• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wave Mother

    Så klart, kul med nya i tråden! 

    Det måste ju inte bli en krokig resa även om jag förstår att du oroar dig. Om ägglossningen nu kommit igång igen kanske cykeln ramlar tillbaka "rätt" så att säga :) 

    Jag slutade med p-piller i våras och har haft kort cykel i allmänhet de gånger jag fått mens sedan dess. Har märkt ägglossningen tydligt först nu på slutet. Håller tummarna för att det går fint för dig nu!


    LillaSam skrev 2021-10-10 20:30:59 följande:

    Hej!

    Hoppas ni tycker att det är okej att jag hoppar in såhär sent i tråden. Ni verkar vara ett sådant otroligt fint gäng tjejer som följs åt och jag tror tyvärr att jag kommer ha en krokig väg till plusset. Vill hitta en grupp som stöttar varandra och inte bara hopp vidare till nästa BIM grupp.

    Lite om mig: jag är 28år och bor ihop med min sambo sedan 3 år tillbaka som är 32 år. Han har velat ha barn nästan sedan vi träffades men jag har velat göra karriär först. Jobbar som inköpare.

    Jag slutade med p-piller vid årskiftet och fick då mens 3 gånger men alla gånger med kort lutealfas. Tog ett akut p-piller i mars då jag precis börjat på nytt jobb (något jag ångrar så mycket nu i efterhand när jag ser vad det ledde till). Sedan slutade ägglossning + mens helt att komma i 6 månader, fram tills jag fick provera utskrivet för några veckor sedan och fick mens efter det. Fick positivt ägglossningstest med glad gubbe i onsdagsoch enligt NC fick jag ägglossning i fredags på CD26 men den är ej bekräftat ännu då tempen inte riktigt stigit ännu. Så är på mitt första ?riktiga? försökt då vi inte försökte innan mensen försvann.

    Har en stark magkänsla att det kommer ta tid för oss då det varit så struligt efter p-piller stop och jag har lång cykel men antagligen kort lutealfas.

    PS. Har läst HELA tråden, tog typ hela helgen. GRATTIS alla som redan plussat. Ni verkar verkligen vara ett fint gäng <3 FÖRLÅT för långt inlägg!


  • palettjunkie
    LillaSam skrev 2021-10-10 20:30:59 följande:

    Hej!

    Hoppas ni tycker att det är okej att jag hoppar in såhär sent i tråden. Ni verkar vara ett sådant otroligt fint gäng tjejer som följs åt och jag tror tyvärr att jag kommer ha en krokig väg till plusset. Vill hitta en grupp som stöttar varandra och inte bara hopp vidare till nästa BIM grupp.

    Lite om mig: jag är 28år och bor ihop med min sambo sedan 3 år tillbaka som är 32 år. Han har velat ha barn nästan sedan vi träffades men jag har velat göra karriär först. Jobbar som inköpare.

    Jag slutade med p-piller vid årskiftet och fick då mens 3 gånger men alla gånger med kort lutealfas. Tog ett akut p-piller i mars då jag precis börjat på nytt jobb (något jag ångrar så mycket nu i efterhand när jag ser vad det ledde till). Sedan slutade ägglossning + mens helt att komma i 6 månader, fram tills jag fick provera utskrivet för några veckor sedan och fick mens efter det. Fick positivt ägglossningstest med glad gubbe i onsdagsoch enligt NC fick jag ägglossning i fredags på CD26 men den är ej bekräftat ännu då tempen inte riktigt stigit ännu. Så är på mitt första ?riktiga? försökt då vi inte försökte innan mensen försvann.

    Har en stark magkänsla att det kommer ta tid för oss då det varit så struligt efter p-piller stop och jag har lång cykel men antagligen kort lutealfas.

    PS. Har läst HELA tråden, tog typ hela helgen. GRATTIS alla som redan plussat. Ni verkar verkligen vara ett fint gäng <3 FÖRLÅT för långt inlägg!


    Måste bara fråga, hur lång tid efter sista Provera-tabletten fick du mens? Hade du vanliga menssymptom? Är inne på dag 3 efter sista tabletten och känner ingenting :(
  • palettjunkie

    Lägger till mig till listan, trots att jag inte har någon aning om när det är BIM för mig haha.

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) Plussat

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    10/10 ollebollen (23 år, första försöket, första barnet)

    11/10 Sophiee92 (29 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    14/10 evelinagra1 (22år, 6e försöket, första barnet)

    14/10 AllieP (27 år, andra försöket med första barnet)

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet)

    17/10 Dagsattskaffabarn (33 år, första försöket, första barnet)

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket, 1a barnet)

    21/10 bez (31 år 3:a försöket, 1:a barnet)

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    28/10 BounceBambi (28 år, tredje försöket första barnet)

    15/10 toughshit (28 år, andra försöket, andra barnet)

    16/10 Solnel (22 år, första försöket, första barnet)

    31/10 Lövsångerskan1991 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    1/11 Wave mother (37 år, fjärde försöket efter ma, första barnet)

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    2/11 Junii91 (30 år, fjärde försöket, första barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    13/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med första barnet)

    ?/? Dalarna 91 (30 år, första försöket efter MF med första barnet)

    ?/? Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

  • slo92
    Värphönan skrev 2021-10-11 10:03:14 följande:

    Kan va att den va när du inte testade. Själv har jag så gott som alltid ett svagt streck oavsett när jag testar, förutom precis dagen efter mens typ, då är det blankt.

