• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • BounceBambi

    Idag kom mensen och jag känner mig lite uppgiven. Vet att vi inte försökt så länge men är orolig för att något är fel. Sen jag tog ut min p-ring har menscykeln varit 28, 26 och nu 25 dagar. Som jag förstår det räknas det som normalt men blir orolig för att cykeln ska bli kortare och kortare och att något inte stämmer. Har låg temperatur och mamma och mormor som tar levaxin. När jag ringde vårdcentralen och sa att jag ville kolla sköldkörteln så kändes det som att de inte tog det på allvar. Fick iaf en läkartid 30 november för att följa upp att jag tidigare haft låga järnvärden. Kan jag inte övertala dom att ta prover på sköldkörteln då får jag betala werlabs antar jag. Blir bara så less på allt.

    Har varit väldigt stressad i 1.5 månad pga trög lägenhetsförsäljning och det kan ju såklart också vara en faktor. Tycker heller inte att jag får äggviteflytningar innan ägglossning endast vattniga. Är så många tankar på en gång och jag känner mig typ sviken över att min kropp inte samarbetar med mig. Ursäkta långt och deppigt inlägg får försöka ta nya tag när mensen är över.

  • Emmissss
    Madelen21 skrev 2021-10-26 09:07:12 följande:

    Hur ska jag tolka detta?? Ingen mens


    Jag hade testat med digitala test istället :)
  • malva90
    BounceBambi skrev 2021-10-26 09:01:01 följande:

    Idag kom mensen och jag känner mig lite uppgiven. Vet att vi inte försökt så länge men är orolig för att något är fel. Sen jag tog ut min p-ring har menscykeln varit 28, 26 och nu 25 dagar. Som jag förstår det räknas det som normalt men blir orolig för att cykeln ska bli kortare och kortare och att något inte stämmer. Har låg temperatur och mamma och mormor som tar levaxin. När jag ringde vårdcentralen och sa att jag ville kolla sköldkörteln så kändes det som att de inte tog det på allvar. Fick iaf en läkartid 30 november för att följa upp att jag tidigare haft låga järnvärden. Kan jag inte övertala dom att ta prover på sköldkörteln då får jag betala werlabs antar jag. Blir bara så less på allt.

    Har varit väldigt stressad i 1.5 månad pga trög lägenhetsförsäljning och det kan ju såklart också vara en faktor. Tycker heller inte att jag får äggviteflytningar innan ägglossning endast vattniga. Är så många tankar på en gång och jag känner mig typ sviken över att min kropp inte samarbetar med mig. Ursäkta långt och deppigt inlägg får försöka ta nya tag när mensen är över.


    Åh, tror att vi alla varit där! Trots att man tänker att man inte ska börja hoppas så gör man det ändå och blir superbesviken när mensen dyker upp... Det är ju inget konstigt att mensen är lite oregelbunden, framför allt inte när man precis slutat med preventivmedel, snarare regel än undantag tänker jag? Och som du säger så är det så oerhört mycket som kan spela in, framför allt om du varit stressad! 


    När det gäller flytningarna så är det nog ingen exakt vetenskap. Själv har jag senaste åren haft väldigt tydliga äggviteliknande flytningar i samband med ägglossning men bara typ 2 av 3? Så har nog tänkt att jag bara har ägglossning 2 av 3 månader men det visade sig att jag har ägglossning även de månader som jag typ inte har några flytningar alls. Testa med ägglossningstest om du är orolig och inte har gjort det tidigare? Plus att alla är olika med olika flytningar och majoriteten blir ju gravida till slut:)

    Och det låter väl bra att kolla upp sköldkörteln! Tror inte det kommer vara så svårt att övertala dem till att ta prover på VC. Just sköldkörteln är ju vanligt att ha problem med och är jättevanliga prover att ta på VC t.ex. om patienten söker för trötthet/depression/kraftig viktuppgång. 

  • BounceBambi

    Tack för ditt svar och pepp <3

    Jag har temperaturökning så är ändå rätt säker på att jag har ägglossning men kanske ska komplettera med ÄL tester ändå. Tänker bara att det är ytterligare en grej att stressa upp sig över men ska fundera vad som känns bäst.

  • malva90
    BounceBambi skrev 2021-10-26 09:55:07 följande:

    Tack för ditt svar och pepp <3

    Jag har temperaturökning så är ändå rätt säker på att jag har ägglossning men kanske ska komplettera med ÄL tester ändå. Tänker bara att det är ytterligare en grej att stressa upp sig över men ska fundera vad som känns bäst.


    Ja, men då så! Då funkar det säkert som det ska :) Tänker mer om man lägger massa tid på att fundera på om man har ägglossning eller inte, då kan det ju vara bra att kolla för att sen kunna släppa det. Men det är nog sant som du säger att det bara blir ytterligare en sak att noja över. Är nog bra att försöka ha något annat att fokusera på under tiden man försöker eftersom det ju kan ta ett litet tag oavsett hur fertil man är. Är själv en "projektperson" eller vad man ska säga, som går helt in i grejer och nu har det blivit så med att försöka få till en graviditet vilket nog inte är helt sunt haha. Tänker knappt på något annat :P. Så jag tänkte försöka hitta något annat att mål att ha samtidigt, typ med träning eller kanske någon ny hobby :)
  • Dalarna91
    Madelen21 skrev 2021-10-26 10:16:52 följande:

    Är de bara jag som ser ett svagt positivt streck???


    Jag skulle ha tagit med ett digitalt, lättare att få svar då.
  • piiiggeliiin
    Dalarna91 skrev 2021-10-26 10:50:12 följande:
    Jag skulle ha tagit med ett digitalt, lättare att få svar då.
    Hur har det gått för dig? Fungerade vetegroddsoljan lika bra som senast och hur kände du efter D vitaminboosten? 

    Jag har varit förkyld så vet inte riktigt hur jag tyckte att boosten hjälpte.. fick iaf ÄL 2 dagar senare mot normalt..  
  • Dalarna91
    piiiggeliiin skrev 2021-10-26 10:57:57 följande:

    Hur har det gått för dig? Fungerade vetegroddsoljan lika bra som senast och hur kände du efter D vitaminboosten? 

    Jag har varit förkyld så vet inte riktigt hur jag tyckte att boosten hjälpte.. fick iaf ÄL 2 dagar senare mot normalt..  


    Har BIM på fredag tror jag. Fick positivt äl test 15+16/10. Har massa känningar i nedre delen så har ingen aning hur jag ska tolka det nu. Så får bara ha is i magen och invänta fredagen och ta test på lördag.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?