• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Jenek18

    Jag har inte varit inne på ett tag. Grattis till er som har plussat så kul att logga in här och se positiva resultat. Och heja heja till oss som jobbar hårt för plusset! Själv fick jag positivt ÄL 5 dagar tidigare än väntat. Vi fick till det två gånger efter positivt test. Jag är så glad över att min cykel börjar återgå till normal längd och att vi prickade in ÄL. Ändrar mitt BIM.

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) Plussat

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 Solnel (22 år, första försöket, första barnet)

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    28/10 BounceBambi (28 år, tredje försöket första barnet)

    29/10 Dalarna 91 (30 år, första försöket efter MF med första barnet)

    31/10 Lövsångerskan1991 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    1/11 Wave mother (37 år, fjärde försöket efter ma, första barnet)

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    2/11 Junii91 (30 år, fjärde försöket, första barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    6-7/11 MommyA (33år, tredje försöket efter MF, tredje barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet)

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet)

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöker efter ma, andra barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

  • Värphönan
    Junii91 skrev 2021-10-26 15:00:11 följande:

    Hade ÄL 15/10, 11 dagar sedan. Om NC stämmer dvs. Ja om det stämmer ska jag ha bim på fre men det känns så himla märkligt att det skulle vara så kort. Som sagt, 3 veckor sedan senaste mensens första dag.. men kan ju ta ett test och se iaf. :)


    Jaha jag missförstod då :) min äl flyttar lite på sig emellanåt. Därför jag inte vågade sluta med äl-tester. Tidigast jag fått den är nog på cd 13 men oftast är den på cd 16 eller 17.
  • Emmissss
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-26 19:04:59 följande:

    Har inte heller tydliga äggviteflytningar utan de är oftast mer vattniga. Min vän hade inte det heller, men blev ändå gravid. Jag märker inte mina flytningar så mycket heller, ibland har det varit lite glidigare när jag torkat mig, men osäker på var i cykeln jag varit. Har alltid trosskydd för annars får jag som en kall liten fläck i trosan och det gillar jag inte.


    Det är det vattniga som är bra då har du äl-sekret! :)
  • malva90
    BounceBambi skrev 2021-10-26 13:14:12 följande:
    Ja bara tänker att det hjälper inte att ha ägglossning om inte spermierna inte tar sig till ägget, förstår det som att det behöver vara rätt sorts flytningar för det men vet egentligen inte. Känner igen att vara en projektperson och även om man vet att det kan ta tid så hoppas man ju att det ska gå snabbare än det har gjort. Bra att försöka tänka på annat, har du hittat någon ny hobby eller mål än? :)

    Enda gången jag lyckats få ett plus på stickan så var det under just en månad utan äggviteliknande flytningar så det behöver du nog inte oroa dig över! :)


    Jag försöker skriva en bok, är egentligen ett projekt sen tidigare men försöker lägga mer tid på det nu men det går sådär haha. Är så himla lätt när man ändå sitter med datorn att börja googla och kolla familjeliv istället.. Så funderar på att börja baka istället :D tänker att det är lättare att distrahera sig när man gör något praktiskt. 

  • LJM91

    Usch idag har jag en riktigt deppig dag. Känner mig helt övertygad om att vi aldrig kommer lyckas bli gravida, har till och med googlat på IVF-kliniker och jämfört prislistor och läst omdömen. Trots att vi bara är på tredje försöket.. Hur ska man göra för att lyckas chilla lite? :(

  • Wave Mother
    LJM91 skrev 2021-10-27 09:31:47 följande:

    Usch idag har jag en riktigt deppig dag. Känner mig helt övertygad om att vi aldrig kommer lyckas bli gravida, har till och med googlat på IVF-kliniker och jämfört prislistor och läst omdömen. Trots att vi bara är på tredje försöket.. Hur ska man göra för att lyckas chilla lite? :(


    Känner igen dessa tankar, fast vi är på försök fyra. Jag vet inte vad man ska göra, men kanske försöka tänka lite mer långsiktigt. Jag försöker hålla i minnet att det inte är viktigt vad som händer just den här månaden. Men det är ju lättare sagt än gjort. Detta med IVF har jag försökt att tänka på som en lugnande sista utväg. Då kan man tänka att om vi inte har lyckats i mars (t.ex.) så finns det att ta till liksom.
  • ttcjuliaa
    LJM91 skrev 2021-10-27 09:31:47 följande:

    Usch idag har jag en riktigt deppig dag. Känner mig helt övertygad om att vi aldrig kommer lyckas bli gravida, har till och med googlat på IVF-kliniker och jämfört prislistor och läst omdömen. Trots att vi bara är på tredje försöket.. Hur ska man göra för att lyckas chilla lite? :(


    Förstår hur du känner! Du får tillåta dig själv att ha deppiga dagar, alla känslor är tillåtna. Du och din partner får ta extra hand om varandra dessa dagar och komma igen starkare en annan dag <3 Kram!
  • Wave Mother

    Försöker få tiden mellan ÄL och BIM att gå -- det är såå långsamt vissa dagar. Jag skulle vilja ta ett test, men just nu är det ju alldeles för tidigt (är bara på ÄL+5).

    Är det någon som vet hur många dagar efter ÄL man som tidigast kan få positivt? Vet att det kan variera mycket i och för sig, men har hört ÄL+9 som någon sorts gräns. Tyvärr minns jag inte källan och det kan ha varit något som någon bara sa i ett forum.

    (Olika testa-tidigt säger ju BIM -6 osv, men för mig är det nog alldeles för tidigt eftersom jag har kort lutealfas, så det finns nog ingen chans att hcg börjat produceras. Därför tänker jag att det kanske är bättre att räkna från ÄL).

  • Bez
    Wave Mother skrev 2021-10-27 09:48:15 följande:

    Försöker få tiden mellan ÄL och BIM att gå -- det är såå långsamt vissa dagar. Jag skulle vilja ta ett test, men just nu är det ju alldeles för tidigt (är bara på ÄL+5).

    Är det någon som vet hur många dagar efter ÄL man som tidigast kan få positivt? Vet att det kan variera mycket i och för sig, men har hört ÄL+9 som någon sorts gräns. Tyvärr minns jag inte källan och det kan ha varit något som någon bara sa i ett forum.

    (Olika testa-tidigt säger ju BIM -6 osv, men för mig är det nog alldeles för tidigt eftersom jag har kort lutealfas, så det finns nog ingen chans att hcg börjat produceras. Därför tänker jag att det kanske är bättre att räkna från ÄL).


    Ställer mig samma fråga varje månad, har oxå lite kortare lutealfas men försöker att testa tidigast äl+9 men läst om vissa som plussat redan äl+8 men är nog ovanligt. 
  • Bez
    LJM91 skrev 2021-10-27 09:31:47 följande:

    Usch idag har jag en riktigt deppig dag. Känner mig helt övertygad om att vi aldrig kommer lyckas bli gravida, har till och med googlat på IVF-kliniker och jämfört prislistor och läst omdömen. Trots att vi bara är på tredje försöket.. Hur ska man göra för att lyckas chilla lite? :(


    Du är inte ensam, bröt ihop helt när mesen kom efter 3dje försöket och googlade allt möjligt. Men nu när man börjar närma sig ÄLveckan igen börjar hoppet komma tillbaka. Försöker tänka att när man väl plussar kommer man inte ens minnas den här tiden och i långa loppet om bebisen föds ett halvår senare än "tänkt" så kommer de spela noll roll även om man vill att de ska hända nu nu nu. De absolut flesta blir ju gravida inom ett år ändå så man får försöka tänka att de kommer.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?