    Har du tagit något test idag och sett vilket håll det gått åt? Starkare eller svagare än igår? För mig dalar det ganska snabbt efter äl. Eller ja om jag testade positivt på morgonen så är strecket betydligt svagare på kvällen men ändå starkare än helt negativt. Snurrigt kanske hehe


    Tog ett test nyss som var blankt. Blir inte klok på detta. Får väl bara vänta tills mensen kommer antar jag, men det är långt kvar och jag är otålig :)
  • Värphönan
    slo92 skrev 2021-10-11 13:07:12 följande:
    Tog ett test nyss som var blankt. Blir inte klok på detta. Får väl bara vänta tills mensen kommer antar jag, men det är långt kvar och jag är otålig :)
    vilken dag i cykeln är du på nu? :) Och vet du ungefär när du brukar få positivt? 
  • slo92
    Värphönan skrev 2021-10-11 14:20:46 följande:

    vilken dag i cykeln är du på nu? :) Och vet du ungefär när du brukar få positivt? 


    Nu är jag på cykeldag 18 räknat från första blödningen av mf i v 4. Tror jag brukar ha ägglossning på cykeldag 12 eller 13 vanligtvis, men fick negativt de dagarna när jag testade förra veckan. Tänkte därför att det kanske hade förskjutits pga mf och då jag dessutom har lite mer flytningar nu men tydligen inte då. Har lite molande värk i magen, kan ju inte direkt vara pms redan nu men det verkar inte heller vara ägglossningssmärta, så lite oklart!
  • Värphönan
    slo92 skrev 2021-10-11 14:33:22 följande:
    Nu är jag på cykeldag 18 räknat från första blödningen av mf i v 4. Tror jag brukar ha ägglossning på cykeldag 12 eller 13 vanligtvis, men fick negativt de dagarna när jag testade förra veckan. Tänkte därför att det kanske hade förskjutits pga mf och då jag dessutom har lite mer flytningar nu men tydligen inte då. Har lite molande värk i magen, kan ju inte direkt vara pms redan nu men det verkar inte heller vara ägglossningssmärta, så lite oklart!
    Kroppen är klurig emellanåt! Tiden får utvisa då, håller tummarna för dig <3 Har ni sexat till det något senaste tiden? Kanske haft äl och lyckats pricka den ändå?
  • slo92
    Värphönan skrev 2021-10-11 14:43:37 följande:

    Kroppen är klurig emellanåt! Tiden får utvisa då, håller tummarna för dig <3 Har ni sexat till det något senaste tiden? Kanske haft äl och lyckats pricka den ändå?


    Tack snälla! Ja vi låg dag 12, 14 och 16 så hoppas att vi kanske prickade in det ändå! :) kan ju vara så att ägglossningen uteblev denna månad också, man vet ju inte. Bara att försöka vänta till bim i nästa vecka men dagarna går ju så brutalt långsamt nu haha
  • Lövsångerska1991

    Ville säga välkommen till alla nya :) har inte hunnit skriva förrän nu, men har tittat in och läst. Det är så roligt med alla som hittat hit, och tycker att det blir ett sånt fint stöd mellan oss. :) som någon sa är det så mycket mer än bara en BIM-lista.

    Hoppas att ni alla, nya som gamla anhängare av tråden haft en bra dag. Min har varit okej, varken mer eller mindre. Första dagen på jobbet efter förkylningen. Stressen har varit hanterbar. Försöker tänka att jag inte kan göra mer på de arbetstimmar jag har. Kommer alltid ha saker kvar att göra, men när arbetstiden är slut måste jag försöka släppa jobbet.

  • Bez
    Willow89 skrev 2021-10-11 07:37:26 följande:

    Hej på er! Har tagit några dagars "mental clense" från göra barn-världen. Men den här månaden känns min kropp mycket bättre! Har lagt mig tidigt, typ 21.30 och inte tagit med mig mobilen in i sovrummet. Även sovit någon stund på helgen. Har det extremt stressigt så har framför allt försökt tänka på min återhämtning.

    Idag skulle jag börja ta ÄL-tester och följde manualen till punkt och pricka som alltid. Fick fel på FYRA tester, alltså att testet typ inte ens sög upp?! Kan det vara nåt fel på just den batchen :( Det var Celar Blue digital 2 mest fertila dagar. Hänt någon annan?? Så besviken, måste köpa en ny box nu och göra ikväll när jag kommer hem igen!


    Ja eller inte 4 tester men kört med dom 2 månader och 2 varje gång har inte funkat fast jag gjort precis som man ska fattar inte heller. Är ju lite segt eftersom man ska ta dom med morgonurin så är ju lixsom lite kört då om de inte funkar.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?