beräknad i maj hade vart perfekt. Juni har jag redan en. Och min mormor vill ha sällskap i maj då hon är ensam med att fylla år då. Haha. Hon fyller 15 maj och jag skulle bli beräknad 21 och mina barn har kommit 6 och 7 dagar tidigare.

    Men på något sätt känns det som att det skulle vara för bra för att vara sant. Men vi håller tummarna. Har precis beställt hem några fler grav test.
  • Värphönan
    Essie0 skrev 2021-09-02 08:50:22 följande:

    Känner igen detta också trots att det är första försöket för oss. Min man blev också sjukt stressad och hade därför svårt att få till det. Precis som ni blev jag också ledsen och besviken vilket såklart bara gjorde det ännu värre. Han vill väldigt gärna vara involverad och veta när det är dags men vi kom överens om att jag inte säger något för att minska pressen. Värt att testa, även om allt man vill är att prata om detta med sin partner. Vi bestämde oss för detta eftersom det inte är hållbart att ha det så om det skulle ta flera månader eller till och med år innan vi blir gravida. Känns såklart lite tråkigt att inte kunna prata om detta helt öppet med varandra men det känns ändå värt att testa om det betyder att det fungerar bättre.


    Ja och även om man inte nämner något och pressen släpper kan det ändå ta många månader att bli gravid. Första barnet tog 9 försök för oss trots att vi prickade perfekt många gånger. Andra gick på 3:e försöket och tredje nu (hoppas hen stannat kvar) tog också rätt många försök mer flera tuffa gropar på vägen.
  • BounceBambi
    Essie0 skrev 2021-09-01 20:50:00 följande:

    Det här med att ta det lugnt och inte tänka så mycket på graviditet går sådär haha! Tycker jag känner en massa symtom men har förmodligen bara glömt hur det är att inte äta p-piller. Är ju inte så konstigt att uppleva diverse symtom under olika perioder av cykeln, speciellt runt ÄL och fram till och med mens. Hur går det för er andra, någon som känner någonting?


    Instämmer i att det är svårt att säga vad som kan vara något symtom och vad som bara är pga man slutat med p-medel! Tycker att jag är mer trög i magen och att jag haft lite känningar likt mensvärk till och från. BIM på söndag om man ska räkna med 28 dagars cykel men vet egentligen inte om jag haft ägglossning. Så svårt att inte ha en aning om någonting. Är verkligen en prövning för tålamodet detta. 
  • Beckizen
    hurtänktedunu skrev 2021-09-02 09:45:30 följande:

    Ja jag kan absolut ta att vara gravid efter rul men innan är jobbigt. Dock har ju jag två barn redan så tiden går ju lite snabbare i och med det. Men nu I och med missfall nyss så blir det ju extra seg väntan då jag redan hade gått nästan 12 veckor. Vill inget annat än att bli gravid nu. Och bli beräknad i maj hade vart perfekt. Juni har jag redan en. Och min mormor vill ha sällskap i maj då hon är ensam med att fylla år då. Haha. Hon fyller 15 maj och jag skulle bli beräknad 21 och mina barn har kommit 6 och 7 dagar tidigare.

    Men på något sätt känns det som att det skulle vara för bra för att vara sant. Men vi håller tummarna. Har precis beställt hem några fler grav test.


    Beklagar missfallet :( så tråkigt

    Ja men då går nog tiden lite fortare när man har något som kan distrahera en lite. Åhh jag håller tummarna för att du får en maj bebis! Det låter hur mysigt som helst om bebisen skulle dela födelsedag med din mormor:)
  • hurtänktedunu
    Beckizen skrev 2021-09-02 10:25:28 följande:

    Beklagar missfallet :( så tråkigt

    Ja men då går nog tiden lite fortare när man har något som kan distrahera en lite. Åhh jag håller tummarna för att du får en maj bebis! Det låter hur mysigt som helst om bebisen skulle dela födelsedag med din mormor:)


    Ja det var tråkigt men konstigt nog väntat trots att det var första missfallet men det var så mycket med den graviditeten som kändes konstigt. Kändes inte som de andra gångerna och testet stegrade men inte lika mycket som de andra två gångerna. Var liksom en oro i kroppen hela graviditeten.

    Ja det skulle vara så mysigt. Om 2 veckor vet vi helt säkert.
  • sigridgunnar

    Jag vill hänga med i tråden! Slutade med minipiller 15/8 efter 12 år fick mens redan nu i tisdags. Är 26 mun sambo 36 han har en son sen innan men jag har inga barn.

    Har köpt hem clearblue ÄL test. Och är redo för att starta bebisverkstad. Men alltså det enda jag kan tänka på just nu är att de ska ske nu bums så jobbigt får inte bort det från huvudet.

  • Lövsångerska1991
    Juli1990 skrev 2021-09-02 09:17:21 följande:

    Vad ni är fina allihopa! <3. Jag ska prata med min sambo om detta ikväll, om vi också ska göra som ni gjorde. Han har sagt att han vill vara mycket involverad, men om det blir sån här press kanske det inte är värt det.

    Till nästa månad behöver vi ju inte börja i så "god tid" i alla fall. Eftersom det är andra månaden vi försöker på riktigt och första gången jag kör med ÄL-tester på riktigt har jag ju nu lärt mig att det kanske inte riktigt är lönt att börja så pass tidigt, utan fokusera på blinkande dagar och sedan köra all in vid Glad fast gubbe.

    Jag håller tummarna att det räcker med tisdagen för oss samt att vi ska få till det ikväll eller imorgon också! Tack igen för alla fina ord.


    Hej!

    Det är jobbigt med den stressen att prestera. Jag har upplevt den också, inte kunnat bli våt vid ett tillfälle och då blev det inte helt bra. Jag haft beige flytningar idag och mensvärk, så tror att mensen kommer redan imorgon. Tråkigt men jag accepterar det. Vad annat kan man göra? Ska precis som ni inte börja för tidigt nästa cykel, det blev att vi kanske inte hade tillräckligt mycket sex sen när det väl var fast gubbe.

    Lycka till alla fina här i tråden! Håller tummar och tår för er. Ni som blivit gravida, mår ni bra fortfarande? Skickar kramar till alla!
  • hurtänktedunu

    Vågar inte hoppas riktigt men idag sög det till i tuttarna eller ja mest i bröstvårtorna. Detta är något som aldrig hänt om jag inte vart eller blivit gravid. Förra graviditeten som gick vägen så hade jag exakt detta dag 5 efter äl. Nu är jag någonstans mellan dag 4-6 på äl. Vet inte exakt men ja. Så nu kände jag detta. Kanske kanske kan man ha tur. Håll tummarna.

  • Sophiee92

    Hej igen Alla,


     


    Så roligt att vara med och läsa om era upplevelser och tankar här i tråden, och ett stort grattis till er som blivit gravida! :)

    Tänkte kasta upp en fundering kring ÄL-tester och om dessa är väldigt nödvändiga om man försöker blir gravid? Jag använder mig av NC (tar temp varje morgon) samt en annan mens-app (alltid haft regelbunden mens) - där båda apparna tajmar in min ÄL samma dag, så jag tror att jag är ganska säkert på när min ÄL är... Noterar dock att många använder både app och ÄL-tester så blir ju lite nyfiken på om man kanske bör börja med såna jag med :P... Man vill ju inte riskera att missa när man har ÄL utan ge sig själv den bästa möjligheten till en graviditet.

    Blir glad för alla svar :D

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?