• Fri 23 Jul 2021 13:18
    801625 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    801625

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fri 3 Sep 2021 14:32
    Summertime skrev 2021-09-03 14:28:37 följande:
    Nej jag tempar inte, appen har säkert fel haha. Men den räknar ju utifrån min mens, har haft samma app i typ 7 år men det betyder ju inte att den har rätt hehe.
    Den kan ju ha rätt i hur lång din cykel är utan att ha koll på hur långa dina olika faser i cykeln är. Det är ganska avancerat och inget en app klarar av att räkna ut utan att man själv ger den mer info :)
  • Fri 3 Sep 2021 16:14
    hurtänktedunu skrev 2021-09-03 07:20:13 följande:
    Jag har aldrig använt äl tester faktiskt då jag har väldigt bra koll på ägglossning och tror helt enkelt att det skulle stressa mig alldeles för mycket. Jag tror dom är bra om man har långa eller oregelbunden cykel men håller den sig regelbunden tror jag inte det är nödvändigt om man har lite koll. Men det känner man ju lite hur man vill göra.

    Lycka till med försöken så hoppas vi på ett plus snabbt.
    Tack för ditt svar. Känns lugnande att höra att fler med regelbunden mens inte använder ÄL-tester :)

    Åh tack! Hoppas verkligen så mycket jag med. Lycka till du med!
  • Fri 3 Sep 2021 16:16
    Sophiee92 skrev 2021-09-03 16:14:17 följande:

    Tack för ditt svar. Känns lugnande att höra att fler med regelbunden mens inte använder ÄL-tester :)

    Åh tack! Hoppas verkligen så mycket jag med. Lycka till du med!


    Ja jag tror det går bra ändå.

    Tack så mycket. En vecka kvar till bim så får vi se.
  • Fri 3 Sep 2021 16:26
    hurtänktedunu skrev 2021-09-03 16:16:21 följande:
    Ja jag tror det går bra ändå.

    Tack så mycket. En vecka kvar till bim så får vi se.
    Spännande! Jag har BIM om 9 dagar... :P
  • Fri 3 Sep 2021 16:37
    ChilliChoklad skrev 2021-09-03 13:53:25 följande:

    Halloj! Jag tänkte bara fråga rakt ut, har ni försökt ändra på er livsstil/diet nu när ni försöker bli med barn?

    Jag har själv slutat dricka alkohol på helger/fester. Sedan tar jag extra vitaminer, ex. Folsyra. Men jag dricker kaffe dagligen. Vet inte om det är något man också borde minska på? :)


    Jag har inte gjort några större förändringar, tar folsyra och D-vitamin, undviker alkohol och koffein men har inte uteslutit helt. Försöker ha en hälsosam livsstil sen tidigare också med mycket grönt och regelbunden träning.
  • Fri 3 Sep 2021 16:49
    ChilliChoklad skrev 2021-09-03 13:53:25 följande:

    Halloj! Jag tänkte bara fråga rakt ut, har ni försökt ändra på er livsstil/diet nu när ni försöker bli med barn?

    Jag har själv slutat dricka alkohol på helger/fester. Sedan tar jag extra vitaminer, ex. Folsyra. Men jag dricker kaffe dagligen. Vet inte om det är något man också borde minska på? :)


    Jag har inte heller gjort några jätte förändringar. Äter som vanligt men försöker dricka lite mindre alkohol bara (svårt dock med sociala tillställningar som dyker upp lite varje helg). Annars äter jag folsyra och försöker träna som vanligt :) 
  • Fri 3 Sep 2021 18:23
    Jenek18 skrev 2021-09-03 13:32:47 följande:

    Hej, nej det tror inte jag heller (om det inte är väldigt allvarlig stress). Men däremot kan stresshormoner påverka fostret negativt. Är verkligen inte meningen att skapa ännu mer oro och stress nu men jag tror verkligen att det är viktigt att hitta sätt att slappna av och vara positiv. Jag tycker det är så svårt och tar gärna emot tips på stresshantering. Jag stressar upp mig lätt över allt möjligt. Ja precis som du säger det påverkar ju måendet i allmänhet så mycket.

    Precis det hela är inte så svårt bara ha sex på rätt dagar och hoppas på det bästa. Sen tar det ju i snitt ett halvår att bli gravid. Åh va jobbigt med rejäl mensvärk, jag hade jobbig menvärk igår men idag känns det mkt bättre. Hoppas den värsta värken går över snabbt! Tack och stor kram till dig också. Låter mysigt att få fixa i nytt hem och boa in sig. Vi ska också flytta snart, ser verkligen fram emot det. Ha en superfin helg!


    Tack för fina ord! Jag hade också behövt stressa ner, men alltså jag vet inte, mitt jobb är stressigt? en tidigare kollega till mig som blev gravid fick faktiskt sjukskrivas för att hon var för stressad och det var inte bra för barnet. Läskigt!

    Skönt att din värk gått ner! Det är väldigt mysigt att fixa i en lägenhet som man trivs bra i tycker jag :) Ska ni flytta till något större?
  • Fri 3 Sep 2021 18:29
    ChilliChoklad skrev 2021-09-03 13:53:25 följande:

    Halloj! Jag tänkte bara fråga rakt ut, har ni försökt ändra på er livsstil/diet nu när ni försöker bli med barn?

    Jag har själv slutat dricka alkohol på helger/fester. Sedan tar jag extra vitaminer, ex. Folsyra. Men jag dricker kaffe dagligen. Vet inte om det är något man också borde minska på? :)


    Hej!

    Jag var extra försiktig mellan ägglossning och mens nu vid första försöket. Försökte hålla mig under 200 mg koffein och drack ingen alkohol. Jag tar folsyra också, har gjort sedan i juli tror jag. Har gått ner två kg, gör mitt bästa med kost och motion för har ett par kg övervikt, just nu fyra eller fem kg tror jag. Jag joggade en del innan äl, men sen blev det inte av på ett tag (blev rejält förkyld bland annat) och det kanske man inte ska göra tidigt i graviditeten heller så kanske bra egentligen. Har läst att man inte ska bli för varm eller få för hög puls i början, någon som känner igen det?
  • Fri 3 Sep 2021 19:28

    Så kul att följa alla här i tråden efter en lång lång arbetsdag!

    Här är det lite utveckling också. Jag trodde ju att jag hade äl i måndags när jag fick vad jag trodde var jättetydliga äggviteflytningar. Idag fick jag däremot stegring för första gången på äl-stickor (lite starkare redan i morse, och nu på kvällen blev det starkare än jag någonsin fått). Så jag antar att äl kommer snart och inte alls var i måndags.

    Vi låg igår och jag hoppas vi kan få till det ett par gånger i helgen (ev. för trött ikväll). För visste är det väl så att äl borde komma i morgon eller på söndag om LH-stegringen är idag?  

  • Fri 3 Sep 2021 22:26
    Jenek18 skrev 2021-09-02 22:41:20 följande:

    Åh va skönt att höra att det finns flera som har lång cykel. Har din alltid varit lång? För ett halvår sen hade jag 28 dagars sen blev jag sjuk under ÄL och ÄL blev någon vecka senare lagt sen dess har jag haft runt 40 dagar.


    Min cykel har alltid varit lång men exakt hur lång har varierat lite. som kortast runt 33-35 dagar och som längst typ 45-47. Har alltid varit så tacksam för det då jag ju inte har mens så ofta, men när man längtar efter en bebis så hade det ju varit skönt med lite kortare väntan mellan ägglossningarna :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?