• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991

    Hej!

    Vad tror ni om denna strategi? Ska ju strunta i ägglossningstester denna gång, och utgå från apparna. För att inte riskera att missa om ägglossningen kommer före eller efter behöver vi ju ligga mer regelbundet. Tänker varannan eller var tredje dag fram till den helgen då ägglossningen är beräknad och då varje dag fredag, lördag, söndag. Men sen även efter, kanske tisdag och torsdag.

  • Willow89
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-05 08:09:15 följande:

    Hej!

    Vad tror ni om denna strategi? Ska ju strunta i ägglossningstester denna gång, och utgå från apparna. För att inte riskera att missa om ägglossningen kommer före eller efter behöver vi ju ligga mer regelbundet. Tänker varannan eller var tredje dag fram till den helgen då ägglossningen är beräknad och då varje dag fredag, lördag, söndag. Men sen även efter, kanske tisdag och torsdag.


    Ja, om ni ligger så mycket borde det ju funka :) Brukar din ÄL stämma någorlunda överens med appen? Min var typ 5 dagar efter appen sist! Men det var å andra sidan första gången jag provade ÄL-stickor. Har ju inte blivit nåt det halvåret vi försökt utan, så kör tvärtom mot dig och inför stickor istället haha.
  • Lövsångerska1991
    Willow89 skrev 2021-10-05 08:22:53 följande:

    Ja, om ni ligger så mycket borde det ju funka :) Brukar din ÄL stämma någorlunda överens med appen? Min var typ 5 dagar efter appen sist! Men det var å andra sidan första gången jag provade ÄL-stickor. Har ju inte blivit nåt det halvåret vi försökt utan, så kör tvärtom mot dig och inför stickor istället haha.


    Ja, den har stämt ganska exakt alla gånger utom senaste, då var instegade ägglossningen två eller tre dagar senare. Men därför jag tänker det är viktigt att täcka ett större område. Men frågan är, är det onödigt att ligga varje dag den helgen? Varannan kanske räcker? Ägglossningstester är ju väldigt bra på många sätt, men när det blir en besatthet så blir det inte bra. Jag blir stressad av att veta att jag måste hålla mig om jag vaknar för sent under natten för att kunna testa med morgonurin. Blir stressad om ägglossningen blir sen. Det skapar en onödig stress. Måste försöka lugna ner mig rejält nu.
  • Bez
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-05 08:09:15 följande:

    Hej!

    Vad tror ni om denna strategi? Ska ju strunta i ägglossningstester denna gång, och utgå från apparna. För att inte riskera att missa om ägglossningen kommer före eller efter behöver vi ju ligga mer regelbundet. Tänker varannan eller var tredje dag fram till den helgen då ägglossningen är beräknad och då varje dag fredag, lördag, söndag. Men sen även efter, kanske tisdag och torsdag.


    Jag har samma app upplever oxå som Williw89 att den visar lite tidigt. Enligt den är jag mest fertil mån-ons denna vecka och NC visar ÄL fredag vilket brukar stämma bra (brukar få utslag äl test torsdag). Men håller ni i lite även dagarna efter så tycker jag de låter som en bra plan :)
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-10-04 19:47:13 följande:

    Tack. Tog prov idag men inte fått svar. Hoppas läkaren ringer imorgon och berättar. Hur har din dag varit? Hoppas du har skämt bort dig själv med bra filmer och något gott å äta :)


    Hoppas det går bra med proverna! Tack <3 Jag vet inte om jag direkt skämde bort mig, för är väldigt förkyld och inte riktigt kunnat njuta av mat, men jag har tagit det väldigt lugnt. :)
  • Bez

    Stort Grattis till alla plus i tråden så kul!
    Själv har man varit lite off efter mensen kom men nu är det äntligen äl vecka igen.

    En fråga ni som kör med clearblue med blinkande gubbe, testat med äl tester och nc 4 cyklar och min cykel är väldigt regelbunden körde clearblue förra månaden och fick då blinkande gubbe 5 dagar innan fast. Den här gången fick jag blinkande först idag vilket blir 2 dagar innan om äl kommer samma som den gjort tidigare gånger. Brukar de skilja om man har regelbunden cykel eller är de induktion på att äl kommer komma några dagar senare den här månanden? Brukar man lixsom ha lika många blinkande gubbar inför eller är de helt olika månad till månad?

  • piiiggeliiin
    Bez skrev 2021-10-05 09:07:12 följande:

    Stort Grattis till alla plus i tråden så kul!
    Själv har man varit lite off efter mensen kom men nu är det äntligen äl vecka igen.

    En fråga ni som kör med clearblue med blinkande gubbe, testat med äl tester och nc 4 cyklar och min cykel är väldigt regelbunden körde clearblue förra månaden och fick då blinkande gubbe 5 dagar innan fast. Den här gången fick jag blinkande först idag vilket blir 2 dagar innan om äl kommer samma som den gjort tidigare gånger. Brukar de skilja om man har regelbunden cykel eller är de induktion på att äl kommer komma några dagar senare den här månanden? Brukar man lixsom ha lika många blinkande gubbar inför eller är de helt olika månad till månad?


    Att den blinkar (om du har dubbelhormonindikator) är för att den noterat en ökning av östrogen och övergår till fast när LH toppar.. så är ju lite från månad till månad hur snabbt östrogenet kommer igång. Jag hade tex blinkande fr dag 6 förra månaden och ÄL på dag 14.. denna månad hade jag endast blinkande från dag 13 med ÄL på dag 15 så det är ju väldigt olika enligt min erfarenhet :) 
  • Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-05 08:09:15 följande:

    Hej!

    Vad tror ni om denna strategi? Ska ju strunta i ägglossningstester denna gång, och utgå från apparna. För att inte riskera att missa om ägglossningen kommer före eller efter behöver vi ju ligga mer regelbundet. Tänker varannan eller var tredje dag fram till den helgen då ägglossningen är beräknad och då varje dag fredag, lördag, söndag. Men sen även efter, kanske tisdag och torsdag.


    Hej,

    Jag har ännu inte använt ÄL stickor just av den anledningen du beskriver. Jag vet med mig att jag skulle bli typ besatt och manisk av att ta tester och läsa in för mycket i testerna, därför jag också sagt att jag inte kommer testa innan BIM. Det ser ut som du använder Maya, jag använder den också och gjort ganska länge och tyckt den stämt bra med när mensen kommer och ägglossning.

    Vi har kört varannan dag med varje dag de 3 dagarna innan tänk äl. Den här månaden var tanken att vi skulle sexa varannan dag fram till BIM men fick urinvägsinfektion så vart inte så sugen haha. Jag har känt att det gör mig mindre stressad och hoppas att det kommer fungera för dig med :)
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-05 08:47:25 följande:

    Hoppas det går bra med proverna! Tack <3 Jag vet inte om jag direkt skämde bort mig, för är väldigt förkyld och inte riktigt kunnat njuta av mat, men jag har tagit det väldigt lugnt. :)


    Tagit det lugnt är ju ett sätt att skämma bort sig på :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?